Paddelpasset

Kurser och examinationer... Men hur vet man vad man ska kunna för en viss examinationsnivå? Jag som aldrig hört om paddelpasset förr har letat och försökt greppa vad de olika stegen innebär och vad det är man ska kunna, men icke en ledtråd. Det finns ett par bilder på sidan om paddelpasset på någon som kommer i full fart i en forskajak och en som står på ett ben i kajaken. Här har det nämnts "100 sätt att bära en kajak". Jaha... Är det sånt man får lära sig.. förlåt.. Som ingår i en examination? Sen är det ju det här med poängen då. Vad ska man med ett inplastat kort till om det bara är som ett slags diplom eller ett märke man tagit? Det sägs ju att passet bara ska vara ett sätt att få folk intresserade av utbildning, men det har också spekulerats i att "alla uthyrare kommer kräva passet" och då har det ju fått en funktion MER än att locka till utbildning. Om passet börjar användas som bevis på kunskapskompetens och krav på pass kommer att krävas för att hyra en kajak eller kanske få följa med på organiserade turer, kommer kajaksporten främjas eller finns det risker med det?

Det där med kompetenskrav kan ju låta jättebra för riskfyllda verksamheter, som att köra MC t.ex. som det krävs körkort för. När man tar körkortet är det flera delkurser i bl.a. säkerhet som krävs. Jättebra. OM det fungerade. Statistiken på dödsolyckor talar visst ett annat språk. Folk kör utan körkort då det har blivit grisdyrt och svårt att ta det. Det krävs dessutom högre ålder än för något annat fordonsslag att köra de lite tyngre ostrypta hojarna som dessutom kostar väldigt mycket att försäkra, så det är för många en helt omöjlig sak att ta körkortet och äga en försäkrad ostrypt hoj. Det har gjort att många idag struntar helt i körkort och försäkringar. Det var inte riktigt så man tänkte det varje gång man skärpte kraven kanske...

Jag har länge varit intresserad av långfärdsskridskor men det har fastnat i utrustningen. Ja visst, det är jättebra tänkt med ryggsäck och ombyten. Problemet har varit att jag inte haft råd att skaffa allt som behövs men fick skridskor i julklapp en gång för länge sedan. Så vad har jag gjort? Jo som många andra i min hemtrakt. Åkt ensam när man litat på isen. Minsta lilla osäkerhet om isläget har man struntat i det. Jag har inte kunnat åkt några organiserade turer, vilket ju skulle ha varit det bästa, då jag inte haft tillräckligt med utrustning för att ens FÅ följa med.

Ställer man krav, hur välmotiverade som helst, så kommer det alltid finnas de som letar en annan lösning när de inte kan eller vill uppfylla kraven. En lösning som kanske inte alls är speciellt bra.

Då är vi tillbaka till vad paddelpasset ska fylla för funktion? Är det ett diplom, ett märke eller ett kompetensbevis? Och vad ska isåfall sistnämnda kompetensbevis användas till?
 
Kurser och examinationer... Men hur vet man vad man ska kunna för en viss examinationsnivå? Jag som aldrig hört om paddelpasset förr har letat och försökt greppa vad de olika stegen innebär och vad det är man ska kunna, men icke en ledtråd.

De svenska kraven för de tre första nivåerna har jag hittat här:
http://www.kanot.com/WebArchive/Docs/Examinationshandledning_100505.pdf

Och de generella kraven för alla nivåer finns här:
http://www.europaddlepass.com/home/awards

Jag ser paddelpasset mest som ett intressant sätt att locka folk att lära sig mer, inte nödvändigtvis genom att gå kurser. Man kan lära sig mycket själv och från kompisar också.
 
Senast ändrad:
Det sker väl ingen registrering idag av de som tar paddelpass?



Jag har förstått det som ett samarbete mellan paddelförbunden i ett antal länder:
http://www.europaddlepass.com/home/about-us/partners

Ingen registrering i dag kanske blir i morgon?

Först bjuder vi på karamell gratis och sedan kommer fakturan?

Kamp, ära, seger, strid, triumf och olympens gudar= kärlek, säkerhet, omtänksamhet och välvilja? hhmmm... ang filosofiska funderingar

Kanske om de får 10% a såld ponton par, så blir de rumsrena?

