Protestera mot förslag att förbjuda tältning i Kosterhavets nationalpark

Jo, kunskap om allemansrätten är ju högst väsentlig. Dock hindrar det inte att konflikter uppstår om bara ena parten kan lagarna.
Jag vill inte dra Kosterborna över en kam, men konstaterar att liknande konflikter uppstår på andra håll och många gånger beror det på att markägare, eller jaktarrendator, eller sommarstugeägare helt enkelt inte är intresserade av folk på sin mark (eller lika ofta; i närheten av sin tomt).

Jag tror det är dålig taktik att kohandla med sådana människor.

Jag tycker man ska ta hänsyn till de som förtjänar* det eller har rätten på sin sida. Sen kan man ju alltid ta hänsyn till andra människor, men inte för att de gormar och hänvisar till regler som inte finns, eller anser sig ha befogenheter som de inte har.

Jag skulle heller inte ha överseende med nån som klampar in på min tomt (i närheten av min bostad eller sommarstuga) och felaktigt hänvisar till allemansrätten.

På det hela taget brukar dock en lugn och mjuk ton vara det bästa - även om man är envis när man har rätt...

*man kan ju tillmötesgå människor som inte har specifikt stöd av lagen också, det är ofta ett nöje att vara storsint när man känner att det landar rätt ;-)
 
Nej, att kajakpaddlarna anses se sig själva som "elit-turister" beror nog mest på deras egna uppförande. Bara för att man kan (och har laglig rätt) paddla in i minsta vik och slå upp ett tält betyder det inte att man ska.
De flesta kajakpaddlare är "naturmänniskor" och tar sig lite större friheter än vad andra turister gör.
Man kommer dit en vecka om året och anser sig ha större rätt till naturen, enbart för att man paddlar kajak.
Jag undrar om jag inte anar problemets kärna.
Att man kan, och har laglig rätt, att gå in i minsta vik och slå upp ett tält är ju liksom det som är speciellt för kajakpaddling och kan ju inte vara fel om det ligger inom allemansrätten. Däremot kan det nog leda till att man ibland visar lite dålig hänsyn vad gäller att gå iland nära någons tomt men om det är upptaget på de mer undangömda platserna så får man ju ta det som finns. Är det inom allemansrättens regler så hjälper ju inte heller mer utbildning och information.
Är det helt enkelt så att det har blivit väl trångt i skärgården under semestern och de som kommit senast, kajakarna, är de som sas tränger sig på genom att utnyttja det tidigare tomma utrymmet mellan båtarna?
I så fall är det förståligt (om än inte rätt) att man försöker minska antalet besökare genom att utnyttja att området blivit reservat.
 
Problemet är nog inte kajaker

Efter att ha snackat med rätt många, såväl paddlare som ortsbor, har jag förstått att det i Kosterskärgården förekommer en hel del "ockupationstältning", dvs att tält står uppe i många dagar, ja hela veckor. Komplett med stora eldstäder och trefötter....

Jag känner inga kajakpaddlare som tältar på det viset, och det sägs mycket riktigt att det oftast är folk som kommer i mindre öppna motorbåtar.

Tyvärr är mänsklig irritation till sin natur inte selektiv, så vi får oss en släng av den stora svepande sleven.

Hoppas nu att Länsstyrelsen lyssnar på alla protester (de har vid det här laget fått många, det är uppenbart) och är försiktig med förbuds-stämpeln. Begränsa dock gärna till två dygn, precis som Länsstyrelsens utrsprungliga förslag!

Och Patrik, visst förstår jag att du syftar på Vallerö. Jag är ju där en hel del själv, men upplever nog det som vanligast att badfolket ger sig av ungefär samtidigt som vi paddlare landar på eftermiddagen. Alltså måttlig konflikt. Kan nämna att de enda som mig veterligen gjort ett enda dyft för att få till stånd dass och sophantering där ute är ett mig närstående kajakföretag.... Tyvärr nappade inte markägarna på det förslaget, trots att de skulle fått tjänsten helt gratis.

Jens
 
Jens, inget ont sagt från mig. Det är en bra ö. Och folk är oftast himla bra. Det funkar.

Jag tror dock att mer av "Hej, hej!" och lite bättre disciplin på kajak&tältparkering kan göra samvaron ännu trevligare under de allra bästa sommardagarna.



Nånå, snart vankas det puder i frankrike. Skidåkning är ju också kul! Tjenahej!
 
"Ockupationstälning" är ju faktistk inte tillåtet vare sig det är reservat eller ej.
Begränsning til två dygn känns helt OK, och det är egentligen inte heller en begränsning av vad som redan gäller.
 
EU-anpassning av allemansrätten?

Någon nämnde i ett inlägg att kajakpaddlare upplevs som jobbiga eftersom de hänvisar till allemansrätten.

"...På samma sätt som svenskar är mindre hänsynsfulla än utländska turister. Att en båtturist skulle börja "strula" och hävda allemansrätt när denne blivit tillvisad att inte ankra för natthamn i en viss vik är extremt ovanligt, medan det är betydligt vanligare bland kajakpaddlare."

Kan det möjligen vara så att utländska turister inte känner till eller är osäkra på allemansrätten eftersom den inte finns i deras hemländer? Är det dit som Kosterborna och andra tomtägare vill driva lagstiftande myndigheter? Att urholka allemansrätten så att bara fastighetsägare får tillgång till naturområden?

