Billigare "TideRace Xcite"?

Hoj!

Jag har i många år varit sugen på kajak och efter helgens grundkurs i forskajak blev suget inte direkt mindre. Det är den enda kajakkontakt jag haft.

På sikt vill jag komma igång på riktigt med forskajak men först vill jag ha en havskajak då sådant vatten är mer tillgängligt.

Läste nya numret av "Paddling" och deras test av nio havskajaker. Föll för TideRace Xcite som verkar vara lekvänlig, rollvänlig men samtidigt snabb och lämplig för tur.

Det går att läsa utdrag ur omdömena en bit ned på sidan här (under TideRace-loggan): http://kayakevent.se/

Grejen är att 31.000 är mycket pengar, speciellt när man aldrig paddlat tidigare. Priset verkar dessutom vara ungefär det samma i både Tüskland och Norge, till skillnad från cyklar...

Finns det billigare kajaker som har likvärdiga egenskaper? Går det att hitta Xcite begagnad? Hur mycket billigare är begagnade kajaker? Cyklar hamnar i princip direkt på halva nypriset...

Jag är 182 cm, 97 kg och fötter i 45/46. Kommer främst paddla i insjö men vill även ut i havet och busa vid tillfälle.

Mer info om Xcite:
Tillverkaren: http://www.tideraceseakayaks.co.uk/index.php/kayak-models/xcite
PDF med data: http://www.kajakevent.se/tideraceinfo.pdf
Bilder: http://www.bolgenogmeg.com/section7/section7.html

Tack på förhand!

/Tobbe
 
Mitt råd är att inte springa för att köpa en Tiderace, eller annan kanot, innan du provat alternativen. Ska du paddla i insjö och långtur finns det andra mer lämpade modeller och hur många dagar med lek i vågor blir det för dig?

Om du läser i Paddling så läs i tabellen där det framgår att Tiderace har betyget 3,7 i initialstabilitet men 4,4 i trygghetskänsla? Att en kanot med den skrovformen får uttalandet "Snabbaste havskajaken jag provat" får också tillskrivas en viss partiskhet åt lekhållet...

Kika på och försök att få prova VKV Lisa, Elite/Offshore eller en Reval Kayaks Cruiser/Commander om du vill ha fina kanoter för motions och fikaturer på hemmaplan som även klarar lågfärd. Vill du sen ha något att leka i vågorna med köper du en billig och oöm forskanot av samma typ du redan provat.

Annonser hittar du bl a på www.kanot.com och www.kanotmaraton.se
 
Tack för bra svar.

Jag är egentligen inte så intresserad av långturer (om "lång" avser övernattningar) utan är mer intresserad av att utforska vatten, rolla och paddla till jobbet (24 km landvägen men vatten hela vägen). Vet inte hur mycket eller hur man kan leka på plattvatten men inbjuder kajaken till bus är det ett klart plus. :)

Så mycket våglek blir det så klart inte då det är knappt vågorna bryts hemikring.

För våglek i havet antar jag att det blir medan man paddlar på tur, att ta en forskajak till någon vågplats i havet bara för att leka där är inte sannolikt då jag bor 45 minuter från Västerdalälven...

Om kajaken relativt lätt slår runt men varnar i god tid så man kan parera bör man kunna ha lågt betyg i initialstabilitet men högt i trygghetskänsla?
 
Varför inte en turbåt ;)
Finns många å välja på som tex Vajda Civetcat,Nelo Viper 51-55-60 eller varför inte en Streamliner Touring(med packlucka) den kan du köra med även i havet! Mkt roligare å paddla å så mkt lättare få upp på biltaket själv ;)

/Janne
 
Hej där.

Du kan lugnt springa och köpa en Tiderace Xite. Om du bara känner att du sitter bra i den så kommer du att ha en kajak som ligger i toppskiktet i det mesta i fråga om kvalité och prestanda.

