• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Kajak Karlsborg

Hej på er Skaraborgspaddlare

Liksom den andre Christer är jag baserad i Skövde.

Simsjön är egentligen för liten för kajak, men den är nära så det blir några varv där ibland. Vristulven är betydligt roligare med sina öar och halvöar, men man behöver lära sig var stenarna är. Flämsjön är roligare än Simsjön och inte lika stor som Vristulven.

Norra Vättern har herrarna från Karlsborg redan nämnt. Kållandsö är fint. Turen till Lurö är dock för långt för en 6-åring. Fästingarna har TBE här.

Paddlade VKV:S Yoakim (K2) första gången jag testade kajak och den är stabil och går lätt att paddla ensam om behov finns. Nackdelen är att den är tung att lyfta (42 kg).

Själv paddlar jag VKV Elite och frugan har en enklare kajak. Får väl se hur dottern på ett år gillar att paddla eller om vi mest får vara på landbacken.....
 
Re: Paddla med barn

eke; sa:
Har en bekant som paddlar med barn. Han brukar lägga en vattendunk eller packningen (om den är tillräckligt tung) framför grabben så han får balans på kajaken. Sedan brukar det funka så länge godispåsen och intresset räcker. Han har inte kört några längre turer än utan bara "fikautflykter" skulle man kunna kalla det och inte i hårdare sjö än att man kan köra utan kapell. Det vore trist om grabben skulle glida under kapellet ifall man välter... Sedan är det bara tålamodet och viljan som styr :)

Bra tips med vattendunk !!

// Jonny
 
Tog en tur på morgonen idag, blåsigt och regningt, härligt !!

Ut genom bottensjön, kanalbron ut i vätterviken tillbaka genom rödesund till bottensjön. Tog 45 minuter i lungt tempo, det blåste spik. Lite stora vågor i vätterviken kanske men det funkade...

// Jonny
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...