Nästan nermejad

Tråden blandar olika tolkningar av sjövägsregler och föreskrifter om lanternor med vad man kan göra och vad man gör i verkligheten.

Vad man gör i verkligheten, vilka erfarenheter man dragit om vad som behövs för att synas, måste ju faktiskt vara den mer intressanta tolkningen.

Jag resonerar precis som Teknikern. Vad Hamilton och James Bond gör vet jag inte. Men jag har en lanterna som lätt kan ställas om till snabba blinkningar. Givetvis skulle jag utnyttja detta i ett trängt läge. Prio 1 med lanternan är ju att jag ska synas, Om jag inte syns kan ingen avgöra vad jag är för farkost i alla fall. Om någon tillfälligt tror att jag är en ubåt i ytläge så stör det mig inte alls, bara dom inte kör över mig. Kunde jag, i ett trängt läge, tända upp en "julgran" skulle jag göra det.

Lysorange keps (som någon nämnde) finns att köpa (jag har en själv), olika synlighetsvästar finns också att köpa. Tom backspegel (man fäster på kepsen) finns att köpa för oss som är lite stela i nacken. Mycket bra för att hålla koll på paddelkompisarna och bakifrån kommande flytetyg.

Har också hört från trovärdig källa (jag är lite trött på alla krav på bevis, referenser och källkrav, så ni får nöja er med "trovärdig".), att lanternor med rött, grönt och vitt ljus, rätt placerat, verkar enklare att uppfatta än ett enda vitt 360 graders fast sken. OBS! Detta var bara en erfarenhet från, en för mig, trovärdig källa. En som lever på paddling, säljer kajakutrustning, leder långturer i grupp, paddlar i mörker regelbundet och ofta.

För övrigt så sätter jag segel så ofta det går i kajaken och vet att jag då KANSKE syns LITE bättre.

thomas
 
Nej, detta säger sjövägsreglerna inte. Utan i ett möte mellan segelbåt och roddbåt är bägge fartyg, och skall följa de allmänna reglerna.

Däremot så bör paddlare veta att de syns dåligt, och då vi har väldigt begränsat djupgående för det mesta kan hålla oss utanför de farleder som segelbåtarna använder.

Men det finns ingen allmän "förkörsrätt" för segelbåtar mot kajaker.

Håller fortfarande inte med om tolkningen av reglerna ovan.

Sjövägsregelerna lägger ansvar på alla fartyg i alla mötessituationer.

Segelbåtar /segelfartyg har begränsad manöverbarhet jämfört med kanoter/kajaker vilket gör att paddlare skall ta extra hänsyn. (Regel 18 även om "paddelfartyg" inte nämns där. Jag menar att man måste tillämpa andemeningen i regel 18 och tolka rodd och paddelfartyg som maskindrivet fatrtyg.)

Paddelfartyg har begränsad fart och kan ha probelm med stora svallvågor vilket gör att motorfartyg och segelfartyg bör ta hänsyn till detta.

Vid möten mellan segelfartyg och paddelfartyg är ofta antingen segelfartyget eller paddelfartyget upphinnande och då skall det upphinnande fartyget väja enligt regel 13.

Thure
 
Precis! Efter som teknikern är ganska anonym i sin profil och inte vill dela med sig av sina källor eller övrig kunskap så måste ju alla andra utgå ifrån det som skrivs. Att bara släta över en diskussion med "ni får tycka vad ni vill och JAG vet vad JAG gör!" attityd leder inte denna, i övrigt, intressanta debatt frammåt.

Att jag är anonym och inte uppger mina källor har sina skäl som ingen har med att göra, faktiskt. Det är likadant varje gång jag gör några inlägg där jag inte verifierar källan, då ska jag förlöjligas och så är drevet av lustigkurrar igång och hackar. Gör ni likadant mot era medmänniskor som ni träffar IRL?

Jag säger bara TVI FAN vilket folk det finns härinne och nu har jag gjort mitt sista inlägg åtminstonde i den här tråden och nu får ni fortsätta att leka världsmästare utan min inblandning!.
 
Ödmjukt värre... Tror inte jag vet nån som brukar vara mer otrevlig och osaklig än Teknikern rent generellt (även om vi alla blir lite sura ibland).
 
Att jag är anonym och inte uppger mina källor har sina skäl som ingen har med att göra, faktiskt. Det är likadant varje gång jag gör några inlägg där jag inte verifierar källan, då ska jag förlöjligas och så är drevet av lustigkurrar igång och hackar. Gör ni likadant mot era medmänniskor som ni träffar IRL?

