Ytterliggare lättnader i tvånget att använda cykelbana för cyklister

Men ska de då ta bort mittmarkeringen som ofta finns, som visar var cyklister och fotgängare ska vara? Eller gäller detta bara på GC-banor där sådan markering inte finns? Om det nu finns såna, blev osäker plötsligt.


REgeln gller alltså när det inte finns genomgående heldragen vit linje som skiljer trafikslagen. Vilket som gäller framgår då även av målade markeringar och av skyltningen: gångare ovanför cykel (gemensam väg), eller bredvid cykel, lodrätt streck emellan (skild gång-och cykelbana).
 
Problemet blir ju att det blir väldigt otydligt vem som ska väja för vem.

Om både fotgängare och cyklister skulle hålla till höger så skulle cyklisterna "köra om" fotgängarna till vänster, precis som vilken upphinnande trafikant som helst.

Nu ska cyklisterna alltså köra om "mötande" fotgängare, men tittar man på alla andra trafikregler så ska fordon som möts hålla till höger... Även fotgängare som möts på gångbana rekommenderas att hålla till höger. Men när en cyklist möter en fotgängare ska dessa plötsligt hålla till vänster...

Det andra stora problemet är ju att denna regel bara gäller på kombinerad gång- och cykelbana, men 90% av de gångbanor jag går på är det väldigt svårt att veta om den är kombinerad eller ren gångbana. Det är oftast bara skyltat där det ansluter mot andra vägar, kommer man t.ex. ut från en fastighet kanske man inte alls har nån koll på vad det är för typ av bana...

I alla andra sammanhang är det högertrafik som gäller. Förut fanns det ett undantag. Nu finns det plötsligt två undantag...

Högertrafik gäller mellan fordon och jag känner inte till några undantag alls. Att man bör gå till höger på trottoarer (eller gångbanor intill cykelbanor) är för att den som går närmast fordonstrafiken ska möta denna.
 
Det här blir ännu mer förvirrande. Har de öht delat upp den berörda vägen i två riktningar när de tänkte eller är det bara fullt kaos i båda riktningarna?

Den nya skylten signalerar ju att cyklister har högra sida av hela vägbredden och gångarna vänstra? men hur ser skylten ut åt det motsatta hållet? Ska vi söka frontalkollisioner cyklister-gångare?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/vanster-eller-hoger-nya-regler-for-gangtrafikanterna

Skylten finns nog i två varianter.
 
Fast om den spegelvänds så hamnar ju gångarna till höger och inte till vänster som det var sagt att de skulle.


Alltså, återigen, regeln om fotgängare till vänster handlar om odelade gc-vägar.


Går den delade gc-vägen parallellt med en bilväg, så är gångfilen den som ligger längst från bilvägen.
 
Cykelbanor är enkelriktade endast om det finns skyltar som markerar detta (och det ska då finnas protokollfört beslut om den saken!).
<Klipp>

Nixpix. Finns cykelbana på båda sidor om bilväg ska cyklist välja den på höger sida i respektive färdriktning. Undantaget är om det uttryckligen är skyltat dubbelriktat.

HIttar inget uttalat lagrum för det men det borde falal under att man ska välja det högraste körfältet tillåtet för sin fordonstyp.

/Patrik
 
Rullgrus, krossat glas, snö och is innebär ur mitt perspektiv att cykelbanan ifråga för tillfället inte existerar.

Precis som alla andra trafikantslag får cyklister anpassa hastighet och beteende efter väglag.
Vänder vi på det: Inte kan bilistar köra på cykelbanan för att det ligger krossat glas eller rullgrus på bilvägen.

/Patrik
 
Precis som alla andra trafikantslag får cyklister anpassa hastighet och beteende efter väglag.
Vänder vi på det: Inte kan bilistar köra på cykelbanan för att det ligger krossat glas eller rullgrus på bilvägen.

