Genväg mellan Hoiganvággi och Kårsavagge

Halloj! Sitter och planerar lite fjällvandringsrutter för sommaren.

Planen är att åka till Katterjokk och sedan knata söder ut i Dossagevággi för att sedan vända sydost in i Hoiganvággi. Efter det är målet Kårsavagge. För att slippa gå ner i spenaten och passera Abiskojaurestugan klurar jag på att behålla höjd och istället tvärsa från pölen Eahpárusluoppal, förbi rengärdet och sjön Boazojávri och ansluta till stigen som kommer upp från nyss nämnda STF-stuga.

Någon som knatat här? På flygbilder skymtar jag en "stig" från renvaktarstugan vid Eahpárusluoppal till rengärdet. Efter det tolkar jag det som stenigt, men även inslag av myrområden utifrån IR-bilder.

Har tänkt mig något i stil med bilagd bild.
Bild1.PNG


Tack och bock för er på forumets eviga och osinliga källa till kunskap om vägval :)
 
Svårt att läsa kartan på bilden, tänker jag. Men jag gick där förra året och där finns fungerande vägar från Hoiganvagge över till Kårsavagge. Kolla diskussionen här t ex:
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=89765

Detta är en rätt bra beskrivning av vägen:
Någonstans måste du ta dig norrut från Hoiganvaggi. Jag brukar sikta upp mot sjön 1050. Vid den nordvästra viken finns förmodligen den bästa (enda?) tältplatsen på denna höjd.
Vägen ner till Gorsavaggestugan är ju ganska brant och det finns flera vägval att göra. Jag brukar sikta mot raden av småsjöar mellan höjderna 1223 och 1300 och ta mig ner öster om de båda jokkarna som rinner där. Det är inte helt lätt, men det går.

Man bör vara beredd på att det är riktigt brant ner mot Kårsa när man kommer söderifrån, men det går. Jag gick nedför ett rätt ordentligt snöfält, men det funkade. Pratade med två killar som gick samma väg som jag samma dag och de hade i princip åkt kana nedför det fältet.

Utsikten ner mot dalen från det hållet är helt och hållet magnifik. Och dalen som sådan är nog bland de vackraste platser jag besökt. Hoiginvagge är inte skitkul, men den är rätt enkelt att vandra igenom .
 
Tack och bock för länken och informationen. Shit vad pepp jag blir :D Blev en Sarektur förra året längs Präststigen från Kvikkjokk, men nu blir det andra vidder jag inte rört mig lika mycket i. Längtar något så infernaliskt upp till fjällen!!! Snudd på till den grad att jag säger upp mig och drar på stubben.

Här kommer länken till min bild i mer zoomvänligt format.

http://www.hedtjarn.com/Rutt/Bild1.PNG
 
Jag gick faktiskt nästan den sträckan du har tänkt mellan Hoiganvaggi och Kårsavagge för några år sen.
Jag vek av innan jag var nere vid Renvaktarstugan, på höjden för att komma in i den "dalgang" som leder till Boazojavri.
Väldigt lättgangen och sen har du stigen mot Kårsavaggestugan - själv gick jag över kammen Njunesgeahci och över bron (som inte längre finns) för att avsluta dagen på Frippes fall.

Henning
 
Kul! Den vägen över jag gick är längre västerut än den du markerat. Den som omnämns som 1050 i länken heter 1049 på din karta, men i övrigt är det samma. Jag gick ned mot stugan strax väster om toppen som heter 1228 på din karta.

Tror vägen ner mot stugan är enklare på den väg du markerat ut. Men du måste å andra sidan gå rätt mycket längre innan du sneddar av upp på berget. Oavsett lär du få fin vandring!

var har du tänkt gå efter Kårsavagge?
 
Anledningen till att linjen är dragen vid Eahpárusluoppai och nordost är att det möjligen istället för Hoiganvággi blir fortsatt söder ut från Stuor-Kärpel mot Unna Allakas men att vi drar öster ut i höjd med Sjangeli. Ansluter sedan på E4:an mot Abiskojaure men att vi då vänder upp igen från spenaten längs Hoiganjohka. Då blir det ytterligare en dags vandring denna sommar :)

Efter Kårsavagge blir det klassisk fortsättning mot Låktatjåkko och sen ner till Björkliden där vi ansluter med en småbarnsfamilj för ytterligare några dagar innan turen åter bär söder ut mot arbete och missär =P
 
Sträckan du ritade upp har jag gått på ett ungefär, Kan inte minnas att det var några problem, dock var det mycket mygg nära rengärdet.

