Hur långt orkar man simma i 7-gradigt vatten?

Inte nödvändigtvis paddel-relaterat men mestadels då det är den ungefärliga vattentemperaturen i vattnen kring Stockholm nu och alltflera inklusive mig själv ger sig ut i lätt förrädisk vårsol.

Hade en diskussion med en vän om hur långt man kan klara att simma med flytväst i vanliga kläder (ej våtdräkt / torrdräkt) om man skulle tvingas överge kajaken av någon anledning. Vad tror ni? Finns det några fasta fakta / rapporter kring saken?

Jag gissar att man domnar av rätt kvickt och att det kan bli livsfara rätt fort även om man flyter? Min gissning var att redan efter 50 meter kan det bli rätt krisigt..
 
Detta

är oerhört individuellt. Mängden fettväv är viktig. Ligger du stilla klarar du cca 3 ggr längre tid än om du simmar innan du blir medvetslös.
Tighta kläder där det inte blir så mycket cirkulation av kallt vatten runt huden kan vara bättre.

Thure
 
Jag misstänker likadant som du Jamo, att efter 50 meter är det inget kul längre och då börjar man fundera på om man ska bli ännu en siffra i statistiken. Jag skulle aldrig ens komma på tanken att riskera att bada utan torris och underställ när vattentemperaturen är under 15 grader, jag klär mig efter vattentemperaturen och med torris och underställ klarar man galant att simma lång tid bland drivisen på vintern.
 
Det finns en

mycket obehaglig tabell från tredje riket i ärendet.
Summan av kademumman är att i allt vatten kallare än kärntemparturen, fryser vi såsmåningom ihjäl i.
Flytning kan förlänga processen.
Att ge sig ut i 7 gradigt vatten utan torris och backup verkar mer än lovligt dummt.... nuff!
 
Dum

Jag paddlar ofta i vatten runt 7 grader utan torrdräkt. Jag kanske är dum, men jag har alltid trott att det är en ekvation med risker, konsekvenser, bekvämlighet och upplevelser som variabler och som bara kan skattas av varje enskild individ.
 
Det låter i och för sig som en sån där ekvation som har en lösning ända tills den en dag får en helt annan lösning beroende på att nån faktor förändras, eller så får man plötsligt en nolla i täljaren, eller rent av i nämnaren. Om det är dumheten som utgör högerledet så kan förstås resultatet ändras dramatiskt av såna händelse.

Det finns alltid stor risk att den typen av ekvationer fungerar så länge t ex ett antagande om kalkylränta stämmer med verkligheten. Men problemet är ju att med flera antaganden i en formel så är det ofta väldigt bedrägligt eftersom man överskattar precisionen i beräkningen. Man underskattar effekten av osäkerhetsintervallen, och bara för att man formaliserat bedömningen tappar man känslan för att det hela är en gissning. Risken blir förstås ännu större om sådana här beräkningar används i politiska sammanhang. Benchmarking, t ex i form av kallbad, kan möjligen öka precisionen, men framförallt öka förståelsen för osäkerhetsintervallen. De glimtar jag såg av den kanadensiska länken kändes som intressanta tester, om man nu av nån anledning inte vill prova med sin egen kropp.

Har blivit rammad och överkörd av motorbåt i majvatten, som låg under 10 grader. Det gick långt över förväntan att simma osv. Har plurrat från kajak i 12-gradigt höstvatten - det gick alldeles utmärkt. Har också hoppat i från brygga i badbyxor en solig majdag och tog mig den gången knappt tillbaka till bryggan. Alla tre händelserna inträffade i olika mälarvatten.
 
Har faktiskt testat simma i kallt vatten! Sent -07 så simmade jag en 200m i 8,5gr det var kallt men jag överlevde! Brukar bada året om men upplever att när vattnet går under 4,5gr är det inte roligt,då blir bara ett snabbt dopp! Men vid 8,5-9,0gr så kan du faktiskt vara i en stund! å när tempen gått upp till 11-12gr brukar jag känna mig rätt trygg i kajaken å kan hålla mig lite längre från land ;)

/Janne
 
I den där tabellen

Var det flera som i kallt vatten slocknade direkt.....
Det är en sak att vinterbada, väl förberedd, en helt annan att oförberedd börja med en rejäl kallsup
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Teknikern Att paddla långt,,,eller inte. Paddling allmänt 19
avslutat medlemskap 1003 Paddla länge kanske, inte långt... Paddling allmänt 9
Björn_L Paddla långt???... Paddling allmänt 1
lellky Hur långt paddlar man? Paddling allmänt 4
oberg_niklas Hur långt in på säsongen kan man paddla med våtdräkt Paddling allmänt 7
emyrin Hur långt? Paddling allmänt 14
madnick Hur långt har ni paddlat? Paddling allmänt 5
andremorgan Varför är baksida lår alltid spända när man roddar? Paddling allmänt 1
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Blade06 Helt Ny Hemsida om Surfskipaddling - och hur man börjar... Paddling allmänt 0
bahlgren8 Packraft i Rogen om 1 vecka - vad bör man inte missa? Paddling allmänt 4
andre123 Hur tar man sig genom slussen i Stockholm? Paddling allmänt 7
DalecarliaBushcraft Vart kan man paddla till helgen? Paddling allmänt 5
Nicopia Var hittar man krokar? Paddling allmänt 6
henka111 Hur tätar man en Alu-kanadenssare som läcker i mitt skarven Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Ainon Att tänka på om man paddlar själv? Paddling allmänt 96
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
Bootsy25 Fiskekajak el. liknande där man sitter mot varandra? Paddling allmänt 6
PeterTK Hur går man i/ur vid hög brygga? Paddling allmänt 8
jazzmatsa prylar som man retar sej på/grejor som är skit Paddling allmänt 146
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
Kal-P-Dal Hur mycket vatten behöver man per dag? Paddling allmänt 43
lkp317 Var hyr man kajak nu i Sthlm området? Paddling allmänt 4
Stuvarn Kan man ha för liten vinge? Paddling allmänt 17
Ace 374 Ja då ha man vält ! Paddling allmänt 6
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
fraewu Hur man botar rädsla efter paddelolycka Paddling allmänt 6
sir Toby Hur länge överlever man i vatten? Paddling allmänt 4
jamo Var kan man köpa en färdig Pagaj? Paddling allmänt 9
kajakmicke Hur stretchar man efter paddling? Paddling allmänt 3
marot858 Vart hittar man estlandskajaker? Paddling allmänt 9
Hederstedt Kan man paddla från mälaren till yngern? Paddling allmänt 5
stefanhum Hur köper man en Lendal paddel ? Paddling allmänt 3
Bertil Får man tälta i Nationalpark? Paddling allmänt 3
fswede Var kan man provpaddla Reval Viking Paddling allmänt 0
xtrem Törs man paddla..? Paddling allmänt 23
Zingo62a Var kan man köpa epoxy..... Paddling allmänt 3
Mr Ardbeg Då är man Paddling allmänt 5
Zingo62a Hur bör man sitta.... ?...*L* Paddling allmänt 3
salgo60 Webservice hur lång paddel man skall ha Paddling allmänt 3
Kajakob Utrustning till point65 XP, vad skall man tänka på? Paddling allmänt 12
tstevg Skall man verkligen Behöva köpa kartor & Sjökort Paddling allmänt 12
Stadan Hur får man tag i kapellväv? Paddling allmänt 9
Stefan Torstensson Hur håller man sig torr i sittbrunnen ??? Paddling allmänt 12
gullegubben Då var man igång igen då... Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.