Respekt för ytterskärgården...

Jo, denna syn är självklart också ett alternativ: Att inte ha något säkerhetstänkande alls och bagatellisera riskerna. Trådskaparen får väl själv känna efter vilket som är den lämpligaste attityden, givet sin egen erfarenhet och de andra inläggen i tråden.

Under juni i år drunknade 21 personer i Sverige - och i princip alla i betydligt stillsammare farvatten än Stockholms ytterskärgård. Flera stycken i samband med paddlande. Så sent som för några veckor sedan hittade man två mycket erfarna paddlare drivande döda utanför finska Sandhamn.

Jag noterar inga paranoida inlägg i tråden, men vidhåller att man ska ha vederbörlig respekt för Stockholms yttersta skärgård. Överfarterna är långa och kräver planering och koll på väderleksrapporterna - man är inte max 10 min från en tältplats, som du påstod - och en vindkantring kan bli problematisk.

Mats
 
En blekedag med oljigt hav, djupblå himmel sjösatte vi i Lysekil och skulle paddla söderöver, utomskärs, det gick utmärkt ner till N Gullholmen då en kåre blåste ytvatten över oss, sen rusade moln upp över horisonten och det blåste småspik, vi gick in i lä och drog upp. Inblåsta hos bekanta i ett och halvt dygn. Ersattes med oljigt stilla hav och åter blå himmel vilket gjorde resten av turen lätt och enkel.

Kustväder kan vara som i fjällen snabbt ombytligt och ju mer exponerad man är när man drabbas ju mindre blir marginalerna. Väderrapporterna är som de är, men lokala oväder finns inte på deras kartor och prognoser.
 
Jo, denna syn är självklart också ett alternativ: Att inte ha något säkerhetstänkande alls och bagatellisera riskerna. Trådskaparen får väl själv känna efter vilket som är den lämpligaste attityden, givet sin egen erfarenhet och de andra inläggen i tråden.

Under juni i år drunknade 21 personer i Sverige - och i princip alla i betydligt stillsammare farvatten än Stockholms ytterskärgård. Flera stycken i samband med paddlande. Så sent som för några veckor sedan hittade man två mycket erfarna paddlare drivande döda utanför finska Sandhamn.

Jag noterar inga paranoida inlägg i tråden, men vidhåller att man ska ha vederbörlig respekt för Stockholms yttersta skärgård. Överfarterna är långa och kräver planering och koll på väderleksrapporterna - man är inte max 10 min från en tältplats, som du påstod - och en vindkantring kan bli problematisk.

Mats

Vilka överfarter är det du menar är långa? Förutom fjärdarna ut till ytterskärgården (som man ej har skäl att korsa) finns det inga stora fjärdar i Stockholms skärgård. Jag har faktiskt svårt att hitta något brett passage som man har skäl att korsa vid en två dagars tur. Om man är mitt i den bredaste fjärden när vinden plötsligt går från 0 - 15 m/s har man 2 kilometer i kraftig medvind att paddla till närmaste tältplats. Det är ett högst osannolikt scenario men även då är det alltså ingen större fara. Självklart blir det ingen rolig upplevelse om man kantrar där ute men att det skulle vara livshotande är en kraftig överdrift och bidrar mest till att skrämma människor till panik vilket gör de oförmögna att handla korrekt i en nödsituation. Flottör, räddningsväst osv. är såklart bra men det främsta bidraget gör man själv genom att aktivt göra något åt sin nödsituation utan att drabbas av panik.

De två döda paddlarna försökte sig på en, enligt min bedömning, extremt riskfylld paddling över 9km öppet vatten i hård vind - åtminstone enligt det jag läst. Den enda motsvarande plats i skärgården är vägen ut till Nassa och det var också det jag skrev kunde vara farligt för att man teoretiskt sett kan blåsa ut till havs (istället för in till land) och det är få andra båtar i området som kan hjälpa en. Jag skulle aldrig paddla till Nassa om jag inte hade minst en dags marginal för att vänta ut väder och aldrig att jag skulle paddla dit i hård vind. Det är dock en helt annan sak att paddla till Nassa jämfört med att paddla runt lite kring småöarna i ytterskärgården.

