Hur fort simmar man i en torrdräkt?

Beror på om det är "macho och hippfaktorn" som får styra, eller hjärnan och förståndet. Är man så j*vla dum så man klär sig för lufttemperaturen istället för vattentemperaturen innanför skalet så får man skylla sig själv.
 
Beror på om det är "macho och hippfaktorn" som får styra, eller hjärnan och förståndet. Är man så j*vla dum så man klär sig för lufttemperaturen istället för vattentemperaturen innanför skalet så får man skylla sig själv.

Nja det är väl en definitionsfråga egentligen. Maj månad är ju extremfallet, då luften kan vara mycket varm och vattnet fortfarande iskallt. Jag måste ju kunna röra mig i kajaken annars är det ingen idé att ge sig ut överhuvud taget. Får jag värmeslag, ökar ju risken att trilla i drickat dessutom. Det måste bli en kompromiss.

Så hur ska man resonera då? Jag klär mig under torrdräkten med tanke på att kunna ta mig upp själv på några minuter. Vid en normal färd, inte alltför långt till land.
Kan jag inte ta mig upp och måste bogsera kajaken iland, tex 200 m, så är jag klart nerkyld när jag når land men borde hämta mig hyfsat då jag faktiskt inte är blöt.
Jag säger inte att detta är rätt tänkt, men så resonerar jag.

Mina resonemang tidigare i denna tråd handlar mera om öppet vatten och tid/distanser för att överleva/simma i torrdräkt. Här har jag nog utgått ifrån att jag inte har underställ som tillåter hur långa tider som helst i vattnet. Jag är klädd för att kunna röra mig. Men du har ju sagt att man faktiskt blir varm av att simma i torrdräkt, vilket förlänger tiden något.

Men du har absolut rätt i att vattentemperaturen också bör beaktas innan man väljer underställ och väljer hur nära land man ska färdas.
 
Det finns ett jätteenkelt sätt att ta reda på hur mycket kläder som behövs och det är att helt enkelt dra på sig det man ska paddla i och hoppa i och simma. Det är så jag testat mig fram till vad som behövs. Den här årstiden har jag ett fleeceunderställ och utanpå det tjockaste dykarunderstället och det är en fullt fungerande och skön kombo. Jag har ju lite taskig blodcirkulation i fötter och händer så jag klär mig varmare än vad som behövs men hellre det än att frysa. Jag paddlar ju varken snabbt eller jättelångt men kan veva på nån halvmil utan att bli nämvärt överhettad och blir jag för varm så tar jag fikarast och hoppar i och kyl ner mig lite. Svårare än så har jag inte gjort valet.
 
Motionspaddling

Klär mig för att klara minst 20 minuter i vattnet. Har jag inte fått ordning på situationen på 10 minuter är det nog dags att ringa efter hjälp. Givetvis tränar jag mycket på att komma upp så jag aldrig ska hamna i det läget.
Träning-utrustning-hjälp i den ordningen. Alla bitar bidrar till en sammanlagd riskbedömning och val av paddlingsväg. På vintern jagar man kanske inte vågor 1 km från land...

Givetvis provbadar jag allt under samtliga årstider. jämfört med Teknikern klär jag mig nog väldigt tunt men enligt min bedömning med en säkerhetsmarginal.

Om man ska simma i kallt vatten behövs rejäla handskar, det gör väldigt ont annars.
 
Ang. detta med varma handskar; Håller med om dessa ska klara vattentemperaturen, dvs riktiga neoprenhandskar åtminstone. En del kör ju med "pogies" på vintern men vad de gör ju ingen nytta när man får ett oplanerat dopp , då händerna snabbt stelnar och försvårar självräddning.
 
Ang. detta med varma handskar; Håller med om dessa ska klara vattentemperaturen, dvs riktiga neoprenhandskar åtminstone. En del kör ju med "pogies" på vintern men vad de gör ju ingen nytta när man får ett oplanerat dopp , då händerna snabbt stelnar och försvårar självräddning.

Hade det varit Facebook hade jag tryckt på "Gilla". Poogisar är sköna att paddla i men säkerhetsmässigt vansinne...
 
Jag kör alltid med pogisar på vintern! Allt annat fryser jag i när jag paddlar! Har dock börjat använda mkt tunna neoprenhandskar(NRS) under pogisarna uti fall att ...:cool:

/Janne
 
Jag antar att man håller sig närmare land när det är iskallt i vattnet.
Hur nära land befinner man sig på "normal" paddling sommartid?

Jag tittade på några kartor med planerade och avklarade färder och kan för egen del konstatera att jag befinner mig hyfsat ofta på 500 till 900 meters avstånd från närmaste land. OBS! Det är inte alltid det går att ta sig till det land som är närmast och inte heller alltid så lätt att avgöra vilket land som ÄR närmast.

Detta känns som ett klart vettigt prov att köra IRL. (helst m följebåt)
Alltså torrdräkt på.
Underställ "sommar" - kanske siden (eller bambu).
Hoppa i vattnet och simmande bogsera kajaken med mätning (GPS).
Vilken vattentemp var det?
Hur kändes 500 m? 1000 m?
Väder, vindriktning, ström och vågor?
Hur lång tid tog det?
Hade jag någon ork kvar?
Hur fort fick jag upp värmen igen?

I iskallt vatten provar man kanske kortare sträckor. Teknikern plaskar runt bland isflaken så ofta så han VET var han har sina gränser. Jag känner att jag måste prova detta åtminstone för de årstider jag faktiskt använder kajaken. Som wildenstam säger om smärtan i händerna, han VET att det gör ont. Man brukar alltid lära sig något om man provar själv...
 