Jag har paddlat Tiderace Xite hela våren och sommaren och är helnöjd.
Den ligger vackert i vattnet och är en fröjd att se på när den ligger i land. Xite är en stabil kajak som man lätt skulle kunna sätta en helt nybörjare i utan han el, hon skulle känna sig minsta nervös. Man kan kan kanta Xiten så att man har vatten upp på kapellet innan kajaken viker ner sig,men inte heller när Xiten tillslut är på väg runt är det speciellt dramatiskt utan man hinner lätt stötta till lite så är man uppe igen.

Tiderace Xite är inte världens snabbaste kajak, men man håller utan problem en för de allra flesta normal marschfart. Man hamnar inte efter, och i synnerhet inte när vattnet börjar att stöka.
Xite är inte lika kursstabil som tex. Xplore modellerna och det är pga. den relativt kraftiga rocker samt det lite plattare skrov som Xite har. Men med ca 50% Skädda nere vid längre raktfram paddling går även Xite som på räls.

Att kajaken är konstruerad för stora vatten märks. Det är först när riktigt stökar till sig som det där fåniga flinet blir ännu fånigare. Xite inger förtroende och är förutsägbar.

Jag skulle kunna skriva ett par rader om hur lättrollad Xiten är, men det känns onödigt.

Finns det inga baksidor med kajaken då? Ja om man är ute efter en kajak som är väger lätt så är Tiderace kanske inte det självklara valet. Tex. väger Xite 27kg i classic versionen, och Xplore 28kg. Men det är för att kajakerna är lite kraftigare byggda och förstärkta lite här och där.
Priset skulle också kunna vara något som man ser som lite besvärande, men dyrt är något först när det inte är värt det, så var det med det. Priserna ligger för övrigt i samma prisklass som tex. Valley, P&H, Necky, Rockpool.

Nu ska sägas att jag faktiskt är lite partisk eftersom jag själv införskaffat en Tiderace Xite, men jag räknar med att Xiten kommer att finnas i min ägo i många år framöver så priset kontra kvalitet slaget på några år blir ju inte så högt, det var i varje fall vad sa till min sambo innan köpet. = - D

Frågan som man kanske bör ställa sig innan man bestämmer sig för ett köp en Tiderace, är kanske inte om den ena eller den andra kajaken är billigare med en tusenlapp eller två, utan, Vill jag ha en Tiderace? Är svaret ja, Gå och köp en. Så enkelt.

Mvh. Peter.
 
Tjena,

Jag tror en ny kajak runt 30 tusen kan vara lite väl högt siktat. Det är nog bättre att börja med något billigare och se vilka vatten och vilken typ av paddling man kör.
Till jobben kan en oöm rotationgjuten vara ett bra val - samma materialtyp som fors-lådorna som man kan slita och slänga med lite hur som. Om man mest kör slätvatten är turbåtarna, motionskajakerna roligare - man sitter bättre och får mer fart. Plus att dom inte är så j...a tunga som havskajakerna är.
Kör man bara kortare svängar över någon timme på havet kan en stabil turbåt med skott funka precis lika bra.
Fördelen med havskajaken är om den ska lastas och kanske om man vill öva rollar. Många motionslådor ramlar man ur innan man påbörjat rollen.

Det är svårt att hitta en kajak som täcker upp många användningsområden - det kan vara bättre att satsa på en eller två lådor som är bra på något och hyra om man vill göra något annat.

För att hitta ospecificerade havskajaker kan man söka efter "kajak" eller "kanot" på blocket - man kan hitta precis vad som hellst. Kajaker som säljs av kunniga användare hittas ofta på kanot.com.

// Erik
 
Det finns

rätt många äldre trådar med råd för kajakspekulanter. Alla trådar innehåller massor med uppmaningar att provpaddla. Dina önskemål kommer sannolikt att modifieras en del när du provar olika modeller. Blir du såld på paddling behöver du efter ett tag flera olika kajakmodeler för olika ändamål. Förstår inte varför du vill rolla på din insjö.

