Kajakhållar Tips...

Jag svarar för mig.

Jag försäkrar mig ibland. Ibland inte. Ibland verkligen inte. Det gäller både taklast och hela livet i övrigt. Jag baserar dessa bedömningar på allt emellan himmel och jord. Gällande livets olika risker, inklusive taklast: jag tar risker, jag tar kalkylerade risker, jag är också otroligt försiktigt.

Det beror på.

Jag använder ibland hängslen och livrem, ibland går jag med rumpan bar. Jag skulle ALDRIG i livet påstå att jag har fullständig koll (sannolikhet och konsekvens) på de risker jag utsätter mig själv och andra för. Med samhällsnormer, med gutfeeling, med beprövad erfarenhet och med tur så har jag hittills överlevt. Hittills har jag inte heller skadad andra allvarligt. Ta i trä!

Sen att jag tror att de största riskerna för att skada sig själv och andra ligger långt ifrån taklast - det har ju fan inte med den här tråden att göra. (Och mina hållfasthetskunskaper från teknisk högskola och yrkesliv hjälper rätt lite där...)

Alla som vill dubbelsäkra sina kajaker på taket: Bra!! Gott!! Det gör även jag ibland...
De som vill ägna sig åt säkerhetspanik, eller insinuationer.... Well, jag skall försöka lugna ner mig... ;)

Ett bra svar. Det händer att även jag slarvar med det själv vid kortare/långsammare transporter. Alla måste göra sin egen avvägning, men att utgå ifrån att "det aldrig kan hända mig" är att sticka huvudet i sanden och inte våga se.
 
Att jag kan mer hållf än de flesta innebär inte att jag inte kan lära mig mer. Hur försäkrar du dig att nåt sånt här eller liknande aldrig händer dig?:
rails.jpg

Vad baserar du din bedömning på? Röntgen, förstörande provning eller en extra morgonbön? ;)

Tack vare en lina i fören blev kajakerna kvar på taket. Hela turberättelsen på den alltid lika aktuella sidan kajak.nu:
http://www.kajak.nu/bilder/bilder2003/div03_1/

Om du nu jobbar mycket med att göra hållfasthetsbedömningar så kanske du har lätt för att förstå att jag inte baserar mina bedömningar på bilder av helt andra takräcken än de jag själv använder.

Röntgen, förstörande provning resp extra morgonbön står inte på menyn när jag gör mina bedömningar av mina lastsurrningar, men det är möjligt, för att inte säga sannolikt, att du och jag jobbar helt olika...
Och beträffande hur jag försäkrar mig mot sådana här händelser; så är det ju dels genom en separat kanotförsäkring, och dels genom min bilförsäkring.
Jag är faktiskt inte orolig alls.
 
Om du nu jobbar mycket med att göra hållfasthetsbedömningar så kanske du har lätt för att förstå att jag inte baserar mina bedömningar på bilder av helt andra takräcken än de jag själv använder.

Röntgen, förstörande provning resp extra morgonbön står inte på menyn när jag gör mina bedömningar av mina lastsurrningar, men det är möjligt, för att inte säga sannolikt, att du och jag jobbar helt olika...
Och beträffande hur jag försäkrar mig mot sådana här händelser; så är det ju dels genom en separat kanotförsäkring, och dels genom min bilförsäkring.
Jag är faktiskt inte orolig alls.

Du berättade aldrig vad du baserar dina bedömningar på. Min branch lägger årligen miljardbelopp på hållfasthetsanalyser och provningar, så om du har nåt annat tips hade det ju varit värt en del...

Remmarna kan man givetvis enkelt kolla så att de är väl spända och inte uppvisar slitage (det var inte remmarna som hade brustit i bilden ovan). Men själv saknar jag exakt information om hur infästningarna av mina takräcken ser ut och vilket material det är utfört i och vilka defekter som finns i detta. Dessutom vet jag inte vilka laster som verkar på kajakerna när jag tex möter en lastbil på 90-vägen samtidigt som det kommer en kastvid. Jag erkänner sålunda att det finns en viss osäkerhet i alla takräcken. Jag inbillar mig inte att railsen på bilden är sämre än andra.

Det jag vill ha fram är att ingen kan garantera att takräcket inte lossnar (sånt händer faktiskt). Att tro nåt annat att lura sig själv. Sen är det givetvis en personlig bedömning när man väger extrajobbet med för- & akterlinor, mot den extremt lilla sannolikheten för haveri och de väldigt stora konsekvenser ett haveri kan få. Och då menar jag inte de materiella skadorna som du har försäkrat dig mot utan de personliga skador som din kajak kan orsaka när den passerar framrutan på en mötande bil.

Det jag vänder mig emot är att förneka risken.
 
