Att snöra eller inte snöra, det är frågan...

Här är det cowboy som gäller. Stor sittbrunn, inget kapell, inga linor att sätta fast paddel med flottör och inga hjälpande kompisar. Utan kompisar som kan assistera törs jag inte ens ge mig på att testa roll och re-entry. Förmodligen lär det iallafall vara lönlöst med den stora motions-sittbrunnen utan knästöd och kapell.

Tömma på vatten går blixtrande snabbt. Kajaken upp och ner, gunga på aktern tills den "släpper greppet" och reser fören nästan rakt upp och så är hela sittbrunnen tom. En lätt vridning och släpp så ligger kajaken tömd på rätt köl. Sen ser man till att paddeln med snöre ligger på rätt sida kajaken och klänger upp på aktern, hasar sig frammåt och så kommer det kluriga.. att räta upp sig och halka ner i sittbrunnen innan man tippar igen.... Snabba moment, men det kan bli några försök innan man sitter i kajaken igen om man har FÖR bråttom.
 
Här är det cowboy som gäller. Stor sittbrunn, inget kapell, inga linor att sätta fast paddel med flottör och inga hjälpande kompisar. Utan kompisar som kan assistera törs jag inte ens ge mig på att testa roll och re-entry. Förmodligen lär det iallafall vara lönlöst med den stora motions-sittbrunnen utan knästöd och kapell.

Tömma på vatten går blixtrande snabbt. Kajaken upp och ner, gunga på aktern tills den "släpper greppet" och reser fören nästan rakt upp och så är hela sittbrunnen tom. En lätt vridning och släpp så ligger kajaken tömd på rätt köl. Sen ser man till att paddeln med snöre ligger på rätt sida kajaken och klänger upp på aktern, hasar sig frammåt och så kommer det kluriga.. att räta upp sig och halka ner i sittbrunnen innan man tippar igen.... Snabba moment, men det kan bli några försök innan man sitter i kajaken igen om man har FÖR bråttom.

Prova att gå upp från sidan så slipper du en stor bit av balanserandet. En hand på främre spetsen av sittbrunnssargen och den andra på bakre bortre hörnet där du också håller i paddeln. Sparka till med fötterna och häv dig upp tvärs över sittbrunnen. Sen vänder du "i luften" och sänker ner rumpan på sitsen. Nu har du paddeln och fötterna som balans och det är lätt att ta in en fot i taget.

Det låter svårt men med ett par gångers övning så är det lätt att få in flytet. Går att utföra även om kanoten skulle vara halvfull med vatten och sen paddla in mot stranden för tömning.
 
Här är det cowboy som gäller. Stor sittbrunn, inget kapell, inga linor att sätta fast paddel med flottör och inga hjälpande kompisar. Utan kompisar som kan assistera törs jag inte ens ge mig på att testa roll och re-entry. Förmodligen lär det iallafall vara lönlöst med den stora motions-sittbrunnen utan knästöd och kapell.

Tömma på vatten går blixtrande snabbt. Kajaken upp och ner, gunga på aktern tills den "släpper greppet" och reser fören nästan rakt upp och så är hela sittbrunnen tom. En lätt vridning och släpp så ligger kajaken tömd på rätt köl. Sen ser man till att paddeln med snöre ligger på rätt sida kajaken och klänger upp på aktern, hasar sig frammåt och så kommer det kluriga.. att räta upp sig och halka ner i sittbrunnen innan man tippar igen.... Snabba moment, men det kan bli några försök innan man sitter i kajaken igen om man har FÖR bråttom.

Denna tömning tycker jag låter lite vansklig med en vällastad havskajak - mycket tyngd uppe i luften och jag tror man riskerar att skada både sig själv och kajaken med rakt upp i luften. Jag tror jag (om jag är ensam) föredrar att vrida kajaken i ytan hållandes i fören och skopa ur vattnet och sedan i samband med vändningen på rätt köl en kraftig bentag ås jag inte skopar in nytt vatten. Bäst är att ha en kamrat som kan göra T-tömning på sitt fördäck.

