10 (?) nödvändigheter (?)

Extremt?

Det hade varit intressant om en långturar proffs som tex Elin Engerström, Magnus Ficher eller Mikael Strandberg svarade på det här, jag skulle gissa att sovsäck, kompass, bensinkök och GPS stog ganska högt på mikaels lista (nästan inga vettiga kartor och -50 grader).

Skall man göra det någolunda oextremt dvs ingen överlevnadssituation (kniv+tändmedel) och jag tycker att allt mer än ett dygn utan mat blir väldigt jobbiga på sommaren, på vintern blir det nog riktigt besvärligt.

Är man själv så blir det grymt jobbigt att hålla sig varm dyngnet runt så då skall man lyckas leta mat hela dagen och elda hela natten. Så varför inte skippa överlevnadsdiskussionen.

Så en normal hajkutrustning är ju någon form av skydd, ett kök /bränsle och gärna en sovsäck oumbärliga i längden... Skall jag bära allt detta behöver jag ryggsäck.

Om jag skall till ett speciellt ställe kan ju en karta vara bra, en kompass underlättar men är inte superviktig.
 
Rungá; sa:
@alven (Johan Alvehus) du har helt rätt. Detta är absolut nödvändig utrustning du skall ha som försäkring mot det oväntade förutom det absolut nödvändiga du skall ha med dig som finns med på en annan lista.

Man undrar ju lite över matematiken där... Nedanstående är alltså EN sak enligt Jims lista.

3. In a plastic zip-lock bag I carry the following small items:
Compass
Mag lite and two extra AA cells
Pocket Knife
Matches wrapped in stretch tight cling plastic wrap
Extra pair of sunglasses

In a large clear plastic zip-lock bag I keep handy:
a photocopy of a map and
copies of guide book pages for the area I will be in.

In a separate zip lock bag I carry
first aid supplies,
Sunscreen and
sewing kit.
 
nermander; sa:
Rungá; sa:
@alven (Johan Alvehus) du har helt rätt. Detta är absolut nödvändig utrustning du skall ha som försäkring mot det oväntade förutom det absolut nödvändiga du skall ha med dig som finns med på en annan lista.

Man undrar ju lite över matematiken där... Nedanstående är alltså EN sak enligt Jims lista.

3. In a plastic zip-lock bag I carry the following small items:
Compass
Mag lite and two extra AA cells
Pocket Knife
Matches wrapped in stretch tight cling plastic wrap
Extra pair of sunglasses

In a large clear plastic zip-lock bag I keep handy:
a photocopy of a map and
copies of guide book pages for the area I will be in.

In a separate zip lock bag I carry
first aid supplies,
Sunscreen and
sewing kit.

Nja,det är ungefär så jag också lägger upp saker,i grupper.Ta t ex min tältpåse (den som åker upp i tältet),i den finns miniradio+ex batterier, lykta,askopp,kortlek och sådant som bara används när lägret är på plats.
Samma sak med det som ska ligga i kastrullen,rep.ask, draglådan eller i en viss ficka på ryggan,ligger de inte på rätt sätt/plats eller om nåt saknas så känns det fel,det är inte samma grepp.


Taktila peter
 
Ja, att räkna så har väl mer med packnings- och memoreringsteknik än med "10 viktiga saker" att göra.

Om man vill kan man ju dra sådan matematik till sin spets:

"Min lista: 1. Grejer jag bär med mig"
;D
 
Nordesjö; sa:
Ja, att räkna så har väl mer med packnings- och memoreringsteknik än med "10 viktiga saker" att göra.

Om man vill kan man ju dra sådan matematik till sin spets:

"Min lista: 1. Grejer jag bär med mig"
;D

Jovisst,men tråden hamnade ju fel från början,talar om 'överlevnadsgrejer' som om det vore det nödvändigaste.
Det viktigaste är tält,sovsäck,liggunderlag,kök,bränsle och ett kastrull-set nerpackat i en rygga samt kläder,karta,kompass;grunden för ett rörligt friluftsliv.Sen kommer ju det som vi fått för oss att det HÄR kan ju vara bra att ta med,oavsett om man inspirerats av Rambo,McGyver eller Tarzan.

