Vad är en havskajak?

Eftersom det ofta blir off topic i andra trådar och inläggen halkar in på vad som är en ”riktig havskajak” osv tänkte jag skapa en ny tråd där alla kan gotta sig utan att känna att man halkar utanför tråden.

OBS – detta är skrivet med ”glimten i ögat” så ta inte illa upp om ni tycker olika utan ta chansen att försvara ert val ;-)

Vad är då en havskajak?

Jag tror de flesta är överens så långt att det är en farkost i kanotfamiljen (spetsig i bägge ändar och som paddlas med ansiktet framåt). Sen kommer det till att man paddlar med en dubbelpadel och sitter i ett hål istället för en helt öppen kanot (aka kanadensare). Plats för medhavda prylar är nog inte heller så kontroversiellt men sen börjar debatten.

Kikar man på försäljningssiffrorna så borde en Prijon Touryak ligga bra till för att hamna i topp som havskajak men den kanske faller på att den anses för simpel och i plast?

Då kan man lägga in ett krav till och det är att modellen ska ha klarat längre havspaddlingar och då kommer jag att tänka på dr Hannes Lindemann som paddlade en Klepper faltkajak över Atlanten 1956. Det borde väl vara en havskajak?

Eller duger inte den så kan man ta Freya Hoffmeister som paddlade en Epic 18X Sport runt Island. Hon valde samma modell något år senare och paddlade runt Australien. Nu är hon på väg runt Sydamerika och valde åter Epic 18X Sport för första halvan ner längs ostkusten och runt Kap Horn. Efter det har hon bytt till ett annat fabrikat men det tror jag handlar om ekonomi (sponsring) som är en svår sak för en äventyrare av Freyas kaliber. Hon är ju ute så stor del av året att den egna caféverksamheten i Tyskland får skötas av andra.

Tilläggas bör kanske att Freya är extremt duktig på eskimåsvängar, grönlandskajakhantering mm och även har clinics mm i ämnet men på långfärd ute på havet väljer hon roderkanot (och vingpaddel). Island, Australien och Kap Horn borde vara bland de värsta farvatten man kan hitta så Epic 18X Sport borde då kvalificerat sig att kallas havskajak – eller vad tycker ni?

Läs mer om Freya: http://freyahoffmeister.com

Fler förslag på bra havskajaker?
 
Övernattningsbar

kajak eller inte? Borde den väl vara?

Om kajaken är möjlig att göra havsfärder i bestäms i första hand av paddlaren. Sedan kan man kompensera vissa egenskaper hos kajaken med lösa hjälpmedel som t ex pontoner och sittbrunnssäck.

Paddlare och kajak och utrustning skall ha färdighet att reda ut en kappsejsning. Om inte så är inte paketet "havskompetent".

Så ett närliggande ämne.
Freyas färd runt Australien höll på att stoppas av en bitvillig haj. Skall en havskajak ha offensiva och/eller defensiva antihajvapen?

Thure
 
Eller duger inte den så kan man ta Freya Hoffmeister som paddlade en Epic 18X Sport runt Island. Hon valde samma modell något år senare och paddlade runt Australien. Nu är hon på väg runt Sydamerika och valde åter Epic 18X Sport för första halvan ner längs ostkusten och runt Kap Horn. Efter det har hon bytt till ett annat fabrikat men det tror jag handlar om ekonomi (sponsring) som är en svår sak för en äventyrare av Freyas kaliber. Hon är ju ute så stor del av året att den egna caféverksamheten i Tyskland får skötas av andra.

Tilläggas bör kanske att Freya är extremt duktig på eskimåsvängar, grönlandskajakhantering mm och även har clinics mm i ämnet men på långfärd ute på havet väljer hon roderkanot (och vingpaddel). Island, Australien och Kap Horn borde vara bland de värsta farvatten man kan hitta så Epic 18X Sport borde då kvalificerat sig att kallas havskajak – eller vad tycker ni?

