Respekt för ytterskärgården...

Har med min fru paddlat i två år nu, förutom lite endagsturer fick vi förra året tre övernattningsturer kring Jungfrufjärden och i år hittills tre övernattningsutflykter - med nya tandemkajaken - kring Kanholmsfjärden med vädermässigt hyfsade överfarter på upp till 2km.

Frugan som å ena sidan har en nykter syn på kombinationen av öppet vatten och kajak (dvs tycker tämligen illa om den) vill å andra sidan ut i ytterskärgården! Hon vill ha kala skär och så lite skog som möjligt. Visst har vi hittat några sådana ställen i innerskärgården men hon vill ha mer :) Jag är den som har mest (nästan all...) friluftserfarenhet men av felaktigt virke, fd Norrlandsjägare med stor erfarenhet av skog och fjäll och mycket lite kopplat till vatten.

Jag vill också utåt mot havsbandet men med min erfarenhet av naturen har jag också mycket respekt för den, väderomslagen kan gå fort, och jag känner att det är jag som har ansvaret för vad vi kan göra och inte.

Några förslag på vilka steg vi ska ta för att nå vårt mål, övernattningsturer i ytterskärgården, på ett säkert sätt?
 
Starta i Arkösund och paddla söderut. Där är det nära mellan de kala skären och skyddade vatten. Behöver du/ni hyra så finns Nomado i Norrköping och Arkösund.
 
Civilisationen

t ex att chartra en taxibåt för att ta hem kajak och besättning ligger inte så långt borta om vädret skulle bli ofördelaktigt. Mobiltäckningen är generellt rätt bra i skärgården men på vissa ställen kan det vara bra att gå upp på en högre del av ön man är på.

Jag håller med om att man i början bör välja lättillgänglig mellan och ytterskärgård. Där är vattnen söder om Nynäshamn eller vid Västra Stendörren mellan Trosa och och Nyköping t ex bra områden att börja med.

Thure
 
Vill tipsa om Borgen som ligger i stabbfjærden mellan Ornø och Utø. Har ni ett par dagar kan ni starta i Dalarø och paddla længs med Ornø, sedan riktning mot stabbfjærden. Inga stora øvergångar, tætt mellan kobbarna och garanterat ytterskærgårdskænsla. Har ni ont om tid, starta på Utø om ni kan transportera kajaken dit.
 
Stort tack för snabba svar.

Förutom att roa sig med lite egna "kapsejsa"-övningar alternativt gå motsvarande kurser är det något annat vi borde göra?
 
Stort tack för snabba svar.

Förutom att roa sig med lite egna "kapsejsa"-övningar alternativt gå motsvarande kurser är det något annat vi borde göra?

  • En handhållen VHF + VHF-kurs är inte dumt - då kan du ropa upp större fartyg och försäkra dig om att de ser dig när ni går över farleder etc.
  • Lite reparationsgrejor till kajaken.
  • Första förbandsutrustning.
  • Extra batterier till telefoner - alternativt solcell (jag använder SolarJoos).
  • Karta el. sjökort och kompass, men det är ju självklart.
  • Koll på var man kan fylla på vatten (finns t.ex. gamla militärbrunnar här och var).
  • Extrapaddel.
  • Paddelflottörer.
Mats
 
Att förbereda sig genom en bra paddelkurs är aldrig fel. Då blir paddlingen både roligare och säkrare. Själv gillar jag mina hemmavatten på Åland där man snabbt kommer ut i ytterskärgården. Väljer man den östra sidan så kan man utnyttja möjligheten att ta kajaken på skärgårdsfärjorna och därmed skippa överfarter om vädret känns väl utmanande eller om man bara vill spara tid.
 
Underbara utskär

Jag har paddlat intensivt de senaste tio åren och besökt alla utskär från Svenska högarna till Örö (sydost om Västervik). Jag delar er uppfattning att det svenska havsbandet är fantastiskt - varför åka till andra sidan jorden - paradiset finns här! Instämmer i många goda råd ovan och vill understryka några viktiga saker: 1. en mobil packad vattentätt. 2. Följa väderleksrapporten noga och lära sig tolka vad som sägs. Vad innebär t ex 3-6 sekundmeter i våghöjd i ytterskärgården med öppna fjärdar där vinden kan ta fart?
 
Kloka svar

Det var många kloka svar från kloka paddlare! Vill bara tillägga att man inte skall överdriva riskerna med kajak i ytterskärgården. Det är inte båtens storlek som skapar säkerheten. Fråga Sven Yrvind, rätt hanterad är kajaken det perfekta redskapet i ytterskärgården. Bara att bära upp på ön vid överhandsväder, det fixar man inte med en stor havskryssare! Med sunt förnuft kommer man långt.
 
Jag har paddlat intensivt de senaste tio åren och besökt alla utskär från Svenska högarna till Örö (sydost om Västervik). Jag delar er uppfattning att det svenska havsbandet är fantastiskt - varför åka till andra sidan jorden - paradiset finns här! Instämmer i många goda råd ovan och vill understryka några viktiga saker: 1. en mobil packad vattentätt. 2. Följa väderleksrapporten noga och lära sig tolka vad som sägs. Vad innebär t ex 3-6 sekundmeter i våghöjd i ytterskärgården med öppna fjärdar där vinden kan ta fart?

Dessutom är Sthlms skärgård speciell i så måtto att sjön kan bli krabb i vissa delar av skärgården vid en vind som är helt hanterbar i andra delar. 11-12 m/s kändes helt stabilt och kontrollerat när jag gick från Björkskär och Norsten - djupa, djupa, icke-brytande vågor med förhållandevis låg frekvens - medan ungefär samma vindhastighet har hållt mig på land på andra ställen och turer, där resultatet blev svårt krabb sjö där nästan varje vågkam bröt.

Längre ut i skärgården bör man tänka på vindriktningen också - en kajak är ett ganska rejält "segel" och frånlandsvind kan bli ödesdiger vid längre överfarter. Jag lockades av ett par ö-besök under min tur i ytterskärgården men valde bort dem med tanke på opålitlig vindriktning.

När jag gick över Brandfjärden längre in i skärgården några dagar senare fick jag känna på hur fruktansvärt tungt det kan bli i motvind. Den överfarten tar kanske 30-40 min eller så i lungt väder - jag kämpade i 2,5 timme i hård motvind och brytande sjö. En liknande situation skulle jag inte ha velat vara med om längst ut i skärgården med frånlandsvind. Man kämpade sig verkligen fram meter för meter. Blev tämligen lycklig när jag hittade en smal kanal in i Stenkobben och en pytteliten lagun därinne där jag kunde ligga och vila. Och lite senare kunde jag slå läger på Zarah Leanders strand på Bullerö, fullkomligt slut. :)

Länspump glömde jag att nämna tidigare, viktigt också.

Mats
 
Bra synpunkter.

Planera rutten annorlunda? Rätt naturligt att dra raka sträck, ha en plan B i alla fall.
Vattentät mobil med. Jag gick med i sjöräddningssällskapet också, kan kanske hjälpa om det blir icke akuta problem.
Nödsändare. Skaffade en Spotsändare som kanske fungerar, kanske dyr i förhållande till användning. Får se. Har ingen Vhf ännu.
Träna och öva att gå runt med packad kajak i vågor.
Skaffa torrdräkt, för några extra minuter i kallt vatten.

Ta om möjligt stegvist högre risker. Var inte rädd för att backa etc.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gubbvad Lägerplats och respekt Paddling allmänt 1
Paddling kräver RESPEKT Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.