Flytväst eller inte flytväst,,,,,,,,,,,

Som flytvästlös paddlare och vattensportmänniska sen decennier undrar jag, är det flera som valt bort flytväst för andra lösningar?

Min lösning är torrdräkt i allt som har med vatten att göra, lätt, trevlig, följsam och komfortabel. Dessutom kan jag nog, efter väldigt flitigt användande under många år säga att jag upplever den precis lika säker som andra vattensportvästar (som inte heller är räddningsvästar).


Teknikern - som provat bägge lösningarna och funnit dom helt jämförbara ang. flytkapacitet och säkerhet.
 
Jag kör med torrdräkt på våren och hösten. Då använder jag en enklare "träningsflytväst", en Kanuk 405. Jag vet egentligen inte varför, men det känns säkrast så. Fast de gånger jag testat att lattja i bara torrdräkten märks det ju tydligt att man flyter precis lika bra utan väst (hur mycket luft man än klämmer ur dräkten!).

På sommaren väljer jag andra paddelkläder och då åker den "riktiga" flytvästen fram, såklart.
 
Ja som du säger, så flyter man precis lika bra även "vacuumpackad". Jag har ju dykt i över 30 år också men använder inte stabilisatorväst, eller annat flythjälpmedel sen torrdräkterna kom in i mitt liv då man "på den gamla goda tiden" bara hade antingen eller. Vissa upplever att "luft i benen" kan vara en säkerhetsrisk men jag vill mera kalla det en vanesak att motverka sånt tidigt, och att göra en "friroll" på ytan för att flytta på luft på fel ställe är också bara en enkel manöver som är lätt att lära sig.


Jag kan berätta en liten anekdot från mitt liv som yrkesdykare: Jag skulle, tillsammans med en annan dykare (sportdykare) göra en bottenbesiktning av ett fartyg, en färja, och när vi möttes på mitten av skrovet höll han på att få en hjärtattack, för där kom jag gående uppochner med luft i benen, alldeles lagom mycket för att få fäste på skrovet, och ficklampan i högsta hugg. Det här sättet utnyttjade jag fö. många gånger om jag skulle besikta en bro, kaj eller nåt annat. Praktiskt och tidsbesparande men kanske inte vad folk förväntade sig. :)


Ps: Det finns dom som spelar hockey på undersidan av isen också. :)
 
Känns som vi haft upp denna tråd tidigare. Min fråga lyder varför inte använda flytväst? Även OM jag skulle tycka att jag har tillräkligt med flytkraft i en torrdräkt så har jag en väldigt bekväm PFD där alla saker jag vill ha med mej finns färdigt och rörligheten kan jag inte klaga på. Dessutom är man ALLTID säkrare med väst än utan.
 
Ja torrdräkter är väl inte direkt kända för att ha gott om fickor, konstigt egentligen.

Skippade faktisk flytvästen i Göta Kanal, det var varmt nog. Men den var ju både med och lättillgänglig.
 
Där kom vi till ett icke-problem, nämligen dåligt med fickor, så då kommer motfrågan: håller vi på med paddling mm. eller fipplar vi med smågrejer när vi sitter där i kajaken?

Lösningen på problemet heter stridsväst 2000 eller motsvarande. Jag kommer fom. i år att ha en sån packad med allt jag behöver för matlagning mm. så när det är dags för rast så upp med kajaken, öppna frontluckan, greppa västen och kräng på den och sen är det bara att gå till lämplig rastplats.

Har man västen packad redan hemifrån, packlista på vad som ska finnas, aldrig strör grejer omkring sig och använder det konceptet så blir inget bortglömt-borttappat.

Västkonceptet är funkis och trevligt, och naturligtvis kan man använda vilken hantverkarväst som helst som man finner lämplig för ändamålet.
 
Där kom vi till ett icke-problem, nämligen dåligt med fickor, så då kommer motfrågan: håller vi på med paddling mm. eller fipplar vi med smågrejer när vi sitter där i kajaken?

Svar ja, som instruktör och ofta ansvar över andra paddlare så blir det en massa fipplande med smågrejer. Men det står för mej och kanske inte för stora massan.

Bogsersystem, cowtail, kniv, lampa, snack , handkompass, vattentäta kameran, mobilen, drickasystem mm. är ex på saker jag personligen använder massor och gillar att ha i västen. Finns säkert fler lösningar men det fungerar bra för mej och med en väst med bra passform så fattar jag inte problemet. En väst hjälper dessutom till med värmen.
 
