skrinda/ vagn till hund

Tänkte försöka skaffa en skrinda/ vagn till min Alaskan malamute som han kan dra. Vandrade en liten liten bit av Göta kanal sommaren 2011 och då hade han sin klövjevöska. Det var dock väldigt varmt då och det var jobbigt för honom. Tänkte att det bör vara lättare för honom att dra en vagn. Det är ju så plant utefter kanalen så det fungerar ju. Har tittat lite på skrindor och vagnar och tycker att Nordic cabs vagn verkar bäst men de är ju så dyra... Är det någon som har något annat förslag?

Sedan har vi en vagn som vi funderar på om vi bara kan sätta skaklar på. Är det någon som vet var
man kan få tag i billiga skaklar eller om man kan tillverka själv på något enkelt sätt?

Jag undrar också vad ni tycker att man skall ha för typ av sele när hunden drar vagn? Jag har sett sele till Nordic cab som är ungefär som en spårsele men även sett bilder på hundar med vagn som har en sele som en dragsele, alltså som en sådan som de har när de drar släde/ trehjuling etc. och slutar vidsvansroten där linan också kopplas.

Tacksam för tips
 
Var nån i nån annan tråd som föreslog rep (typ såna där biltema säljer till båtfolk) som man drar inne i vp-rör som skacklar. Så länge det inte blir nån extrem mängd påskjutning borde det väl duga bra.

Vad gäller påskjutning så kan väl noteras att nomeselar ("dragsele som slutar vid svansroten") inte är lämpliga alls att hantera sånt. Tar du en sån kanske du bör skippa skacklar helt och låta hunden dra vagnen i en lina? Du får då se till att du kan bromsa den så den inte jagar hunden i utförsbackar.
 
Barnvagnschassi

och hundskaklar kan du få billigt på loppis / Blocket etc. Fäst skaklarna lågt i barnvagnschassit t ex nere vid framaxeln.

Eftersom vagn rullar lätt så bör man tänka på att vagnen kommer ikapp hunden i nedförsbacke så fästet av skaklarna i selen bör sitta vid manken ungefär för att hunden skall kunna bromsa lite i nedförsbacke.

På undre bilden så ser du hur man kan arrangera för att hunden skall dra en person på skateboard bakom vagnen.

PS Skrinda har vi testat men den välter mycket lättare än barnvagnen.

Thure
 

Bilagor

  • vagn.jpg
    vagn.jpg
    30.7 KB · Visningar: 11,843
  • tolka.jpg
    tolka.jpg
    41.1 KB · Visningar: 9,670
Annars kan man använda en dragloka till en hund, ser ut typ såhär:
Pulka%201.JPG


Funkar mig veterligen bra med skacklar, men kan vara dyra/problematiska att få tag i och hyfsat specifika per hund misstänker jag. Nomeselar kan du köpa i de flesta välsorterade djur-/hundsportaffärerna eller beställa på nätet. Jag kan tycka att det är en fördel att prova nomeselen på hunden innan köp...
 
Hunden

dvs vår Totte brukar inte gilla att bli fotograferad om det tar längre tid än några sekunder han vill dra iväg.

Skaklar i rotting bör vara hyffsat billiga på loppis och liknande.

Thure
 
Vagn

Vi köpte en billig vagn från Clas Olson lite VP rör, en hundbåge från fjällpulkan så byggde vi en sån här:
Vi kör med Snowdog kombisele.
Kör klätterrep i rören, ingen racer vagn direkt men lagom för en familjeprommenad eller för att ha matkassarna när jag går och handlar.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    88.7 KB · Visningar: 16,208
Eller spänna traktorn efter hundarna

brukar även köra så här...
Ibland kör vi med släp på traktorn, få får man med två matkassar;-)
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    84.2 KB · Visningar: 9,319
Mått

Vi köpte en billig vagn från Clas Olson lite VP rör, en hundbåge från fjällpulkan så byggde vi en sån här:
Vi kör med Snowdog kombisele.
Kör klätterrep i rören, ingen racer vagn direkt men lagom för en familjeprommenad eller för att ha matkassarna när jag går och handlar.

Hej!
Vad är det för mått mellan skaklarna, tänkte prova att göra hela skakeln av vp-rör (elrör).
 
Jag har ett kit med segebadenpulka, skrinda, skaklar och dragloka står o samlar damm i källaren.
Ett anständigt bud och det kan bli ditt.
Har någon Nome-sele oxå sedan jag drog lite med min dobbis.
Dragbälte i läder med expanderlina tror jag kan finnas oxå.

Hmm, inte meningen att göra detta till en annons, grejerna ligger ju inte i sjön där dom ligger.

Måtten på den skakeln är dryga 40cm innermått och ca 28cm från karbinhakarna till mitten på bågen.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...