Lös hund i fjällen?

3
Börjar med att vara lite dryg: Har rätt bra koll på lagen. Jobbar med ansvarsutredningar på ett försäkringsbolag. Hundskador är rätt frekventa:)

Och lite praktisk: Det finns ett dilemma med en jakthund. Hon kan inte jaktkalendern eller vilka arter som är lovliga. Detta innebär att kompisens undulat ses som ett jaktobjekt, sammtidigt som man vill förstärka instinkten hos hunden. Hon har dessutom ett stort behov av motion, Det duger inte med att gå en sväng i parken ett par ggr per dag.

Tycker inte att du är dryg.
Nu blev det intressant! Då kan du svara på hur det ekonomiska ansvaret ser ut för en hundägare som låter sin hund springa lös och den förorsakar skada! För tråden handlar ju om lösa hundar vara eller icke vara. Inte om hundar som attackerar varandra när de går i koppel.
Att hundägaren får betala självrisk och att den skadelidande får ersättning förmodar jag är självklart? Kräver ni hundägaren på ersättning i eftertid om denne brutit mot lagen om tillsyn, dvs brustit i sin kontroll över hunden?

Jakt och motionsdilemmat som du tar upp visar belyser bara det självklara. Hunden kan inte ta ansvar för det utan det ligger på människan att ta ansvar. Det är så klart enkelt att släppa sin hund lös och låta den springa fritt men det är liksom inte tillåtet. Cykla/springa med hunden, låta hunden simma, tennisboll brännbollsträ och en grusgrop/stor öppen yta, rallylydnad, agility eller träna spårning och sök är alla bra exempel på motion. Viktigt med träning där lydnad ingår också dvs där hunden får jobba med hjärnan också.
 
Eftersom det är väldigt få som kan garantera osynligt koppel på sina hundar så är det bra att alla kör likt. Jag är extremt hundrädd och får panik om en hund kommer mot mig. Vilket också trissar upp hunden en aning antar jag. Jag har flera gånger varit med om hundar som kommit fram för att de är nyfikna. Men för mig är en nyfiken hund och en hund som vill bitas samma sak. Jag klarar inte av att nyansera dessa två sakerna utan blir väldigt rädd och obekväm.

Det finns nog fler som jag, så tänk på oss, som är väldigt hundrädda nästa gång ni har hunden lös i skog och mark. Det har hänt att jag skadat andras hundar för jag blivit så rädd och känt att jag måste försvara mig.

Tacksam för att det används koppel.
 
Tycker inte att du är dryg.
Nu blev det intressant! Då kan du svara på hur det ekonomiska ansvaret ser ut för en hundägare som låter sin hund springa lös och den förorsakar skada! För tråden handlar ju om lösa hundar vara eller icke vara. Inte om hundar som attackerar varandra när de går i koppel.
Att hundägaren får betala självrisk och att den skadelidande får ersättning förmodar jag är självklart? Kräver ni hundägaren på ersättning i eftertid om denne brutit mot lagen om tillsyn, dvs brustit i sin kontroll över hunden?

Jakt och motionsdilemmat som du tar upp visar belyser bara det självklara. Hunden kan inte ta ansvar för det utan det ligger på människan att ta ansvar. Det är så klart enkelt att släppa sin hund lös och låta den springa fritt men det är liksom inte tillåtet. Cykla/springa med hunden, låta hunden simma, tennisboll brännbollsträ och en grusgrop/stor öppen yta, rallylydnad, agility eller träna spårning och sök är alla bra exempel på motion. Viktigt med träning där lydnad ingår också dvs där hunden får jobba med hjärnan också.

Ansvaret för hundar är inte så självklart.
Lite förenklat:
Normalt krävs vårdslöshet för att någon ska krävas på skadestånd. Vad gäller hundar så är ansvaret strikt, dvs man kan krävas på skadestånd även vid en olyckshändelse.

