Hur långt orkar man simma i 7-gradigt vatten?

Har forspaddlat vintertid (i södra sverige) med våtdräkt ca 4mm, tippar på några plusgrader i vattnet. Det funkar kalas så länge man sitter i kajaken. Men när jag skulle simma en bit för att hämta kajaken (som jag vid det laget trillat ur) på andra sidan Säveån blev benen väldigt tröga redan efter någon minut. Och fingerkoordination ska man inte ens prata om i det läget.

Kör fortfarande i samma dräkt, men vi har aldrig mer än 20m till land, och korta forsar. Det här är ett fint sätt att tvingas lära sig rolla om inte annat... Ska köpa torris så fort plånboken säger ja.

John

Paddlade i höstas med våtdräkt (har numera torrdräkt). Våtdräkten tyckte jag höll värmen rätt bra ner till 10 grader i vattnet. Den väldigt korta tid du nämner, kommer den av den ytterligare temperatursäkningen, eller kommer den för att vattenströmningen som sådan (fors) kyler ner snabbare?

--- Mats ---
 
Jag är däremot fullt seriös??? när jag frågar hur det komer sig att din fråga är varför han släpper paddeln med ena handen. Min erfarenhet (i och för sig kort) är att största skälet till att en kajak slår runt inte är att man släpper paddeln, utan att kajaken, eller kanske mer precist, personen med tyndpunkten över ytan, börjar luta.

Jag tror därför att om du fokuserar på frågeställningen varför den börjar luta, kommer du att komma till en punkt med betydligt större "lösningsvärde" inför framtida problem. Vi skulle kunna lägga mindre tonvikt på "lågt stöd" och istället fokusera på "lutningsundvikande" eller "lutningsbegränsande". Vi skulle till och med kunna föra det ända till punkten fullständigt undvikande av oväntade händelser. Så när jag tänker efter, fokuset jag föreslår med varför den börjar luta är också fel. Fokuset borde vara "hur kommer det sig att något händer som du är oförberedd på", och vårt fokus skulle vara "förbereddhets-stöd".

Skämt och tjat mot någon som varit villig att dela med sig åsido: Många gånger innan har slutsatsen varit att olyckor händer även erfarna personer, och det händer dem när de är oförberedda på det, och det händer trots att de normal sett kan hantera det som hände. Så med mindre någon har ett bra recept på en tidsmaskin som är enkel och billig nog att användas före varje paddelutflykt, kommer de fortsätta hända. "Expect the best, dress for the worst".

--- Mats ---

Om du följt tråden så kommer du att inse att herr "olmar" mycket väl kan ta min kritik med ett leende. Samt kanske till och med ge igen lite.

Fast till dig vill jag säga (helt seriöst) att släppa paddeln är bland det dummaste man kan göra om man paddlar kajak. Olmar är vad jag tror en erfaren kajaktist som (ursäkta ordvalet) klanta sig lite och gick runt. Erfarna klantar sig och blir överaskade eller paddar i vatten över sin förmåga. Nybörjare går nästan alltid runt när de försöker häva en lutning med sin kropp. Samtidigt som de har paddel över huvudet??? eller i endast en hand. Men hade de bara tagit ett paddeltag till på andra sidan hade det varit grönt.

För att manövrera sin kajak kan man använda sig av kantning. det vill säga att luta kajaken.
Och det är inge problem att luta kajaken mycket om du har din paddel i båda händerna.
Där av min fråga.
Faktiskt undrar jag varför han släppte paddeln med ena handen?

Sen så har jag erfarenhet av vad han menar. Nordkapen har lite samma fenomen som hans kajak. Det finns inget stopp lutar man för mycket så går det snabbt runt . Till skillnad mot många andra kajaker som har ett lite motstånd innan de ger sig.

Så ord som lutningsunvikande existerar inte för det kommer hämma din utveckling.
 
Till mats.

Jag läste din hemsida.

Angående prionkajaken så finns det en test från utemagasinet där alla alla stora människor i testen. Bedömde prion kajaken som den absolut rankaste. Nybörjare som expert.

Även en mekanisk anordning visade att den var rankast.

De små människorna i testen gillade den där emot.

Tänk på detta och försök att tvinga bort den dåliga känslan det var inte dig det var fel på utan kajaken.
 
Till mats.

Jag läste din hemsida.

Angående prionkajaken så finns det en test från utemagasinet där alla alla stora människor i testen. Bedömde prion kajaken som den absolut rankaste. Nybörjare som expert.

Även en mekanisk anordning visade att den var rankast.

De små människorna i testen gillade den där emot.

Tänk på detta och försök att tvinga bort den dåliga känslan det var inte dig det var fel på utan kajaken.

