Paddla Nynäs - Sandön - Fårö: Kunskap sökes!

Nå, envar får väl skaffa det som han eller hon vill. Men jag skulle tänka mig för både en och två gånger innan jag endast förlitar mig på en Spot-sändare.

Några exempel:

Årligt abonnemang:

PLB: 0 kr, hela systemet skattefinansierat
SPOT: 99-150 EUR

Effekt:

PLB: 5 W
SPOT: 0.4 W

Högre effekt = längre räckvidd

Frekvens:

PLB: 406 MHz, dedikerad för SAR
SPOT: 1.6 Ghz

Lägre frekvens = bättre penetration, t.ex. i skog och terräng.

Testning & verifiering:

PLB: Måste lämnas in av tillverkaren till oberoende testlab som testar funktion, frekvens, och övriga tekniska data, sedan måste den gå till FCC, USCG, och COSPAS-SARSAT.
SPOT: Behöver bara intyga att de följer Part 15 FCC.

Satellitsystem:

PLB: Statliga/militära
SPOT: Kommersiella

Monitorering:

PLB: Statliga/militära myndigheter/organ, 24/7
SPOT: Kommersiell aktör, 24/7.

Erfarenhet:

PLB: 25+ år, 28375 personer räddade i 7746 akuta situationer
SPOT: 4 år, info saknas.

Täckning:

PLB: Hela jordens yta - 2 satellitsystem
SPOT: Nästan hela jordens yta - 1 satellitsystem.

Citat från Fjällklubben om Spot (OBS! Situationen kan ha ändrats sedan dess, detta är från 2009)

Inga räddningsaktioner

Bortsett från abonnemangsavgiften låter detta ganska intressant. Hur fungerar då detta i verkligheten? Norra Sverige ligger i utkanten av täckningsområdet för Globalstars satelliter. Detta innebär att man för att få kontakt med satelliterna måste ha en fri horisont mot söder, annars går inte ett larm fram.

Nästa fråga är vad som händer vid ett larm till samhällets räddningstjänst? Jag har varit i kontakt med ansvariga personer på Räddningsverket, SOS Alarm och Flygräddningen. Samtliga säger att det inte finns några avtal eller överenskommelser mellan Sverige och Spots larmcentral. Varken tekniskt eller administrativt finns det några förutsättningar att ett larm skulle resultera i en räddningsaktion.


Men för icke-akuta situationer har Spot tveklöst massor av fördelar som inte alls finns i PLB.

/Mats
 
Täckning SPOT:

http://www.globalstar.com/en/index.php?cid=106&sidenav=232

Täckning COSPAS-SARSAT, i princip omgående relä av signal via GEOSAR:

http://www.cospas-sarsat.org/index....ew=article&id=195&catid=29&Itemid=153&lang=en

COSPAS-SARSAT LEOSAR tar hand om resten med buffring:

http://www.cospas-sarsat.org/index....ew=article&id=174&catid=29&Itemid=100&lang=en

Så här skriver Doug Ritter på berömda sajten Equipped (OBS! Situationen kan ha förändrats sedan dess.):

With the HELP button and other capabilities, SPOT provides a potentially useful alternative to the all or nothing approach that is the essence of how a PLB works. This will appeal to many and isn't part of the pure distress alerting cost comparison. Only time will tell if the HELP alternative will prove useful to avoid distress alerts, or just to make things easier on the person in the field. PLBs are supposed to be reserved for siutations of "grave and imminent danger," essentially where there is a threat to life or limb.

Having said all that, based on what I've been told about the device and its capabilities, and knowing what I know about GPS technology, it's my current opinion that SPOT likely doesn't provide the equivalent reliability and robustness of a PLB for distress alerting in more difficult environments and extreme conditions. I'd wouldn't mind being proved wrong. Only thorough testing will determine where to draw that line.

One critical question is how effective the satellite transmission will be in challenging environments? We don't know if it, indeed, works better than the sat phones, whose reliability and performance under less than optimum conditions we have never been impressed with. At this point we don't have the data to make that determination. Performance on shipping containers is not the same as in the wilderness, in a slot canyon or under heavy canopy.

For a PLB, the GPS receiver provides added capability to the standard Doppler locating, but with SPOT the GPS is essential to provide a location, there's no alternative locating method available. While GPS receivers have improved significantly in the past few years, even at its best GPS does have operating limitations. Anyone who has been using GPS receivers under difficult circusmtances understands this. Moreover, at this point we have no idea just how sensitive this GPS receiver is; how well it performs under less than optimum conditions.

If SPOT doesn't change its position with regards not transmitting an alert if there's no GPS location, I would have serious reservations recommending it under any circumstances. That just seems to me to be very poor operational policy that could have grave consequences.