/Patrik

Bilvägen? En bil äger bara förträde på en väg om det är skyltat så, annars är det bara en väg för vilka fordon som helst i princip.

Många bilförare tycker ju iof att de äger vägarna men det bygger ju på att de tycker "störst går först" eller "snabbast går först".
 
Precis som alla andra trafikantslag får cyklister anpassa hastighet och beteende efter väglag.
Vänder vi på det: Inte kan bilistar köra på cykelbanan för att det ligger krossat glas eller rullgrus på bilvägen.

/Patrik


Om hinder av olika slag gör cykelbanan ofarbar anpassar man sig genom att inte befara den. Det är stor skillnad i underhåll. Vanligt är
t ex att man vid plogning av gator vräker upp lössnö på cykelbanan vilket gör den närmast omöjlig att cykla på.


Rullgrus och glasskärvor har helt annan betydelse för cyklar än för bilar - det senare finns t ex knappt på bilvägar eftersom det blåser bort.
 
Nixpix. Finns cykelbana på båda sidor om bilväg ska cyklist välja den på höger sida i respektive färdriktning. Undantaget är om det uttryckligen är skyltat dubbelriktat.

HIttar inget uttalat lagrum för det men det borde falal under att man ska välja det högraste körfältet tillåtet för sin fordonstyp.

/Patrik


Det är klart att du inte gör-
https://trafikistan.se/finns-enkelriktade-cykelbanor/



Speciellt i Göteborg är det rätt vanligt med sådana påbjudna enkelriktningar. T ex på Linnégatan fanns senast jag var där en enkelriktad cykelbana på ena sidan och ingen alls på den andra. OJMR har Götaälvbron tydlit enkelriktadfe cykelbanor på bägge sidor.

Länken visar förstås ett problem, rentav en bugg: cykelbanor är ofta ljusreglerade åt endast ena hållet. Sen jag påpekade saken betr. Västra Vägen i Linköping (som är, och korsas av, ett mycket livligt cykelstråk, infördes ljusreglering där på bägge sidor.)

I en annan länk påstås att ytterligare ett problem är att skyltning i endast ena riktningen gör att den som kör på vänstra sidan inte kan se om vägen är delad i gång- och cykelväg eller ej. Det ser man dock på den heldragna vita linjen (sådan KAN även förekomma på känsliga avsnitt med dålig sikt, e.d., men det rör sig då om korta sträckor.)
 
Bilvägen? En bil äger bara förträde på en väg om det är skyltat så, annars är det bara en väg för vilka fordon som helst i princip.

Många bilförare tycker ju iof att de äger vägarna men det bygger ju på att de tycker "störst går först" eller "snabbast går först".

<Ironi på>
I motsats till cyklister ödmjukt väjer för bilar då cyklister väljer fritt mellan cykelväg och körbana för motorfordon, enligt devisen "vad går snabbast för bara just mig"? :)
</Ironi av>

Jag sa inte att bilar har företräde på bilvägen, däremot är det jag kallar "bilvägen" det enda ställe bilar får köra på. Cyklister kan ju däremot efter senaste lagändringen i vissa fall välja bort cykelbanan och istället välja "bilvägen".
Läser jag lite snabbt i trafikförordningen, är nog termen väg det som jag kallat bilväg.

/Patrik
 
Högertrafik gäller mellan fordon och jag känner inte till några undantag alls. Att man bör gå till höger på trottoarer (eller gångbanor intill cykelbanor) är för att den som går närmast fordonstrafiken ska möta denna.

Som sagt var, den gamla regeln gällde bara där gångbana saknades, d.v.s. om man som fotgängare var ute och gick på körbanan eller vägrenen. Finns det gångbana gick man där och då nämndes varken vänster eller höger.

Däremot har i alla fall jag fått lära mig att om två fotgängare möts så håller man till höger för att undvika det här med att bägge råkar väja åt samma hål och hamnar i dödläge.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.