Nästan nermejad

Eyck kommenterade en mening i ett av mina tidigare inlägg.
Ursprungligen postat av thureb
Sjövägsreglerna säger entydigt att roddbåtar och kanoter väjer för segelbåtar.
Referens? I senaste utgåvan av sjövägsreglerna (TSFS 2009:44) nämns inte kanoter, kajaker eller roddbåtar. De nämns i 2004 års sjövägsregler, men inte i förhållande till segelbåtar.

Och mystiken tätnar ytterligare - se här vad Sjöfartsverkets verksjurist skrev i ett mejl för några år sedan (min fetstil).

En kajak är per definitionen att hänföra till "fartyg". Vad som möjligen komplicerar är att termen fartyg inte återfinns i regel 18 som är den regel som anger huvudreglerna ang väjning. Man får istället använda sig av regel 2 som i korthet anger att kajaken måste iaktta gott sjömanskap och planera sin färd i likhet med övriga fartyg men att enligt b) så ska regel 18 tolkas så att både segel- och maskindrivet fartyg enligt huvudregeln ska väja för kajaken.

Värt att notera är att regel 18 gäller med undantag av vad som anges i regel 9, 10 eller 13 - vilket ger vid handen att ett litet fartyg såsom t.ex. kajak inte kan kräva rätt till väg i trång farled, trafikseparering eller för upphinnande trafik.

En kajak är att definiera bara som "fartyg"


Peter i tråden är ju inne på detta också.

Som Alice i Underlandet sade: Curiouser and curiouser! :)

Men jag håller med Jens om att det här har akademiskt intresse. Inte ligger jag och pinhåller en kurs medan jag tänker på verksjuristens mejl. Dock är juristens tolkning rätt intressant.



Yrkessjöfart har väl knappas något tolkningsföreträde, så det är väl inget argument.

/Mats

Eftersom roddfartyg och paddelfartyg inte nämns i reglerna måste dessa tolkas. Att myndigheten tolkar lite annorlunda än jag när jag har kajakpaddlarens roll (i och för sig skepparexamen från slutet av 70-talet) är rimligt. Jag tror att sjöfartsverket vill lägga större ansvar på snabbare och tyngre fartyg analogt med förhållandet mellan cyklister gångtrafikanter och motorfordon. I det senare förhållanden tror jag trafikverket vill att reglerna skall vara luddiga för att ingen part skall "hålla på sin rätt" och därmed orsaka en olycka. Att den som har större risk att döda/skada har större ansvar gäller intuitivt både i väg och sjötrafik.

Ytterligare en aspekt är avsaknaden av körkortskrav hos cyklister och paddlare och liknande.

Jag har alltså ingen skriftlig referens utan detta är tolkningar diskuterade vid skepparkurs och med andra sjöfarare.

Thure
 
Det finns lagliga och olagliga, lämpliga och olämpliga sätt att föra lanternor. Att man i en kollisions-situation använder "alla till buds stående medel" för att undvika kollision och rädda liv (som riskeras vid en kollision mellan kajak och maskindrivet fartyg) gissar jag sannolikt ses med relativt blida ögon av både marinen (!) och andra rättsuppehållande instanser.

Givetvis ska man föra korrekta lanternor som för kajak enligt regel 25, d2 är antingen sidoljus + akterljus eller "ha till hands en elektrisk lampa eller en tänd lanterna med vitt ljus". Det bör räcka vid alla normala situationer, men även jag skulle ta till alla tillgängliga medel för att rädda mitt eller andras liv vid en kollisionssituation. Som det har skrivits tidigare i den här tråden; vill man ha rätt eller vill man överleva?

I vilket fall, böterna för felaktig lanternföring är nog lätta att betala om de har räddat ens liv. Därmed inte sagt att jag skulle utrusta min kajak med blinkade blått ljus.

Visst är det så och jag tror inte att det är någon i denna tråd som har propagerat för att inte använda alla till buds stående medel om det skulle visa sig att normal lanternföring etc. inte räcker i en knivig situation.

Men det är det regelmässiga användandet av "alla till buds stående medel" som jag vänder mig mot. Det gynnar definitivt inte sjösäkerheten.

/Mats
 
Jag tror att sjöfartsverket vill lägga större ansvar på snabbare och tyngre fartyg analogt med förhållandet mellan cyklister gångtrafikanter och motorfordon. I det senare förhållanden tror jag trafikverket vill att reglerna skall vara luddiga för att ingen part skall "hålla på sin rätt" och därmed orsaka en olycka. Att den som har större risk att döda har större ansvar gäller intiitivt både i väg och sjötrafik.

Så kan det vara, det är en bra analys.

/Mats
 
Var ute om mötte Seamastersgänget på Bråviken idag. Ser ni paddlaren på bilden? Säger lite om hur väl man syns ute på sjön...
 

Bilagor

  • P8260041.jpg
    P8260041.jpg
    68.3 KB · Visningar: 456
Sjövägsreglerna säger entydigt att roddbåtar och kanoter väjer för segelbåtar.

Nej, detta säger sjövägsreglerna inte. Utan i ett möte mellan segelbåt och roddbåt är bägge fartyg, och skall följa de allmänna reglerna.

Däremot så bör paddlare veta att de syns dåligt, och då vi har väldigt begränsat djupgående för det mesta kan hålla oss utanför de farleder som segelbåtarna använder.

Men det finns ingen allmän "förkörsrätt" för segelbåtar mot kajaker.
 
Ni får tro och tycka precis vad ni vill och ni vet ju inte vem jag är eller vad jag har för utbildningar-erfarenheter eller hur? .

Precis! Efter som teknikern är ganska anonym i sin profil och inte vill dela med sig av sina källor eller övrig kunskap så måste ju alla andra utgå ifrån det som skrivs. Att bara släta över en diskussion med "ni får tycka vad ni vill och JAG vet vad JAG gör!" attityd leder inte denna, i övrigt, intressanta debatt frammåt.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.