Är jag knäpp? Om ryggsäcksstorlek

Visst är det så att för den enskilde vandraren är det just den egna packningen som är intressant. I den mån man gemensamt vill förflytta sig snabbast möjligt tänker man förstås packutjämning, men då är det ju betydligt fler faktorer än storlek som kommer in, och man är just på individnivå.

Mitt inlägg var mer en reflektion till detta att man per automatik, som lång, skulle bli nästintill tungpackare. Det uppfattade jag som generellt, snarare än individuellt. I vilken utsträckning det jämnar ut sig eller inte vågar jag inte gissa, men jag tycker kanske man ska ha i åtanke att ökad längd inte enbart innebär tyngre packning utan också kommer med fysiska fördelar relativt den korte som pga sin längd kan bära något lättare.

Det finns grader och nyanser i allt. Själv är jag ingen utpräglad lättpackare, men jag har genom åren iaf rationaliserat min packning, mest av hälsoskäl (ischias, leder, senfästen) och säkerhetsskäl.

På min site gör jag följande jämförelse betr. mina bära-bo-sova:

Före 2000. Tält: The North Face Tadpole, 2,2 kg; Ryggsäck: Karrimor Condor 60-80, 2,2 kg; Sovsäck: Ajungilak syntetisk, 1,7 kg; Madrass: Thermarest uppblåsbar, 0,8 kg. Totalt: 6,9 kg.

Norge 2014. Tält: Laser Comp, 1,14 kg; Ryggsäck: Osprey Exos 58, 1,2 kg (inkl. regnskydd); Sovsäck: Mountain Equipment, komfort +2, 0,64 kg; Madrass: Ridgerest, 0,34 kg. Totalt: 3,3 kg.

Jag är 175 cm lång och inte precis något muskelberg, eftersom jag vill hålla vikten nere (jag springer fortfarande mycket) - dock hag jag tämligen stark mage och hyfsat starka ben, säkert
bättre än det normala för min ålder. Ryggsäcken är antagligen vald med hänsyn till min längd - en för längre personer skulle kanske väga något hekto mer. Madrassen är medellång - en längre person kan lätt skarva den med ryggsäcken i fotänden, vilket också skyddar mot kondens. Tält är väl vad de är, jag har aldrig hört talas om storleksklasser där. Och senast i Pyreneerna valde jag en varmare, men också längre, sovsäck, som vägde 2 hg mer än denna. Så för en lång person skulle motsvarande utrustning kanske väga högst ett halvt kilo mer. Och detta är alltså en lösning med dubbelväggigt tält och säck med fullgott bälte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
såg Varför jag ha dessa pryllar är att det är provat. Fjällvandring 5
Vattenvargen Vad är som Rondane men ändå inte? Fjällvandring 9
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
Crimper Vilken modell är detta? Fjällvandring 10
Pappan Hur är dessa vadställen? Fjällvandring 15
Petter är jojoleden vandringsbar i september? Fjällvandring 7
mikael.johansson Helags - hur torrt är det i bäckarna? Fjällvandring 2
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
Consultra Ekorrdörren, från vilket håll är bäst? Fjällvandring 2
Picea När är hösten vackrast i Jämtland? Fjällvandring 18
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
såg Vilka fjälleder är det mest fjällnära skog. Fjällvandring 2
storerik Vad är detta för fjäll? Fjällvandring 1
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
avslutat 73229 Vilket är fjället? Fjällvandring 10
_tobbe_ Vart är detta? Fjällvandring 3
Kebabnekajse Nån som är sugen på Triangeln? Fjällvandring 2
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
Kogoyo Storulvån - Vålådalen: hur långt är det? Fjällvandring 2
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
moa_k40 Är vandringsbyxorna (Lundhags) myggsäkra? Fjällvandring 1
Norris Är "ny-gamla" toppstugan på Kebnekaise riven? Fjällvandring 8
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
jffoto Vart är denna bild tagen? Nipfjället Fjällvandring 5
Norris Hur är stigen söder om Tuottar? Fjällvandring 5
Stallo Någon som är sugen på Kaskastjåkka Fjällvandring 0
jooose Blåmannsisen - hur säker är den? Fjällvandring 5
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
fremag Hur är snö/vattennivån i Sarek nu? Fjällvandring 4
JMel Vad är detta? Fjällvandring 8
roYal Hur är läget i Sylarna? Fjällvandring 2
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
bakti Hur är Hardangervidda? Fjällvandring 9
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
CarinaR OK, jeans är inte den optimala byxan... Fjällvandring 9
Revisch Hur stor är Skämmabákte-stenen? Fjällvandring 59
camlun Vad är det och vad gör den här? Fjällvandring 2
såg Vilken väg är lättas att nå Låkkatjåkka Fjällvandring 3
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
ique Hur mycket är mycket folk? Fjällvandring 6
Salmiak När är vackraste höstfärgerna i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...