Hur du vill formulera andras synpunkter känns inte jätteviktigt för mig.
Konstaterar bara att du själv väljer vad som går att kolla, eller inte går att kolla tämligen godtyckligt samt att du till större delen även godtyckligt förutsätter hur andra går till väga när det gör sina bedömningar. Vad din "branch" har med det här att göra hör väl till de saker jag ödmjukt konstaterar att jag saknar all insikt i.

Att redogöra för mina bedömningar avseende metoder och omfattning skulle troligen trötta ut de mest insnöade forumister, inte heller kan jag säga generellt hur detta går till - men jag upplever tydligen till skillnad från dig att jag har tillräckligt mycket indata om något av mina takräcken för att kunna avgöra när jag behöver surra kanotändarna eller ej. Att avgöra om det finns mystiska osynliga sprickor i bogseröglorna, som faktiskt kan ha varit utsatt för rätt stora belastningar, tycker jag inte heller är lätt, men nöjer mig i det fallet som i de andra att ställa osäkerhetsintervallet i mina bedömningar i proportion till konsekvenser, samt känna efter med valfri kroppsdel hur stor risken för samverkande haverier är. Det är ju t ex lite skillnad om det är fråga om oberoende och redundanta system, eller om brottlastförhöjningen vid total kollaps är obefintlig som vid t ex fortskridanderas.
 
Allt kan hända. En bekant glömde spänna fast främre prisade linan i bogseröglan, linan hamnade under ena framhjulet medan bilen rullade framåt. Kajaken vek sig över motorhuven, slet loss takräcket, ja och allt hamnade hamnade på vägbanan.
 
Allt kan hända. En bekant glömde spänna fast främre prisade linan i bogseröglan, linan hamnade under ena framhjulet medan bilen rullade framåt. Kajaken vek sig över motorhuven, slet loss takräcket, ja och allt hamnade hamnade på vägbanan.

Tokigt. Tråkigt. Men jag får ett stort flabb av min inre bild. (ber om ursäkt till den utsatte).
Och det är ju inte svårt att se kvällspressens löpsedel... ;)

Livsfarligt med Främre Lina

Och Bosse Bildoktorn berättar brett.
 
Jo, allt kan hända, vid avfärd från Arneri ovan, backade jag över paddeln efter att noggrannt surrat kajaken... Saknade nog en del indata där.
 
Är inte den dragöglan en bra fästpunkt ;-)

Jo, öglan är en perfekt fästpunkt, men då måste jag skruva in dragöglan i kofångaren först, och den är inte precis lämplig att ha i kofångaren när jag inte kör, så helst skulle jag ha en lite bekvämare lösning om det fanns en bra sådan någon kände till.

Som det ä rnu nöjer jag mig ofta med att binda ihop två kajaker med varandra där fram, och sedan surra dem där bak till draget.

--- Mats ---
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
MrP Tips om en SUP paddleboard Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Charityman Packraft i Jämtland - tips! Paddling allmänt 0
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Garoto Byte av roderlina och hölje, behöver tips! Paddling allmänt 3
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
brglnd Tips kajakköp Paddling allmänt 4
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Karinsan Knarrande fotstöd. Tips? Paddling allmänt 4
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
majkelsson Tips sea kayak podcasts.com Paddling allmänt 0
Lasse Be Tips från SSRS Paddling allmänt 4
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
larsn1 Söker tips för kanadensare i vildmarksmiljö Paddling allmänt 6
Slitvargen Tips på packbar flytväst för packrafting Paddling allmänt 11
Villevillut Letar efter tips på kanot. Paddling allmänt 11
Erikhelen Tips på kajak Paddling allmänt 14
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
watchEm Tips på uppblåsbar kajak! Paddling allmänt 2
Valpish Tips på mat inför långtur. Paddling allmänt 7
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
fekki Tips på 3-dagars tur med packraft Paddling allmänt 5
Lars R Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten? Paddling allmänt 3
Lico SOT som motionskajak, tips och erfarenheter. Paddling allmänt 5
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
FotoMarkus Gräsö: Tips på dagstur Paddling allmänt 1
shardell Båtsportkort och tips Helgelandskusten, Norge Paddling allmänt 0
kanis Tips paddelvatten närheten norra Småland? Paddling allmänt 3
DalecarliaBushcraft Malingsbo-Kloten tips? Paddling allmänt 3
The_Lost_Cyclist Tips på paddelforum med fokus på Kanada/USA Paddling allmänt 2
Ake Larsson Tips på sjöpaddling Dalarna, Härjedalen Paddling allmänt 0
jensskogås ProXplore K1 GF och North Shore Aspect RM - tips? Paddling allmänt 0
Elin75 Tips på nybörjartur i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 3
lina__85__hotmail.com Sökes tips på paddling i södra Sverige! Paddling allmänt 4
Ankan79 Tur tips i Närke Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...