Att snöra eller inte snöra, det är frågan...

Kan var bra att upplysa om att VKV-kajaker inte är byggda för att man skall kunna sitta på däcket.

Snart är vi väl tillbaks i diskussionen on vad som är en "riktig" havskajak ;)

Angående räddning och havskajaker så är de flesta kvalitetskajaker byggda så att den sjösatta kajaken tål paddlarens vikt i alla situationer oavsett var paddlaren sitter, och linfästen o dyl tål minst lika mycket som en simmares fingrar klarar av att dra... men T-räddning, där en vattenfylld och långfärdslastad kajak dras över fördäcket på en annan, kan belasta många kajaker mer än fördäcket tål och då kan båda kajakerna ta så mycket stryk att det kan sluta verkligen illa.
 
Snart är vi väl tillbaks i diskussionen on vad som är en "riktig" havskajak ;)

Angående räddning och havskajaker så är de flesta kvalitetskajaker byggda så att den sjösatta kajaken tål paddlarens vikt i alla situationer oavsett var paddlaren sitter, och linfästen o dyl tål minst lika mycket som en simmares fingrar klarar av att dra... men T-räddning, där en vattenfylld och långfärdslastad kajak dras över fördäcket på en annan, kan belasta många kajaker mer än fördäcket tål och då kan båda kajakerna ta så mycket stryk att det kan sluta verkligen illa.

Är det räddarens eller den plurrades kajak du är rädd ska gå sönder och hur/var?

Är det den vattenfyllda kajaken så ska man som räddare vrida kajaken så man skopar ur så mycket vatten som möjligt redan i ytnivå - att lyfta vatten är tungt och en onödig baalnsövning vid tömning/räddning. Däremot kan räddaren luta sig väldigt mycket mot den tomma kajaken - hen har ju i den en utriggare som är ungefär 5 meter lång och ger mycket bra stöd i sidled men visst måste räddaren lyfta tyngden av lasten i förluckan men att vrida kajaken på underarmarna gör ju att kajakerna inte måste röra vid varandra alls. Eller ser risken att plurr-kajaken går av i sittbrunnshöjd då den "fälls ihopa som en fällkniv"? Har inte funderat på det men de kajaker jag tömt har inte varit så tungt lastade iofs.

Eller är du rädd att man slår hål på räddarens fördäck i knähöjd pga tyngden i plurrarens kajak?
Då säger jag att risken minskar med som vattentom kajak som möjligt men visst i vågor kan det ju gunga till och bli ett slag kajak mot kajak.

Hur funderar du?

/Patrik, nyfiken
 
Är det räddarens eller den plurrades kajak du är rädd ska gå sönder och hur/var?

Min "rädsla" kommer från erfarenheter av en bekant som fick bevittna ett fall där fördäcket på räddarens kajak säckade ihop över benen då en tungt lastad kajak drogs upp på den i sjögång... minns tyvärr inte längre märke/modell på kajaken (jag ska passa på och fråga honom vid tillfälle). En erfaren instruktör berättade om ett annat fall där en tidig Tiderace av Polskt fabrikat till följd av ett relativt lätt slag i sidan sprack up längs fogen mellan skrov och fördäck. Så jag upplever att båda kajakerna har stor risk för skador som man gärna undviker, men är man trots planering och förberedelser i ett skarpt läge utan alternativ så tar man ju naturligtvis risken och tar den plurrades kajakför i famnen.
 
Citat:

K-Anka (Kåre Ankervik) Inlägg: 325

Kan var bra att upplysa om att VKV-kajaker inte är byggda för att man skall kunna sitta på däcket. Oftast gäller det att få ned vikter på kajaker och då är det lättast att hyvla material från däcket på bekostnad av hållfastighet. Det kan vara klokt att studera sin kajak noga och prata med sakkunnig innan användandet för att vara säker på vad man kan utsätta sin kajak för om man tänkt sig göra annat än att paddla rakt fram. Sunt förnuft bör framför allt gälla.

Uh-oh. Då har vi en här som nog förverkat garantin. Jag har kravlat åtskilligt på akterdäck när jag övat plurrningar. Jag är så långt från sakkunnig som man kan bli men har helt sonika utgått från att min VKV är bombsäker i alla lägen. Jag kan vara lite vild ibland, så framöver kanske man ska specialbeställa en båt med ett eller två lager extra glas överallt.