Vet inte hur du tänkte fortsätta, ska du till Kårsavaggestugan då rekommenderar jag att du följer råden i länken AndersHugo skickade.
Tänker du passera kårsajåkka via bron nära abiskojåkka så rekommenderar jag att du håller norr även om den södra var intressant så är det mycket grönska där.
 
Tips, i "Högalpin karta riksgränsen" finns en väg mellan Hoiganvággi och Kårsavagge. Jag har den i en app för att gå just den beskrivna turen, förhoppningsvis i Augusti. Vägen är exakt som beskrivet i text tidigare i tråden. Kan inte länka bild pga. upphovsrätten.
 
I somras gick jag den här vägen mellan Hoiganvággi och Kårsavagge. Jag övernattade (ungefär) vid ändarna på den blå pilen.
Kanske ingen klassisk genväg (men passade bra just då eftersom jag sedan fortsatte upp mellan Biran och Goublačorru) men en, väg...
 

Bilagor

  • Hoigan_Kårsa.jpg
    Hoigan_Kårsa.jpg
    27.6 KB · Visningar: 484
Stort tack för all matnyttig information :) Är redan så pepp på årets fjälltur att jag redan har separationsångest för när tåget går söder över igen =P

Ska snoka in den högalpina kartan. Vi har 50 000-delen över hela vägen vi ska knata men är man GIS och kartnörd som jag så kan man egentligen aldrig ha för många kartor.
 
Ska snoka in den högalpina kartan. Vi har 50 000-delen över hela vägen vi ska knata men är man GIS och kartnörd som jag så kan man egentligen aldrig ha för många kartor.

1:25000-kartan gör verkligen att man får nya idéer, vete fanken om jag kommit på tanken att gå som jag gjorde (inlägg #9) om det inte varit för den kartan där det blev mycket tydligare att det fanns en möjlig väg ner i Kårsavagge just där.
 
I somras gick jag den här vägen mellan Hoiganvággi och Kårsavagge. Jag övernattade (ungefär) vid ändarna på den blå pilen.
Kanske ingen klassisk genväg (men passade bra just då eftersom jag sedan fortsatte upp mellan Biran och Goublačorru) men en, väg...

Mycket spännande vägval!
HåkanF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
S.Hellman Genväg mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 11
xolacaa Genväg eller senväg? Fjällvandring 4
Anvib Genväg Rapadalen - Pastavagge Fjällvandring 4
Silverfox Genväg i Padjelanta? Fjällvandring 3
Genväg Nordkalottleden före Hukejaure Fjällvandring 3
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Jeremiah Johnson Mellan Bulkas och Tjåggnåristjåhkkå Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
PZON_390 TAXI mellan Funäsdalen och Ramundberget Fjällvandring 5
Coachmike Mysig tältplats mellan Sthlm och Åre Fjällvandring 0
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Davha Buss mellan Hemavan och Ammarnäs Fjällvandring 4
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
skogsfia Leden mellan Orusjohka och Kaisepakte Fjällvandring 7
t_andersen Vad mellan Tarraluoppal och Njoatsosvagge? Fjällvandring 5
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
sofiasahlen Stugor mellan Katterjokk – Abisko? Fjällvandring 5
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
Jojosurf Snö läget mellan Nikk - Tarfala? Fjällvandring 2
birru Vadbar jåkk mellan Teusajaure och Satihaure? Fjällvandring 3
Drybags Tips på vandring mellan Stockholm och Nordkapp Fjällvandring 0
Tanglan Ravin mellan Singibakti och Vierranvarri Fjällvandring 3
John_T [Film] Vandring mitt mellan lederna i Helags Fjällvandring 3
John_T Går det att vandra mellan Predikstolen och Helagsfjället? Fjällvandring 3
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
Mattias33 "Högplatå" mellan Vistas och Leavasvaggi? Fjällvandring 15
Caminista Vad mellan Vålåstugorna och Helags? Fjällvandring 7
disgruntled Hur ser det ut mellan Abisko - Nikkaluokta nu? Fjällvandring 0
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
kristinlarsson Snedda mellan Låkta/Kårsavagge och Unna Allakas Fjällvandring 1
pixbopelle Svårt vad mellan Rádujárvi och Miesákjávri nära Alesjaurestugorna? Fjällvandring 7
Slagathoria F d anläggarvägen mellan Katterat och Hunddalen Fjällvandring 8
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
Härjedalingen Finaste vägen mellan Staloluokta och Kvikkjokk? Fjällvandring 7
virre-valle Gena mellan lederna i Jämtland? Fjällvandring 3
lokatten Vandring mellan Saltoloukta-Kvikkjokk Fjällvandring 1
smux Tips på vägval mellan Skárja och Kvikkjokk Fjällvandring 15
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
gunnargren Tältplatser mellan Vakkatovare-Nikkaluokta Fjällvandring 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...