Paddling från Öland till Gotland

Jag kommer inte bege mig ut på öppet hav utan att ha någon form utav träning och kajak vana, om det inte framgått i tråden så ber jag om ursäkt. Om man ska på äventyr så medför det vissa risker som man inte kan bortse ifrån och man kan inte enbart tänka på hur farligt det är och vad som kan hända för då vågar man aldrig. Skulle äventyrare tänka på risker hela tiden så hade de aldrig bestigit Mount Everest och ingen hade korsat Antarktis. Man kan minimera risker men det kommer, oavsett vad man gör, alltid finnas risker som man inte kan undvika. Vad gäller GPS så går den väl över satellit, borde det då rimligtvis inte gå att ha en iphone med sig ut som har en GPS tracker eller måste mobilen ha tillgång till mast för att nå satellit? :S

Med nödpistol så tänkte jag att om jag mot förmodan inte skulle klara att komma iland och i kontakt med någon på fastland så får de larma och när jag hör helikopter eller båt så skjuter jag en raket. Bara utifall att något oväntat händer.
 
Det är aldrig fel att vara lite ödmjuk. Vårdat språk är också trevligt, lycka till med paddlingen, du verkar vara en som fixar det lätt.
 
Utan

att vara oartig så får jag intrycket att TS inte är riktigt uppdaterad avseende kajakfärder över hav.

Föreslår att du ser till att paddla en del med erfarna långfärdspaddlare för att lära dig.

SPOT är en utmärkt manick om du skall paddla ensam över hav. Nödraket är betydligt mindre användbart för att hitta dig ute på öppet hav.

Thure
 
Är du ung och frisk finns alla möjligheter att klara det. Finns flera som har paddlat HBB utan någon större paddelvana sedan tidigare. Det är oftast de som paddlat 0-4 år som sysslar med lite ovanliga turer.
Har du bara kört distansen tidigare några gånger utan landgång är oddsen ganska bra. Lista de risker du tror kan inträffa och testa i lite skyddad miljö och se vad som händer.

Finns flera "knäppgökar" på Utsidan som gjort ovanliga överfarter i diverse flytetyg. Allt är möjjligt.

Stark bål, slithud i händerna och passande sits ger bra förutsättningar för långpaddling. 50 km är inte speciellt långt om du är tränad och har hyggligt väder.

Lite allmänt sjövett är förstås bra.
 
Är du ung och frisk finns alla möjligheter att klara det. Finns flera som har paddlat HBB utan någon större paddelvana sedan tidigare. Det är oftast de som paddlat 0-4 år som sysslar med lite ovanliga turer.
Har du bara kört distansen tidigare några gånger utan landgång är oddsen ganska bra. Lista de risker du tror kan inträffa och testa i lite skyddad miljö och se vad som händer.

Finns flera "knäppgökar" på Utsidan som gjort ovanliga överfarter i diverse flytetyg. Allt är möjjligt.

Stark bål, slithud i händerna och passande sits ger bra förutsättningar för långpaddling. 50 km är inte speciellt långt om du är tränad och har hyggligt väder.

Lite allmänt sjövett är förstås bra.
Men fortfarande är det skillnad på 50 km längs kust o 50 km över öppet vatten.
 
Jag är ju inte så erfaren heller.

Men fortfarande är det skillnad på 50 km längs kust o 50 km över öppet vatten.

Håller med om ovanstående. 50 km i bra väder är en promenad. Men det kan urarta till något helt annat på öppet vatten...
Roddartjejerna fick skitväder också, mitt ute på havet.

Jag har bara gått över Kalmarsund (st Rödskär- Byrum Öland) strax norr om Blå Jungfrun. En överfart på ca 25 km med Blå Jungfrun på halva sträckan. Jo det var lite läskigt...
Men jag vill också ut på lite öppna vatten, samtidigt har jag en släng av fjärdfrossa. Knepigt.
Jag är inte intresserad av tufft väder och prestationer. Jag skulle gärna ta kajaken från Öland till Gotland bara för att det går. Jag är feg och försiktig av mig så det skulle bli mycket planering och egna övningar innan. Som prylnörd skulle jag också köpa in lite säkerhetsprylar. Tricket är väl göra det så säkert som det går. Erfarenhet är naturligtvis till nytta men kan också stoppa hela projektet.

Så man kanske kan säga att min brist på erfarenhet gör det möjligt för mig att faktiskt tänka mig en sådan här tripp, tom bli sugen på den. Jag gillar idén.

Det finns en artikel här på utsidan om en kille som paddlar över till Gotska Sandön. Om jag skulle göra en sån tripp hade jag gjort många saker annorlunda än vad han gjorde. Men han gjorde trippen och jag har inte gjort den. Men alla galna ideér behöver inte genomföras...

lycka till (och förbered dig så noga du kan!)

thomas
 
Det viktigaste aspekten är vädret. Jag kommer aldrig ge mig ut om vädret är dåligt eller om det finns risk för att det börjar blåsa något större. Vad som kan vara smart är som sagt att testa längs kusten så man får känsla för hur det kan komma att bli att paddla en längre sträcka.

Jag kommer satsa väldigt hårt på gym och försöka bygga på uthålligheten och styrka i överkroppen. Jag personligen ser inte detta som en omöjlig uppgift men som jag sagt innan så kommer det vara tuff träning som gäller för att komma i form. Jag förstår att en del tror att jag inte är klok i huvudet och kommer göra något dumdristigt.

