Ska en instruktör/ledare kunna rolla?

Din kajak har vattentäta skott, de är bara längsgående istället för tvärgående.
Jag vet själv att det inte är en garanti. Min egna Tahe greenland blir väldigt jobbig att hantera med vattenfylld sittbrunn trots att den har vattentäta skott. Om den dessutom är fullpackad skulle det inte förvåna mig om den sjunker.
Två exempel på objektiv systemanalys.
 
Din kajak har vattentäta skott, de är bara längsgående istället för tvärgående.
Jag vet själv att det inte är en garanti. Min egna Tahe greenland blir väldigt jobbig att hantera med vattenfylld sittbrunn trots att den har vattentäta skott. Om den dessutom är fullpackad skulle det inte förvåna mig om den sjunker.
Två exempel på objektiv systemanalys.

Fler av din sort inom FF, tack! :)

Absolut - 100% säkerhet eller garantier existerar inte. Teoretiskt sätt kan en av lufttuberna spricka. Och trots den systemredundans som finns i Klepper Aerius så trycker jag alltid in två flytsäckar eller 5-litersdunkar i stävarna och har en elektrisk länspump i sittbrunnen.

/Mats
 
Längsgående skott

ger inte tillräcklig flytkraft för att en vattenfylld VKV Anita eller Lisa skall vara paddelbar vattenfylld men en fördel är att stabiliteten i sidled är bättre än hos en kajak med skott framför och bakom sittbrunnen. VKVs Yoo-A-Kim är faktiskt till nöds paddelbar vattenfylld.

Resonemanget att vattentäta kanotsäckar kan förbättra situationen stämmer men öva med packning!

Att styra diskusionen till att bara innefatta eskimåsväng är inte fruktbart IMHO.

Jag har bra erfarenheter av diskussioner med några FF-ledare men kan förstå Mats reaktion. Texter på en hemsida täcker inte in alla varianter på säkerhetsstrategier.

Thure
 
Upp till ledaren

Det jag vänder mig mig är fördomsfullheten mot kajaker/kajakkonstruktioner som man själv inte har någonsomhelst erfarenhet/kunskap om. I stället för att stirra sig blind på frågan kring vattentäta skott borde man vara öppen för en objektiv systemanalys.

Ett exempel:

Jag paddlar uteslutande Klepper faltkajaker, Aerius I och II. Dessa kajaker har inga vattentäta skott men har genom sin konstruktion med längsgående lufttuber 40 resp. 50 liters självständig flytkraft efter att all packning är packad. På en långtur är den flytkraften troligtvis betydligt mer än vad man har i en 60 cm glasfiberkajak med vattentäta skott eftersom en stor del av den fria luftvolymen i dessa skott nu är ersatt med packning. Om man skulle snurra med en Klepper, vilket är mkt svårt givet dess bredd på 72 resp. 87 cm, så är dessutom en Klepper som är helt fylld betydligt mer stabil i sjön än vad en 60 cm glasfiberkajak är. När kajaken är fylld med packning är den fria vattenmängden inte heller mkt större än vad den blir i sittbrunnen på en glasfiberkajak med skott. Vill man minimera detta ännu mer kan man, som Thure skriver ovan, använda "sea socks" eller andra hjälpmedel.

Det är denna typ av systemanalyser som jag menar FF aldrig ens anstränger sig att vilja göra.

Nu har jag personligen inget intresse att padda med FF - tycker att grupperna är för stora och att mycket av magin som åtminstonde jag söker med kajakpaddling försvinner i sådana sammanhang - men jag kan bekräfta genom vänners erfarenhet att "samtal" inför en FF-tur inte hjälper. FF portförbjuder med hela handen.

Att organisationer/ledare visar på en okunnighet är en sak. Det kan bero på bristande erfarenhet av t.ex. VKV:s skottlösa kajaker eller Klepper eller vad det nu gäller för kajak. Men när det har gått så långt att de inte ens är intresserade av att råda bot på sin egen okunnighet, då är det riktigt illa.

/Mats
Jag har inte varit ledare för FF men min åskit är att ledaren ska ha rätt att i de fall då det krävs att kajaken ska ha tillräcklig flytkraft för att vatttenfylld kunna ta paddlare +packning kunna avisa en kajak som inte bemöter dessa kriterier.

En kajak med enbart bakre skott och för lite flytkraft i fören är värre än kajaker med längstgående skott eller Klepper.

Självklart är det en bedömning från tur till tur. En paddling i relativt skyddade vatten som exempelvis Mälaren är en annan situation än långt ute i ytterskärgården.

Min kajak, Braveheart LV flyter vattenfylld med mig + lätt packning. Jag har provat. Vill du veta om det samma gäller dinn kajak så prova.
 
Min kajak, Braveheart LV flyter vattenfylld med mig + lätt packning. Jag har provat. Vill du veta om det samma gäller dinn kajak så prova.