Tycker att du fått rätt bra råd ovan men kom ihåg att det finns i stil med 500 olika kajakmodeller att välja på som varit aktuella på svenska marknaden sista 20 åren.

För att surfa så kan en dedikerad surflåda eller en forslåda vara roligast men även en sådan Svenssonlåda som VKV-Lisa är mycket rolig att surfa med.

Thure
 
Hoj!

Jag har i många år varit sugen på kajak och efter helgens grundkurs i forskajak blev suget inte direkt mindre. Det är den enda kajakkontakt jag haft.

På sikt vill jag komma igång på riktigt med forskajak men först vill jag ha en havskajak då sådant vatten är mer tillgängligt.

Läste nya numret av "Paddling" och deras test av nio havskajaker. Föll för TideRace Xcite som verkar vara lekvänlig, rollvänlig men samtidigt snabb och lämplig för tur.

Det går att läsa utdrag ur omdömena en bit ned på sidan här (under TideRace-loggan): http://kayakevent.se/

Grejen är att 31.000 är mycket pengar, speciellt när man aldrig paddlat tidigare. Priset verkar dessutom vara ungefär det samma i både Tüskland och Norge, till skillnad från cyklar...

Finns det billigare kajaker som har likvärdiga egenskaper? Går det att hitta Xcite begagnad? Hur mycket billigare är begagnade kajaker? Cyklar hamnar i princip direkt på halva nypriset...

Jag är 182 cm, 97 kg och fötter i 45/46. Kommer främst paddla i insjö men vill även ut i havet och busa vid tillfälle.

Mer info om Xcite:
Tillverkaren: http://www.tideraceseakayaks.co.uk/index.php/kayak-models/xcite
PDF med data: http://www.kajakevent.se/tideraceinfo.pdf
Bilder: http://www.bolgenogmeg.com/section7/section7.html

Tack på förhand!

/Tobbe

XCiten är en fantastiskt bra avvägd allt-i-ett kajak.Min fru har en, och den är snabb nog för att vara med på färd, stabil nog för att vara trygg, och ändå mycket mycket lättmanövrerad. Så om pengar inte är ett problem, kan den vara ett utmärkt val. Den är mycket slutstabil, men initialstabiliteten är låg. Det sista är idealt i vågor.

Men storleksmässigt kan du ha ett problem. De nya ser lite annorlunda ut än de gamla, lite mer plats. Jag har själv en NDK Romany, helt enkelt för att gamla XCiten var för smal för mig över vingarna och lite för låg (din skostorlek är på gränsen, men går).

Tror inte du kommer att ångra et köp om du sitter bra i den, men ändå måste första rådet vara att sitta i och prova. Du behöver inte prova en massa kajaker, men du måste definitivt prova den kajak du tänker köpa. Är du lika fäst vid den efter att ha provat osm att ha läst, och har råd, köp den. Tvekar du, börja prova fler.

--- Mats ---
 
Hehe, det var ju TideRace Xplore de testade i tidningen och inte Xcite! Strunt samma, Xcite låter iaf. roligare.

Mina två närmaste kajakbutiker (Kajaktiv i Dala-Floda och Äventur i Söderbärke) rekommenderar båda Prijon Marlin.

http://web.me.com/james.kajaktiv/Kajaktiv2009/Marlin.html
http://liffesblogg.kajakevent.se/#post12

Sub 16' är klart mer överkomligt för en första kajak och beskrivningen låter snarlik.

Självklart ska jag provsitta innan jag köper något, men först vill jag ju veta vad jag ska provsitta. Att provpaddla tror jag inte ger så mycket då min enda referens är forskajak...


Och det där om att rolla i insjö... För att man kan, inte för att man behöver. Det verkar helt enkelt roligt! :D Ska jag börja med fors på riktigt är det dessutom "nödvändigt" att ha som ryggmärgsreflex. Drömmer dessutom om att glida runt bland isflaken i dimman på senvintern, då vill man inte simma...
 