Jag säger bara TVI FAN vilket folk det finns härinne och nu har jag gjort mitt sista inlägg åtminstonde i den här tråden och nu får ni fortsätta att leka världsmästare utan min inblandning!.

Nej det är inte förlöjligande, men jag har rätt att ifrågasätta och göra egna bedömningar av din trovärdighet. Och då du konsekvent säger "jag vet och skiter i vad ni tycker, och btw jag tänker inte tala om varken vem jag är eller vilka mina källor är" så kommer du väldigt långt ner på trovärdighetsskalan.

Vad gäller IRL. Japp. Om jag möter någon som vill pracka på mig åsikter som han inte kan förklara varför de är trovärdiga, och även har en rånarluva på sig så kommer jag att sluta lyssna.

Vill du vara anonym, fine var det, men ta då konsekvensen av att ett stort antal av oss ifrågasätter vad du säger. Och att då hävda att man vet att man har rätt och inte behöver ange minsta lilla källa är bara barnsligt.
 
Att jag är anonym och inte uppger mina källor har sina skäl som ingen har med att göra, faktiskt. Det är likadant varje gång jag gör några inlägg där jag inte verifierar källan, då ska jag förlöjligas och så är drevet av lustigkurrar igång och hackar. Gör ni likadant mot era medmänniskor som ni träffar IRL?

Jag säger bara TVI FAN vilket folk det finns härinne och nu har jag gjort mitt sista inlägg åtminstonde i den här tråden och nu får ni fortsätta att leka världsmästare utan min inblandning!.

Jo, jag måste nog hålla med Almgren och efred. Om någon på samma vis som du mästrar och skrävlar om hur otroligt duktig, välutrustad och rutinerad just du är, på allt du företar dig,så är det lite svårt att ta på allvar till slut. Framför allt när det som sagt sker med "rånarhuva" och utan källor.

Det här är ju inte första tråden där något diskuteras och du kommer in och berättar för oss hur otroligt mycket extremare och bättre du gör saken/löser situationen. (Hitta vilse-tråden är ett exempel)
Jag tycker att du sällan tillför något till diksussionen, utom ett visst komiskt underhållningsvärde kanske....
 
Vad man gör i verkligheten, vilka erfarenheter man dragit om vad som behövs för att synas, måste ju faktiskt vara den mer intressanta tolkningen.
thomas

Det är sällan som något är svart eller vitt i livet...inte ens i kajakpaddling.;)
Själv har jag relativt stor erfarenhet av paddling och har hållit mat på bordet några år med hjälp av kajaken. Turer, försäljning och kurser (allt från enkla nybörjarkurser till mer avancerade) har kryddats med lite klättring och andra aktiviteter...därmed inte sagt att jag vet allt eller ens nära allt då det kommer till paddling. Däremot har jag kommit så långt att jag förstår att det finns otroligt mycket att lära om denna ljuvliga aktivitet.

Min erfarenhet är att bara man använder huvudet och några enkla regler vid överfart så blir det sällan eller aldrig problem. Några saker jag tycker är viktiga
Undvika farleder.
Ta ut kurser i förväg.
Korsa farleder (om man måste korsa) utifrån de tidtabeller man känner till.
Göra överfarter på platser där det finns tydlig början och slut på farleden.
Se till att ha bra sikt och med en grupp där alla förstår sin uppgift.
Ordna ett fungerande system för att ha koll på alla i gruppen.

Mina hemmavatten är väl inte jättetrafikerade 24/7 men stundvis är det lite tjockt med trafik från både fritidsbåtar, färjor och lastfartyg. De lanternor och andra metoder som finns godkänt räcker gott och väl för att få den synlighet som krävs om man bara håller i tanken att det är vi kajakpaddlare som bör hålla oss åt sidan...för de båtar jag färdas mellan (bla Viking Line, Silja Line mm) förväntar jag mej inte skall väja för en kajak.:)

Att sedan de absolut flesta skulle använda alla medel som finns tillgängliga i en nödsituation är väl självklart för de flesta...men man bör utgå ifrån lagliga metoder vid planering av turer.
 
Håller fortfarande inte med om tolkningen av reglerna ovan.
...
Jag menar att man måste tillämpa andemeningen i regel 18 och tolka rodd och paddelfartyg som maskindrivet fatrtyg.

Detta är din egen tolkning av lagen. Min tolkning, att det inte är så, bygger på konversation med Sjöfartsverket, som i sin tur hänvisade till diskussioner med prof. Hugo Tiberg.

