Billigare "TideRace Xcite"?

Se det inte som svart eller vitt

Egenskaperna förändras gradvis när en kajak får mera last. Kajaken blir sävligare, toppfarten sjunker, lådan vakar sämre om inte vikten koncentreras nära mittpunkten långskepps. Den blir också mer kurstabil och mindre rank. I extremfallet räcker inte friborden till.

Alla kajakval blir kompromisser.

Provpaddla. Mitt mantra.

Thure
 
Senast ändrad:
Nu har jag mailat även Trapper och frågat vad de rekommenderar.

"Hej Tobbe,
Med din storlek och vikt är Trapper Barracuda eller Royal som klippt och skuren till dig."

Fast jag har ju redan "sågat" Barra-Q för att den verkade tråkig att paddla och Royal är en uppdaterad variant på den om jag förstod det rätt.
 
"Hej Tobbe,
Med din storlek och vikt är Trapper Barracuda eller Royal som klippt och skuren till dig."

Fast jag har ju redan "sågat" Barra-Q för att den verkade tråkig att paddla och Royal är en uppdaterad variant på den om jag förstod det rätt.

Fast jag tycker tvärtom...

Trapper Barra-Q, VKV Lisa, Commander type-S är roliga att paddla medan Tiderace m fl är tråkiga att paddla. Men menar du roll och lek istället så kan ordningen bli tvärtom.
 
Roll och lek är det som gäller, med vanlig rekreationspaddling (snabb) som prio två.

Zegul 550 kostar nu 20.000, priset på hemsidan gällde ett restlager. Enligt uppgift nu med "enormt mycket högre kvalitet med bl a lättviktsluckor, förstärkningar i skrovet och oerhört hög
finnish".

Tja, nu har jag tre kajaker att testa.
 
... eller Adventure om du vill sätta fokus på lek. För paddling tof jobbet så är Barra-Q eller Royal bäst ur Trappers sortiment och Albacore är mittemellan...

Trapper brukar vara öppna för personlig anpassning, t ex Lettmanns styrpedaler som kan passa dina stora fötter bättre än originalen.


På min 2 år gamla Trapper Albacore har jag en extra liten packlucka bak (specialbeställning) då denna lucka bak av någon anledning inte finns på Albacore, men jag valde utan skott mellan luckorna. Sedan har jag från fabriken fått den främre skotteväggen flyttad 20 cm bakåt så att packutrymmet fram blir större till priset av att igen > 175 cm kan använda kajaken.

På bryggan vid kanothuset var det idag en tjej som har en Trapper Royal med Lettmann pedaler, med ett VKV rör och kölskena i aluminium.

Så det går att beställa special från Trapper men man bör med mina erfarenheter vara ute i god tid. Jag tycket jag var ute i god tid som beställde i januari-februari för önskad leverans till slutet av maj, men så var det inte.

Tobbe, jag tror att du är för dina 182 cm, 97 kg och fötter i 45/46 är för stor för en Albacore som du skrev i ett annat inlägg. Inte bara kroppsvikten, utan jag tror det blir trångt för fötterna.

Jag är 167 cm, väger ca 65 kg och fötter i storlek 39,5.

Per

Edit. rättat skrivfel. Det heter kanothuset
 
Senast ändrad:
På bryggan vid kanotkust var det idag en tjej som har en Trapper Royal med Lettmann pedaler, med ett VKV rör och kölskena i aluminium.

Per

Du kan även få Royalen med en extra liten(grund) fika lucka fram som inte hindrar en centrerad och tight benhållning, gärna då ihop med nämnda Lettmanns pedaler!
Både Royal, Barra-Q å Albacore går att beställa i kol inte helt fel med 5kg mindre att lyfta upp på biltaket ;)

/Janne
 
Du kan även få Royalen med en extra liten(grund) fika lucka fram som inte hindrar en centrerad och tight benhållning, gärna då ihop med nämnda Lettmanns pedaler!
Både Royal, Barra-Q å Albacore går att beställa i kol inte helt fel med 5kg mindre att lyfta upp på biltaket ;)

/Janne


Japp. Min Albacore har skrovet i kolfiber/Kvelar. Se min hemsida http://home.swipnet.se/brune/

Och hon som har Lettmann pedaler på sin Royal har nog det grunda packutrymmet framför sittbrunnen.

Så glömde jag skriva en sak.
Jag har en låsbygel (modell grövre) fastplastad bak i stället för bärhandtaget. Låsbygeln hade jag köpt själv och tog med till fabriken i samband med beställningen, då jag också provade ut hur långt bakåt som det var lämpligt att flytta skottet.

Jag har sådär 25 km till Trappers fabrik i Hallstahammar, inte i Surahammar som någon skrev. Avståndet mellan Hallstahammar och Surahammar är sådär 11 km fågelvägen så de bägge orterna ligger nära varandra. Men blandar man ihop de 2 orterna för någon som bor där och som jobbar i stan (Västerås) så blir dom sura, i synnerhet dom från Sura :cool:

Per
 
komfort

Hej Tobbe

Deplacementen som anges skall mer ses som rekomendationer med en viss tolerans

En vanlig 5meters kajak sjunker ungefär 5mm för varje 10kg. Jag väger knappa 90kg och har inga problem att paddla Albacoren med packning för några dagar. Skall man ut på extrema långfärder finns det andra kajaker.

Det absolut viktigaste är att du få plats i kajaken och kan sitta riktigt.

