Vad är en havskajak?

Ja vad får då detta med definition av namn för konsekvens?

Mats har förståss inte den blekaste aning, men kanske det berör 20år gamla VKV-kajaker.

För att lyfta problematiken bort från VKV och in i samtiden kan jag referera till ett nyligen genomfört test av Seabird Sport 600. Testet utfördes av erkänt duktiga havspaddlare som säkert om inte direkt så indirekt skolats av indoktrineringgulagen på Svärdsklova och av Rosén samt då i förbundets namn.

Sport 600 fick givetvis nedslag på bestyckning av linor på fördäcket enligt protokoll, trots att det är pissenkelt att plocka dit efter behov. Självklart nämndes inte ens i kommentarerna att kajaken var den enda som var bestyckad med det genomgående röret samt att en pontonsats följde med. Detta borde i alla fall jag tycka vore värt att nämna.

Samma systematiska ”mobbing” har på gott sedan 80-talet och de som utför den är säkert inte ens medvetna om att deras agerande är kränkande och mot sunt förnuft och bättre vetande.

Tex hur många kajaker blir utgallrade som ointresanta för kajaktester då tester oftast gäller havskajaker? Vid köp av kajaker till kursverksamhet etc. misstänker jag att erkänt bra "havskajaker" prioriteras som fått erkänt goda omdömmen av erkända havskanotister som gått den av förbundet erkänt förträffliga utbildningen samt som lyfts fram i det officiella propagandabladet.

/Kåre
 
...För att lyfta problematiken bort från VKV och in i samtiden kan jag referera till ett nyligen genomfört test av Seabird Sport 600. ...Sport 600 fick givetvis nedslag på bestyckning av linor på fördäcket enligt protokoll, trots att det är pissenkelt att plocka dit efter behov. Självklart nämndes inte ens i kommentarerna att kajaken var den enda som var bestyckad med det genomgående röret samt att en pontonsats följde med. ...

Bort från VKV? Jag hittade kajaken på VKVs sida, så jag tycker det verkar som om VKV är inblandat. Kan du ge referensen till testet så vi kan se vad som skrevs?

Linorna som saknas är brist enligt punkt 4 i deifnitionen du återgav. Rör och pontoner är väl tänkt att ersätta bristen på uppfyllandet av punkt 2. Nuförtiden uppfylls väl faktiskt punkt 3? Hur som helst anges den som havsracer och inte havskajak på VKVs sida.

--- Mats ---
 
Ja kajaken byggs inte på VKV och är inte märkt VKV samt säljs av andra som inte har med oss att göra.

/Kåre
 
Sport 600 fick givetvis nedslag på bestyckning av linor på fördäcket enligt protokoll, trots att det är pissenkelt att plocka dit efter behov. Självklart nämndes inte ens i kommentarerna att kajaken var den enda som var bestyckad med det genomgående röret samt att en pontonsats följde med. Detta borde i alla fall jag tycka vore värt att nämna.

Samma systematiska ”mobbing” har på gott sedan 80-talet och de som utför den är säkert inte ens medvetna om att deras agerande är kränkande och mot sunt förnuft och bättre vetande.

Man kanske kan ställa följande frågor:
1. Tyckte testgruppen röret var onödigt att nämnas då de ansåg att finns effektivare räddningssystem som utövas både i Sverige och internationellt?
2. Visste inte testarna vad det var?
3. Finns det en konspiration som målmedvetet jobbar mot röret för att sänka säkerheten i kajakbranschen, eller är konspirationen riktat mot ett specifikt kajakföretag?
 
Tävlingsreglerna för HK kort och lång återfinns numera i maratonreglerna http://www.kanot.com/WebArchive/Docs/forbundet/MARATON 2013 03 09.doc

Ok. Så en långfärdskanot måste väga minst 28 kg och ha plats för luftkuddar som kan förankras i kanoten eller ha vattentäta skott.Kan man inte lägga i luftkuddar i ex en VKV-kanot?

Bristen på officiell definition av havskajak verkar kvarstå så alla är vara helt fria att lägga in sina egna uppfattningar i ordet.
 
förtydligande

Jag ursäktar mig för att jag ibland skriver för kortfattat och därför lämnar öppet för olika tolkningar av vad jag menar med mina inlägg.

För mig är denna fråga enkel.

