Hur fort simmar man i en torrdräkt?

Vad skulle meningen vara? Värma sig med utandningsluften eller fylla på med luft i dräkten?

Man borde nog mest bli kall av vattnet i utandningsluften och så kommer det ju troligtvis in vatten i halslinningen under manövern, och har man otur pillar man in nån där som gör att det inte blir tätt på en gång heller.

Tanken var nog att få in mer luft i dräkten för att kunna flyta ovanpå vattnet istället för i.

På så sätt undvika nedkylning av mycket kallt vatten. Effekten blir också att man förmodligen "seglar" iväg av vinden men också att man inte kan simma. Har jag ingen farkost att klättra upp i och vet att det handlar att förlänga tiden i vattnet ligger jag nog hellre ovanpå vattnet. På rygg eller på mage (kanske omväxlande) . Om det går att blåsa in luft och hur kallt det blir att ligga ovanpå kan ju enkelt provas, vilket jag ska.
Jag tror varken att utandningsluften värmer varaktigt eller att fukten i den kyler. Men där gissar jag.
 
Har tänkt en hel del på det du skriver Kal-P-Dal. Har istort sett kommit fram till samma konklutioner som du. Simmande har jag aldrig sett på som en realistisk räddningsmetod om man är längre än 100 m från ett ställe där man kan krypa i land. Om man inte klarar att komma upp i sin kajak är det på grund av att man har för dåliga kunnskaper i egenräddning, och borde därför inte paddla långt från land. Om man inte klarar att komma upp i kajaken igen p.g.a. att man är sjuk eller skadad har man dåliga förutsättningar för en lång simmtur i kallt vatten. Den enda situationen jag ser för mig en simmtur är om jag har klantat mig ordentligt och tappat kontakten med kajaken.

Jag tror också att många paddlare överdriver säkerhetseffekten av en torrdräkt.

Efter många års paddlande och vattenlek har jag kommit fram til följande säkerhetstänkande:

1 Lämna inte sittbrunnen. Öva inn en säker roll och säkra stöd.
2 Träna mycket på egenräddnigar i alla slags väder. (Du kan ju misslyckas med nr 1)
3 Kläder som gör att du kan ligga en stund i vattnet utan att frysa ihjäl. Mobiltelefon eller annat samband som kan opereras liggande i sjön.

Min kajak går inte att rolla, det är en Sit-on-top, men det är mycket enkelt att ta sig ombord. Men som du säjer, har man klantat sig och kommer ifrån kajaken så ligger man direkt dåligt till.

Träning av egenräddningar är väsentligt och visst kan det bli svårt om man är utröttad eller sjuk. Eller har vädrets makter emot sig. En bra vattentät mobiltelefon i snöre om halsen kan hjälpa upp en taskig situation. Kanske får man överväga att i vissa lägen ha en tamp mellan sig och kajaken. En roll ser jag som ett väldigt komfortabelt och energisnålt alternativ att ta sig i upp igen men det absolut viktigaste måste väl vara att kunna ta sig ombord och tömma kajaken själv. Rollen kanske misslyckas som du säger.

Torrdräkt (eller neopren under varmare föhållanden) ger bara mer tid att ta sig ombord igen.
Så är det kanske. Och den dag man upptäcker att man befinner sig i vattnet utan kajak så är det bara hoppas man klarar den tid vattnet som det tar att ta sig iland. Eller räddning kommer på annat sätt.

Har man helt andra underställ, avsedda för dykning, så kan man säkert vara i vattnet ganska länge men det finns säkert någon gräns även här. Det blir ju klumpigare att simma så maxsträckan man simma kanske inte blir så lång i alla fall.
 
2 km klarar man på under en timme med kajaken "under armen" eller på släp och enmetersvågor, jag testade bara på kul. Vattentemperaturen var nog ganska låg då det var snudd på vinter men med mitt "mitt-i-mellantjocka" dykarunderställ höll jag på att få värmeslag istället för att frysa, det är ju bara ansiktet som möjligen kan bli blött. Simmar i torrdräkten gör jag fö. varje vecka på vintern när det inte går att paddla, minst en km varje gång bara för att hålla kroppen igång.

