Kajak skall köpas, behov av hjälp!

Det var bättre förr

modelpicture.php


Om kanotkonstruerandet bedrivs ingenjörsmässigt alltså man kan lära och utvärdera sina modeller kommer alltid dom nya alstrena att vara bättre än dom äldre.

Dock är konstruerandet inte helt enkel man måste ta en mängd hänsyn. Kajaken måste vara enkel att producera den måste vara anpassad för produktionen. Den måste förstås göra "jobbet" den skall helt enkelt fungera med paddlare i

Data stöd är förstås ett måste för att skynda på processen. Moderna ytmodell program är till stor nytta. Konstruktören vet exakt hur alla detaljer kommer att se ut. Bilden visar akter partiet på en Zegul Baidarka GT. Modellen används sedan till att CNC fräsa fram en exakt plugg med.

Hans Friedel
 

Bilagor

  • baidarkaft.jpg
    baidarkaft.jpg
    14 KB · Visningar: 702
Då var vi inne på ett ämne jag kommenterat tidigare dvs.

Konstruktionerna anpassas mer efter producenterna, bankirerna och försäljarnas krav och konsumenternas behov negligeras eller styrs av de förstnämnda tre intressenterna genom propaganda, karteller, lagstiftning, licenser och korruption.

För att få så stor lönsamhet som möjligt krävs stora volymer, dyr marknadsföring, dyra verktygskostnader och stor omsättning dvs slit och släng. Har man tagit regäla lån för att sattsa på en idé så vill nog bankirerna gärna ha lite ränta på insatt kapital och ägarna till både butiker och fabriker vill nog kunna skumma lite grädde av mjölken. Inget ont i detta då samhället är som det är och pincipen den samma inom de flesta brancher, men vad får vi för utveckling med denna princip?

Jo om vi pratar paddelbara farkoster, så blir de allt plastigare och själ-lösa liksom dess konsumenter. Skall vi köpa kajaker i tio-pack inom en snar framtid?
"Cykel på köpet?" eller vaför inte kränga kajaker på någon galleria genom att dyka på försvars lösa pensionärer och fråga dem vilket kajak-abonemang de har och sedan erbjuda dem ett nytt förmånligt aboneman som är gratis i en månad och bundet i tio år utan chans till uppsägning som tydligt står i det finstilta A4-pappret som ligger längst in under fördäcket.

Ja ja jag låter kanske lite neg men jag tror att ökad medvetenhet tjänar alla på både konsument och producent och kan vi ha en direkt dialog så slipper vi ha en massa mellanled som utnyttjar bristen på komunikation oss i mellan.

Utveckling sker i högsta grad, men är lite eftersatt vad gäller det breda medvetandet. Många ser inte skogen för att träden skymmer eller när fokus är på detaljer så missar man helheten.

/Kåre
 
????????

Är det detta spår diskussionen gäller??? I så fall tycker jag synd om frågeställaren.
Göran Petersson


Kajak skall köpas, behov av hjälp!
Tjena alla proffs!

Jag undrar om denna kajak finns:

Prisbild 13-18 000kr
Glasfiber
Vikt runt 22 Längd ca 5m
Bredd runt 53cm
Skedda

Till person:
170cm
65-70kg
Begränsad erfarenhet med paddlingsambitioner :)

Viktigt att den går fint att bära runt av en tjej, och att den inte känns som man vill byta ut den efter 1år till något "bättre".

Finns det något som stämmer in på detta?
 
Är det detta spår diskussionen gäller??? I så fall tycker jag synd om frågeställaren.
Göran Petersson


Kajak skall köpas, behov av hjälp!
Tjena alla proffs!

Jag undrar om denna kajak finns:

Prisbild 13-18 000kr
Glasfiber
Vikt runt 22 Längd ca 5m
Bredd runt 53cm
Skedda

Till person:
170cm
65-70kg
Begränsad erfarenhet med paddlingsambitioner :)

Viktigt att den går fint att bära runt av en tjej, och att den inte känns som man vill byta ut den efter 1år till något "bättre".

Finns det något som stämmer in på detta?

Just det jag skall väl sluta med min skrivklåda och svara på ursprungs frågan som sig bör:

Kolla länken 70-tals nostalgi så hittar du Eva i en kajak som efterfrågas. De första av denna modell hadde skedda och kan säkert hittas på Blocket, sedan kom utvecklingen i kapp och kajaken fick roder, stabilisatorer, skott och luckor och visst kan jag damma av de gamla formarna med skedda och bygga ett ex för tretton papp. Jag kan även lägga i lite extra plast så att vikten kommer upp i de önskade 22kg. ;-)

/Kåre
 
Qanik kayak denna ser mycket bra ut, mycket intressant.