Tack för tipset, logiskt tror jag på det du säger, men det är en lång väg att vandra ändå, men jag är på åtminstone fortfarande kvar på vägen.

--- Mats ---
 
Om du följt tråden så kommer du att inse att herr "olmar" mycket väl kan ta min kritik med ett leende. Samt kanske till och med ge igen lite.

Fast till dig vill jag säga (helt seriöst) att släppa paddeln är bland det dummaste man kan göra om man paddlar kajak. Olmar är vad jag tror en erfaren kajaktist som (ursäkta ordvalet) klanta sig lite och gick runt. Erfarna klantar sig och blir överaskade eller paddar i vatten över sin förmåga. Nybörjare går nästan alltid runt när de försöker häva en lutning med sin kropp. Samtidigt som de har paddel över huvudet??? eller i endast en hand. Men hade de bara tagit ett paddeltag till på andra sidan hade det varit grönt.

För att manövrera sin kajak kan man använda sig av kantning. det vill säga att luta kajaken.
Och det är inge problem att luta kajaken mycket om du har din paddel i båda händerna.
Där av min fråga.
Faktiskt undrar jag varför han släppte paddeln med ena handen?

Sen så har jag erfarenhet av vad han menar. Nordkapen har lite samma fenomen som hans kajak. Det finns inget stopp lutar man för mycket så går det snabbt runt . Till skillnad mot många andra kajaker som har ett lite motstånd innan de ger sig.

Så ord som lutningsunvikande existerar inte för det kommer hämma din utveckling.

jag har läst tråden. Vare sig tidmaskinen eller lutningsundvikande var menade som seriösa frågeställningar, tron var att det skulle framgå av hur jag skrev. Det är tydligen svårare att få fram vissa saker än jag trodde.

--- Mats ---
 
Släppte paddeln??

Sådärja. Nu är ni allt igång.
Såhär var det. kajaken var helt ny. Det ryggstöd som sitter i är kass. Det satt konstigt hela tiden. Om du tittar på filmen så känner jag efter med fingern flera gånger eftersom jag letar efter vattenlinjen akter om sittbrunnen. (Fribordet är bara 1 tum). Jag kunde kanta åt vänster men dåligt åt höger. När jag välter försöker jag justera så jag kan kanta lika mycket åt båda hållen. Jag har alltspå sluttat paddla och experimentarar med att försöka komma rakt i kajaken och sen kanta den.
Jag håller knappt i paddeln och skall försöka känna var vattenlinjen är med vänsterhanden när det välter.

Jag har nu tagit bort ryggstödet och nu är den likadan åt båda hållen. En fantastisk kajak!
Jag kan inte låta bli att förundra mig över att såpass många vill analysera varje nyans i vurpan. För mej handlar det fortfarande om att budskapet är att man skall inte vara så säker. Skit händer så var beredd.
 
Kom igen nu jag hakade bara på för att reagerade som gjorde.
Din film är underbar.

Det är inte många som skulle ta det så där lugnt som du gjorde.

Det är hemligheten med att gå ner sig i iskallt vatten övervinn de första sekundrara och ta dig till land.

Tyvärr är det inte alla som lyckas överleva, det blir man påmind om då och då. Det är skönt att det gick vägen för dig och att du kan berätta dina erfarenheter.
 
Kom igen nu jag hakade bara på för att reagerade som gjorde.
Din film är underbar.

Det är inte många som skulle ta det så där lugnt som du gjorde.

Det är hemligheten med att gå ner sig i iskallt vatten övervinn de första sekundrara och ta dig till land.

Tyvärr är det inte alla som lyckas överleva, det blir man påmind om då och då. Det är skönt att det gick vägen för dig och att du kan berätta dina erfarenheter.

Nu är det din tur Betula pendula. Nu har du fått svar på en fråga du verkligen varit genuint intresserad av och pressat efter. Nu är jag hemskt intresserad av vad du tänkte som gjorde detta så viktigat för dig.

1. Vilka olika alternativa svar förväntade du dig att det kunde finnas?
2. Baserat på att du äntligen ha få ett av dessa alternativ som svar, eller rent utav ett helt oförutsebart svar, hur kommer det nu att påverka dig och ditt framtida agerande att äntligen få veta det viktiga svaret på en fråga du var så intensivt intresserad av?
3. Eftersom det inte var en fråga du kunde ställa i PM, utan som en del av forumet heller inte nöja dig med att inte ha fått svaret på första frågan, väntar jag dessutom med spänning på dina allmänt intressanta visdomsord baserade på din analys eller insikt baserad på svaret. Vad kan du nu dela med dig av dina tankar efter att nu känna svaret på frågan, och hur skiljer den visa insikten mot om svaret varit ett av de andra alternativen du gissade på kunde vara orsaken?