/Patrik, som med roderkajak inte kan göra cowboysaren ändå från aktern i alla fall - då skadar jag nog både mig själv (på ömtåligt ställ) och rodret, men ska prova att kliva upp från sidan
 
Prova att gå upp från sidan så slipper du en stor bit av balanserandet. En hand på främre spetsen av sittbrunnssargen och den andra på bakre bortre hörnet där du också håller i paddeln. Sparka till med fötterna och häv dig upp tvärs över sittbrunnen. Sen vänder du "i luften" och sänker ner rumpan på sitsen. Nu har du paddeln och fötterna som balans och det är lätt att ta in en fot i taget.

Det låter svårt men med ett par gångers övning så är det lätt att få in flytet. Går att utföra även om kanoten skulle vara halvfull med vatten och sen paddla in mot stranden för tömning.

Det är nog en sorts variant på cowboy. Iaf just det att sätta ner rumpan först innan man plockar in benen (hur man än kommer i det läget). Men det går, som tidigare sagts, inte om man inte kan sätta in benen i efterhand.

@tango
Du har så rätt! Packade kajaker är som packade kanotister, en helt annan deal. Allt blir annorlunda.
En "cowboy" är väl dessutom inget absolut renlärigt begrepp, behöver man börja lite från sidan pga roder, så gör man väl det. Det är ändå stor skillnad på att försöka ligga på mage med huvudet akterut och försöka tråckla sig in baklänges för att sedan vända på sig så man får rumpan neråt. En metod man förmodligen måste använda för att komma in i trånga sittbrunnar.
Jag har prövat detta i bassäng och tyckte "cowboy" kändes betydligt enklare (också i bassäng).
Argumentet vid denna kurs var att det var svårare när det är vågor. Min personliga kommentar, utan att ha speciellt mycket erfarenhet, är att det som känns lättast/naturligast i bassäng borde vara lättast/naturligast IRL. Men jag kan ju ha fel...

mvh thomas
 
Det är nog en sorts variant på cowboy. Iaf just det att sätta ner rumpan först innan man plockar in benen (hur man än kommer i det läget). Men det går, som tidigare sagts, inte om man inte kan sätta in benen i efterhand.

@tango
Du har så rätt! Packade kajaker är som packade kanotister, en helt annan deal. Allt blir annorlunda.
En "cowboy" är väl dessutom inget absolut renlärigt begrepp, behöver man börja lite från sidan pga roder, så gör man väl det. Det är ändå stor skillnad på att försöka ligga på mage med huvudet akterut och försöka tråckla sig in baklänges för att sedan vända på sig så man får rumpan neråt. En metod man förmodligen måste använda för att komma in i trånga sittbrunnar.
Jag har prövat detta i bassäng och tyckte "cowboy" kändes betydligt enklare (också i bassäng).
Argumentet vid denna kurs var att det var svårare när det är vågor. Min personliga kommentar, utan att ha speciellt mycket erfarenhet, är att det som känns lättast/naturligast i bassäng borde vara lättast/naturligast IRL. Men jag kan ju ha fel...

mvh thomas

Jag blir mer och mer övertygad om att man lär sig ett sätt, övar mycket på det och blir bra på det. Jag tycker det är mycket stabilt att flottörrädda mig, med flottören monterad simmar jag på mage upp med ansiktet akterut, in med fötterna i sittbrunnen, hela tiden med stöd på utriggaren(paddel med flottör) och sedan vändning och sen sitter jag redo att ösa/pumpa/paddla.
I flottörräddning är den skruven som är det trixiga medan combojsarens trix är att när man sätter ner rumpan och ska in med benen. Båda sakerna går nog att öva sig bra på: övning ger träning :)

Jag ska inte dissa sido-cowboy innan jag provat men jag är van att luta mig rejält på utriggaren och tror det blir blött och flera försök till att börja med.

/Patrik, man ska alltid prova nytt, annars ingen utveckling
 
Prova att gå upp från sidan så slipper du en stor bit av balanserandet. En hand på främre spetsen av sittbrunnssargen och den andra på bakre bortre hörnet där du också håller i paddeln. Sparka till med fötterna och häv dig upp tvärs över sittbrunnen. Sen vänder du "i luften" och sänker ner rumpan på sitsen. Nu har du paddeln och fötterna som balans och det är lätt att ta in en fot i taget.