Ingen aning vad en havskajak är, hänger nog mer på paddlaren än farkosten ;)

Fast Freya paddlade en tredelad NDK/SKUK Explorer runt Island och även Nya Zeelands sydö har jag för mig. Men sen blev det Epic.
 
Om kajaken är möjlig att göra havsfärder i bestäms i första hand av paddlaren.
Jo det är väl rimligt att anta.

Paddlare och kajak och utrustning skall ha färdighet att reda ut en kappsejsning. Om inte så är inte paketet "havskompetent".
Menar du från liggande i vattnet eller räcker det med att kunna rolla? Hur som helst låter det också rimligt.

Freyas färd runt Australien höll på att stoppas av en bitvillig haj.
Här känns en Klepper lite tveksam...;)

Frågan kvarstår nog. Vad är en havskajak?
Det finns ju några kajaker som inte är havskajaker. Tex forskajaker, tävlings/motionskajaker, tydligen inte VKV's kajaker, kanske inte heller "rekreationskajaker" (om det betyder badleksak...).
Återstår en väldigt stor massa som inte ser särskilt lika ut. Klepper måste väl ändå räknas som en havskajak. Hur är det med surfski? De används ju på havet. Även ett antal fiskekajaker används på mycket öppna vatten.
En grönlandskajak betraktar jag nog som en havskajak. Är det fel?
Frågar man på uthyrningställen, svarar man alltid att man hyr ut havskajaker.
Jag vet fortfarande inte vad en havskajak är.

Är VKV's kajaker skärgårdskajaker? Finns det kustkajaker? Insjökajaker?

Till 95% används väl havskajaker i skärgården och vid kusten. Eller?

thomas
 
VKV Ocean

går att få övernattningsbar. Är inte den en havskajak så blir det inte många kvar.

Thure
 
Här känns en Klepper lite tveksam...;)

Nej - tvärtom såklart! Det är ju när hajen biter sig igenom Hypalonduken och får spetor mellan tänderna av stommen av ask och finländsk björk som den inser att den ska släppa taget! :) Det måste vara värre än bambuspetor under naglarna.

Verlen Krugers kajak Dreamcatcher skulle jag definitivt ta med i gruppen, samt Scott Smiths Superior Expedition.

Förutom Klepper, då. För möjligheten att med pinnar och snören reparera kajaken långt borta från ära och redlighet måste ingå som en parameter.

/Mats
 
Havskajak är egentligen en felstavelse. Det korrekta namnet är Hafskajak och syftar på en långsmal farkost där all packning är packad enligt den amerikanska metoden "allting överst". Luckorna på hafskajaken bör dessutom vara tillräckligt stor för för att paddlaren med millimeterprecision, åtminstone teoretiskt, kan klämma ner en tändsticksask.;)

Ett annat sätt (och kanske lite seriösare) att se på saken är väl att peka ut en typisk havskajak som tex NDK Explorer. Sen finns det fältkajaker, havsracers, playboats, surfski mm mm som många av dem fungerar utmärkt ute på havet. Hur man väljer att definiera sin farkost är nog i slutändan upp till användaren. Men en grundtanke är nog att havskajaken skall vara sjövärdig, lätt att fånga upp och tömma efter kapsejsningar (även i hög sjö), gärna ha fikalucka som man kommer åt från sittbrunnen och fiffiga däckslinor att förvara extra paddel och annat man behöver ha lätt till hands ute på havet.
 
...och annat man behöver ha lätt till hands ute på havet.

Jo men på havet är vi väl inte, vi är väl i skärgården och vid kusten som hafsigast, så var/när började alla paddla havskajak. Det måste väl ha någon historisk förklaring.
Var det listig marknadsföring av engelska kajaker i början åttiotalet eller finns några specifika egenskaper som gör en kajak till "riktig havskajak"? Eller är det bara en myt?