Skädda eller roder? Den skall gå i öppnavatten som motionskajak.


Om du ska motionspaddla så föreslår jag roder. Började själv som "rollande skäddapaddlare" men gled efter många år över på motionspaddling med roder och större sittbrunn.

Seabird har en bra kanot där:
http://seabirddesigns.com/en/products/composite.html?sobi2Task=sobi2Details&catid=3&sobi2Id=5

En klassiker som också fungerar mycket bra till motionspaddling i öppnare vatten är VKV Lisa eller Anita. Lite dyrare men ibland på blocket till rätt prisintervall för dig. Slå till snabbt då för de brukar säljas direkt.
http://www.vitudden.com

Nya i Sverige är Stellars kajaker. Kanuk i Sköldinge (mitt i Södermanland) säljer:
http://www.kanuk.nu

Själv har jag en Commander type-S som ligger i nästa prisintervall uppåt så som 1:a kanot kanske den är lite vågad men när man väl bestämt sig så håller en kvalitetskanot i så många år att inköpspriset ganska snabbt glöms bort ;-)

Läs om motionspaddling:
http://bloggen.motionspaddla.nu
 

Bilagor

  • P4120020.jpg
    P4120020.jpg
    71.9 KB · Visningar: 690
Tack Kåre

Tack Kåre för den vackra sången. Det är nostalgi!

Dr Kajak / Göran Petersson

Tjena alla proffs!

Jag undrar om denna kajak finns:

Prisbild 13-18 000kr
Glasfiber
Vikt runt 22<kg
Längd ca 5m
Bredd runt 53cm
Skedda

Till person:
170cm
65-70kg
Begränsad erfarenhet med paddlingsambitioner :)

Viktigt att den går fint att bära runt av en tjej, och att den inte känns som man vill byta ut den efter 1år till något "bättre".

Finns det något som stämmer in på detta?

 
Tack Kåre för den vackra sången. Det är nostalgi!

Dr Kajak / Göran Petersson

Som sagt tråden har ballat ur för länge sedan och då kan vi ju ägna oss åt lite mysande och pysande i stället för tjafs.

Förresten så kan jag ju passa på att tacka dig för artiklarna i Paddling, som gör tidningen till värdefull läsning för mig och många som tittar i tidningar mellan annonserna.

Kanske du har lite idéer likt Smavoll på att bättra på kontakten mellan kanotist och kajak vad gäller våra sjögullar, som var uppe på tapeten nyss utan att göra avkall på ergonomin vid framåtpaddling.

Jag vet att det är omöjligt att vara alla tillags men alternativ till dem som så önskar verkar önskvärt.

Vi har ju lite alternativ själva men det verkar som det fins behov av fler och kanske något som är till behag även för de som njuter av att ösa vatten i andra fabrikat.

Tack ännu en gång för att du berikar vår paddelvärld!

/Kåre
 
Tack Kåre.

Hej igen Kåre. Trevligt att du tycker att mina sidor har ett berättigande.

Tack för orden, det värmde.

Tror att om vi skall ha fler till att börja paddla men att det kanske inte skall vara avancerad paddling från början. I så fall tror jag det är viktigt att vi har en profil i diskussionerna vad det gäller att hjälpa till att rekommendera rätt kajak till rätt person och ändamål.
Skulle vara skoj att försöka lägga något forum här som på ett objekt sätt kan föra paddlingen in i framtiden. Och då med ett "krav" att inte fördjupa diskussionerna i skrov, skädda, roder, och andra faktorer som rent vetenskapligt inte tillför informationen till frågeställaren något.

Dr Kajak / Göran Petersson.
 
Tror att om vi skall ha fler till att börja paddla men att det kanske inte skall vara avancerad paddling från början. I så fall tror jag det är viktigt att vi har en profil i diskussionerna vad det gäller att hjälpa till att rekommendera rätt kajak till rätt person och ändamål.
Skulle vara skoj att försöka lägga något forum här som på ett objekt sätt kan föra paddlingen in i framtiden. Och då med ett "krav" att inte fördjupa diskussionerna i skrov, skädda, roder, och andra faktorer som rent vetenskapligt inte tillför informationen till frågeställaren något.

Dr Kajak / Göran Petersson.