Den flyter men kan du paddla vidare i vågor med sittbrunnen halvt eller helt vattenfylld?

Det finns inte många kajaker som klarar det. Med en fungerande sittbrunnsäck kan det gå och i en Yoo-A-Kim respektive i en surfski.

Thure
 
Jag har inte varit ledare för FF men min åskit är att ledaren ska ha rätt att i de fall då det krävs att kajaken ska ha tillräcklig flytkraft för att vatttenfylld kunna ta paddlare +packning kunna avisa en kajak som inte bemöter dessa.

Är man ledare så har man ett ansvar. Med ansvaret kommer en rättighet/skyldighet att avvisa en person från en tur som beteer sig olämpligt eller inte är förberedd/utrustad för en specifik tur. Det är inga roliga beslut men som ledare måste man även ta obekväma beslut ibland. Man bör nog kunna motivera alla besluten och även vara beredd på att stå för följderna.

I de flesta fall kan man hitta lösningar eller låna ut grejer till deltagare så turen kan genomföras. Om man tar fel beslut och släpper med en person som inte borde följa med (tex en person med hjärtfel på en fysisk tung tur) så riskerar man både personens hälsa och gruppens upplevelse. Jag använder mej av hälsoblanketter för varje deltagare. Då har tex personer med en känslig sjukdom möjlighet att ta upp den detaljen utan att övriga deltagare behöver få veta.
 
Bara för tydlighetens skull vill jag markera att jag skriver i egenskap av kajakkompis och inte som representant för någon organisation eller företag i detta fall.



Det verkar som jag har en poäng med det jag skrev i den andra tråden(långfärdskajak) dvs Kajak-kyrkan som jag redan redogjort för.

Som sagt så fort man börjar organisera en organisation där slav-nr(person-nr) dyker upp och pengar börjar cirkulera så dyker flugorna upp som till färsk dynga.

Min kompis Jusse blev ju också putt på dåtidens Fariséer och skriftlärda vilket kanske skulle motsvara dagens genetiska psykopater(de skl guds eller de själva utvalda) och deras lakejer de så kallade duktiga idioterna(självutnämnda experter med div titlar).

Som sagt inget skit så slipper vi flugor.

Det är ganska lätt att konstatera följande:

Makt/pengar/kontroll= Fariséer och skriftlärda

Konotbranchen är väl i och för sig ganska förskonad från skit jämfört med annat men nog har vi ett och annat troll som kämpar febrilt med att hitta näring. Själv är jag väl också en blod sugande mygga men oroas lite av att vargarna skall hinna slita sönder mina små lamm.

Som tur är så biter sig ormen sig själv i svansen och förr eller senare käkar den upp sig självt men under tiden kan det ju bli lite rangnarrök och jag tror många med mig älskar att paddla kajak just för att slippa skitlukten och flugorna i städerna, så jag hoppas att kajak-kyrkan knoppar av sig.

/Broder Anka
 
Eftersom diskusitionen på föregående tråd börjat spåra ur i en diskusion om rollar så blir det mer intressant om vi har en tråd om bara rollar.

Jag ser det som önskvärt att instruktören kan rolla. Om inte annat för att kunna förmedla en objektiv bild av rollen. Trist om kurs/utflyktsdeltagare ska få intrycket att roll är något exotiskt som inte ens instruktörer klarar av.
 
Exempel fr Lidingö, men står på varenda hemsida:

KAJAKEN:
För att få delta på en tur med Friluftsfrämjandet i Lidingö krävs att du har en kajak med vattentäta skott (havskajak). Så kallade skärgårdskajaker som packas via sittbrunnen är INTE godkända på våra turer.


Och att man sätter likhetstecken mellan "kajak med vattentäta skott" och "havskajak" säger väl tillräckligt... Hmm, låt mig se, då skulle alltså Point65:s Martini Solo på 2.86 meter vara en havskajak men inte Kruger Dreamcatcher på 5.25 meter? Och inte heller alla VKV utan däcksluckor? Man tar sig för pannan.

/Mats

Jag är aktiv inom en kajaksektion i en lokalavdelning och jag har aldrig hört något om att vissa kajaker inte får användas på FF-turer. Källa?

Det där är nog inte FF centralt utan en lokal bestämmelse för Lidingö.

Däremot så har de en poäng tycker jag: skottlösa kajaker vet jag inte hur man tömmer om man inte är två räddare och bygger ett H där den vattenfyllda kajaken är det vågräta strecket och räddarna är de lodrätta som omväxlande lyfter/sänker sin resp ände av fylld kajak i otakt.
En manöver som kräver träning och som är värd att ta i beaktande vid vägval/turplanering.