Adventuren ä mindre än Albacoren och mer tänkt för dags paddllingar och kortare turer.

Det finns lite bilder och text på den här bloggen

http://kusthare.blogg.se/

Stefan har ungefär dina mått

Det finns också andra som skrivit om kajaken. Du kan söka på nätet

Här en filmsnutt

http://www.youtube.com/watch?v=5yPlcSMyNTw

Hans Friedel
 
Konstiga jämförelser.

Nu har jag bara skummat inläggen här. Först skall jag säga att jag har sålt Tiderace så det inte blir en massa hackande. Jag har även sålt Prijon, Zegul, Revalkayaks... och kanske några andra ni nämner. Jag har dessutom paddlat/testat många av de kajaker ni nämner dock icke Trapper. Därför uttalar jag mig inte om dem...(förrän jag fått äran att testa dem).

Att jämföra Tiderace med Revalkayaks? Varför göra det överhuvudtaget. Det är två helt olika kajaktyper.

Att säga att X och X är rolig att paddla men inte Y och Y är högst individuellt. Det beror på vilken paddlartyp du är. Jag tycker att VKV Lisa är en ganska tråkig kajak. Tiderace Xplore_S är den roligaste havskajak jag någonsin paddlat. Det betyder inte att just Du tycker detsamma.

Det finns idag inte någon kajak på marknaden med den skrovformen (vad jag vet) och de som orkat studera skrovformen på en Tiderace kan se detta. Detta krävs att du vet något om hur andra kajaker ser ut annars blir det meningslöst. Jag tänker inte gå in på skillnaderna, men har ni chansen så kolla när många kajaker är samlade.

Vad är en bra kajak? Detta är dock inte individuellt, utan det är hur designern lyckats med sitt jobb från tanke till dator till konstruktion och verklighet. Det hela handlar om balansen mellan en massa olika koefficienter, en välbalanserad kajak ger dig maximal känsla och kontakt med kajaken. Xplore_S är en mycket lyckad havskajakkonstruktion, förmodligen den bästa på marknaden just nu. En van paddlare bör känna detta direkt. Även en ovan paddlare känner detta om han får chans att testa ett antal kajaker sida vid sida.

Kolla runt lite och se vad ni kommer fram till, vilken annan/andra kajak/er liknar Tiderace skrovform? De finns de som har dragen så intet är nytt under solen. Jag vet att Aled Williams som designat kajaken har lagt oerhört mycket tid på att hitta det han sökte i en kajak.

Om jag nu skulle hitta en kajak som kan jämföras med Xplore_S för runt 15k så är det som någon nämde Zegul 550 (om det finns några sådana 08:eek:r kvar vet jag ej). Johan Wirséns mest lyckade kajakdesign. Lätt att lära sig allt i utan att vara trög att paddla. Den har swedeform och en ganska snabb havskajak med skarpa slag och är förvånansvärt lätt att hantera med kantning. Den har dock inte den komfort som Tiderace har, men det går att anpassa individuellt.

Tester på några av kajakerna kan ni läsa här:
http://liffesblogg.kajakevent.se/
Ni kan också läsa ett högst ovetenskapligt speedtest på min (fd) blogg.

PS. Det ofta angivna rådet att testa många kajaker, är för en nybörjare ganska meningslöst. Lyssna på din säljare vad han rekomenderar. Är din säljare typen "jaha X kajaken äsch det är bara skit" eller han har en bestämd tjurskallig uppfattning om vad paddling är och inte är openminded... byt säljare.

Tobbe! Lycka till med kajakköpet!

Mvh,
Leif
 
Prijon Marlin struken

Igår besökte jag Äventur i Söderbärke och deltog i deras "prova på" tur och fick därmed en liten grund till plattpaddling och nära tre timmars test av Prijon Marlin.

Thor-Alf och Katarina är väldigt trevliga och verkar bra att ha att göra med, rekommenderar deras miniturer för alla som vill testa paddla...

Prijon Marlin var däremot inte riktigt lika trevlig. Tog bara en kvart att komma överens med initialstabiliteten men där är jag bortskämd från forskajaken jag paddlade sist. Slutstabiliteten var dock mycket bättre på Marlin än forskajaken (som referens var det Pyranha Karnali storlek M jag paddlade då).

Sittbrunnen kändes högt upp, slog i paddeln titt som tätt (säkerligen dålig teknik) och kunde inte luta mig särledes långt bak.

Knästöden sitter för långt bak så mina knän hamnade framför dessa, kanske går att modda lite men... Kunde inte ha stolen så mycket längre bak om man ska ha 8-10 cm avstånd mellan rygg och sittbrunnskanten.

Roderlinorna hamnade precis vid knäet och på dem sitter någon form av skruvförband mellan vajern bak till rodret och remmarna fram till pedalerna. Dessa hamnade precis vid knäskålen.

Packluckorna verkade rätt meckiga med ett sladdrigt plastlock med ett ytterligare gummilock alá kapell. Fikafacket är dessutom av neopren och var fuktigt i nästan alla Prijonkajaker vi hade under turen.

Paddlade första tredjedelen med rodret i men fällde sen upp det, inga större problem att ta sig dit man vill utan även för mig som total nybörjare. Med vinden snett framifrån fick jag så klart jobba lite med att hålla rätt kurs då jag varken hade roder eller skädda men inte alls så farligt som jag trott.

Stryker därmed Prijon Marlin från listan över intressanta kajaker och har därmed kvar Zegul 550 och TideRace Xcite.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.