Instämmer med ovan sagda och som jag skrev tidigare ang skog och träd, så tycker även jag att tygndpunkten för snacket bör vara friskvård. Psykiskt som fysisk med vår farkost oavsett sort och inte narcesistisk psykopati och "sjuk"vård. Som jag också skrev så stör jag mig på tävlingsmentaliteten jag möter i allt fler sammanhang. Tävling må hända vara en lek men för många verkar det urarta till fixering och detta är inte helt sunt.

Elden är en bra tjänare men usel herre och utvecklar sig gärna till brand om den får härja fritt.

Med hälsning om frid till de som orkat läsa ända hit/ Kåre
 
Sen kan man läsa ut lite annat av det inlägget också. Uttrycket "paddling" (och ibland även "kajak") kidnappas av någon/några som tar på sig rätten att avgöra vad som är "paddling".

Ser man på vilka helt olika användningsområden en kanot kan omfatta som tävling, träning, forsar, havet, insjöar, långtur, expeditioner, surfning osv så borde man inse att själva kanoterna och paddlarna kan se olika ut. Naturligtvis kommer hybrider och kombinationer av olika egenskaper att prövas. Då kommer det nya saker som ser annorlunda ut.

Det var väl detta som var min ursprungliga poäng. Dels tycker jag att VKV står för sitt koncept och att det kan vara bra att någon "håller emot". Dels undrar jag om Utsidans kanotister inte är ganska konservativa själva. Här "köps" inte vilka nytänk som helst. Då är det inte "riktig" paddling.

thomas

Om du du orkar läsa den här tråden så förstår vad jag menar. Det var en tråd om uppblåsbara som tog några extrasvängar om vad en "riktig" kajak var.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=65279&highlight=uppbl%E5sbar



Ibland är man inte så tydlig med de egna preferenserna eller vad man ytterst personligt menar med paddling. Det verkar lite otydligt att uttala sig om en annorlunda kajak i stil med: om du gillar att bada eller fiska eller fotografera eller vadsomhelst utom att paddla så kan den kanske, eventuellt, i mindre skyddad göl, om solen skiner, fungera. OBS! ej citat.

Sen var det bara en slump att det råkade vara just du som skrev inlägget jag syftade på. Gå gärna tillbaka till den tråden och se vad trådskaparen tänkte sig för användning.

Ordet "Kajak" betyder på inuktitut "Farkost för män".
Detta enligt Wikipedia som kanske inte håller någon vetenskaplig verkshöjd men jag tycker det är ganska kul i alla fall. Det innebär att ganska mycket "kvalar in"... ;)

thomas
sitter också i en annorlunda kajak

Just hemkommen från Anglesey och den typen av paddling som är min personliga typ av paddling så kan man ju roa sig med att följa vindlingarna i den här tråden. Vilket ju är en del av charmen med ett diskussionsforum.

Precis som Ulf förstår jag inte heller riktig vad du menar med att folk tar sig "rätten" att avgöra vad som är "riktig" paddling. Det här är ju som tidigare påpekat ett diskussionsforum och i den tråd du hänvisar till för att illustrera din poäng frågar personen som startar tråden efter åsikter om varför uppblåsbara kajaker inte är mer populära. Och de svar jag läser är ju åsikter och teorier om varför. Var det inte just det TS frågade efter, åsikter?

Vi har väl på den s.k. kajakmarknaden aldrig haft så mycket att välja på vilket, om jag tolka Kåre rätt, baseras på karteller och korruption och som dessutom mest är till Bankirers och försäljares glädje. Vet inte om jag riktigt håller med. I dag paddlar vi i isärtagbara kajaker, i uppblåsbara kajaker, kajaker man sitter ovanpå, kajaker man trampar, snabba kajaker, extremt manövrerbara kajaker, billiga massproducerade kajaker och ytterst exklusiva historier i exotiska material. Säkert finns det mycket skräp där ute men på det stora hela - har svårt att se hur det skulle kunna vara till paddelkonsumentens nackdel och även det är väl ett bevis på att det inte finns något speciellt paddelkoncept som är "rätt"? Folk paddlar ju på fler sätt i dag än vad vi någonsin gjort inbillar jag mig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Majsan43 Skall en 7-åring kapell i kajak Paddling allmänt 3
michaelolsson Vad skall jag skaffa för kajak. Paddling allmänt 7
klabbe Vilken kajak skall jag välja Paddling allmänt 4
ssvoh Var skall man hyra kajak? Paddling allmänt 2
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.