Vad har ni för hundar?

Har en galen boxer :), tränar sök och lydnad, hon är med på vandringar och drar mig på längdskidorna :)
 

Bilagor

  • mistra110130.jpg
    mistra110130.jpg
    37.8 KB · Visningar: 2,204
Vi har en australisk kelpie, en svart liten arbetsmaskin. Sambon tränar hundsport och jag tar med henne på fysiska aktiviteter som mtb och skidåkning. Försöker få henne att gilla drag men hon är lite skeptisk.

DSC_3931.jpg


DSC_0182.JPG
 
gordonsetter/golden

Har två Gordon Setter/ Jaktgolden tikar. Mor och dotter. Tävlar lydnad och tränar agility, freestyle, viltspår, personsök...och självklart även lite jakt. Super duktiga. Kanonfin kontakt och mycket tempo! Mamman följer med lös överallt. På såväl shoppingturer i stan som långvandringar i bergen. <3

http://assaleijabonita.wordpress.com/

valp-orange-flingan-31.jpg
 
hundar

Jag tre stycken Kh vorsteh, lika bra i skogen, fjället, i skidpåren,framför släden, som fotvärmare i sängen eller sovsäcken
 

Bilagor

  • hundar o anita 011.jpg
    hundar o anita 011.jpg
    35.2 KB · Visningar: 2,236
  • hundar o anita 006.jpg
    hundar o anita 006.jpg
    98.8 KB · Visningar: 2,289
Acd

Eller Australian Cattledog som det egentligen heter.
Tränar lydnad och spår och naturligtvis har han egen ryggsäck till utelivet.
Go o gla i alla lägen och konstruerad för uteliv oavsett väder, temperatur och påfrestningar.
Stor hund komprimerad till ett väldigt hanterbart format. Tar sig fram i princip överallt och skulle det behövas så kan man slänga upp honom på axlarna en bit utan större problem.
 

Bilagor

  • Sam på språng.jpg
    Sam på språng.jpg
    128.2 KB · Visningar: 2,041
Vildhunden Dina

Vi har en mycket mysig blandrastik. En blandning mellan Tollare och Dansk-Svensk gårdshund som är otroligt spänstig, pigg och läraktig. 2 år gammal och en ständig följeslagare på alla helgutflykter och långpromenader.

//Anders (och Lisa)
 

Bilagor

  • Dina.jpg
    Dina.jpg
    64.2 KB · Visningar: 2,081
Tollaren Solo (Nova Scotia Duck Tolling Retriever) tränar jakt och sök med matte. Det blir en och annan joggingtur också. På somrarna blir det fjällen. Han är en j-kel på att hitta lämlar som han tycks tro är roliga lekkamrater. Vi är mest rädda för att han ska åka på ett bett i nosen. Renar är han rätt ointresserad av. Han bara tittar på dem.

Det har varit fantastiskt att se honom "utvecklas" som fjällvandrare. Första året var han lite rädd för vindfladder i tältduken. Att låta honom sova i absiden gick inte. Det blev till att låta honom ligga inne hos oss för att han inte skulle skälla till så fort det fladdrade till. Tältet var han lite reserverad emot. Året därpå hade han lärt sig t.ex. att så fort husse och matte tog av sig ryggsäckar, då var det dags för en vilopaus och han gick och la sig i lä bakom någon sten. När det var dåligt väder fick han massor av energi, bara tältpåsen togs fram (han kände igen den) för då visste han att det snart skulle stå ett tält där som han kunde springa in i och slippa vind och regn.

Vi har skaffat ett bra värme och regnskydd åt honom (klart han ska ha skalkläder han med!! :) ). Första året gillade han inte alls att få på sig det. Året därpå hade han inget emot det alls när det var regnigt.

Neoair gillar han inte, däremot husses z-rest. Sitt eget liggunderlag ratas och husse får vackert krypa ihop. Husses dunsovsäck verkar han gilla också, för att inte tala om husses ullstockar efter några dagars vandring.......

I sommar ska han få hjälpa till och börja bära lite själv, han blir 3 i maj. En klövjesäck han införskaffats och vi har börjat vänja honom vid den så sakteliga. Det blir ett nytt försök på att ta oss upp på Kebne via Durlings led. Vi tar den vägen bland annat för att slippa så mycket människor.

Peter P.
 

Bilagor

  • _DSC3726_webb.jpg
    _DSC3726_webb.jpg
    57.4 KB · Visningar: 2,164

ulindh

Forumvärd
Vi blev med hund i november förra året och har nu en 7 månader gammal West highland white terrier som heter Elvis. Just nu blir det kortare sträckor men han visar verkligen att han gillar när vi går i skogen, så det blir en bra kompis att ha med på turerna.

Här är vi på söndagspromenad på Mälaren.
 

Bilagor

  • elvis.jpg
    elvis.jpg
    143.8 KB · Visningar: 2,019
Underbar tråd :)

Jag har tyvärr inte hund men en katt som nästan beter sig som en :)

Ville bara säga att jag tycker tråden är riktigt trevligt att följa...

mvh // Johannes
 
jaktlabrador

Jag har en underbar jaktlabradortik på 4 år. Vi har testat mycket vad gäller hundsport (lydnad, agility, sök, spår, viltspår, jakt) och en hel massa friluftsaktiviteter. Hon har varit med på turskidåkning på fjället, segling, kajakpaddling, tittat på när vi haft klätterutflykter mm.
Just nu ägnar vi oss åt jaktträning, lydnad och spår samt planerar sommarens fjällvandring!
/Åsa
 

Bilagor

  • DSC_6360.NEF.jpg
    DSC_6360.NEF.jpg
    55.5 KB · Visningar: 1,959
Hon är inte min egentligen, men vi har haft mycket skoj de senaste åren innan jag flyttade från hemstan:

Weimaranskan Ebba in action:
attachment.php

med extrahusse Jonas
attachment.php

Lite mindre action efter hemkomst från cykling
attachment.php


Jag brukade ha med henne på jobbet, men arbetsmoralen var det sisådär med...;-)
attachment.php
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...