Pryttlar,mojänger och lull-lull,viktigt det också :).


peter
[Ändrat av ping 2006-05-06 kl 14:59]
 
NUI; sa:
Amerikanska The Mountaineers lär på 30-talet ha gjort en lista över The 10 Essentials for Backpacking.

Essentials/nödvändighet är för mig ett mycket starkt ord. Min fråga är då hur definierar man "nödvändighet" för fjällbruk.

Att du och jag har olika uppfattning om sakers nödvändighet är ganska given. Men det borde gå att nå någon form av consensus kring vad som VERKLIGEN är en nödvändighet på en fjälltur under barmarksperioden.

Listan nedan kommer från http://www.backpacking.net/ten-essl.html.

Man har t o m lagt till 4 nödvändigheter. En fråga som bör besvaras är då: vad kan ha blivit en nödvändighet nu som inte var det på 30-talet? Eller var de bara mer okunniga om nödvändigheter då? Eller hade de inte tillgång till så många prylar som de kunde upphöja till nödvändigheter?

1. Map
2. Compass
3. Flashlight / Headlamp
4. Extra Food
5. Extra Clothes
6. Sunglasses
7. First-Aid Kit
8. Pocket Knife
9. Waterproof Matches
10. Firestarter
....
11. Water / Filter / Bottles
12. Whistle
13. Insect Repellents or Clothing
14. Sunburn Preventatives

Låt mig provocera med en personlig definition på "nödvändighet": Du dör utan denna även under normala förhållanden i sommarfjällen.

Vilka av ovanstående nödvändigheter passerar detta nålsöga?

Jörgen


Just nu orkar jag inte läsa igenom 9 sidor inlägg
som väl till stor del handalr om defintionen av "nödvändighet". Eftersom jag själv ofta är ute
på längre turer (upp till 13 dagar i de sydnorska fjällen, som längst 31 dagar i Pyreneerna) erkännerjag ingen annan nödvändighet än den att ha maximalt
roligt, inte frysa, inte hungra (men jag tappar vikt ändå), se vackra saker. Kan bara säga att
artiklarna 6, 8-10 och 12-14 inte ingår i mitt bagage
och att jag inte vet vad ordet "extra" betyder.

Orienteringsmedel : karta, givetvis, annars skulle
jag inte ens kunna börja turen. Kompass: ja, men
det är inte ofta jag varit beroende av den, det finns
ofta tydliga landmärken. Höjdmätare är jag aldrig utan,
och det är ett viktigare orienteringsmedel.


När det gäller kläder bär jag onekligen en del som jag inte har på mig jämt, vilket är rimligt under varierade
väder- och temperaturförhållanden. Så vad är "extra"?
Och vad är extra mat när jag faktiskt tar in mindre näring
än jag gör av med?
 
På den gamla stencilen från kadettskolan

stod att utan Biljett, pass, pengar, preventivmedel, paraply samt näsduk, företogs inget. Så det så. Då för länge sen ingick kläder, underkläder, livrem, nycklar, kam och fickkniv i utrustningen, klocka bars till allt utom frack. Hatt och solglasögon vid varma årstiden....
Dagens hårmode samt ålder har gjort kammen överflödig...då man vist växt genom håret.
Karta underlättar. Nordiskt normalväder kräver regnplagg och torrt ombyte. Skodon skyddar fossingarna. De som inte går ner på sina 900-1100 gram per dag går för långsamt, alternativt dricker för gott! Ingen blir fet på vatten!
Av ovanstående kan man lära sig: att vådligt lite är nytt under solen, att miltalet och erfarenheterna varierar samt vad man vill bära med sig varierar mellan stughäfte och kåta. Till syvende och sist gör vi ju allt av lust.

Go tur
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.