Nybörjare - första vandringen ensam?

(...) näsdroppar har jag skrivit upp. Jag känner igen den där nojjan...
Hehe - här kommer fler (vilket bara bevisar hur olika det kan se ut i medicinpåsen):
- min andra dotter tappade en gång en plomb inkl. en tandbit på en långresa och åker hädanefter ingenstans utan den pyttelilla tuben med provisorisk tandfyllning :cool:
- även de mest banala förkylningar går ofelbart rakt ner i mina luftrör, och jag vill helst slippa ligga vaken i tältet med känslan att sluka eld vid varje andetag, så en nödranson Bafucin får följa med. Aldrig använd hittills, vad jag minns ;).
- med ålderns och de risiga knänas rätt kanske det blir en tub Voltarensalva nästa gång :(.

Jag beställde en Exos från Addnature och väntar med spänning. Det fick bli ett par andra ryggsäckar också, när det nu ändå är fri frakt och retur.
Grattis - perfekt tillfälle att testa dem men den packning du faktiskt har plockat ihop! "Prova i affären" är ju rätt värdelöst i jämförelse.
Det tar en stund innan man lär sig hantera alla utanpå-finesserna på en Exos utan att det hänger och slänger en massa lösa stroppar o.d. Ur den synvinkeln är det inte så kul att välja för stor volym - det blir långa ändar på kompressionsremmar och mycket veck på en icke fullpackad rygga. Jag fick faktiskt byta ner mig två storlekar. När man väl fått ordning på det kan man hålla utsidan slät och fin.
Man kan få känslan av att diverse detaljer är lite klena, men de två Exossäckar som funnits i familjen (58 resp. 34) har tålt normal misshandel utan anmärkning. Jag var dock lite skum på nötningshärdigheten längst ner, där ramen löper i två tygskodda bågar i det spända ryggnätet - det är ju på den ytan man ställer ifrån sig säcken på marken, och i mitt fall handlar det nästan alltid om något stenigt/grusigt/vasst. Jag vet inte om problemet var verkligt, men har för säkerhets skull skyddstejpat bågarna med min eviga idrottstejp. Inte vackert men hållbart.
 
- med ålderns och de risiga knänas rätt kanske det blir en tub Voltarensalva nästa gång :(.

Voltarensalva har ganska dålig effekt om man får problem i knän och fötter, enligt min läkare (=fotkirurg). Voltarentabletter (Diklofenak) har betydligt bättre effekt och väger mycket mindre i packningen;)
 
Voltarensalva har ganska dålig effekt om man får problem i knän och fötter, enligt min läkare (=fotkirurg). Voltarentabletter (Diklofenak) har betydligt bättre effekt och väger mycket mindre i packningen;)
Inser det, men nu handlade det om diverse personliga nojjor, så jag var bara ute efter placeboeffekten, gärna av en aldrig öppnad tub ;).

Mer på allvar: det inte mycket här i världen som kan få min plåtmage på dåligt humör, men diklofenaktabletter är undantaget, och det redan vid låga doser. Ni som funderar på Diklofenak/Voltaren som smärtstillande/inflammatonshämmande alternativ i reseapoteket - testa hemma först.
 
Inser det, men nu handlade det om diverse personliga nojjor, så jag var bara ute efter placeboeffekten, gärna av en aldrig öppnad tub ;).

Mer på allvar: det inte mycket här i världen som kan få min plåtmage på dåligt humör, men diklofenaktabletter är undantaget, och det redan vid låga doser. Ni som funderar på Diklofenak/Voltaren som smärtstillande/inflammatonshämmande alternativ i reseapoteket - testa hemma först.

Om du har problem att klara Diklofenaktabletter kan du be din läkare skriva ut Arthrotec istället. Samma verksamma beståndsdel, men med tillsatt andra ämne som kapsal in och skyddar magslemhinnan.
http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Lakemedel-A-O/Arthrotec-och-Arthrotec-forte/
 
Om du har problem att klara Diklofenaktabletter kan du be din läkare skriva ut Arthrotec istället. Samma verksamma beståndsdel, men med tillsatt andra ämne som kapsal in och skyddar magslemhinnan.
http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Lakemedel-A-O/Arthrotec-och-Arthrotec-forte/
Hmm, visst, men inte så länge jag kan få slippa. Det är ingen slump att de (liksom andra diklofenaktabletter) är receptbelagda. Peroralt intag av NSAIDs, med eller utan prostaglandinanalog, är inget jag frivilligt experimenterar med någon längre stund, särskilt inte inför/under en ensamvandring.
 
Det som ett par ggr räddat min förmåga att gå ut från turen och vila upp mig, har varit opium (Imodium är den snällare varianten), när någon lokal läckerhet för mer med sig. Med stor västskeförlust kan man lätt bli en belastning för sig själv. Om sen reseapoteket är för samvetet eller bruk får envar själv avgöra.YMMV
Go tur
 
Men hur gör jag på fjället i en sådan situation? Det låter inte så lockande att sitta och laga lunch i regn och blåst utan något slags tak. Kanske ett litet lätt vindskydd av något slag?

Om du har ett tält där du kan koppla isär inner och yttertält när tältet är uppsatt så har du en bra lösning. Upp med tältet kryp in koppla isär så mycket du behöver fixa lunchen under tak i lugn och ro. Alla hillebergstält har en sådan ihopkoppling mellan inner och yttertält, och när man sätter upp dem så är det ihopkopplat så du sätter upp alltihopa på en gång. Ingen risk att innertältets utsida blir blött av regn.

Det här är ju också en tanke med att kunna använda samma pryl till flera olika ändamål, kniven tex den funkar utmärkt som smörkniv också=spara vikt
 
Om du har ett tält där du kan koppla isär inner och yttertält när tältet är uppsatt så har du en bra lösning. Upp med tältet kryp in koppla isär så mycket du behöver fixa lunchen under tak i lugn och ro. Alla hillebergstält har en sådan ihopkoppling mellan inner och yttertält, och när man sätter upp dem så är det ihopkopplat så du sätter upp alltihopa på en gång. Ingen risk att innertältets utsida blir blött av regn.

Det här är ju också en tanke med att kunna använda samma pryl till flera olika ändamål, kniven tex den funkar utmärkt som smörkniv också=spara vikt

Det låter som en bra plan. Jag har sett att en del tält kräver att man reser innertältet först. Det verkar ju enormt opraktiskt.
 
Det låter som en bra plan. Jag har sett att en del tält kräver att man reser innertältet först. Det verkar ju enormt opraktiskt.

Kopplade tält (inner- och ytter tält kopplat och reses samtidigt) kallas även ofta för "skandinavisk design" och passar utmärkt för vårt klimat där regn, blåst och kyla inte är helt ovanligt. Det var Bo Hilleberg som tog tog fram detta första gången, i tältet Keb. Idag använder flertalet skandinaviska tillverkare sig av den designen såsom Hilleberg, Bergans, Helsport, Arctic Alpine Design, mfl.
I varmare klimat är det däremot vanligt att tältet används med bara innertältet uppsatt, och yttertältet (eller 'rainfly' som amerikanarna kallar det) läggs bara på vid regn. Det är därför ovanligt att amerikanska etc tillverkare av tält använder sig av kopplade inner- och yttertält, utan den normala designen är att dessa delar sätts upp och tas ner separat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.