Hur viktig är vikten?

Danska fanérkajaker hånades lite lätt tidigare, men säljs riktigt billigt nu när euron står lågt. För 25k sek får man en möbel UTAN glasfiber. Visst är de känsligare för tryck i sidan och slag, men känslan i en Struer slår en kolfiberlåda. Ingen plastkänsla utan riktig träbåt. Känslan måste upplevas.

Vikt 11 kg och styvhet som slår det mesta.

Inget för kajakmarodörer.
 
Danska fanérkajaker hånades lite lätt tidigare, men säljs riktigt billigt nu när euron står lågt. För 25k sek får man en möbel UTAN glasfiber. Visst är de känsligare för tryck i sidan och slag, men känslan i en Struer slår en kolfiberlåda. Ingen plastkänsla utan riktig träbåt. Känslan måste upplevas.

Vikt 11 kg och styvhet som slår det mesta.

Inget för kajakmarodörer.

Även skäddatalibanerna kan paddla mahogny nuförtiden med nya Struer Sea Cruiser ;-)

Längd: 520 cm
Bredd: 58 cm
Färg: Mahogny

"Udover den gode stabilitet er den meget retningsstabil, som gør at du bruger færre kræfter på at ro, og derved frigør tid at nyde turen.
Reagerer godt på kantning, og er velegnet til rigtig høj sø."
 
struer...

När jag valde att håna Struer var det inte för det fina hantverket eller för att de en gång i tiden var förstavalet i tävlingspaddling utan för att dom valde att inte utveckla sig, och då stannade kvar som ett kuriosum - det händer ju när man väljer att stå stilla... Vackra träbåtar javisst, men då pratar vi om någonting annat. Vi pratar just nu om vikt / stryktålighet och då finns bättre alternativ.

Et tidigare inlägg anbefallde en rad sätt att får ner vikten på hemmasnickrade kajaker. Jag kan då nämna att jag kör både med dubblering av väven i botten, 7 - 8 lager i stäver, tunga, men täta och funktionella luckor från kajaksport och inte allt för tunna ribbor och altså inte kompromissar med stryktåligheten där den behövs ( eller funktionaliteten - dvs. inte "täta" träluckor) och ändå verkar det som att min senaste bygge blir lättare än någon annan havskajak överhuvudtaget oavsett material eller metod i produktionen.

/Jacob
 
Ytterligare ett sätt att eliminera vikten,,,,,,,,

Det kanske är dags att tänka om helt så varför inte utesluta kajaken helt? Ett tjockt underställ blir sovsäck också, torrdräkten får fungera som tält och en vattentät packsäck med axelremmar blir ryggsäck för mat och annat. Sen är det bara att gripa paddeln och slänga sig i och paddla dit man ska, och man behöver ingen kajakvagn heller. Bra va? :) Sen är det ingen risk att tältet blåser åt fanders eller inte går att sätta upp, det är bara att gå iland och lägga sig under en garan och sova.
 
Struer

Hade först en misstanke om att Sea cruiser inte riktigt var något för Niftigolebb eftersom han frågade om tideracekajaker. Men den verkar lite kul att paddla, kanske lite väl bred...fast jag saknar däckslinor och packluckor. Priset är ju rejält avskräckande: 5000 euro!

Att bygga en själv ska man självklart bara göra om man är intresserad av byggprocessen eller en entusiastisk kajakpaddlare. Man får en kajak med bra egenskaper för en ganska låg penning. Vill man inte bygga helt själv finns byggkurser runt i Sverige och grannlandet. Bl a Petrus kajak i Tranås, även Kajakspesialisten i sydöstra Norge (ett flertal modeller av dukkajaker). Att bygga är egentligen inte så svårt, det tar mest tid och är tålamodsprövande.
 
Senast ändrad:
Ser egentligen

bara ett skäl att acceptera vikter på en långfärdskajak över 25 kg och det är pris. Priset beroende på mer rationell tillverkning dvs färre arbetstimmar. Men övervikt beror nog också på slarv vid tillverkningen att man t ex lägger på mera plast av okunskap.

Visst kan mera vikt ge en starkare och mer slittålig konstruktion men då skall vikten koncentreras t ex utmed mittlinjen under kajaken under sitsen och på akterdäck precis bakom sittbrunnen och kanske på ett par ställen till. Dessa förstärkningar kanske kan väga uppåt 2 kg eller så?

Thure
 
bara ett skäl att acceptera vikter på en långfärdskajak över 25 kg och det är pris. Priset beroende på mer rationell tillverkning dvs färre arbetstimmar. Men övervikt beror nog också på slarv vid tillverkningen att man t ex lägger på mera plast av okunskap.

Visst kan mera vikt ge en starkare och mer slittålig konstruktion men då skall vikten koncentreras t ex utmed mittlinjen under kajaken under sitsen och på akterdäck precis bakom sittbrunnen och kanske på ett par ställen till. Dessa förstärkningar kanske kan väga uppåt 2 kg eller så?

Thure

Det här låter alldeles rätt. Fast jag tror nog att några Kleppermodeller väger uppåt 30 kg utan att vara klantigt byggda. Men jag är ju varken kajakkonstruktör eller ens kunnig på kajakegenskaper.
Jag har bara sagt att JAG inte lider av vikten på min kajak när den befinner sig i vattnet.
Så som jag använder den ska tilläggas. Den fick gärna vara lättare men inte mindre stryktålig.

@ Stuvarn. Jag skulle gissa att åtminstone dom 50 första i Orust Runt är mer tävlingsinriktade än jag, men det kommer bli kul att vara med och jag ser fram emot det. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.