Ska man se på det första inlägget så är frågan "vad är en havskajak?"

där finns det en allmän definition som används. Att den är tillräckligt specifik är bra om man tänker på det ur en komunikativt perspektiv. Det är ett smidigt sätt att dela upp kajakerna i kataloger och på hemsidor om man har mängder av produkter.

Vilka kajaker som lämpar sig för havet eller vad som är en bra havskajak det är andra frågor.
En surfski är fortfarande en surfski om man paddlar den på havet och en havskajak blir inte en sjökajak för att man paddlar på en sjö.

Men bara för att en kajak inte definieras som havskajak behöver det inte betyda att den inte får följa med på turer/kurser eller har lägre status.

Men för de turer och kurser som kräver detta måste man som ledare/instruktör ibland sätta upp regler för hur kajaken ska vara utformad för turen/kursen. Att gå på eskimåsvängskurs med en svårrollad kajak är inte kul exempelvis.Sedan finns det många andra exempel där man av säkerhetsskäl inte vill ha med vissa kajaktyper.
 
Ska man se på det första inlägget så är frågan "vad är en havskajak?"

där finns det en allmän definition som används. Att den är tillräckligt specifik är bra om man tänker på det ur en komunikativt perspektiv.

Vilka kajaker som lämpar sig för havet eller vad som är en bra havskajak det är andra frågor.

Ju mer specifik befintlig definition är, desto mer missbrukas begreppet, eftersom folk kallar alla långfärdskajaker för "havskajaker". Att sen säga att lämpliga kajaker för havet är en annan fråga, gör väl inte kommunikationen tydligare.

När Mats Bengtsson säger att VKV', kajaker inte är "riktiga havskajaker" så är min första tolkning att han menar att de inte duger på havet. Nu förstår jag att VKV's kajaker inte mäter in eller exakt svarar mot den specifika definitionen. Varför behålla ett begrepp och en icke allmänt erkänd definition som bara skapar missförstånd.

En surfski är ju en surfski var den än paddlas, visst. Men de är ritade och byggda för att användas i havet (till skillnad från många andra kajaker, paddlas de också i riktiga hav) så varför är det inte ok att kalla en surfski för en (visserligen speciell form av) "havskajak"?
Bara för att den inte har däckslinor?

thomas
 
Ju mer specifik befintlig definition är, desto mer missbrukas begreppet, eftersom folk kallar alla långfärdskajaker för "havskajaker". Att sen säga att lämpliga kajaker för havet är en annan fråga, gör väl inte kommunikationen tydligare.

Frågan var vad specifikationen av en havskajak är. Sedan finns det bra och dåliga havskajaker. En dålig havskajak är fortfarande en havskajak.

När Mats Bengtsson säger att VKV', kajaker inte är "riktiga havskajaker" så är min första tolkning att han menar att de inte duger på havet. Nu förstår jag att VKV's kajaker inte mäter in eller exakt svarar mot den specifika definitionen. Varför behålla ett begrepp och en icke allmänt erkänd definition som bara skapar missförstånd.

Några av VKVs kajaker är skärgårdskajaker och några är havskajaker. Visst de är gränsfall enligt många. Sedan råder det delade menigar huruvida det är bra havskajaker.

En surfski är ju en surfski var den än paddlas, visst. Men de är ritade och byggda för att användas i havet (till skillnad från många andra kajaker, paddlas de också i riktiga hav) så varför är det inte ok att kalla en surfski för en (visserligen speciell form av) "havskajak"?
Bara för att den inte har däckslinor?

thomas

Som sagt havskajak är bara en specifikation. Man kan beskriva en surfski som en kajak med öppen sittbrunn som är konstruerad för att paddlas på havet.

Innan denhär tråden började så var det ingen som kallade sin Surfski eller SOT för havskajak på forumet eller någon annanstans. Det finns en almänt erkänd definition av havskajak som de flesta använder. Så problemet är egentligen bara ett ickeproblem.
 
Senast ändrad:
Ingvar Ankervik är väl designer av Seabirds expeditions serien så en viss koppling finns väl till företaget?

Ja vi sammarbetar med Seabird och säljer deras kajaker, men har inte ensamrätt på försäljning.