Svar ja, som instruktör och ofta ansvar över andra paddlare så blir det en massa fipplande med smågrejer. Men det står för mej och kanske inte för stora massan.

Bogsersystem, cowtail, kniv, lampa, snack , handkompass, vattentäta kameran, mobilen, drickasystem mm. är ex på saker jag personligen använder massor och gillar att ha i västen. Finns säkert fler lösningar men det fungerar bra för mej och med en väst med bra passform så fattar jag inte problemet. En väst hjälper dessutom till med värmen.

Jag förstår precis vad du talar om och vi har nog alla olika idéer om vad vi vill ha fickorna till.
Teknikern kallar det ett icke-problem, men har ändå löst det. Du säger att du inte fattar problemet. För du har en flytväst med alla fickor du behöver. (För mig är flytvästens värmande egenskaper inte alltid av godo.)

Tillbaks till fickorna, eller vad man kan vilja ha i fickorna. Personligen fipplar jag inte så mycket utan det handlar mera om att vissa saker skulle jag vilja ha med mig, om jag av någon anledning skiljs från kanoten. På min lista: ficklampa, mobil, GPS, PLB, vattenskyddad stormtändare, kniv, kompass, halvliter vatten, makrillburk och en hundralapp. Lite mycket kanske om flytvästen ska sitta skönt. Kanske man kan en "Grab-Bag" på däck? Men det man har i fickorna får man alltid med sig. Torrdräkten kunde gärna ha någon benficka tycker jag.

thomas
 
Min torrdräkt för dykning har benficka men stuvar du nåt i den så är den ivägen, jag har testat. Jag hade ju bara den när jag började paddla innan jag skaffade andas-torrisen. Jag har en, vad man skulle kunna kalla Grab-Bag bakom sitsen där tält, sovsäck, liggunderlag mm. är packat vattentätt så lite överlevnadsprylar i den också och saken är löst. Den kan man antingen simma med eller använda som stol när man rastar, och den är så fint camouflagefärgad så, och håller nog för ett halvt kärnvapenkrig,,,,,minst. :)
 
Min torrdräkt för dykning har benficka men stuvar du nåt i den så är den ivägen, jag har testat. Jag hade ju bara den när jag började paddla innan jag skaffade andas-torrisen. Jag har en, vad man skulle kunna kalla Grab-Bag bakom sitsen där tält, sovsäck, liggunderlag mm. är packat vattentätt så lite överlevnadsprylar i den också och saken är löst. Den kan man antingen simma med eller använda som stol när man rastar, och den är så fint camouflagefärgad så, och håller nog för ett halvt kärnvapenkrig,,,,,minst. :)

Jaha det kanske inte är så tokigt tänkt då, med en Grab-Bag.
Klart man ska ha sovsäck med också. Du har absolut rätt.
Men en Grab-Bag ska väl inte vara camofärgad? Den vill jag inte tappa ur sikte alls!

Apropå vattentäta säckar provade jag lite med en Sea to Summit påse, och rullstängningen läcker om det finns minsta tryckskillnad (typ hålla säcken under vatten). Tyget (hypalon) var tätt, men inte rullstängningen alltså.
 
jag kör i stort sett alltid utan flytväst, utom vid forspaddling. fast det har jag lagt av med nu. forspaddling alltså. det blir alldeles för varmt och obekvämt att alltid ha flytväst. har det inte när jag seglar heller. har bara plurrat från båt precis vid land i samband med upptagning eller sjösättnig.
vid jollesegling så har jag flytväst, men då får man ju räkna med att bada om det blåser hårt. vilket jag faktiskt gjort en höst. jag va ute en riktigt blåsig höstdag med en oslojolle. jag lyckades tippa den och aktern sjönk och båten la sej med bara en liten del av fören ovanför vattenytan. så där stog jag på förstaget och tänkte att sånt här händer bara på film : ) efter ett tag kom det en motorbåt med några fiskare och dom undrade vad jag gjorde. dom hjälpte mej att dra i vraket till land så det hela löste sej. när vattnet strömmade in i båten och den började sjunka så bildades det än luftbubbla under fördäck. trycket gjorde att skarven mellan skrov och däck sprack på ena sidan och därför sjönk båten nästan. min nya paddeljacka försvann till botten.
jag minns inte om jag hade flytväst då, men jag tror det. fast jag hamnade ju aldrig direkt i vattnet. jag klättrade omkring på båten och blötte bara ner fötterna.
man nuförtiden så föredrar jag komforten och svalkan utan flytväst.