Det låter svårt men med ett par gångers övning så är det lätt att få in flytet. Går att utföra även om kanoten skulle vara halvfull med vatten och sen paddla in mot stranden för tömning.
Gå i från sidan har jag aldrig lyckats med annat än om jag står i botten, men då kan jag lika gärna gå in på grundare vatten. Minsta lilla häng på relingen och kajaken är full med vatten igen om den inte rent av slår runt.
 
Denna tömning tycker jag låter lite vansklig med en vällastad havskajak - mycket tyngd uppe i luften och jag tror man riskerar att skada både sig själv och kajaken med rakt upp i luften. Jag tror jag (om jag är ensam) föredrar att vrida kajaken i ytan hållandes i fören och skopa ur vattnet och sedan i samband med vändningen på rätt köl en kraftig bentag ås jag inte skopar in nytt vatten. Bäst är att ha en kamrat som kan göra T-tömning på sitt fördäck.

/Patrik, som med roderkajak inte kan göra cowboysaren ändå från aktern i alla fall - då skadar jag nog både mig själv (på ömtåligt ställ) och rodret, men ska prova att kliva upp från sidan
Som tur var så är det ingen full-lastad havskajak... Bred motionskajak med skott och lucka i aktern och tom i nosen. Ingen flytbag alltså. Inte många kilo i luften.

Paddelkamrat vore jättetrevligt, men nu är kajakpaddlare väldans sällsynta här. Har varit ut 55 gånger hittils i år varav 3 gånger med sällskap.
 
På motionskanoter bör man inte sitta eller kravla på däcket utan gå ner direkt.
Som tur var känns det som akterdäcket är tillräckligt stadigt på min motionare, Kan bero på att den har skott, men även på formerna och de kraftiga sargerna runt sittbrunn och packlucka. Det är ju inte heller så att man håller på med cowboyräddning varje gång man är ut och paddlar även om man kanske borde träna lite oftare på't.
Plurrat har jag hittils inte gjort men skulle jag göra det så tänker jag inte fundera på om räddningen kommer att slita på kajaken, och eftersom jag inte lyckats med någon annan metod så får det bli cowboyräddning om det kniper.
 
Kan var bra att upplysa om att VKV-kajaker inte är byggda för att man skall kunna sitta på däcket. Oftast gäller det att få ned vikter på kajaker och då är det lättast att hyvla material från däcket på bekostnad av hållfastighet. Det kan vara klokt att studera sin kajak noga och prata med sakkunnig innan användandet för att vara säker på vad man kan utsätta sin kajak för om man tänkt sig göra annat än att paddla rakt fram. Sunt förnuft bör framför allt gälla.

Generellt är dock skarven mellan däck och fribord på VKV relativt stark så att lättare personer kan klättra ombord från aktern genom att klämma kajaken mellan benen och vila händerna på kajakens sidor. Akterluckorna på Måsarna tål att sitta på om nöden kräver. Som sagt nöden har ingen lag och ett räddat liv är viktigare än en trasig kajak dock kan det vara lite svårt att hävda garanti om man suttit sönder sin kajak då den inte är byggd för att sitta på utan att sitta i.

De flesta kajakerna är ju utrustade med pontonsystemet och det är framförallt detta som bör nyttjas då man skall ta sig tillbaka in i kajaken från sjön.

/Kåre
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Klurar Gumotex Palava eller Baraka Paddling allmänt 15
avslutad140107 Skada i glasfiber eller endast färg/gelcoat? Paddling allmänt 16
decido Epic V8 eller Seabird Wave 5.5 Paddling allmänt 4
Henkes 1-lagers eller 3-lagers? Paddling allmänt 11
agadiver Plast eller aluminium för kanadensare Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
puckelsnook Tjockis-kajak - Prijon Kodiak eller Yukon Expedition Paddling allmänt 13
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
JonasBergdahl Braveheart, Xcite, Alaw Bach vs CetusMV, eller Beaufort? Paddling allmänt 42
Utvandraren Prijon Kodiak eller Marlin. HTP eller PriLite Paddling allmänt 12
MarkusF Faltkajak K1 eller K2? Paddling allmänt 19
FredrikÖ Knätub eller nät? Paddling allmänt 2
lordglassbot Hastighet, tandemkajak eller två enkelkajaker Paddling allmänt 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.