Jag har ett generellt högt säkerhetstänk för de flesta aktiviteter men allt är såklart relativt. Jag går inte runt med frigolithjälm och knäskydd i mitt hem av rädsla för att ramla och slå mig. Ute i naturen är jag dock väl medveten om att jag ansvarar för min säkerhet därför att ingen annan kommer göra det åt mig. Därför har jag alltid termofilt och första-hjälpen kit vid alla vattenaktiviteter. Vid kajakpaddling har jag också räddningsväst och flottör samt ett vattentätt fodral till min telefon.
Jag tycker det är löjligt när fritidspaddling i skärgården beskrivs som en Rambo-aktivitet där man mer eller mindre riskerar livet om man inte har ett Bear Grylls ultralight multi-purpose anodised aluminium rescue kit™.

Mitt bästa säkerhetstips är att inte vara för bångstyrig och försöka slåss mot naturen. Du måste inte paddla över idag, eller alls för den delen. Din hemmagjorda rutt saknar betydelse och det finns inga skäl att kämpa på meter för meter i stenhård vind för att hålla planen. Du måste inte komma fram idag när du paddlar. Jag har som sagt upplevt betydligt mer obehag vid diverse fisketurer därför att jag då inte är utrustad för övernattning och "måste" ta mig tillbaka.

I Söndags (eller var det måndags?) paddlade jag från Biskopsön norrut mot Nämdö. När jag skulle korsa Biskopsfjärden norr om Biskopsön såg jag att det började mörkna lite på himlen men jag tänkte att det inte var någon fara och skulle gå förbi. Vinden vände dock och ovädret blåste rakt mot mig istället så jag hade fel och fick gå i land på en kobbe och dra upp tarpen. Vädret slog om ungefär så snabbt som det kan göra och det blåste upp och började åska och blixtra - då vill man inte sitta i kajaken. Som tur är så är skärgården full med öar - även i fjärdarna - vilket skapar den enkla lösningen att man faktiskt kan kliva ur.

Till TS: Hyr på Möja eller Runmarö. Båda platser möjliggör turer till "riktig" kal ytterskärgård utan att korsa en enda fjärd. Om ni inte paddlar jättefort och njuter av naturen istället så har ni två dagar i det superfina öbandet sydost om Möja utan några problem. Detsamma gäller för Runmarö men vik av öster innan Nämdö så slipper ni de bredaste fjärdarna och kan paddla över via småöar i Biskopsfjärdens nordligaste del, väster om Bullerö.
 
Senast ändrad:
Bra talat av Träapa. Har liknande tänk om paddling. Det är så typiskt svenskt att skrämma upp varenda kotte att saker och ting är så farligt. Vare sig det är paddling eller nån annan aktivitet. Säkerhet javisst, men se till att drivas av lusten i första hand. Det är kul att paddla och ger er iväg ba'....flytväst absolut och en smartphone med väderappar, kanske gps. Så mycket mer behövs inte för en två-tre dagars tur i säkerhet. Paddla kajak är inte svårare än att cykla eller åka skidor. Håll balansen så går det bra. Så trött på dessa som försöker måla upp kajakpaddling som nått farligt. Herregud - cykla på en 70-väg utan vägren så får ni uppleva nått som bräcker alla tänkbara kajaksituationer.

Folk som aldrig paddlat tror att det är en farlig syssla - det trodde jag med innan jag började för 4 år sen. Nu vet jag bättre - kantrar gör man inte om man inte är dumdristig. Man välter troligen om man även cyklar in i en storm eller ett oförutsett gupp. Man får använda sitt förstånd och inte ta större risker än man behärskar. så enkelt.
 
Extrapaddel är rent trams och är enbart extra last.

Då du blir mer erfaren inser även du att det inte är så enkelt. Råkar du välta och paddeln flyter iväg så gör du inte så mycket med silvertejp och ståltråd.