Jag håller med thureb, man måste ju kunna sova i en havskajak, det tar tid att korsa hav.
Om det är busväder går man ner i ruffen och gör en kopp choklad och tar en power-nap. :)

thomas
 
Då kan man lägga in ett krav till och det är att modellen ska ha klarat längre havspaddlingar och då kommer jag att tänka på dr Hannes Lindemann som paddlade en Klepper faltkajak över Atlanten 1956. Det borde väl vara en havskajak?

Derek "Facit" Hutchinson klassade Faltbooten som en tidig omodern havskajak. Vidare måste en riktig havskajak vara rakkölad och designad av DH eller Frank Goodman. Allt annat är dåliga kopior som inte duger till annat än att plaska runt i småsjöar.
 
Vad en havskajak är för något flytetyg har ofta debatterats här och ännu har jag inte fått någon rimlig förklaring. Här kommer ytterligare en repetition av redan skrivet material och som nämnts mellan raderna av andra tidigare i tråden.

Det närmaste en rimlig förklaring fick jag av min far. Om jag nu mins rätt, så fans det en kajaknasare i huvudstaden som sålde div kajaker och kanoter utav många fabrikat men gjorde lite extra profit på importera kajaker från England där begreppet ”Seakayak” var allmänt vedertaget som rimligtvis inte borde översättas till havskajak eftersom det från börjad då skulle heta ”Oceankayak”, men som sagt havskajak låter ju lite ballare än korv med bröd.

Med tanke på hur Britter etc. nyttjar dessa farkoster kanske kustkajak vore lämpligare då de sällan drar med campingutrustning och knappast lagar mat och sover i kajakerna på öppet hav.

Sedan kom ju problematiken med definitionen, som till en början gick ut på att just framställa alla andra kajaker än de Brittiska som farliga för liv och lem med argumentet att de inte var sjösäkra för att de saknade vattentäta skott med lucka(vad nu detta har med säkerhet att göra?)

Förbund, klubbar etc. tyckte det var lajbans med en ny trendigare form av paddling och det är klart att har man största butiken i landet och huvudstaden så dyker lika snart svansen upp utan att ifrågasätta något så banalt som definitionen av ett fel översatt ord. Som de flesta vet så vågar ju knappt en kotte tänka för egen maskin och ”det apan ser gör apan” där av de flesta konstiga reklamfilmer och beteenden hos div skl människor. Hur många med mig kan erkänna att vi inte agerar alltid efter förnuft och bättre vetande utan snarare efter begär drifter och lust likt Pavlos hundar? Och apan vill vara cool och inne och inte förknippas med gammalt och unket predikande från de som har erfarenhet, men kanske inte fysiken att utföra akrobatiska trix.

Som sagts sjafsa om definition av ett ord kan ju tyckas vara en tramsig sak i stället för att både käka banan och slå sig på bröstet samt svinga i lian och paddla banan båt, men Pappa med flera blev inte så lite sura då de blev hånade och förlöjligade samt att nya reglementen vaskades fram för att gynna vissa fabrikat och säljare till förmån framför andra utan någon förankring i fakta och sak.

Sedan kom ju Seagull kajakerna och då blev de tvungna att strama upp definitionen till att gälla rollegenskaper och skedda och när detta inte dög så var man tvungen att påpeka att en havskajak även skall ha en fika lucka. Sedan kom ju pontonsystemet. Vad nu göra? Skall vi försöka tiga ihjäl eller förlöjliga? Ja ja så har det fortsatt…. Och visst kan jag ha överseende med att det kliar i fingrarna på säljare då en del av yrket tillhör svagheten girighet och högmod men en del övriga aktörer bör kunna filtrera detta.

Seagul Ocean fick just namnet bara för att retas med denna klick av utövare som kallar sig havskanotister. Kajaken utrustades och framtogs för Janne F som skulle paddla mellan Island och No och då kan man ju snacka ”hav” i stället för kust.

