Kupoltält

Guest

Gäst
Hej paddelvänner!

Jag är ute efter ett bra självstagande kupoltält vid paddling i främst skärgård vår/sommar/höst. Jag kommer även vid enstaka tillfällen att fjällvandra.

Jag skulle behöva era synpunkter på dessa kupoltälten:

* Hilleberg Staika
* Hilleberg Niak 2
* Hilleberg Unna 1+
* Fjällräven Domer 3
* The North Face Harrier 2

Jag har vissa funderingar kring absider också. Är det något som betraktas som nödvändigt för en skärgårdspaddlare/fjällvandrare eller kan man med gott samvete strunta i detta och ändå kunna bo bekvämt och laga sin mat under dåliga väderförhållanden?

Jag kommer med allra största sannolikhet att paddla helgturer..och då själv. Därför vore det smidigt med ett litet och praktiskt enmans tält som Unna. Fast vid närmare eftertanke så kan det ju hända att man råkar vara två som ger sig ut på en tur. Då är det ju ganska bra att ha ett 2-manna tält att plocka fram. Dessutom får man ju då också en högre boendekomfort vid ensampaddling. Hmmm vad tror ni om mina tankar här?

Snälla..hjälp en rådvillig och vilsen person som mig.. :)

Alla erfarenheter kring ovanstående tält kommer jag noggrannt beakta med lupp... :)

MVH
Jonas
 
Välj Hilleberg

Hilleberg gör de bästa tälten tycker jag, särskilt att de är så lätta att sätta upp är suveränt vid mörker och blåst, eller med handskar på händerna. Hillebergs vävar är dessutom enormt rivstarka.

Jag anser att en absid behövs och det diskvalificerar Unna. Då är Hillebergs Akto intressantare men det är ju inte självstagande. Utan absid blir det svårt att förvara blöt utrustning, laga mat vid regn osv. Vilket kupoltält man sedan väljer beror väl bara på vilken storlek man tror blir bäst. Ska du framförallt ha tältet vid paddling är du ju rimligen inte så noga med tältets vikt.
 
Unna och absidlösheten...

I triangeln mellan inner- och yttertältet på Unna ryms utan problem en stor långfärdspackning + sura kläder och kängor. På vintertur har jag t o m kört in en pulka där. Matlagning går utmärkt - kroka loss ena hörnet på innertältet och dra undan det ca 40-50 cm så finns det utrymme nog för ett kök. Själv har jag fäst en bit repsnöre och ett spänne där för att snabbt kunna spänna och släppa undan vid matlagning. Det tar max 5 sekunder att justera.


/J.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.