SPOT Google MapSPOT also need to address the no-alert-with-no-subscription issue, in some manner or other, and both the instructions on the beacon and the owner's manual need some work, in my opinion.


/Mats
 
Några bra sammanfattningar från olika diskussionsfora:

SPOT uses a private satellite system (the Globalstar Low-Earth Orbit Mobile Satellite System, which is owned and operated by Globalstar, Inc) and a private company to transmit that gps information.

SPOT makes it very clear that "Service may become limited or temporarily unavailable without notice from time to time."

A PLB uses the international COSPAS-SARSAT system to transmit the information. The international COSPAS-SARSAT is used by the United States and 36 other countries. In the U.S. it is maintained and operated by NOAA. Distress signals are handled by government and international agencies.

PLB’s use the same technology and communication system as the beacons required to be carried by commercial ships and airplanes. The United States Coast Guard, all commercial airlines, and the military rely on the COSPAS-SARSAT system. It is designed with multiple backups so that service won't "become limited or temporarily unavailable without notice from time to time."

The next big difference is after the available gps info, if any, has been transmitted, a SPOT is done at that point. It has no other capability to determine location. If the GPS coords are not available it has nothing to transmit to effectuate a rescue.

A PLB, however, has two more rescue features in addition to the transmission of gps coords. First, it sends a 5 watt 406 MHz signal to the COSPAS-SARSAT satellites. Those satellites then use Doppler calculations to determine the location of the signal's source and then transmit that information directly into the rescue stream.

Next, the PLB begins to emit a 121 MHz local transmission to direct SAR teams to the exact location of the source of the transmission once they have reached the general area. PLB’s transmit a local signal at 121.5 mhz to assist the SAR team in homing in on the exact location of the distress signal once they have arrived in the area. SPOT has no equivalent method. A SAR team responding to a SPOT still has to search for you once they get to the general location.


samt:

SPOT needs to receive the Civilian GPS signal to determine location. That signal is transmitted using a low powered frequency of 1575.42 MHz in the UHF band. The GPS signal is very weak—so weak in fact that a mathematical trick known as "coding gain" is required for GPS receivers to even "hear" it.

The 406 mhz signal being sent by a PLB is sent at 5 watts. It won't go through an iron plate, but it will pass through a forest canopy that would otherwise stop the gps signal.

A SPOT may serve your purposes, but it is not a substitute for a PLB.

a PLB is more effective technology and better supported, and way less expensive. If the system relied upon by a PLB shut down there would be an international disruption of all commercial flights and shipping. If one of SPOT's many signal transmitter corporations, LLC's. partnerships or DBA's goes under, you are SOL until it is fixed or replaced.


Och det är upplysande att läsa Spots legala förbehåll där de poängterar att "Service may become limited or temporarily unavailable without notice from time to time. SPOT does not own or control the service providers that operate the links between the satellite ground stations, including satellite antennas and supporting equipment, and the Globalstar satellites"

http://www.findspot.co.nz/Spot-Terms-and-Conditions.aspx

/Mats
 
Tack för all intressant läsning!

PLB verkar ju ha en stor fördel när det kommer till tillförlitlighet, det är i alla fall min summering.

Funktioner så som "I´m OK" är ju en nice to have egenskap, men vill man inte tumma på säkerheten är ju en PLB att föredra.
Varför kan man inte idag skicka ett "I´m ok" meddelande via en PLB i Europa?

Just den funktionen är ju både kul att ha samt trevligt för en orolig familj.

PLB VS SPOT just för mitt syfte - vad är att föredra säger ni?
 
Hej,

Som har framkommit ersätter en SPOT inte en PLB. Detta är en samstämmig uppfattning om man tar sig tid att söka lite information. Jag utesluter inte att det ändrar sig i framtiden, men tills dess skulle jag inte välja en SPOT framför en PLB.

Det där med "I'm OK" via 406link är nog endast en rent administrativ fördröjning i hur ACR har valt att rulla ut 406link. På deras täckningskarta står det ju "Coming soon".

/Mats
 
Jag ska ge mig ut på HBB-paddling i sommar och kommer att ha en PLB för säkerhet samt en SPOT 2 för att låta intresserade följa paddlingen.

Har själv haft stor glädje tidigare år av att följa andra HBB-paddlare längs kusten och tänkte själv bjuda på den servicen.

När jag 2009 använde första generationens SPOT var det tämligen ofta som det kunde gå en timme mellan varje gång enheten lyckades sända min position. Litar därför inte på den som en livförsäkring. Hoppas SPOT 2 kommer att fungera bättre.
 
Jag ska ge mig ut på HBB-paddling i sommar och kommer att ha en PLB för säkerhet samt en SPOT 2 för att låta intresserade följa paddlingen.

Har själv haft stor glädje tidigare år av att följa andra HBB-paddlare längs kusten och tänkte själv bjuda på den servicen.