I helgen fick jag ynnesten att paddla kungsholmen runt i en motionskajak. Det var fantastiskt! Men den visade sig sedan vara orollbar. Nu har jag prövat några andra kajaker och lyckats få runt alla utan problem, men utan lårstöd och med giganstisk brunn stjälptes man ur vid försök till roll. Dessa lätta skapelser förstår tillochmed jag att man inte får sitta på däcket på för då brakar väl allt ihop. Det verkar inte heller vara vanligt att man har en flottör med sig vid motion så hur löser man detta problem? Är det simning in till stranden som gäller? Eller kantrar aldrig motionerande kanotister?

High paddel!

/Marcus
 
Citat:



Uh-oh. Då har vi en här som nog förverkat garantin. Jag har kravlat åtskilligt på akterdäck när jag övat plurrningar. Jag är så långt från sakkunnig som man kan bli men har helt sonika utgått från att min VKV är bombsäker i alla lägen. Jag kan vara lite vild ibland, så framöver kanske man ska specialbeställa en båt med ett eller två lager extra glas överallt.

I helgen fick jag ynnesten att paddla kungsholmen runt i en motionskajak. Det var fantastiskt! Men den visade sig sedan vara orollbar. Nu har jag prövat några andra kajaker och lyckats få runt alla utan problem, men utan lårstöd och med giganstisk brunn stjälptes man ur vid försök till roll. Dessa lätta skapelser förstår tillochmed jag att man inte får sitta på däcket på för då brakar väl allt ihop. Det verkar inte heller vara vanligt att man har en flottör med sig vid motion så hur löser man detta problem? Är det simning in till stranden som gäller? Eller kantrar aldrig motionerande kanotister?

High paddel!

/Marcus

MItt hetaste tips är kamrater men kajak eller båt som är med på turen.
Annars strandnära paddling i varmt vatten.

/Patrik
 
Hej Patrik!

Tack för alla dina svar på mina (stundtals dumma) frågor!

Men nu infinner sig en undran över ditt svar! Om man är så dedicerad sin sport att man skaffar en motionskajak så kan man väl inte inskränka sig till att paddla då vattentemperaturen medger bad? Kompisar som hjälps åt köper jag.

Hälsningar!

Marcus
 
Hej Patrik!

Tack för alla dina svar på mina (stundtals dumma) frågor!

Men nu infinner sig en undran över ditt svar! Om man är så dedicerad sin sport att man skaffar en motionskajak så kan man väl inte inskränka sig till att paddla då vattentemperaturen medger bad? Kompisar som hjälps åt köper jag.

Hälsningar!

Marcus
I klubbar brukar finnas de som paddlar mycket och ofta så att hitta sällskap skulle inte vara problem i min klubb i alla fall. Men visst, avstånd till klubben, tider för paddling osv kan göra att ensampaddling blir ditt val och då säger jag våt- eller torrdräkt vid den ensampaddlingen (svettigt JA!). Är du riktigt strandnära och på grunt vatten så kan det ju iofs vara ganska kallt i vattnet och du klarar ett plurr ändå men du får göra dina riskbedömningar. Flytväst var så självklart för mig att jag höll på att glömma skriva det, men det anser inte alla motionärer.

/Patrik, som tycker det inte finns dumma frågor, stundtals kan dock dumma svar dyka upp
 
Okej,

tack för lite insikter i motionspaddlinges underbara värld! Jag noterade också att flytväst inte verkar vara helt självklart (!?) vid motionspaddling.

Om man paddlar mycket så välter man väl inte så ofta heller. Ska se om jag kan få komma med till klubben någon gång i höst när det är lite kallare. Själv ska jag hämta min torrdräkt i eftermiddag. Ska bli kul att se hur det fungerar!

Hälsningar,

Marcus
 
Jag kanske skall nyansera mig lite. Vi har ju byggt massor av modeller och varianter på dessa och skall vi generalisera så bör man inte sitta på någon av dessa för säkerhetsskull, då detta inte är nödvändigt eftersom kajakerna går att hantera i alla fall samt att vid räddningsaktioner är det heller inte nödvändigt att släpa kajakerna fullastade med vatten i över varandra eller stå upp på däcket och göra frivolter.