För att en hemförsäkring inte ska gälla så krävs ett uppsåt. Om någon varit oaktsam med övervakningen av hunden så ersätt detta normalt. Det är liksom lite det som är vitsen ansvarsförsäkring.
 
Eftersom det är väldigt få som kan garantera osynligt koppel på sina hundar så är det bra att alla kör likt. Jag är extremt hundrädd och får panik om en hund kommer mot mig. Vilket också trissar upp hunden en aning antar jag. Jag har flera gånger varit med om hundar som kommit fram för att de är nyfikna. Men för mig är en nyfiken hund och en hund som vill bitas samma sak. Jag klarar inte av att nyansera dessa två sakerna utan blir väldigt rädd och obekväm.

Det finns nog fler som jag, så tänk på oss, som är väldigt hundrädda nästa gång ni har hunden lös i skog och mark. Det har hänt att jag skadat andras hundar för jag blivit så rädd och känt att jag måste försvara mig.

Tacksam för att det används koppel.[/QUOT
Det låter som om du lider av en fobi. Om så är fallet förstår jag att det är ett stort problem. Förmodligen mer i vardagen än i fjällen, Om detta är något som begränsar ditt liv så kan jag rekomendera dig kognitiv beteendeterapi.
 
Eftersom det är väldigt få som kan garantera osynligt koppel på sina hundar så är det bra att alla kör likt. Jag är extremt hundrädd och får panik om en hund kommer mot mig. Vilket också trissar upp hunden en aning antar jag. Jag har flera gånger varit med om hundar som kommit fram för att de är nyfikna. Men för mig är en nyfiken hund och en hund som vill bitas samma sak. Jag klarar inte av att nyansera dessa två sakerna utan blir väldigt rädd och obekväm.

Det finns nog fler som jag, så tänk på oss, som är väldigt hundrädda nästa gång ni har hunden lös i skog och mark. Det har hänt att jag skadat andras hundar för jag blivit så rädd och känt att jag måste försvara mig.

Tacksam för att det används koppel.[/QUOT
Det låter som om du lider av en fobi. Om så är fallet förstår jag att det är ett stort problem. Förmodligen mer i vardagen än i fjällen, Om detta är något som begränsar ditt liv så kan jag rekomendera dig kognitiv beteendeterapi.


Nja, fobi är det inte. Jag är uppvuxen på en kennel. Mina föräldrar har hundar. Däremot är lösa hundar något jag är rädd för. En hund i koppel är inga problem alls för mig. En lös hund som springer fram mot mig är extremt stressande. Kanske denna situationen går att träna på. Men jag förväntar mig att folk har såpass bra pli på sina hundar att denna typen av händelse egentligen aldrig skall inträffa.
 
För att svara på den ursprungliga frågan.
Hon struntar i renar men jagar fågel (fågelhund) och nyper lämlar. Normalt håller hon sig inom 50m men skulle ljuga om jag inte erkände att jag tänjer på gränsen för lagen om tillsyn av hund.
.

Det finns större problem för vår fjällvärd än hundägare med bra koll på sina hundar, tex växthuseffekt och renskötsel.

Jag kan inte påstå att det låter som du har bra koll på din hund. Du är medveten om att det är folk som du som ger oss hundägare dåligt rykte?
 
Jag är grymt noga med koppel bland folk men i fjällen och skog där man inte ser en människa så utnyttjar jag rätten att inte behöva ha koppel jämt. Tycker inte att xlunja ger oss hundägare dåligt rykte. 99% av de få man möter, om ens någon, verkar bli glada av att se en hund. Med tanke på att vissa är så hundrädda får han inte springa och hälsa hur som helst dock. mBengtson, om du är så hundrädd så borde du nästan försöka göra något åt det. Det finns väl över 800000 hundar i Sverige eller var det uppemot en miljon till och med. Risken att en hund kommer och nosar på dig finns men att du ska bli biten är nog ofantligt liten.