På dess frukt skall vi känna dem.
 
Jag ser paddelpasset mest som ett intressant sätt att locka folk att lära sig mer, inte nödvändigtvis genom att gå kurser. Man kan lära sig mycket själv och från kompisar också.

Näe, jag fattar inte.
Hur kan man locka folk att lära sig mer om dom får ett plastkort (visserligen till det facila priset av 50 SEK) som inte berättigar dom till nånting?
Det är ju sånt man lurar skolbarn med. Typ guldstjärnor i skrivboken och sånt.

Tacka vet jag en eloge. ;)
Gå denna kurs i paddelteknik och få en eloge!
DET bör väl motivera mogna vuxna.

mvh thomas
 
Näe, jag fattar inte.
Hur kan man locka folk att lära sig mer om dom får ett plastkort (visserligen till det facila priset av 50 SEK) som inte berättigar dom till nånting?
Det är ju sånt man lurar skolbarn med. Typ guldstjärnor i skrivboken och sånt.

Tacka vet jag en eloge. ;)
Gå denna kurs i paddelteknik och få en eloge!
DET bör väl motivera mogna vuxna.

mvh thomas

Jag tror vi redan har konstaterat att paddelpasset inte är något för dig. Vilket jag tycker är ok, det finns inget system som passar alla. Men för andra så tror jag det kan tjäna som inspiration till vad som finns att lära sig, och som sporre att lära sig just det.

Och graderingssystem är inte bara något man lurar små barn med. Det finns även inom simning (magistermärkena), Budo-sporter med olika bälten, etc. Så det är en metod att motivera folk som tydligen fungerar, även när de växt upp.
 
Haha jag få lite Legokörkort vibbar och tänker genast på MNK Shanti Rooney - Legoland :D
https://www.youtube.com/watch?v=KleTto8QUew

Personligen är jag inte alls intresserad av ett plastkort eller diplom som visa vad jag kan för jag paddla bara på skoj för mig själv och gemensam med vänner. Hade det varit mitt yrke kanske jag hade tänkt annorlunda men även om jag hjälper en del nybörjare på traven ibland så ser jag igen behov.
Skulle det i framtiden finnas krav på ngt "förarbevis" för att kunna hyra eller framföra en kajak ser jag faran att än mindre folk kommer vilja prova på att paddla. För jag har träffat många som bara vill testa en gång och som redan tycker att det är mycket man ska håller koll på och därför älta fram tanken på en eventuell paddelresa länge. Eller de som aldrig ger sig ut på det stora havet utan i 30år bara paddla i solsken på småsjöar, känns knäppt att kräva ngt förarbevis av dessa och om lär det vara standard att de paddla utan...
Missförstår mig inte, självklart är det bra att lära sig saker och ting och utvecklas, men jag personligen ser inga behov av denna bevis för en vanlig paddlare. Annat är det såklart med en ledare, där vill man kunna lita på som kund och då är en enhetlig sak genast en bra idé.

Jag har utövat olika cykelsporter i många år och undrar varför det är så annorlunda inom dessa två hobby? I princip ingen av alla vanliga cyklister vill lära sig mera efter de har lärt sig grunden i att cykla, väldigt få som testa olika grenar så som trial, downhill, xc, cc och så vidare.
Varför är det annorlunda inom kajak hobbyn där många tycker att man absolut bör testa på alla olika grenar för att bli bättre och om man aldrig ger sig in i stökiga miljöer så lär man sig aldrig och är då "dum i huvud"?
 
Ber ödmjukast om ursäkt.

@Veon

Det blev kanske lite mycket negativt om paddelpasset.

Du har nog rätt om graderingsystem. Det funkar på vuxna också.

Alla sätt att motivera till nya kunskaper, som kan göra paddlingen säkrare och roligare, är rätt.

mvh thomas
 
Näe, jag fattar inte.
Hur kan man locka folk att lära sig mer om dom får ett plastkort (visserligen till det facila priset av 50 SEK) som inte berättigar dom till nånting?