Jag ser just tydligt parallellen till just Fariseérna(de flesta har väl ändå någon gång bläddrat i den boken) så dras det i gång en kultur där lagskrivningar undantag och krångliga formuleringar som endast skriftlärda kan tyda och har rätt att tolka. Broder J satt stopp för denna karusell genom att säga att det bara finns en lag och det är att älska din nästa.

Så jag följer lite motvilligt hans exempel och försöker svälja så gott det går, förlåta gamla oförrätter genom att fortfarande kanske vara lite ironisk och sarkastisk i dessa debatter, men har i sak inget i mot att någon kallar sig havskanotist eller gillar att rolla och leka med sin kajak. Kärleken till kajakandet går före striden och vi på VKV får finna oss i begreppet havskajak (även om vi fortfarande inte vet vad det innebär).

/Kåre
 
Allvarligt talat, vem bryr sig egentligen? Hade det funnits ett enkelt sätt att definiera havskajak skulle definitionen redan finnas. Finns det egentligen ett behov att hitta en definition?

Kan vi inte bara sticka ut och paddla istället? Känner mig personligen rätt nöjd med att jag paddlat två ggr i år trots tjocka isar och inlandsbo...väldigt nöjd med min röda lilla plastbananbåt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cjfriman Havskajak med utrymme för att arbeta med benen Paddling allmänt 5
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Blixten10 Havskajak med fotplatta? Paddling allmänt 12
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
GAVIAARCTICA Skäligt pris för en havskajak Artisan millennium 2000? Paddling allmänt 8
fredolund Tre dagars havskajak Paddling allmänt 6
Madmoustache Havskajak köptips Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Helsing Packa havskajak Paddling allmänt 21
manlan 148 dagar i havskajak Paddling allmänt 6
fson Tips på prisvärd havskajak? Paddling allmänt 16
trollstoll Ucpa havskajak i Sormiou Paddling allmänt 4
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Jonlund Havskajak för paddling i fjällen? Paddling allmänt 16
Blaise Rolig havskajak för mindre tjej? Paddling allmänt 16
höjdrädd Paddeltur i Skellefteå (havskajak) Paddling allmänt 7
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
LR97 Ny havskajak - Råd önskas! Paddling allmänt 30
Gröngöling X-LITE RS havskajak, nybörjar vänlig?? Paddling allmänt 4
OptimusHawK Havskajak i Dalälven Paddling allmänt 2
Alex_S23 Surf med havskajak Paddling allmänt 39
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21
Joran Havskajak till 190 cm Paddling allmänt 15
Timo M Havskajak + vingpaddel. Rätt eller fel? Paddling allmänt 24
matsh Havskajak kurser,Örebro Paddling allmänt 1
hassex Rollning av Havskajak Filmtajm Paddling allmänt 0
hassex Havskajak i forssurf filmtajm Paddling allmänt 4
~sweet~ Havskajak Phala coona? Paddling allmänt 0
marie82jonsson Hyra havskajak GBG - tips!?! Paddling allmänt 1
hassex Plastex Havskajak?? Paddling allmänt 8
frarol Bavari havskajak, ngt att satsa på? Paddling allmänt 0
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
idaljung Explorer havskajak-nybörjar frågor Paddling allmänt 4
Karrobarro Friluftsklubb i Umeåtrakten? (med havskajak) Paddling allmänt 6
barfotahippien Havskajak pris? Paddling allmänt 23
Anders Oak Tips om havskajak som är bra i surf och lek? Paddling allmänt 18
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2
kenzo00 Skall köpa havskajak Paddling allmänt 0
marshen Tips sökes för havskajak och barn Paddling allmänt 9
Mike C Tips på lättpaddlad havskajak av plast? Paddling allmänt 3
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
NBC2 Tips på plast-havskajak Paddling allmänt 12
veramolin kurs vågsurfing med havskajak Paddling allmänt 3
å_re Nybörjarkurs havskajak i Norge? Paddling allmänt 3
Sjöbacken behöver tips om havskajak paddling i frankrike Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.