Vad som också kan vara smart är att gå ut och paddla i riktigt grisigt väder så man får koll på vad som händer när vågor börjar ösa över en och hur det är att vända båten rätt i tufft väder.

Hur mycket är teknik och hur mycket är armstyrka när man paddlar? Vad jag förstått på flertal youtube videos så är paddling en tekniksport och handlar inte så mycket om styrka, stämmer detta?

thureb: Jag kan INGENTING om paddling mer än det jag hittar på internet. Jag har inte suttit i en kajak på flera flera år. Meningen med denna tråd är att jag ska få lite mer information och synpunkter från personer som är kunniga. Tack för tipset om SPOT, jag ska kolla lite GPS
 
Det oväntade

Här är några av de saker jag drabbats av under mina paddelturer

Roderhaveri,
vajern låste sig, rodret gjorde maxutslag, kunde inte själv återställa rodret ej heller hisa upp det, helt omöjligt paddla då kajaken gick kraftigt babord, en kamrat hade fixat det lätt nu fick jag paddla iland o lyfta av rodret

Kramp i höger vad, råkar ut för det ibland, periodvis ganska frekvent, dock bara 1 gång i kajaken

Strålande sommardag i Kalmarsund på väg söderut, plötsligt världens motvind, kanske paddlade 500 meter på 1 timme, min beställda hämtning blev strulig då jag var minst 5km, dvs flera timmars paddling, från bestämd upphämtningsplats.

det finns ju ett stort antal problem man kan råka ut för, sjukdom, somna, kantra, båttrafik , utrustningsproblem, förlora viktig utrustning, förlora kontakten med varandra i dåligt väder om man är flera, det är nästan det läbbigaste och kan gå mkt fort när ngn råkar ut för problem i hårt väder

men det finns ju ocks många sätt att minksa riskerna, bra utrustning, övning, kamrat,säkerhetstänk mm. Vikingarna tog ju sig rätt lngt redan för 1 000 år sedan med ganska enkel utrustning - men den var säkert ändamålsenlig
 
Om vi säger att jag och en till paddlar mot Gotland. Allting börjar lugnt men allt eftersom blåser det mer och mer. Blir det säkrare att binda ihop kajakerna till en enda plattform eller ska man åka var för sig?
 
Om vi säger att jag och en till paddlar mot Gotland. Allting börjar lugnt men allt eftersom blåser det mer och mer. Blir det säkrare att binda ihop kajakerna till en enda plattform eller ska man åka var för sig?

Om du menar allvar med din paddling så ska du inte tro på vad vi säger här på Utsidan. Du måste prova själv. Det kanske går att binda ihop kajaker, eller så går det inte. Har du någon idé så prova.

Jag skulle sätta som prio 1 att börja med att lära att ta sig ombord på kajaken och tömma den på vatten. Det är en start.

Vad gäller armstyrka och teknik så är det väl bra om man har både det ena och det andra. Jag tror uthållighet kan vara ännu viktigare på öppet vatten. Med lite motvind och lite motsjö så kanske du kan hålla 5-6 km/h, vilket ger dig 10 timmar oabruten paddling. Det tar på krafterna. På 10 timmar kan mycket hända med vädret. 10 timmar kan lätt bli 15 timmar...

Jag tror visst du kan paddla från Öland till Gotland. Med bra väder och lite vanlig tur går det säkert bra. Tyvärr är jag för feg för att lita på tur så jag skulle förbereda mig mycket noga för en sån tripp.

lycka till med förberedelserna

thomas
 
...Vad som också kan vara smart är att gå ut och paddla i riktigt grisigt väder så man får koll på vad som händer när vågor börjar ösa över en och hur det är att vända båten rätt i tufft väder.

Hur mycket är teknik och hur mycket är armstyrka när man paddlar? Vad jag förstått på flertal youtube videos så är paddling en tekniksport och handlar inte så mycket om styrka, stämmer detta?...

När vi började paddla gjorde vi tidigt en utflykt i skanör till en vikingaby. Vi hade med lite fika. Det var mysigt. Vi gjorde sedan om samma "utflykt" ihop med ett annat par som just börjat paddla. Numera är det ett stopp som ligger så nära starten att man inte ens skulle fundera på att det var fikadags. Det har ingenting med tränad eller otränad att göra, vi var inte mycker met otränade då. Det har istället med ren paddlingsteknik att göra.

Absolut, gå ut i grisigt väder, men kom ihåg en enorm skillnad: Grisigt väder nära land är fortfarande relativt små vågor, även om de skummar. Halvdassigt väder på öppet djupt vatten är något helt annat.

Så det viktiga innan du ger dig iväg är att du vet att du klarar tiden, men också att du klarar de förhållanden som kan dyka upp, och på en så lång resa kan det hända en hel del med vädret. Så träna successivt på öppnare vatten i värre förhållanden tills du själv kan avgöra vilken risk du är villig att ta.

--- Mats ---
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 89
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
calypso63 Fira Nationaldagen med paddling Paddling allmänt 0
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2
parber Paddling med möjlighet att klättra Paddling allmänt 9
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
davst Paddling i Misterhults skärgård - trailer :-) Paddling allmänt 7
rois Paddling i Ivösjön Paddling allmänt 0
Kangos123 Paddling från Kanogs till Luleå sommaren 2015 Paddling allmänt 0
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
ElNisso Paddling i Sjaunja Paddling allmänt 12
Snuggles88 Enklare paddling i värmland Paddling allmänt 4
igs Paddling på Åland Paddling allmänt 21
saclawes Stand up paddling Paddling allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.