Det finns nog fler som jag, så tänk på oss, som är väldigt hundrädda nästa gång ni har hunden lös i skog och mark. Det har hänt att jag skadat andras hundar för jag blivit så rädd och känt att jag måste försvara mig.

Tacksam för att det används koppel.
 
En stor anledning till att hundar skall bära koppel sommartid är dock för att freda övrigt djurliv. Hundar följer med människor på platser där inte tex rödräv och mink huserar, varför förödelsen kan bli rätt stor när en ivrig hund nosar rätt på ägg och ungar... Och ägarna fattar ju aldrig att just DERAS söta familjehund faktiskt också är ett rovdjur...
 
Jag är grymt noga med koppel bland folk men i fjällen och skog där man inte ser en människa så utnyttjar jag rätten att inte behöva ha koppel jämt..

Har du läst mitt inlägg nr 77 på sidan två i tråden? Det är riktigt att det i lagen finns ett utrymme för att inte ha sin hund kopplad när man är i naturen men det är ytterst litet! Har inget att göra med människor.
 
18 var det :) Jo, jag har ganska bra koll vill jag påstå men den där förödelsen kanske händer om man låter sin hund springa vind för våg utan att ha den inom synhåll. I fjällen har man i regel väldigt lång sikt och jag/vi brukar inte låta honom löpa långt. Och är det absolut kopplingstvång eller troligt med ren i området så blir det koppel eller långlina.

Är det någon som sett eller hört någon berätta om den där förödelsen? Det är lite väl mycket "hund ska alltid gå i koppel för annars blir det mayhem" tycker jag. Vi normala människor har bra eller hyfsad pli på hundarna. De som vet med sig att de inte litar på at deras hund sköter sig släpper den knappast lös. Sen tycker jag att det blir lite löjligt om man snackar Jämtland, Norrbotten eller Västerbottens fjäll och inland. (inte de tider då andra djur ynglar av sig). Ytorna är verkligen oändliga. Är man hundrädd ska man verkligen ut i fjällen men inte till "Keb" eller andra turistmagneter.

Har du läst mitt inlägg nr 77 på sidan två i tråden? Det är riktigt att det i lagen finns ett utrymme för att inte ha sin hund kopplad när man är i naturen men det är ytterst litet! Har inget att göra med människor.
 
18 var det :) Jo, jag har ganska bra koll vill jag påstå men den där förödelsen kanske händer om man låter sin hund springa vind för våg utan att ha den inom synhåll. I fjällen har man i regel väldigt lång sikt och jag/vi brukar inte låta honom löpa långt. Och är det absolut kopplingstvång eller troligt med ren i området så blir det koppel eller långlina.

Är det någon som sett eller hört någon berätta om den där förödelsen? Det är lite väl mycket "hund ska alltid gå i koppel för annars blir det mayhem" tycker jag. Vi normala människor har bra eller hyfsad pli på hundarna. De som vet med sig att de inte litar på at deras hund sköter sig släpper den knappast lös. Sen tycker jag att det blir lite löjligt om man snackar Jämtland, Norrbotten eller Västerbottens fjäll och inland. (inte de tider då andra djur ynglar av sig). Ytorna är verkligen oändliga. Är man hundrädd ska man verkligen ut i fjällen men inte till "Keb" eller andra turistmagneter.

Attans, bara att erkänna. Nybörjarmisstag!
Vill börja med att säga att jag förhåller mig till det som gäller när det kommer till juridik. Jag tycker det är ovidkommande att ägna sig åt tyckande och tänkande. För mig så är det hårda fakta som gäller.

Förödelsen.
Två får drunknar i Kosterhavets nationalpark, detta året. Skrämda av lös hund. Här i våras så jagade lösa hundar hästar med ryttare. Ofta så brukar även hund vara lös när någon råkar ut för arga björnen i skogen.
Svaret från Sv Jägarförbundet, på min fråga, utgår jag ifrån att det är kollat med deras jurist. Där säger de att hunden skall gå fot om den skall vara okopplad. Dessutom så nära att den går att ta tag i om det behövs. Kontrollansvaret är så stort.
Finns ju folk i den här tråden som erkännt att de inte ens med hunden i koppel kan hindra den från att ta Lämmel. Det är att driva vilt och dessutom så tror jag det är förbjudet av djurskyddskäl att låta hundar stå för avlivandet av vilt. Där kan jag ha fel?