kappseglade förra vecka under några dygn å då praktiskt taget bodde jag i torrdräkt. visst det va skönt att man inte blev blöt av allt stänk o vattensprut, men jag höll på att bli tokig av att vara instängd å inte få nån luftcirkulation runt kroppen. å den jävla halsmudden....

jag fördrar så breda kajaker så att risken att tippa är extremt liten. det är mitt alternativ till flytväst.
jag drunknar hellre än blir liggande på långvården pga masa sjukdomar.
ni får gärna tycka jag är helt puckad men jag värdesätter friheten att inte vara instängd i flytväst eller torrdräkt. det är skönt med luft : )

har plurrat en gång på nästan 25 år med havskajak. har plurrat många ggr med forskajak. men då har man ju flytväst och hjälm

seglar om möjligt åter runt och paddlar året runt,
så snart händer det väl nåt : )
å då får ninåt att skriva om. typ att hade den dumme jäveln bara haft flytväst och torrdräkt så hade det aldrig hänt. då hade han fått sluta sina dagar på långvården eller ett demensboende istället.

är man bara tillräckligt korkad så behöver man inte flytväst : )
 
En prisfråga.

Camou eller inte camou var ett lätt val, antingen bli sponsrad eller betala ur egen kassa och gratis är ju alltid gott. Tappa den blir svårt då den dels är fäst vid kajaken med fånglina, som om jag måste överge kajaken kopplas ihop med mig. Min har rullstängning men läcker inte, men det kanske beror på att den är tillverkad av samma material som man gör lastbilspressenningar av och därgör tajtas ordentligt vid rullningen..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Spinspider Kapellet innanför eller utanför flytväst? Paddling allmänt 2
jamo Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak? Paddling allmänt 4
31742 Flytväst på! Över eller under kläder. Paddling allmänt 2
Leja70 Flytväst för kort överkropp Paddling allmänt 10
vermi Utprovning av flytväst för kajakpaddling Paddling allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Flytväst till kamera osv Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Nirrebosse Uppblåsbar flytväst. Paddling allmänt 6
Slitvargen Tips på packbar flytväst för packrafting Paddling allmänt 11
L.A. Flytväst med stor ficka Paddling allmänt 1
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
Wibrån Tvätta flytväst bäst? Paddling allmänt 7
Trikåmannen Illaluktande flytväst Paddling allmänt 14
Veon Fästa kniv i flytväst Paddling allmänt 17
manlan Flytväst m. bogsersystem Paddling allmänt 3
peter1969 Uppblåsbar flytväst? Paddling allmänt 35
guhj Flytväst, hur vill jag ha den? Paddling allmänt 23
hs Torrdräkt och flytväst? Paddling allmänt 16
Niftigolebb Bra flytväst som andas Paddling allmänt 4
torger nära-land-flytväst Paddling allmänt 9
stefanhum Flytväst med bogserlina+cowtail Paddling allmänt 9
Vandrare Flytväst för barn 5-10 kg? Paddling allmänt 4
MartinR CE-godkänd flytväst för forspaddling Paddling allmänt 8
Josie Flytväst/dammodell? Paddling allmänt 3
bieurn "Kloss"-flytväst? Paddling allmänt 6
pellegill Vad har du för flytväst? Paddling allmänt 4
wilhelm-tell Flytväst: Stohlquist Wedge Paddling allmänt 0
bieurn >>SIVEN: "flytväst att trivas i" ? Paddling allmänt 8
Marzocchi Flytväst Paddling allmänt 7
bluewing Tips om flytväst önskas! Paddling allmänt 1
soljesp Hjälp mig att välja flytväst! Paddling allmänt 2
Banankontakt Flytväst/kapellrelation Paddling allmänt 2
Staffan_TeamToyota Vilken Flytväst?! Paddling allmänt 4
Strmbrg Moddad flytväst! Paddling allmänt 0
laggar Flytväst Paddling allmänt 3
mielo Var hittar jag en "racing"-flytväst? Paddling allmänt 0
uppblåsbar flytväst Paddling allmänt 5
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...