Sen det där med att torrisdragkedjorna ska paja är jag inte det minsta orolig över, jag har samma kedjor som till dykningen och så sitter den på framsidan. Man får nog vara bra "duktig" om man ska lyckas slita isär den.
 
2 km klarar man på under en timme med kajaken "under armen" eller på släp och enmetersvågor, jag testade bara på kul. Vattentemperaturen var nog ganska låg då det var snudd på vinter men med mitt "mitt-i-mellantjocka" dykarunderställ höll jag på att få värmeslag istället för att frysa, det är ju bara ansiktet som möjligen kan bli blött. Simmar i torrdräkten gör jag fö. varje vecka på vintern när det inte går att paddla, minst en km varje gång bara för att hålla kroppen igång.

Sen det där med att torrisdragkedjorna ska paja är jag inte det minsta orolig över, jag har samma kedjor som till dykningen och så sitter den på framsidan. Man får nog vara bra "duktig" om man ska lyckas slita isär den.

Där spöar du mig lätt!
Eftersom jag vet att det tar mig ca en halvtimme att simma (bröstsim i badbrallor och uppvärmd bassäng) 1 km så tvivlar jag starkt på jag kan hålla samma takt i torrdräkt med kanot på släp i 1 metersvågor. Jag får väl prova vad jag klarar men inte ligger jag i din division.

Men man blir tydligen varm av det i alla fall, intressant. Du som är ett vant blötdjur, hur fungerar det med att blåsa in luft i dräkten? Blir det varmare av att ligga ovanpå vattnet och flyta än att vara nedsänkt i det?
 
Blåsa in luft när man ligger på ytan resulterar bara i att dräkten hamnar under hakan, jag brukar istället ställa mig och trampa vatten och öppna på halstätningen och släppa ut det mesta av luften istället. Dräkten ska "squeeza" lite lätt för då fungerar "fladdret" som extra simfenor ungefär som på en ål och ryggsim är det enda rätta sättet, bröstsim med torris är helkasst. Jag har en egen simteknik där jag trycker ihop armar och ben så kroppen går från ett V till ett I ungefär, då pressar man kroppen genom vattnet på mest effektiva sättet.

Konsten att hålla värmen är ju bara genom att ha dräkt med neopreneboots istället för dom värdelösa latextofflorna, underställ tilltaget för vattnets temperatur och täta torrhandskar med innervantar, likadant som vid dykning alltså. Det enda som skiljer är att med paddlartorrisen kan jag inte dyka djupare än till 10 meter utan att bli fuktig pga. andas-materialet i den.
 
Jag har en ide om att man kan förbättra sina odds i torrdräkten genom att lätta på halslinningen och fylla på med utandningsluft.

Synpunkter?

För länge sen har jag läst en artikel i en dyktidning om danska attackdykare som tydligen använde metoden att blåsa in luft just genom halstätningen men det är tills nu enda gången det kommit på tal. OM du absolut vill ha möjlighet att fylla på luft i dräkten så varför inte försöka hitta någon (t.ex en dykbutik) som kan installera en manuell envägsventil med blåsrör liknande de som sitter på vissa uppblåsbara flytvästar? Nackdelarna är såklart att varje ny öppning i dräkten också innebär en ny risk för läckage om det uppstår ett fel.
 
2 km klarar man på under en timme med kajaken "under armen" eller på släp och enmetersvågor, jag testade bara på kul.

Jag har aldrig provat simma längre sträckor med kajak (utom som barn då jag kapsejsade med familjens kanadensare mitt i juli) men tiden Teknikern uppger är nog inget som så många gör om. Med en packad kajak och motvind blir det säkert riktigt jobbigt (i Cornwall för ett par veckor sen försökte jag simma med kajak i surfzonen och åkte runt som i en tvättmaskin...men det var väl inte direkt östersjöförhållanden:)).

Min erfarenhget säger nog att man inte skall ge sig ut i förhållanden där man inte kan ta sig tillbaka i kajaken med egen eller kamratens hjälp.
 
Vakuumförpackat kaffepaket

Jag har en ide om att man kan förbättra sina odds i torrdräkten genom att lätta på halslinningen och fylla på med utandningsluft.

Synpunkter?