Sedan är det ju en jäkla skillnad i styrka på däckslaminatet på en 102 och Seagull Offe.

Det var därför jag skrev sunt förnuft fast det är ju klart att kajaker som brukas av uthyrare och nybörjare bör ju vara lite extra tilltagna då dessa inte vet riktigt hur grejerna skall hanteras.

Generellt sett så överdimensionerar alla tillverkare sina kajaker då det inte går att förutse alla stolligheter folk kan komma på att göra.

Om man vänder på steken så byggde jag nyss en kajak åt dottern som är 10år och åt mig själv bara för att testa gränserna. Dvs en 102:a som vägde 8kg ur formen. Så länge man belastar den i sarg och där man trampar i kajaken så fungerar den, men lägger man en brakskit så riskerar man att kajaken sprängs i smulor. Klart att detta inte är något som går att sälja, men vi som vet hur man bär en kajak och paddlar den behöver ju inte dra runt på en massa extra kilo i onödan. Förresten så har dottern redan badat en del i denna då jag satt en hög sits i den och än så länge har den inte spruckit sönder. Skottet i aktern gör att den går att få torr på några sekunder så något släpande över andra kajaker har inte varit nödvändigt än så länge.

/Kåre
 

Bilagor

  • IMGP0301.JPG
    IMGP0301.JPG
    120.7 KB · Visningar: 345
  • IMGP0297.JPG
    IMGP0297.JPG
    133 KB · Visningar: 333
  • IMGP0298.JPG
    IMGP0298.JPG
    123.7 KB · Visningar: 322
Vilken skönhet! Den var riktigt häftig!

Ja stolligheter kan jag nog komma på i överflöd... Men på grund av min vildhet ska ni någon gång få bygga en skittung kanot åt mig som tål att man ätit svartkrut och druckit nitroglycerin innan man sätter sig och fjärtar i den! (Om ni nu går med på att sätta ert namn på en sådan skapelse)

Hälsningar!

/Marcus
 
Självklar vill jag bygga en kajak till dig som du gillar och nog kan jag förstärka den lite extra som jag gjort till många andra tex div äventyrare som önskar lite extra marginaler i ödemarken. Givetvis fixar jag med dekal med önskvärt namn precis som jag gjorde med dotterns. Skall jag vara ärlig så gillade inte pappa min skapelse. Han tyckte det inte var något att visa för andra. Men nu är det gjort.

Under tiden så kanske en badflotte vore något? Den kan ju fungera som en sit-on -top och sedan är det ju bara torrisen som fattas för att få kajakkänslan ;-)

/Kåre
 
Hej Kåre!

Det låter fantastiskt! Jag ska slita ett tag till på min fina ocean, men kanske till nästa säsong eller så får jag kontakta er på varvet och prata lite närmre om att bygga en extra förstärkt kajak.

Får fundera på det där med badflotte... det är väl bra att ni inte har sett hur det kan gå när jag försöker sjösätta från klippor med inrullande vågor.

Hälsningar!

Marcus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Klurar Gumotex Palava eller Baraka Paddling allmänt 15
avslutad140107 Skada i glasfiber eller endast färg/gelcoat? Paddling allmänt 16
decido Epic V8 eller Seabird Wave 5.5 Paddling allmänt 4
Henkes 1-lagers eller 3-lagers? Paddling allmänt 11
agadiver Plast eller aluminium för kanadensare Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
puckelsnook Tjockis-kajak - Prijon Kodiak eller Yukon Expedition Paddling allmänt 13
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
JonasBergdahl Braveheart, Xcite, Alaw Bach vs CetusMV, eller Beaufort? Paddling allmänt 42
Utvandraren Prijon Kodiak eller Marlin. HTP eller PriLite Paddling allmänt 12
MarkusF Faltkajak K1 eller K2? Paddling allmänt 19
FredrikÖ Knätub eller nät? Paddling allmänt 2
lordglassbot Hastighet, tandemkajak eller två enkelkajaker Paddling allmänt 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.