Dvs. reglerna blir enkla:
-Upphinnande väjer
-Ta hänsyn till andras manöverförmåga
-Undvik kollision med alla medel
 
Senast ändrad:
Jag säger bara TVI FAN vilket folk det finns härinne och nu har jag gjort mitt sista inlägg åtminstonde i den här tråden och nu får ni fortsätta att leka världsmästare utan min inblandning!.

Äsch, var inte så ömhudad. Det här är ett diskussionsforum och då duger det inte att surna till i ett hörn bara för att folk (t.ex. jag) angriper din ståndpunkt med fullt sakliga och rimliga argument. Det är det som diskussioner handlar om. Vi är flera som har ifrågasatt ditt resonemang och efterlyst referenser/källor och jag tycker inte att ditt motargument av typen "de ev. myndigheterna skulle aldrig erkänna det för det står inte i deras regelbok" håller. Det är ju knappast någon av oss som skulle ringa hit eller dit och säga "Teknikerna har minsann sagt att...". Vi är bara intresserade av vilka som rekommenderar det bruk av blått blixtljus etc. som du menar att du använder vid möten på sjön. Det gynnar ju debatten i den här tråden att argument och referenser/källor kan stötas och blötas och värderas hit och dit.

/Mats
 
Detta är din egen tolkning av lagen. Min tolkning, att det inte är så, bygger på konversation med Sjöfartsverket, som i sin tur hänvisade till diskussioner med prof. Hugo Tiberg.

Dvs. reglerna blir enkla:
-Upphinnande väjer
-Ta hänsyn till andras manöverförmåga
-Undvik kollision med alla medel

Konsekvensen blir i stort sett likadan men jag vill underlätta med min tolkning.

Tänk dig en situation med en skock kanoter i ett sund där ett par segelbåtar kryssar. Där underlättar min tillämpning av regel 18 ett vettigt beteende hos både kanoter och segelbåtar. Om det är en grupp kanoter med gemensam ledning kan de lämpligen paddla tätt ihop längs den kant av sundet där det är mindre vind och grunt.

Men måste någon segelbåt segla in mot kanoterna bör kanoterna väja!

Detta kan var nödvändigt t ex om det är stark strömsättning i sundet.

Jag har förståelse för att sjöfartsverket föredrar en annan tolkning vilket jag berört i tidigare inlägg.

Thure
 
Konsekvensen blir i stort sett likadan men jag vill underlätta med min tolkning.

Tänk dig en situation med en skock kanoter i ett sund där ett par segelbåtar kryssar. Där underlättar min tillämpning av regel 18 ett vettigt beteende hos både kanoter och segelbåtar. Om det är en grupp kanoter med gemensam ledning kan de lämpligen paddla tätt ihop längs den kant av sundet där det är mindre vind och grunt.

Men måste någon segelbåt segla in mot kanoterna bör kanoterna väja!

Detta kan var nödvändigt t ex om det är stark strömsättning i sundet.

Jag har förståelse för att sjöfartsverket föredrar en annan tolkning vilket jag berört i tidigare inlägg.

Thure

Jag ser inga fördelar med att hitta på egna trafikregler på sjön.
Tvärtom, det kan ställa till problem. T.ex. om seglaren i ditt exempel använder dina regler, och paddlarna sjöfartsverkets. Då finns risken att seglaren förväntar sig att paddlarna skall väja, medan paddlarna kommer att undra vad segelbåten sysslar med.
 
Jag ser inga fördelar med att hitta på egna trafikregler på sjön.
Tvärtom, det kan ställa till problem. T.ex. om seglaren i ditt exempel använder dina regler, och paddlarna sjöfartsverkets. Då finns risken att seglaren förväntar sig att paddlarna skall väja, medan paddlarna kommer att undra vad segelbåten sysslar med.

Ursäkta men oavsett vem som har rätt av er båda så tror jag inte att varken kanotister eller seglare sitter och och tolkar trafikregler när de börjar närma sig varann. I bästa fall ser de varann och försöker tolka hur de bäst hanterar situationen. Om de verkligen ser varann och vill undvika kollision är det inga problem (utom möjligen i väldigt trånga vatten med mycket ström).

Prio 1 de vill undvika kollision.
Prio 2 de ser varann.
Prio 3 de kan tolka varandras kursändringar i tid

Problemen kommer med snabba motorbåtar som ser försent och dessutom inte slår av på farten.
Som kanotist står man ju längst ner i näringskedjan så har man någon överlevnadsinstinkt håller man sig ur vägen oavsett trafikreglernas tolkning.

thomas
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.