Provpaddla

är mycket viktigt. Din kontakt med kajaken via sitsen och sittställningen är minst lika viktig som motsvarande på cykel. Det är först efter ett par timmars paddling med en kajak som träsmaken etc visar sig. Testa dessutom gärna både med och utan last och hur kajaken går i motsjö respektive medsjö.

Eskil är kul. Så kul att jag faktiskt då och då gör det i en VKV Lisa trots att det egentligen inte går. Tricket är att sätta sig på kajakbotten framför sitsen med låren instuckna under fördäcket.

Thure
 
xplore s - lågvolymversionen om man ska vara riktigt petig... Och den fick ju närmast sjukt bra recensioner.

Och 30 tusenlappar ja, det är mycket för en kajak men sitter du bra och gillar "känslan" så klart du ska slå till. Min första egna kajak var också en "dyr" sådan, en Valley Nordkap som jag rakt av köpte för "känslan" i den då jag hade provpaddlat. Två år senare blev det en ny kajak och jag sålde då Nordkappen med bara några tusenlappars värdeminskning. Välskötta kajaker behåller andrahandsvärdet så paddlar du hyggligt mycket och sköter den så lär värdeminskningen vara mindre än hyrkostnaden om du hade hyrt i stället.

/Rickard - Numera ägare till både en Tiderace Xplore och en QCC700
 
Hehe, det var ju TideRace Xplore de testade i tidningen och inte Xcite! Strunt samma, Xcite låter iaf. roligare.

Mina två närmaste kajakbutiker (Kajaktiv i Dala-Floda och Äventur i Söderbärke) rekommenderar båda Prijon Marlin

Och det där om att rolla i insjö... För att man kan, inte för att man behöver. Det verkar helt enkelt roligt! :D Ska jag börja med fors på riktigt är det dessutom "nödvändigt" att ha som ryggmärgsreflex. Drömmer dessutom om att glida runt bland isflaken i dimman på senvintern, då vill man inte simma...

Hej du!

Prijon Marlin är förvisso Prijons lite lekfullare kajak MEN! Att ens jämföra den med tex. Tiderace är lite som att köpa bil, och stå och välja mellan Wv golf eller kanske en Porche,båda bilarna är bra men inte från samma planet. Kajakerna ligger så långt ifrån varandra beträffande material egenskaper pris och finish att dessa två helt enkelt inte skall jämföras med varandra punkt.

Nästan alla kajaker går att rolla om man har en tillräckligt vass teknik. Prijon Marlin är inte den bästa kajaken för rollning, även om den går att rolla. Prijons kajaker är traditionellt sett rätt djupa kajaker med ett högt akterdäck och stora sittbrunnar "man sitter inte tight" och därtill ett rätt så fett ryggstöd.

Ett tips om du ska ge dig in i kajakdjungeln på jakt efter en kajak som passar dig, är att först bestämma dig för på öret hur mycket det får kosta. Utifrån det väljer du ut några modeller av plast och några av glasfiber som verkar intressanta typ två av varje. Väljer man bland för många modeller blir man bara förvirrad och får beslutsångest. Och kom ihåg, ingen kajak är bäst på allt utan det blir alltid något som får stryka på foten, alltid. Är det inte stryktålighet så är det svängprestanda eller fart osv. Något som aldrig bör väljas bort är sittkomfort.

Skulle det vara så att du blir intresserad av modell som inte säljs i närheten av där du bor,så rekommenderar jag att du tar dig tid och som en utflykt åker dit där kajaken finns. Det är aldrig värt att avstå en modell som man vill ha bara för att det är en bit att åka. Om du inte bor i Stockholm rekommenderar jag en kajakprovarweekend i sthlm. De flesta märken finns representerade här.

Om du är inne på plast, har du kollat på P&H Scorpio. Verkar vara en riktigt bra kajak faktiskt. Typisk British style. Har fantastiskt bra lårstöd. 17 tusen någonting.

Lycka till.
Mvh. Peter.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.