Handskar och vantar ja, jag har fleecevantar och utanpå det gummihandskar av antingen latex eller pvc och det räcker då jag har gastät skarv mellan dräkt och handske som aldrig kan lossna eller läcka. Sen är handledstätningarna av silikon istället för latexoch därför mjukare och följsammare. Båda moddningarna utfördes här i min verkstad och dräkten kom utan tätningar i ärmarna och med riktiga neoprenestövlar med sula istället för "pisstofflorna" av latex.

Mina krav ligger faktiskt lite högre än dagens militärspec och det som inte finns får jag tillverka själv, jag har ju vanan inne efter över 30 år som konstruktör och reparatör.
 
Klär mig för att klara minst 20 minuter i vattnet. Har jag inte fått ordning på situationen på 10 minuter är det nog dags att ringa efter hjälp.

Jag skulle nog klara 2 timmar utan att ens börja bli nerkyld. Att jag har tjockt underställ är delvis för att på två ställen jag brukar rasta på är enda sättet att ta sig iland att hoppa i och lämna kajaken förankrad en liten bit från land. Fin rastplats, fin fiskeplats, men kass strandlinje så jag lyfter bara iland fikat och sen skickar jag ut kajajen en liten bit. Det är så skönt att vara oberoende av "landningsplats".
Ofta när jag paddlar är det ju både dimmigt, regnigt och snöinslag den här årstiden så det vatten som inte kommer underifrån kommer ovanifrån och man blir ju lika nerkyld av regn och blåst också.
 
Jag skulle nog klara 2 timmar utan att ens börja bli nerkyld. Att jag har tjockt underställ är delvis för att på två ställen jag brukar rasta på är enda sättet att ta sig iland att hoppa i och lämna kajaken förankrad en liten bit från land. Fin rastplats, fin fiskeplats, men kass strandlinje så jag lyfter bara iland fikat och sen skickar jag ut kajajen en liten bit. Det är så skönt att vara oberoende av "landningsplats".
Ofta när jag paddlar är det ju både dimmigt, regnigt och snöinslag den här årstiden så det vatten som inte kommer underifrån kommer ovanifrån och man blir ju lika nerkyld av regn och blåst också.

Gillar ditt sätt att paddla, låter som du njuter av naturen!

Problemet just nu är att det är is i vägen...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sweden_faltboot Hur fort lärde ni er rolla? Paddling allmänt 22
andremorgan Varför är baksida lår alltid spända när man roddar? Paddling allmänt 1
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Blade06 Helt Ny Hemsida om Surfskipaddling - och hur man börjar... Paddling allmänt 0
bahlgren8 Packraft i Rogen om 1 vecka - vad bör man inte missa? Paddling allmänt 4
andre123 Hur tar man sig genom slussen i Stockholm? Paddling allmänt 7
DalecarliaBushcraft Vart kan man paddla till helgen? Paddling allmänt 5
Nicopia Var hittar man krokar? Paddling allmänt 6
henka111 Hur tätar man en Alu-kanadenssare som läcker i mitt skarven Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Ainon Att tänka på om man paddlar själv? Paddling allmänt 96
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
Bootsy25 Fiskekajak el. liknande där man sitter mot varandra? Paddling allmänt 6
PeterTK Hur går man i/ur vid hög brygga? Paddling allmänt 8
jazzmatsa prylar som man retar sej på/grejor som är skit Paddling allmänt 146
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
Kal-P-Dal Hur mycket vatten behöver man per dag? Paddling allmänt 43
lkp317 Var hyr man kajak nu i Sthlm området? Paddling allmänt 4
Stuvarn Kan man ha för liten vinge? Paddling allmänt 17
Ace 374 Ja då ha man vält ! Paddling allmänt 6
jamo Hur långt orkar man simma i 7-gradigt vatten? Paddling allmänt 65
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
fraewu Hur man botar rädsla efter paddelolycka Paddling allmänt 6
sir Toby Hur länge överlever man i vatten? Paddling allmänt 4
jamo Var kan man köpa en färdig Pagaj? Paddling allmänt 9
kajakmicke Hur stretchar man efter paddling? Paddling allmänt 3
marot858 Vart hittar man estlandskajaker? Paddling allmänt 9
lellky Hur långt paddlar man? Paddling allmänt 4
Hederstedt Kan man paddla från mälaren till yngern? Paddling allmänt 5
stefanhum Hur köper man en Lendal paddel ? Paddling allmänt 3
Bertil Får man tälta i Nationalpark? Paddling allmänt 3
fswede Var kan man provpaddla Reval Viking Paddling allmänt 0
xtrem Törs man paddla..? Paddling allmänt 23
Zingo62a Var kan man köpa epoxy..... Paddling allmänt 3
oberg_niklas Hur långt in på säsongen kan man paddla med våtdräkt Paddling allmänt 7
Mr Ardbeg Då är man Paddling allmänt 5
Zingo62a Hur bör man sitta.... ?...*L* Paddling allmänt 3
salgo60 Webservice hur lång paddel man skall ha Paddling allmänt 3
Kajakob Utrustning till point65 XP, vad skall man tänka på? Paddling allmänt 12
tstevg Skall man verkligen Behöva köpa kartor & Sjökort Paddling allmänt 12
Stadan Hur får man tag i kapellväv? Paddling allmänt 9
Stefan Torstensson Hur håller man sig torr i sittbrunnen ??? Paddling allmänt 12
gullegubben Då var man igång igen då... Paddling allmänt 2
mbm Hur får man isär VKV paddel? Paddling allmänt 11
lazze Vilken tur att man har statistik! Paddling allmänt 0
kajakmicke Hur lossar man skäddan på Artisan? Paddling allmänt 0
Kona hey hey Var köper man Kajak? Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.