Orsaken att jag nämnde just det testet var att påvisa att tänket(medvetet eller förhoppningsvis omedvetet) från 1990-talets början fortfarande genomsyrar och påverkar. Andra personer, fabrikat, tester mm. kan säkert vaskas fram för att belysa det jag ville få fram utan att just hänga ut personer som omedvetet agerat i god tro och efter vad de är dresserade till. Precis som i Nurnbergrättegångarna, så var det vissa som handlade bara enligt order tja ni kan historien, men jag nämnder det för att vi skall se att allt följer i stort som i smått och därför drar jag in bibelskiften i bland i mina resonemang.

Åter igen är det en mentalitet jag skriver om och jag har ingen lust att jaga personer. Det som har skett har skett men vi kan fortfarande påverka framtiden genom att ta lärdom av historien.

/Kåre
 
Tävlingsreglerna för HK kort och lång återfinns numera i maratonreglerna http://www.kanot.com/WebArchive/Docs/forbundet/MARATON 2013 03 09.doc

Havskajak nämns inte i dokumentet.

Många brittiska och andra "havskajaker" faller ifrån enligt ovannstående dokument p g a hög stäv på regeln "Däcket får inte vara högre än högsta punkten, mätt horisontellt, på den första sittbrunnssargens framkant."

Som påpekats tidigare är det vanligt och inte enligt reglerna tillåtet med konkava konstruktionslinjer på skrovet t ex vid markerad list mellan skrov och däck och motsvarande utmed kölen och stävarna. (Oklart för mig om däcket räknas till skrovet eller inte. Alla sittbrunnar har ju sarg som har konkav form)

För övrigt anser jag fortsatt att havskajak är en term som jag om möjligt undviker. Men i en tråd som denna är det lite svårt.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cjfriman Havskajak med utrymme för att arbeta med benen Paddling allmänt 5
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Blixten10 Havskajak med fotplatta? Paddling allmänt 12
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
GAVIAARCTICA Skäligt pris för en havskajak Artisan millennium 2000? Paddling allmänt 8
fredolund Tre dagars havskajak Paddling allmänt 6
Madmoustache Havskajak köptips Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Helsing Packa havskajak Paddling allmänt 21
manlan 148 dagar i havskajak Paddling allmänt 6
fson Tips på prisvärd havskajak? Paddling allmänt 16
trollstoll Ucpa havskajak i Sormiou Paddling allmänt 4
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Jonlund Havskajak för paddling i fjällen? Paddling allmänt 16
Blaise Rolig havskajak för mindre tjej? Paddling allmänt 16
höjdrädd Paddeltur i Skellefteå (havskajak) Paddling allmänt 7
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
LR97 Ny havskajak - Råd önskas! Paddling allmänt 30
Gröngöling X-LITE RS havskajak, nybörjar vänlig?? Paddling allmänt 4
OptimusHawK Havskajak i Dalälven Paddling allmänt 2
Alex_S23 Surf med havskajak Paddling allmänt 39
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21
Joran Havskajak till 190 cm Paddling allmänt 15
Timo M Havskajak + vingpaddel. Rätt eller fel? Paddling allmänt 24
matsh Havskajak kurser,Örebro Paddling allmänt 1
hassex Rollning av Havskajak Filmtajm Paddling allmänt 0
hassex Havskajak i forssurf filmtajm Paddling allmänt 4
~sweet~ Havskajak Phala coona? Paddling allmänt 0
marie82jonsson Hyra havskajak GBG - tips!?! Paddling allmänt 1
hassex Plastex Havskajak?? Paddling allmänt 8
frarol Bavari havskajak, ngt att satsa på? Paddling allmänt 0
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
idaljung Explorer havskajak-nybörjar frågor Paddling allmänt 4
Karrobarro Friluftsklubb i Umeåtrakten? (med havskajak) Paddling allmänt 6
barfotahippien Havskajak pris? Paddling allmänt 23
Anders Oak Tips om havskajak som är bra i surf och lek? Paddling allmänt 18
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2
kenzo00 Skall köpa havskajak Paddling allmänt 0
marshen Tips sökes för havskajak och barn Paddling allmänt 9
Mike C Tips på lättpaddlad havskajak av plast? Paddling allmänt 3
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
NBC2 Tips på plast-havskajak Paddling allmänt 12
veramolin kurs vågsurfing med havskajak Paddling allmänt 3
å_re Nybörjarkurs havskajak i Norge? Paddling allmänt 3
Sjöbacken behöver tips om havskajak paddling i frankrike Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.