Normala och pli.
Jag utgår ifrån att alla människor jag möter med lös hund är normala. Tror också att de själva anser sig ha pli på sin hund. Men som jag har gett uttryck för så är utrymmet minimalt för att låta hunden gå okopplad. Beteendet är väldigt svenskt, att göra fel när man vet att man kan komma undan med det. Ögontjäneri eller som jag kallar det hobbyanarkism.

Jag är också rädd för att det kan komma inskränkningar i Allemansrätten om man inte respekterar det som gäller. Det är även något som kan drabba även icke hundägare.

Kom till att tänka på att denna fråga när jag tittade på SVT - Det stora Hjortronkriget. Markägaren äger dessa bär i Norge, om man är tillräckligt långt norrut. De ingår inte i Allemansrätten. Där fick vi följa en person som "tjuvplockade" och argumenterade för att han hade rätt att göra så trots att han bekräftade att han visste att han inte hade det....
I Norge så anses det ingå i Allemansrätten att ha lös hund! Men där precis som här så finns det regler för det...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Smarttag användbar för att hitta bortsprungen hund? Hundsport 5
kanelsvans Hammock och hund Hundsport 4
Davva2 Trebent hund i fjället? Hundsport 7
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
andy69 GPS till Hund...? Hundsport 6
apan75 Tolkning med hund Hundsport 11
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
fuchs Hund och ormbett Hundsport 18
Tollan Klövja med hund Hundsport 3
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
baffinguarapo skrinda/ vagn till hund Hundsport 12
niklaz MTB och hund (film) Hundsport 2
eastman Hund skor Hundsport 8
Fjellis Pulka eller Släde till en hund Hundsport 8
shiloh Liggunderlag till hund under fjällvandring Hundsport 16
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
boelresor Förslag fjällturer med hund Hundsport 2
xtrem Mygg och knottmedel till hund? Hundsport 5
wilmis Förberedelser Abisko med hund Hundsport 9
niklaz Helikopter med hund Hundsport 6
Denajss packlista HUND fjällvandring? Hundsport 7
Ännna resa runt i europa med hund? Hundsport 6
asalu Hund i fjällstuga Hundsport 13
niklaz Sy själv: vindsäck/sovpåse till hund (á la Jervehiet) Hundsport 5
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
Sjolidens Cykla LÅÅåNGT med hund! Hundsport 11
Jemael Kan man cykla med en klövjad hund? Hundsport 5
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
per162 Hund och skidalpinism? Hundsport 7
LisaJ hund-/friluftskompis i Östersund Hundsport 1
Pumasmatte Hela Kungsleden med hund? Hundsport 1
Fnöske Pulka+hund Hundsport 9
lillaliam Bra vandrigsled när man har med sig hund? Hundsport 5
sabinita Med hund i Funäsdalen Hundsport 1
Calle22 Med kopplad hund i Sarek Hundsport 39
Kalotta Cykelsemester med hund?! Hundsport 3
loisen Vandring med hund nu till helgen! Hundsport 2
kikkit Stockholm - Jämtland med hund Hundsport 1
thureb Bussresa till fjälls med hund Hundsport 1
Otto Støver Vandring med hund i nasjonalpark Hundsport 9
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
skalman Paddla kanadensare med hund? Hundsport 19
GAVIAARCTICA Möte med björn när man har hund i koppel Hundsport 25
novas husse Hund i cykelvagn? Hundsport 4
louisehansson Vandring med hund, nybörjare Hundsport 34
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13
Tranan Hur gör ni...(om att åka tåg med hund) Hundsport 29

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...