Vad har ni problem att det blir lite struktur och lite tankar hur en kurs skall funka?? Tycker turkajak Sverige behöver förnyelse. Känns som där det händer är surfski.... i turkajakerna sitter samma gamla gråhåriga gubbar som sitter i STFs stugor och muttrar

Såg idag BKK som förut had en mycket bra havspaddlingssektion. Idag verkar det helt dött inte ens hemsidan underhålls

https://www.bkk.se/havspaddling/

Exempel på var du använder ditt paddelpass
Många klubbar har som krav att om man skall vara medlem och låna en kajak så skall man ha ett paddelpass....

SPK
"För att få låna klubbens kajaker så skall kurs i paddelpasset med samtliga moment i grön nivå vara genomförd. Räddningsövningar skall vara godkända."
http://www.spk.nu/?page_id=391

Vaxholms kanotsällskap
"Med Paddelpasset får Du låna våra motionskajaker fritt. Du får tillgång till paddelvatten runt om i Europa och ofta billigare kanothyra var Du än vill hyra kanot i Europa. "
http://www.vattenevent.se/FrontServlet.jsp?pId=20


Uthyrning
"Du får därefter ett Paddelpass som ger dig möjlighet att hyra våra kajaker på egen hand! "
https://www.facebook.com/pages/Fjällnora-Friluftsområde/123466571015201

http://www.kajak-uteliv.com/sv/content/uthyrning-av-kajaker-och-stand-paddle-brädor
 
Jahap. Ska man följa redan vit nivå är det bara att lägga ner 90% eller mer av mitt paddlande:

"Paddla aldrig ensam"

Då är det kört då. Nån tur till Söderhamn och paddla med Söderhamnspaddlarnas organiserade utflykter, i övrigt är det som sagt helt kört då jag inte har någon att paddla med. Ska det vara nån vits motionsmässigt bör jag paddla minst ett par turer i veckan och det har jag gjort det här året jag hållit på. Totalt har jag haft sällskap 3 gånger.

Det är jädrans en förbannad diskriminering att vi som är osociala och har nedsatt förmåga att finna vänner inte ska få hålla på med våra intressen i fred utan att det ska bankas in i våra skallar att man SKA INTE VARA ENSAM! Men när det inte fungerar att hitta kompisar då? Jag känner nån enstaka som paddlar, men det är ingen som vill paddla med mig. Jag har hittils på mina nu 107 turer ALDRIG stött på en annan kajakpaddlare. Hur i hela friden ska jag kunna paddla om jag MÅSTE ha en paddelkompis med mig? Då är det ju bara ytterligare en grej jag måste ge upp p.g.a ensamhet. Nä, ush och fy.

Och det fortsätter med samma sak på gul nivå. Paddla aldrig ensam. Sedan tillkommer ytterligare ett problem. Man får inte vara osmidig i kroppen. Man måste klara av att vrida kroppen så man kan titta rakt bakåt. Det vete sjutton om jag fixar det i kajaken. Inte så jag kan se helt rakt bakåt iallafall. Måste man vara mjuk och smidig för att få paddla är det också bara att lägga ner.
Eller så struntar man i passet och paddlar lyckligt vidare.
 
@salgo601

Det var det första inlägget i den här tråden som visade på något konkret man blev berättigad till med paddlepasset. Och jag har redan bett om ursäkt för mina onödigt negativa yttranden om paddelpasset.

@P-E
Fortsätt du att paddla till egen belåtenhet. Du, jag och några till kommer nog aldrig skaffa några paddelpass men vi kan väl ändå gå någon kurs då och då. Eventuellt tänker jag ta mig ut till Söderarm efter midsommar. Intresserad av att hänga på?

mvh thomas
 
I mån av tid hänger jag gärna med på paddeltur. Jag har precis börjat känna på skärgårdsmiljön. Det är en ny värld med mycket att lära sig och hålla reda på och man känner att det är på plats med försiktighet när man inte har någon annan med sig. Väntar på att Söderhamnspaddlarna ska komma igång, men jag tänker inte låta bli att paddla tills dess.

Jo jag paddlar nog vidare även om jag är ensam, inte bryr mig om att backa 25 meter, har svårt med höga stöd och inte klarar rolla eller andra tricks.
 
Vänta nu... SöderARM är lite annat än SöderHAMN.... Då blev det värre. Lite långt bort.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.