Extra 700g för reservpaddel är definitivt värt det, men ta då en paddel som är lika bra som din egentliga paddel men inte identisk. Råkar du skada dig lindrigt i armar eller händer så kan det vara bra med en reservpaddel som har mindre blad, annat skaft eller som möjliggör en annan men trots det effektiv paddelföring, och tillåter dig att fortsätta färden utan att skadan blir värre. Även överansträngda muskler tackar för lite omväxling i form av paddelbyte.

Hellre avstår jag flottören och pumpen än reservpaddeln, men flottören fungerar bra som dyna i tältet och pumpen kan kanske en dag komma till nytta om en tungt lastad kajak blir vattenfylld.
 
Jag har faktiskt svårt att hitta någon bred passage som man har skäl att korsa vid en två dagars tur.
Förra året paddlade några Svenska Högarna tor på 1 dag. Vi var ett gäng som körde Tärnskär tor över dagen.... utan att förta oss.
http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2161272

Här en som gjorde Högarna på 3 dagar i år i början av juni https://www.youtube.com/watch?v=FgjCspa6Ts0

Är nog mer en brist på fantasi att inte hitta lite roligare turer i skärgården som ställer lite krav på utrustning och ork och vilja.
 
Skynda långsamt

är inte fel. Att gå runt i skärgården (förutom vid ur eller istigning) är inte vanligt men om man gör det kan det bli knepigt om man är ensam eller kamraterna inte klarar kamraträddning.

Att tappa paddeln eller att inte få med sig en vattenfylld kajak in till land måste man ha respekt för.

Jag vill vara lite ödmjuk. Shit happens, be careful out there.

Thure
 
Förra året paddlade några Svenska Högarna tor på 1 dag. Vi var ett gäng som körde Tärnskär tor över dagen.... utan att förta oss.
http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2161272

Här en som gjorde Högarna på 3 dagar i år i början av juni https://www.youtube.com/watch?v=FgjCspa6Ts0

Är nog mer en brist på fantasi att inte hitta lite roligare turer i skärgården som ställer lite krav på utrustning och ork och vilja.

Oj kul att hitta sin video här! :)

Tänkte ge mina ord,

Som ensampaddlare och som håller hus i Stockholms ytterskärgård för det mesta. Nassa, Gillöga, Svenska Högarna och skarvs t.ex. så har jag ett par minimum saker som jag brukar "förhålla mig till".

- Jag paddlar i torrdräkt, vill jag bada och förbättra brännan gör jag det under lunchpauser, vilodagar eller när jag kommer fram.

- Jag har alltid med mig VHF, PLB & Spot.

- Alltid flytväst.

- Nödraketer & Nödbloss finns lättillgängligt.

- Reservpaddel & flottör är med.

- Blåser det på så gör jag överfarter där den är kortast. Alternativt där jag blåser åt rått håll. Om jag måste avvaktar jag med att paddla (men för egen del är det som roligast när det blåser på och går höga vågor).
 

Bilagor

  • G0010044.jpg
    G0010044.jpg
    34.7 KB · Visningar: 483
Då du blir mer erfaren inser även du att det inte är så enkelt. Råkar du välta och paddeln flyter iväg så gör du inte så mycket med silvertejp och ståltråd.

Sant, men en lina till paddeln löser det problemet ganska enkelt. Är man två personer kan den andra hämta paddeln om man nu saknar lina. Extra paddel för att paddla två dagar är helt onödigt. Det man riskerar om paddeln går av är främst att resten av resan förstörs. Om det då är en kort och relativt billig resa till ens bakgård är det ingen katastrof. Om jag åkte bort i två veckor på en paddelresa till Alaska skulle jag vilja ha med reserv av allt som går.
 
re: Träapa, "bara paddla"

Jag har paddlat havskajak regelbundet i mer än 20 år.
Med (dåliga) erfarenheter kommer respekt för skärgården.
När solen skiner och vindarna är lugna är det en aktivitet för barn och pensionärer. När kuling och oväntade kastbyar kommer är det ganska seriöst. När du kastats upp på en klippa med skrubbsår och bräckt vatten i halsen efter några misslyckade re-entrys köper du säkerhetsutrustning.
I övrigt är blinda motorbåtar ofta större risk än oväder.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gubbvad Lägerplats och respekt Paddling allmänt 1
Paddling kräver RESPEKT Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.