Katt på fjällvandring

Ett problem!

I all fjällvandring förekommer passager över bäckar. Med Morgan Nilsson i en väska överst på ryggsäcken, kan det uppstå en del lustiga inslag under vadningen, när katten rör sig och bäraren försöker kompensera rörelsen och vingla över bäcken som en drucken.

Krueviejohke hör kanske inte till det allra mäktigaste vattendraget i Hemavan. Det var ändå lätt att föreställa sig att katt på ryggsäck kan ställa till problem.

Fjället i fonden är Lilla Murtsertoppen, 1 223 m.
 

Bilagor

  • Morgan-06.jpg
    Morgan-06.jpg
    186.6 KB · Visningar: 622
Kattens toalett

Någon undrade tidigare i dag om Morgan var bunden till sin sandlåda även vid vistelser utomhus. Så är inte fallet utan katten uträttar sina behov på det mest naturliga sättet, och han gör det väldigt diskret utan att sitta fast i någon lina eller sele.

Nu ser jag att det går att träna Morgan till sedvanliga toalettbesök. Inför sommarens expedition till Tärnaglaciären, kommer vi förmodligen att passera Viterskalsstugan. Då har vi redan hunnit träna katten, och när någon undrar varför vi går mot utedasset till STF:s anläggning, kommer jag att säga:
- Morgan behöver gå på toaletten!

Ta en hund i samma situation, och alla förstår vilken överlägsen intelligens katten besitter!
 
Jag fattar bara inte...

... varför det i en tråd som handlar om katter måste kastas så mycket skit på hundar?
Eller är det faktiskt sant som onda tungor vill göra gällande; Att vissa människor skaffar katt för att de inte klarar av att hantera det intrikata samspelet som krävs mellan människa och hund för att det ska fungera?
Det är enklare att skaffa en katt. De tar mindre plats. Man slipper gå ut med dem. Man behöver inte lägga någon tid på träning om man inte vill. Osv...

Exempel:

Peter1959
"En katt är smartare än en hund, den låter sällan sig läras vissa saker som bara passar människan."

4623
"Faktum är att hon börjar utveckla vissa hundtendenser - hon markerar numera (ibland) för kantareller!"

Weranda
"En katt kan naturligtvis aldrig gå som en hund eftersom den har en egen vilja."

"Egentligen skall jag kanske inte svara på detta inlägg, men en katt är ganska logisk, och sätter den klorna i en hund, finns det säkert något tungt vägande skäl. "

"Ta en hund i samma situation, och alla förstår vilken överlägsen intelligens katten besitter!"

Jag tänker inte ens bemöda mig med att argumentera mot de här påhoppen och felaktigheterna. De ligger på en sådan nivå att jag bedömmer att det skulle ta alldeles för lång tid.
Fast en förklaring från någon hade varit trevligt!

MVH
Ola.
Som själv har hund men ingen katt men tycker om katter och tycker att det är helhäftigt om någon gör sig besväret att ta med den familjemedlemmen också på vandringen.
 
Vid Tärnaglaciären

Efter en natts vila, känner jag ett behov av att avsluta min kattresa med ett utdrag ur mitt egentliga arbetsprojekt "Morgan Nilsson - katt på Tärnaglaciären". Den texten liknar inte alls något av det jag skrivit på Forum. Jag ber samtidigt alla hundägare om ursäkt för att jag tillåtit mig att ironisera över deras förtträffliga sällskap, som jag uppskattar lika mycket som kattdjur. På något bakvänt sätt ville jag hävda kattens rätt på bekostnad av hundens. Detta var helt fel.
Alltså, mot Tärnaglaciärens skönhet och texten:
 

Bilagor

  • Morgantext.doc
    26 KB · Visningar: 288
  • Morgan-08.jpg
    Morgan-08.jpg
    216.4 KB · Visningar: 560

clindh

Forumvärd
Jag har raderat de grova personangreppsinläggenoch sviterna av dem. Håll nu diskussionen om katter och hundar på fjället på en seriös nivå ( tramsas den sönder blir det förpassning till "Fritt Forum";-)
 
Påhopp???

Vad är det för påhoppande med att säga att hon utvecklat vissa hundtendenser? Båda mina tidigare hundar har markerat kantareller - nu gör Tussi ibland detsamma. Dock äter hon aldrig upp dem. För min del är jag stolt och glad över detta. Just nu har jag inte den tid en hund kräver och har saknat svampletningen. Finns det fler katter som markerar svamp, eller är hon en inställsam "typ"? Anna
 
Det är påtagligt att det är djurägarna som blivit som "hund och katt" när man läser den här tråden;) Är det inte lite troll inblandat här också?
 
Skulle nog aldrig kunna ta med någon av våra två katter någonstans.. Dom är bara rädda och springer iväg när man vill kela, förutom när dom vilar eller om man ligger i soffan framför tv:n.
Då vill dom gärna ligga i knät. Tror att man måste ha "rätt" katt om man ska ut på fjället med dom. Så om ni inte känner er katt riktigt väl, ta inte risken för då kan den nog göra som den vill. Vi hade en katt när jag var liten och den sprang iväg till en herrgård titt som tätt... Var heller ingen idè att hämta den, för nästa dag var den på vandringsfärd igen.

Hadä
 
... varför det i en tråd som handlar om katter måste kastas så mycket skit på hundar?
Eller är det faktiskt sant som onda tungor vill göra gällande; Att vissa människor skaffar katt för att de inte klarar av att hantera det intrikata samspelet som krävs mellan människa och hund för att det ska fungera?
Det är enklare att skaffa en katt. De tar mindre plats. Man slipper gå ut med dem. Man behöver inte lägga någon tid på träning om man inte vill. Osv...

