Min packningslista 10 dagar

Här kommer lite småsaker om allt möjligt.

Papper: Rite in the Rain. De brukar finnas lite här och där. Tål vatten jättebra.
Multitång: Leatherman Fuse har sax och är mindre klumpig än Wave.
Liggunderlag: Ta ett vanligt liggunderlag, mät upp längden och dela det på fem. Ta en bräda och skär halvt igenom underlaget varannan gång på ovansidan och varannan på undersidan. Nu kan du vika ihop det som ett dragspel och det passar under locket och innanför spännremmarna på ryggsäcken.
Mugg: Om du inte har speciella krav så funkar en vikihopmugg eller ännu bättre, en halv PET-flaska.
Elddon: Det räcker med eldstålet. Såga bort handtaget och borra ett hål igenom stålet (borra sakta under vatten). Bind fast skrapgrejen med ett snöre. Det går att dra gnistor i gasköket.
Att ha tändstickor som "reserv" är ganska bakvänt. Som "nödeldsats" kan du ha en pisseprovsburk med ett litet eldstål och skrapgrej och fylld med bomullsrondeller.
 
Oj oj oj vad mycket idéer, tips och åsikter du fick nu.

Noja inte för mycket över utrustningen bara, klart att det finns bättre och sämre prylar men det lär man sig ju själv efter ett tag. Och oftast är det inte värre än att man tänker;

- Typiskt, jag borde ha lämnad den och den hemma och tagit med den och den istället. Och så blir allt perfekt med tiden.

Det viktigaste är att man kommer iväg. Fan va coolt att trekka genom sarek i 10 dagar!! Det är det det handlar om.

Stövlar är utmärkt att ha på fötterna när man går i Sarek! Om man kan hitta ett par med lite bättre yttersula (Vibram) så är det klart skönare för fötter/knän. Lägg i en bra innersula så att det blir varm och skönt och du slipper skavsår.

Om du ska köpa en ny ryggsäck, tänk på alla användningsområden du kanske vill ha den till. Även om du ska vandra i sommar kanske du vill backpacka i genom hela afrika i vinter osv. Man kan ju inte köpa hur mycket som helst. Men jag skulle säga 60 liter och upp! Det gäller om man ska ha med mat, sovgrejer och tält. Samma sak om man ska ha kläder med för flera månaders resande. Samma sak om man ska ha klätterracket med sig. Så jag tycker du ska satsa på 60 liter eller något mer, det är en bra allround säck som du kommer ha massor av glädje av.

Nåt man inte vill göra när man är liten och utsatt på fjället är att frysa eller gå hungrig, det är enligt mig mycket värre än att tampas med en ryggsäck som väger nåt kilo eller två för mycket.

Ta med varma kläder! En riktigt skön fleece eller en lätt dunjacka är så skönt på kvällarna.

Ta med mer mat! Din matkasse skulle jag vilja trycka i mig under de första två dagarna. Om ni inte har nåt survival-tema eller så så ta med lite extra, det är härligt att ha.

Om man har en sovsäck som egentligen är i kallaste laget (vilket jag tycker att du har) måste man inte köpa en ny dyr säck direkt. I längden kommer du att vilja ha en bättre/varmare men så länge kan man hitta på små knep för att klara sig ändå. Justera värmen under natten genom att ta av/på kläder. Sov med mössa och sockor i sovsäcken. Men framför allt, kolla om du kan få tag i ett sovsäckslakan (liner) i siden, som du stoppar i säcken som ett tunnt innerfoder. Det sägs ska kunna öka komforttemperaturen med omkring 5 grader. Kolla med Vagabond (resebokhandeln), Sidenselma på nätet eller köp ett stycke lätt, fint siden i nån butik som kan tänkas ha det (ca. 2m x 1,6m) och sy ihop det till en påse att krypa in i. Funkar!
 
Här kommer lite småsaker om allt möjligt.

Papper: Rite in the Rain. De brukar finnas lite här och där. Tål vatten jättebra.
Multitång: Leatherman Fuse har sax och är mindre klumpig än Wave.
Liggunderlag: Ta ett vanligt liggunderlag, mät upp längden och dela det på fem. Ta en bräda och skär halvt igenom underlaget varannan gång på ovansidan och varannan på undersidan. Nu kan du vika ihop det som ett dragspel och det passar under locket och innanför spännremmarna på ryggsäcken.
Mugg: Om du inte har speciella krav så funkar en vikihopmugg eller ännu bättre, en halv PET-flaska.
Elddon: Det räcker med eldstålet. Såga bort handtaget och borra ett hål igenom stålet (borra sakta under vatten). Bind fast skrapgrejen med ett snöre. Det går att dra gnistor i gasköket.
Att ha tändstickor som "reserv" är ganska bakvänt. Som "nödeldsats" kan du ha en pisseprovsburk med ett litet eldstål och skrapgrej och fylld med bomullsrondeller.
Ja mycket av det du skriver har jag redan tagit till mig. Liggunderlaget är redan vikbart, och lite tunnare än vanlig cellplast.
ixsx.jpg


Mugg funderar jag fortfarande lite på, vikmugg går bort då den rymmer för lite. Om jag hittar något alternativ som är lättare än aluminiummuggen så kör jag på det. Har sett att ÖoB har en del alternativ gjorda i plast.

Tror jag skippar multitången helt faktist, ser ingen anledning att ha saxen eller tången längre. Möjligtvis saknar jag filen, men det går ju ersätta med sandpapper.

Rite in Rain block har jag, dock väger dem en hel del om jag nu ska tänka lättpackarmässigt. Skulle iofs kunna riva ut sidorna jag behöver.