Befinner du dig i vattnet och gör den manövern så släpper du garanterat ut den luft du redan har i dräkten som gör att den sitter som förpackningen på ett vakuumförpackat kaffepaket.

/Jonas
 
Går det inte att spänna fast ett par simfenor på kajaken som du kan ta på om du måste simma, det underlättar. Kanske t.o.m ta med en heltäckande mask och snorkel så är det bara att bita ihop och simma iland. :)

Om du inte kan ta dig upp igen varför då släpa på kajaken ? Enklare att rädda livet genom att fokusera endast på simningen.
 
Det går naturligtvis alldeles utmärkt att köra den konfigurationen men varför dumpa kajaken? Kajaker är dyra och här dumpas inget, dessutom kan den vara flythjälp om det skulle behövas.

I torrdräkt riskeras inget liv, man flyter som en kork.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sweden_faltboot Hur fort lärde ni er rolla? Paddling allmänt 22
andremorgan Varför är baksida lår alltid spända när man roddar? Paddling allmänt 1
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Blade06 Helt Ny Hemsida om Surfskipaddling - och hur man börjar... Paddling allmänt 0
bahlgren8 Packraft i Rogen om 1 vecka - vad bör man inte missa? Paddling allmänt 4
andre123 Hur tar man sig genom slussen i Stockholm? Paddling allmänt 7
DalecarliaBushcraft Vart kan man paddla till helgen? Paddling allmänt 5
Nicopia Var hittar man krokar? Paddling allmänt 6
henka111 Hur tätar man en Alu-kanadenssare som läcker i mitt skarven Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Ainon Att tänka på om man paddlar själv? Paddling allmänt 96
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
Bootsy25 Fiskekajak el. liknande där man sitter mot varandra? Paddling allmänt 6
PeterTK Hur går man i/ur vid hög brygga? Paddling allmänt 8
jazzmatsa prylar som man retar sej på/grejor som är skit Paddling allmänt 146
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
Kal-P-Dal Hur mycket vatten behöver man per dag? Paddling allmänt 43
lkp317 Var hyr man kajak nu i Sthlm området? Paddling allmänt 4
Stuvarn Kan man ha för liten vinge? Paddling allmänt 17
Ace 374 Ja då ha man vält ! Paddling allmänt 6
jamo Hur långt orkar man simma i 7-gradigt vatten? Paddling allmänt 65
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
fraewu Hur man botar rädsla efter paddelolycka Paddling allmänt 6
sir Toby Hur länge överlever man i vatten? Paddling allmänt 4
jamo Var kan man köpa en färdig Pagaj? Paddling allmänt 9
kajakmicke Hur stretchar man efter paddling? Paddling allmänt 3
marot858 Vart hittar man estlandskajaker? Paddling allmänt 9
lellky Hur långt paddlar man? Paddling allmänt 4
Hederstedt Kan man paddla från mälaren till yngern? Paddling allmänt 5
stefanhum Hur köper man en Lendal paddel ? Paddling allmänt 3
Bertil Får man tälta i Nationalpark? Paddling allmänt 3
fswede Var kan man provpaddla Reval Viking Paddling allmänt 0
xtrem Törs man paddla..? Paddling allmänt 23
Zingo62a Var kan man köpa epoxy..... Paddling allmänt 3
oberg_niklas Hur långt in på säsongen kan man paddla med våtdräkt Paddling allmänt 7
Mr Ardbeg Då är man Paddling allmänt 5
Zingo62a Hur bör man sitta.... ?...*L* Paddling allmänt 3
salgo60 Webservice hur lång paddel man skall ha Paddling allmänt 3
Kajakob Utrustning till point65 XP, vad skall man tänka på? Paddling allmänt 12
tstevg Skall man verkligen Behöva köpa kartor & Sjökort Paddling allmänt 12
Stadan Hur får man tag i kapellväv? Paddling allmänt 9
Stefan Torstensson Hur håller man sig torr i sittbrunnen ??? Paddling allmänt 12
gullegubben Då var man igång igen då... Paddling allmänt 2
mbm Hur får man isär VKV paddel? Paddling allmänt 11
lazze Vilken tur att man har statistik! Paddling allmänt 0
kajakmicke Hur lossar man skäddan på Artisan? Paddling allmänt 0
Kona hey hey Var köper man Kajak? Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.