När jag 2009 använde första generationens SPOT var det tämligen ofta som det kunde gå en timme mellan varje gång enheten lyckades sända min position. Litar därför inte på den som en livförsäkring. Hoppas SPOT 2 kommer att fungera bättre.

Kika på Yellowbrick som ger ett spår på en hemsida. Valfri uppdateringstid mellan 15 minuter och 8 timmar ger olika batteritid. Kanske 1 gång i timman som ger 33 dagar battertid kan vara lagom för HBB. Inga problem att komma åt laddning en gång per månad...

Går att köpa eller hyra även för privatpersoner.
http://segelochpaddel.blogspot.com/2011/03/yellowbrick-tracker.html
 
Citat från en mejl idag från JRCC/ARCC, som är SPOC (SAR Point of Contact) i Sverige, på en fråga om SPOT:

Vi har blivit kontaktade en 1 gång av Spot ang. en norskreggad sådan vid ett sjukdomsfall i Sverige. SPOT kollade med Canada vilka som är SPOC (SAR point of contact) i Sverige dvs. JRCC och fick tag på min kollega som i sin tur lämnade över ärendet till polisen. Kontakten blev således USA-Canada-JRCC-Polis. SPOT har inga "uppborrade" kontakter till oss. SPOT kan ge lite mer info i själva larmet som t.ex. jag mår bra el. övernattar här el. där och liknande. SPOT är mkt dyrare i både inköp och abonnemang. Vid PLB larm som hamnar hos oss så ringer vi först ägaren och sedan de kontaktpersoner som angetts vid registrering och kollar innan vi går vidare. Sedan kan man ju bara spekulera i vad olika personer tycker är tryggt osv.

Fetstilen är min. Här tycker jag det framgår med all önskvärd tydlighet att standard of procedure för SPOT är betydligt mindre formaliserad än standard of procedure för PLB. Och det är just förekomsten av standard of procedures som är så viktiga i dessa sammanhang.

JRCC/ARCC har gett sitt godkännande att deras mejl citeras här på Utsidan.

/Mats
 
Senast ändrad:
Mycket intressant läsning om Spot och PLB

Jag har levt i villfarelsen (???) att Spot hade "uppborrade" kontakter till Sjöräddning/Fjällräddning och SOS-alarmering. Så verkar inte vara fallet riktigt. Har läst det tidigare någonstans också. Jag känner en återförsäljare och ska grilla honom lite mer. Jag tyckte Spot verkade vara den klockrena lösningen förut men nu är jag inte lika säker. Av det jag hittills läst här verkar Fast Find PLB model 210 (med integrerad GPS) vara ett riktigare köp för en kanotist. Varning för viss prisspridning, från över 4000 SEK ner till 2800 SEK.

Om jag skulle ta mig över öppet hav till Sandön med kanot, skulle jag definitivt inte backa för den kostnaden.

(Sen är det nog så att förkortningen SOP står för Standard Operating Procedures.)

Sen är jag intresserad av AKTIVA radarreflektorer också, men de verkar kosta betydligt mer. Behöver de någon strömförsörjning? Mått och vikt? Någon som hittat lämplig modell för en kanot?
 
Hej Thomas,

Tack för pekpinnen om SOP, ska tänka på det i fortsättningen... ;)

Ang. aktiva reflektorer har jag kollat på det nyligen, eftersom jag planerar att ligga långt ute i havsbandet i sommar.

Jag kommer nog att välja en rekonditionerad enhet från detta företag:

http://www.sea-me.co.uk

Ligger på cirka GBP 220.

/Mats
 
Hej Mats,

Du verkar väldigt påläst, så jag frågar igen.
Hur är det med vikt, mått och strömförsörjning på en (lämplig) aktiv reflektor?

/thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
Lauberts Paddla kajak insjö/åar Paddling allmänt 11
scandiaca Paddla Visttasjohka? Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Paddla i Mora Paddling allmänt 4
Crimper Paddla Emån, Småland Paddling allmänt 10
Janata Paddla Paddling allmänt 0
ToSv Paddla med dövblindhet Paddling allmänt 2
Björn Schüberg Paddla Amazonfloden Paddling allmänt 12
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
friluftaren Paddla i Erken? Paddling allmänt 4
Johan-B Paddla Geirangerfjorden Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Valpish Paddla vänern? Paddling allmänt 9
Snowtigher paddla hårkan Paddling allmänt 0
nboom Paddla kanadensare i Rolfsån Paddling allmänt 2
LBQ Paddla i Finlands sjöar Paddling allmänt 18
Gregory Paddla i Amazonas Paddling allmänt 1
EmmaR Paddla kanot i fjällen? Paddling allmänt 8
stea Börja paddla Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.