Såga av plastknoppen? Den kan väl inte ens väga 5 gram? Känns som ett stort projekt för sån liten grej.
 
Ja mycket av det du skriver har jag redan tagit till mig. Liggunderlaget är redan vikbart, och lite tunnare än vanlig cellplast.
ixsx.jpg


Mugg funderar jag fortfarande lite på, vikmugg går bort då den rymmer för lite. Om jag hittar något alternativ som är lättare än aluminiummuggen så kör jag på det. Har sett att ÖoB har en del alternativ gjorda i plast.

Tror jag skippar multitången helt faktist, ser ingen anledning att ha saxen eller tången längre. Möjligtvis saknar jag filen, men det går ju ersätta med sandpapper.

Rite in Rain block har jag, dock väger dem en hel del om jag nu ska tänka lättpackarmässigt. Skulle iofs kunna riva ut sidorna jag behöver.

Såga av plastknoppen? Den kan väl inte ens väga 5 gram? Känns som ett stort projekt för sån liten grej.

Bra "mugg":

http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/vargo_titanium_sierra_cup.html

50 g, knappt 3dl. Går att koka direkt i muggen. Titan svalnar ganska fort. Sedan tycker jag att den har rätt utseende..
 
Jag skulle fundera på någon typ av skydd mot väta om det skulle bli (ihållande) regn under turen. Finns väl minst tre, fyra varianter:
1) regnskydd som fästs utanpå ryggsäcken. Håller dock inte i ihållande regn och blåst.
2) vattentät påse typ för innehållet i ryggsäcken. Kostar en slant, särskilt om man vill ha någon av de lättare varianterna.
3) svart sopsäck. Lätt, rymlig och om du har en lite tjockare variant relativt slittålig.
4) vattentät ryggsäck. Dyrt.
 
Jag skulle fundera på någon typ av skydd mot väta om det skulle bli (ihållande) regn under turen. Finns väl minst tre, fyra varianter:
1) regnskydd som fästs utanpå ryggsäcken. Håller dock inte i ihållande regn och blåst.
2) vattentät påse typ för innehållet i ryggsäcken. Kostar en slant, särskilt om man vill ha någon av de lättare varianterna.
3) svart sopsäck. Lätt, rymlig och om du har en lite tjockare variant relativt slittålig.
4) vattentät ryggsäck. Dyrt.

Har med mig ett antal 3-literspåsar vilket borde fixa biffen? Det är ju igentligen bara kläderna, mobilen, kameran och sovsäcken som skulle kunna få en negativ effekt av fukt.
 
Hmm.. ja, jag får kanske ta och kika åt exos 58 istället då.

Har även kollat på bergans helium, fördelen med den är ju att det går hänga på sidofickor.

Köp en Talon, gå hem och pröva om du får in alla dina grejor. Om inte så lämna tillbaka den och köp en annan. Brukar inte vara några problem hos seriösa handlare.
 
Köp en Talon, gå hem och pröva om du får in alla dina grejor. Om inte så lämna tillbaka den och köp en annan. Brukar inte vara några problem hos seriösa handlare.
Ja det får väl bli så, lite synd dock att jag inte har någon butik nära mig så blir att beställa på nätet.

Hur som helst så blev jag väldigt sugen på en Exos nu istället, får pröva 46L, och om det inte räcker till så blir det 58L istället :)
 
Ja, det är klart att det är analt. Men är det inte lite charmigt också?
Sitta och planera sommarens vandring redan i januari och skriva packlista med specs och gram.

Klocka; Casio 163 AW
Telefon; Nokia N93

Det är gulligt ju!

Sådär har jag mä gjort, vägt varenda pryl o gjort listor där jag prickar för.
Inte blev det lättare, inte bättre och inte påverkade viktlistorna mina val.

Men det roliga var vägen innan man kom ut, att sitta o planera, skriva, väga etc.

Kartor med intressanta platser däremot numera kan jag ligga o glo på i timmar...., som tur är får jag se dessa platser i verkligheten också än så länge...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erker Feedback på min sarekvandring Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
JTTTOTW Sareks bästa leder, fungerar min karta? Fjällvandring 36
Struensee Kommentarer kring min Sarekrutt önskas! Fjällvandring 15
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
fjälltarzan Min Malamute! Fjällvandring 1
veni Reseberättelse från min solo vandring, Nordkalottvägen Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 16
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
jbylund Fortsätt min vandring från Kvikkjokk Fjällvandring 0
Asynja Min vandring Fjällvandring 4
CyberJunkie Min vandring i Grövelsjön juli 2009 Fjällvandring 2
jimmy! Var köper jag min sko? Fjällvandring 2
BrittMarie Finslipa min Sarekplan! Fjällvandring 7
Walters Min Sarek färdväg Fjällvandring 6
AndreasE Hjälp min mamma Fjällvandring 12
metrotiger Min preliminära tur Abisko - Kebb Fjällvandring 20
mdlist Sarek aug/sept - tips om min ruttplan Fjällvandring 11
da_flower Min packlista .. Fjällvandring 46
AddeKeb Min Sälka-toppbestigning!!! Fjällvandring 6
såg Om min lätta packning och varför den är så lätt. Fjällvandring 18
cnygardh Packningslista Fjällvandring 19
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
rogera1 2 dagar med härlig vandring? Fjällvandring 0
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
LordHumungus 5-6 dagar i Sarek Fjällvandring 1
kjpil Färdbeskrivning Sarek 2 dagar och 3h Fjällvandring 20

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...