Exempel:

Peter1959
"En katt är smartare än en hund, den låter sällan sig läras vissa saker som bara passar människan."

4623
"Faktum är att hon börjar utveckla vissa hundtendenser - hon markerar numera (ibland) för kantareller!"

Weranda
"En katt kan naturligtvis aldrig gå som en hund eftersom den har en egen vilja."

"Egentligen skall jag kanske inte svara på detta inlägg, men en katt är ganska logisk, och sätter den klorna i en hund, finns det säkert något tungt vägande skäl. "

"Ta en hund i samma situation, och alla förstår vilken överlägsen intelligens katten besitter!"

Jag tänker inte ens bemöda mig med att argumentera mot de här påhoppen och felaktigheterna. De ligger på en sådan nivå att jag bedömmer att det skulle ta alldeles för lång tid.
Fast en förklaring från någon hade varit trevligt!

MVH
Ola.
Som själv har hund men ingen katt men tycker om katter och tycker att det är helhäftigt om någon gör sig besväret att ta med den familjemedlemmen också på vandringen.

Ola !
Det är klart du skall ha trevligt !
Så jag skriver några rader till dig.

Jag är den där "någon".

Anledningen till mina rader om katten beror på att katten förr i tiden och nu anses som ett sämre sällskapsdjur än hunden.

Människan har den naturen att betvinga djuren, lära dem saker, utnyttja dem, de ska lyda,med katten är det inte lika enkelt, det retar människan att den har en fri vilja, du kan locka med vad som helst den älskar, men det är inte säkert den äter ändå, det retar folk ännu mer.

Katter är långt mer utsatta, har betydligt lägre status i folks ögon.

Jag har både sett och hört fruktansvärda saker folk gjort mott katter/kattungar, tömt lackfärg på dem, kört dem i tvättmaskinen/tumlaren, kört dom i Micron,sparkat, stuckit ut ögonen på dem o släppt dem bland bilarna på stan, hängt dem i fiskelinor från broar,tömt bensin och tänt på dom, spolat ner dem i toaletten, osv.

Sällan hör jag den typen av satansverk mot hunden, oftast bortglömda hundar kopplade till dragkrokar, där husse/matte får en chock när de kommer på att hunden släpar efter bilen och det skrivs i tidningen, och nästa årliga : "överhettade hundar" i bilar på sommaren, men nästan aldrig något om de misshandlade katterna

Så det jag skrev var en hyllning till katten.;)

Jag har haft katt sen jag var liten, har fem nu levande 4 Maine Cooner o en huskatt, de äldsta blev 22 och 25 år.

Jag jobbar ständigt för att höja kattens staus i samhället

Jag har även haft hund, och tänker skaffa hund då vi ska längre fram flytta ut i skogen, så jag älskar hundar ochså, men den behöver inte "lyftas" så som katten.

Har sista tiden haft schäfer o Doberman med i skogen, så jag får lite "hund-dos"( kompisarnas)

Läste att långt tillbaks i tiden dyrkades katten som en gud, det vore trevligt, men det är nog att gå för långt, alla djur är Gudar i mina ögon.:)
Bilden nedan : Bianca på tomten, stolt mor till två pojkar i en flicka.
peter
 

Bilagor

  • 11.jpg
    11.jpg
    47.8 KB · Visningar: 459
Senast ändrad:
Morgan in action!

Jag trodde att Nornorna spunnit färdigt på den här "katt-tråden", men den verkar leva sitt egenliv. Och jag vill inte undanhålla de ärade fjällvandrarna den här vinjetten. Till slut kanske det blir en bok av alltsammans.
 

Bilagor

  • Glaciärkatt.jpg
    Glaciärkatt.jpg
    275.2 KB · Visningar: 422
Du är störtskööön Weranda !

Morgan Nilsson är ett sagolikt väsen !

Några bilder på Hantaywee,( indian-namn, betyder "Den tillgivne, den kärleksfulle")

Här i action på övervåningen ute.

Funderar på o ta med henne till skogen, där det blir kanotfärd till en ö, ska jag köpa flytväst åt henne ?, vad har ni friluftsmänniskor på katterna vid friluftsliv med kanadensare ?

Kommer hon att trivas i tält ?, jag tänkte mig vindskydd, går det ?, ska hon vara bunden då ?, eller ska hon få sova i sovsäcken ?, är det någon som vet om katter trivs i en sovsäck ?

Tacksam för svar !:)
 

Bilagor

  • PICT0199.jpg
    PICT0199.jpg
    60.1 KB · Visningar: 405
  • PICT0218.jpg
    PICT0218.jpg
    49.5 KB · Visningar: 403
  • PICT0223.jpg
    PICT0223.jpg
    44.8 KB · Visningar: 404
  • PICT0224.jpg
    PICT0224.jpg
    47.3 KB · Visningar: 475
  • PICT0231.jpg
    PICT0231.jpg
    55.4 KB · Visningar: 399
Kattens friluftsteknik

Kommer hon att trivas i tält ?, jag tänkte mig vindskydd, går det ?, ska hon vara bunden då ?, eller ska hon få sova i sovsäcken ?, är det någon som vet om katter trivs i en sovsäck ? Tacksam för svar !:)


Hej Peter! Jag tror nog att en katt trivs ganska bra i tält. Väl inne i tältet behöver den inte vara bunden. På natten släppte vi ut Morgan Nilsson helt fritt när han behövde kissa, och han kom strax tillbaka och kröp ner i sovsäcken, där han uppenbarligen trivdes. Det var ganska kallt uppe på Murtsertoppen nattetid, och katten hade det mest komfortabelt inne i säcken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pqrstuv Vandra med katt Fjällvandring 11
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7
dexznrl Diverse hygien på vandringen Fjällvandring 30
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.