Tack alla kajakpaddlare som hänvisar till allemansrätten när ni felaktigt blir avvisade! Upp till kamp! Låt inte allemansrätten bli EU-anpassad!
 
2-dagars regeln är bra

Håller med Mezzner om att 2-dagarsregeln är OK.

Det ligger ju inte i kajakpaddlarnas intresse att naturområden ockuperas under lång tid, förutom att det också bryter mot lagen. Tror också det huvudsakligen är småbåtsägare som bryter mot allemansrätten i det fallet. Lite svårt att frakta ved och trefötter i en kajak.
 
Victor har rätt

Japp, precis så är det!
Ortsbefolkningen är rakt igenom onda människor, som enbart driver detta för att jävlas med riktiga naturmänniskor. Dessutom rovfiskar de så mycket att hela jorden kommer gå under, jag misstänker att även det är enbart för att jävlas med de goda. Tänk om allt här i världen vore lika svart&vitt som den här frågan!
 
1 dygn ingen lag

Har jag missuppfattat allemansrätten när jag har fattat det som att man bara får tälta en natt på ett ställe? Eller gäller det bara när man tältar på privat mark?

Allemansrätten är ju inte en lag utan ett begrepp, bestående av flera olika lagrum och dessutom sedvanor. Det är allmänt vedertaget att man bara tältar en natt på annans mark, men egentligen finns ingen sådan tydlig gräns.

I reservat av olika slag förekommer däremot ofta bestämda regler, ofta utfärdade av Länsstyrelsen. Det kan vara allt från totalt förbud till att vara tillåtet flera dygn.

Jens
 
2-dagarsregel enligt förslaget

kallefs: Allemansrätten medger tältning 1 natt utanför tomtmark utan markägarens tillstånd. Jag syftade på 2-dagarsregeln i Länstyrelsens tidigare förslag för nationalparken.

tompa_m: Här träffades visst en öm tå :) Med all respekt för ortsbefolkningen, dessa kanske till och med gillar turister som inbringar inkomster. Tyvärr är de i minoritet i förhållande till de bofasta sommarstugeägarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tomeu Kajak byttes mot kanadensare Paddling allmänt 0
saffran Zegul BARA jämfört mot Empower? Paddling allmänt 7
saffran Tahe wind, jämfört mot Trapper Aral/Royal Paddling allmänt 7
fuchs Bortskänkes mot avhämtning Paddling allmänt 4
Bootsy25 Fiskekajak el. liknande där man sitter mot varandra? Paddling allmänt 6
stefanhedlundse Sitasjaure mot Akkajaure Paddling allmänt 2
FredrikÖ Hur byta Lettmans pedalställ mot styrpinne? Paddling allmänt 4
sumpa Vill du ha en kanot? Trapper bytes mot kajak. Paddling allmänt 1
North shore K1 North Shore Mot en K2 Paddling allmänt 0
ala Bot mot flex i kajaksitsen Paddling allmänt 2
TomasCollin Hur vattentät är ett kapell mot sargkanten i en kajak? Paddling allmänt 15
Kjell Lundgren Skaver mot bakkanten av racingsits Paddling allmänt 19
larserikss byta underliggande- mot släproder Paddling allmänt 22
oberg_niklas Vad skiljer en 10 år gammal VKV Elite mot dagens Paddling allmänt 1
fuchs bytta mc mot kajak Paddling allmänt 0
kajkajak Limma bitar av liggunderlag mot insidan i kajaken Paddling allmänt 16
wilhelm-tell Ny kajak! jämförelse mot gamla. Paddling allmänt 0
mielo Tävla mot en världsmästare.. Paddling allmänt 0
MickeB Kanoten drar sig mot vinden? Paddling allmänt 2
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
Lasse Be Söker förslag på iläggningplats norr Loftahamman Paddling allmänt 3
gryningsljus Förslag på kajak?! Paddling allmänt 3
Adventureblaze 3 veckors paddling, förslag ? Paddling allmänt 8
Blade06 Att välja Surfski - Tips och Förslag... Paddling allmänt 6
anjoua Hjälp,tips och förslag önskas Paddling allmänt 3
Niftigolebb Förslag på lek/våg kajak Paddling allmänt 8
Anasi Förslag på kajak med bred sittbrunn Paddling allmänt 11
yogafreak 4 dagar i norrtälje skärgård.. förslag på tur? Paddling allmänt 5
Nitsrek Förslag till kanotleder i Jämtland/Härjedalen? Paddling allmänt 3
dansjenny Förslag på rutt vid St:Anna skärgård Paddling allmänt 15
Joakim Ambrosson Förslag på utrustning - länspump, flottör mm. Paddling allmänt 7
T-man förslag på paddel tur med vandrarhems övernattning Paddling allmänt 1
Stålsvin Veckotur i sthlms skärgård - förslag Paddling allmänt 0
cjonsson Något 3 dagars tur förslag i Örebro-Västertakten? Paddling allmänt 0
janne.w Förslag till kajaktur med jobbet. Paddling allmänt 2
roddarn Ge mig förslag på bra kartor !! Paddling allmänt 3
3328 Förslag på turer kring Lofoten? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.