/Patrik, som tömt 101or med kamrats hjälp (model H) men finner det enklare att tömma en kajak med skott - det klarar jag som ensam räddare genom att bygga ett T
 
Som sagt så fort man börjar organisera en organisation där slav-nr(person-nr) dyker upp och pengar börjar cirkulera så dyker flugorna upp som till färsk dynga.

Makt/pengar/kontroll= Fariséer och

Själv är jag väl också en blod sugande mygga men oroas lite av att vargarna skall hinna slita sönder mina små lamm.

Som tur är så biter sig ormen sig själv i svansen och förr eller senare käkar den upp sig självt men under tiden kan det ju bli lite rangnarrök och jag tror många med mig älskar att paddla kajak just för att slippa skitlukten och flugorna i städerna, så jag hoppas att kajak-kyrkan knoppar av sig.

/Broder Anka

För det första så kan jag bara konstatera att om man sätter samma tid på vilken utbildning som helst så gör man i slutändan större pengar på det yrket än vad man gör som kajakledare/instruktör. Det finns också mycket lättare sätt att skaffa sej makt i livet än att stå och peka med hela handen vid en kajak (såna fasoner gör antagligen instruktören dessutom arbetslös).

Om broder Anka anser det som en dålig sak att förtjäna sitt uppehälle på andras hobby så tror jag också brodern behöver se sig om efter ett nytt arbete själv.

Själv älskar jag alla personmöterna man får göra som instruktör (eller i övriga situationer i livet där man möter människor med liknande intressen) och den glädje man ser i ansiktet på kursdeltagarna då de lär sig nya saker som de sedan ivrigt får praktisera ute i vår underbara natur. Det är otroligt givande och ger nog större behållning än de slantar som blir över då man betalt alla omkostnader (till bl.a. kajakbyggare mm ;)).

Sen förstår jag i övrigt inte heller Ankas problem. Alla som deltar på en kurs eller organiserad tur kommer dit av egen vilja. Vill Anka inte delta så tror jag havet är tillräckligt stort för att Anka skall hitta en plats där det inte samlas de flugor han älskar att hata.
 
Nej Broder Leif jag har inget bekymmer med att någon livnär sig på denna underbara sysselsättning. Du kanske missade några rader, som jag skrev tidigare ang vad jag har problem med och inte. Jag föreslår att du bläddrar tillbaka och läser om.

Syftet med raderna jag skrev var väl ganska tydligt dvs jag vill medvetandegöra ytterligare en dimension av kajakandet(för de som inte redan är medvetna givetvis) dvs att kajakandet kan vara ett sätt att komma i från komersen.

I övrigt vet jag ju att det fins så många eldsjälar i och runt detta så att försöka försörja sig på försäljning och kurser inte är någon guldgruva. Knappt några i branchen kan enbart leva på inkomster från försäljning och kurser. Jag är nog en av få som gör detta.

Men samtidigt kan man ju inte enbart tänka på sitt eget väl och ve utan ibland lyfta blicken och se lite längre än näsan. Jag har ju många bröder och systrar runt i kring som vadar i dynga och flugor och som sällan eller aldrig får paddla ut på friska vatten med gott sällskap. Givetvis fyller här ledare och föreningar en viktig roll även om jag personligen inte tycker att rollkunskap alltid är nödvändigt för att komma i väg. Och självklart unnar jag även ledarna att sitta brevid och smaska på något gott vid lägerelden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
PS-VKF Freya Hoffmeister ska runda ny kontinent Paddling allmänt 1
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
robrox Ska paddla i Tresticklans nationalpark Paddling allmänt 2
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
höjdrädd Vad ska jag provpaddla? Paddling allmänt 29
torger Plask! Gamla gubbar ska int paddla racers. Paddling allmänt 26
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Erik Barkefors Vad ska klubben stå för och till vem? Paddling allmänt 13
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
jamo Sommarlöfte - Rollen ska sitta Paddling allmänt 37
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
sb_stefan Var ska jag paddla? Paddling allmänt 4
UmeåAnna Vad ska en nybörjartjej satsa på för kajakmodell? Paddling allmänt 33
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
nisse_ Var ska vi paddla? Paddling allmänt 5
Jocka Vart ska vi paddla? Paddling allmänt 2
Lock-Kulla Vilka kajaker ska vi köpa? Paddling allmänt 5
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
jezz Ska köpa kajak och ut på äventyr. Tips? Paddling allmänt 1
Ska jag byta Hillebergmodell..? Paddling allmänt 13
Okej..vilket liggunderlag ska jag nu välja..? Paddling allmänt 15
ansjoblo Vilken karta ska jag ha i S:t Anna skärgård Paddling allmänt 10
skorpion Jag ska köpa ny padel, var ,vilken? Paddling allmänt 4
sidpatel Vilken 1:a havskajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
esra Vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 4
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
popunonkok Certifierad kajakguide/instruktör, vad finns? Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...