--- Mats ---
 
Enkelt.

Olmar fick ett svar om att träna låga stöd i all välmening, Det finns inget otrevligt i det svaret han fick. Men ända lackar han ur och börjar hojta om besserwissrar.

Det andra jag jag inte gillar som jag oxå skrev var att olmars svar var ett defintivt svar som han formulerade sig.gav bara ett svar på en enkelfråga finns inte bara ett svar och definitivt ingen enkel fråga.

Skulle du som trådskapare ta hans svar som sanning finns risken att du inte överlever din kris situation när den kommer.

I ett forum blir det lätt missförstånd. Och som jag ser det( och det är endast jag) överreagerar man på svar får man ta att någon retas med en synd bara att du var tvungen att rida ut med din vita springare. För som jag såg det var omar med på noterna (se inlägget med den fina bilden).

En olycka händer lätt både nybörjare som expert, och lägger man ut sitt misstag får man räkna med att man blir analyserad till och med får lite råd.
Kan man inte ta det för att man ser sig själv som expert måste man nog se till sig själv.

Men åter till dig mats låt dina vänner ta sin egen kamp så slipper det bli så löjligt. (ps har oxå gott till andras försvar och duktigt på nöten ds)

Säg bara att du tycker att jag är en fjant eller liknade. men låt olmar kritisera mina inlägg mot honom.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Teknikern Att paddla långt,,,eller inte. Paddling allmänt 19
avslutat medlemskap 1003 Paddla länge kanske, inte långt... Paddling allmänt 9
Björn_L Paddla långt???... Paddling allmänt 1
lellky Hur långt paddlar man? Paddling allmänt 4
oberg_niklas Hur långt in på säsongen kan man paddla med våtdräkt Paddling allmänt 7
emyrin Hur långt? Paddling allmänt 14
madnick Hur långt har ni paddlat? Paddling allmänt 5
andremorgan Varför är baksida lår alltid spända när man roddar? Paddling allmänt 1
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Blade06 Helt Ny Hemsida om Surfskipaddling - och hur man börjar... Paddling allmänt 0
bahlgren8 Packraft i Rogen om 1 vecka - vad bör man inte missa? Paddling allmänt 4
andre123 Hur tar man sig genom slussen i Stockholm? Paddling allmänt 7
DalecarliaBushcraft Vart kan man paddla till helgen? Paddling allmänt 5
Nicopia Var hittar man krokar? Paddling allmänt 6
henka111 Hur tätar man en Alu-kanadenssare som läcker i mitt skarven Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Ainon Att tänka på om man paddlar själv? Paddling allmänt 96
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
Bootsy25 Fiskekajak el. liknande där man sitter mot varandra? Paddling allmänt 6
PeterTK Hur går man i/ur vid hög brygga? Paddling allmänt 8
jazzmatsa prylar som man retar sej på/grejor som är skit Paddling allmänt 146
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
Kal-P-Dal Hur mycket vatten behöver man per dag? Paddling allmänt 43
lkp317 Var hyr man kajak nu i Sthlm området? Paddling allmänt 4
Stuvarn Kan man ha för liten vinge? Paddling allmänt 17
Ace 374 Ja då ha man vält ! Paddling allmänt 6
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
fraewu Hur man botar rädsla efter paddelolycka Paddling allmänt 6
sir Toby Hur länge överlever man i vatten? Paddling allmänt 4
jamo Var kan man köpa en färdig Pagaj? Paddling allmänt 9
kajakmicke Hur stretchar man efter paddling? Paddling allmänt 3
marot858 Vart hittar man estlandskajaker? Paddling allmänt 9
Hederstedt Kan man paddla från mälaren till yngern? Paddling allmänt 5
stefanhum Hur köper man en Lendal paddel ? Paddling allmänt 3
Bertil Får man tälta i Nationalpark? Paddling allmänt 3
fswede Var kan man provpaddla Reval Viking Paddling allmänt 0
xtrem Törs man paddla..? Paddling allmänt 23
Zingo62a Var kan man köpa epoxy..... Paddling allmänt 3
Mr Ardbeg Då är man Paddling allmänt 5
Zingo62a Hur bör man sitta.... ?...*L* Paddling allmänt 3
salgo60 Webservice hur lång paddel man skall ha Paddling allmänt 3
Kajakob Utrustning till point65 XP, vad skall man tänka på? Paddling allmänt 12
tstevg Skall man verkligen Behöva köpa kartor & Sjökort Paddling allmänt 12
Stadan Hur får man tag i kapellväv? Paddling allmänt 9
Stefan Torstensson Hur håller man sig torr i sittbrunnen ??? Paddling allmänt 12
gullegubben Då var man igång igen då... Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.