Protestera mot förslag att förbjuda tältning i Kosterhavets nationalpark

Jag har mer eller mindre växt upp i kosterområdet, och har kanske en annan bild av det hela än den "genomsnittliga utsidaren".

Kajakpaddlare är ofta storstadsmänniskor som anser sig ha en utökad rätt till allemansrätten än t ex. båtturister. Och precis som i inlägget ovan så är de ofta väldigt snåla väl på plats, vilket naturligtvis inte hjälper deras rykte. Att paddla havskajak har fått en stämpel av "uppblåst elit-turism" bland infödingarna, och inte helt utan grund!
Nu säger jag inte att man helt ska kasta ut kajakerna ur kosterskärgården, men det finns goda grunder bland de lokala att uttrycka en sådan önskan.

Jag hade verkligen uppskattat om du kunde beskriva dessa "goda grunder".
 
skyldighet att informera

Alla kanotcentraler som är anslutna till kanotförbundet har skyldighet att informera och upplysa kunderna om allemansrätten och ev. områdesspecifika regler. Att underlätta gör vi för att vi bryr oss och för att vi är skyldiga naturen och alla andra som vistas i den det. Det var väl Pampas som gav rabatt om man samlade skräp va? det är ett annat sätt att betala tillbaka till naturen.

D.
 
Jag brukar ge mig ut rätt så tidigt å paddla på sommarn! Har då märkt att jag kan ha min lilla badvik helt för mig själv! Det "vanliga" båtfolket brukar anlända först vid ca 11:30-12:00 då börjar jag tröttna på att ligga still å paddlar oftast vidare ;)

/Janne
 
Srrp:
Kanske beror det på att jag är ute off-juli, och dessutom inte på de mest kända ställena.

Det finns en del skäl att förstå min chefs frustration. Hennes favoritö ligger himla nära "Havet's E6:a", den är fantastiskt lämplig för landstigning med båt och kajak, den är mycket trevlig för bad från strand och alltså utmärkt för barnfamiljer och typiskt nog ligger den väldigt nära ett stor kajakuthyrande som såklart rekommenderar denna pärla...

Personligen så paddlar jag inte så mycket på västkusten under juli. Mest långt långt borta. Eller bara hemma i GBG Södra som jag har bra koll på (om jag vill slippa folk, eller tvärtom träffa folk).

Jag vet inte hur läget är i Kosterskärgården. Men som jag minns det finns det inte jättemånga öar som är förträffligt lätta att angöra vid. Om dessa blir huvudfokus för paddlarna som den ovanstående olyckligtvis har blivit, då är ju intressekonflikten ett faktum.

Kan månne Jens gissa ön som min chefs familj vill bada på? ;)
 
Klart att hon kan känna sig frustrerad, men vad ska man göra. Det är fler människor ute i naturen nu. Ska skärgården reserveras för de som var där "först"? Vad är då "först"? Fiskargubbe sen 4 generationer? Köpte sommarstuga på 60-talet?

Det var kanske bättre förr, men det är inte förr nu.

Ett försvårande av det rörliga friluftslivet skulle göra skärgårdarna till ett reservat för de som jag själv som har förutseende föräldrar som köpte stuga på 50-talet :)
 
Klart att hon kan känna sig frustrerad, men vad ska man göra.

Acceptera tänker jag. Prata med varandra. Ha roligt ändå! :)

Nä, jag tar verkligen inte hennes parti. Men jag TROR att min chefs berättelse belyser en del av den problematik som Kosterborna manövrerar kring.

Förbud verkar också skoj! :)
 
Ojoj, här får man visst inte många timmar på sig att svara...
Mitt tidigare inlägg blev ihopkrattat under en kort lunchrast, men jag ska försöka förklara mig lite bättre nu! Men kom ihåg att jag bara försöker beskriva den bild som lokalbefolkning har av kajakpaddlare i allmänhet, och inte säger att det de facto är så :)

Turismen har växt stadigt och naturligtvis ökat trycket på öarna. Det är både fler båtar, fler badturister och fler kajaker, och inget ont om det!

De senare väcker dock lite mer känslor bland koster-inuiterna, och inte alls på grund av att det "är nytt" som vissa här verkar tro. Kajakpaddlande må vara relativt nytt som semesterform men knappast någon nyhet för de som är uppvuxna på havet...
Nej, att kajakpaddlarna anses se sig själva som "elit-turister" beror nog mest på deras egna uppförande. Bara för att man kan (och har laglig rätt) paddla in i minsta vik och slå upp ett tält betyder det inte att man ska.
De flesta kajakpaddlare är "naturmänniskor" och tar sig lite större friheter än vad andra turister gör.
Man kommer dit en vecka om året och anser sig ha större rätt till naturen, enbart för att man paddlar kajak. Inte sällan får man höra både det ena och andra om alla båtmänniskor som är högljudda, miljövidriga och allmänt i vägen. Ännu vanligare är det med sneda och otrevliga blickar mot yrkesfiskare som inte har något bättre för sig om dagarna än att förpesta haven med diesel och ägna sig åt rovfiske/artutrotning. Sura gubbjävlar är de med som tror att de äger viken bara för att ön har tillhört familjen i 8 generationer...

Jag säger inte att alla kajakpaddlare är så, men det är den bild som en stor del av lokalbefolkningen har.
"Stadsfolk" som anser sig vara lite förmer eftersom de ägnar sig åt den senaste "äventyrstrenden" och är så himla miljömedvetna.
Att jämföra med båtturismen haltar ganska mycket i mina ögon, då den största delen gör dagsutflykter Den andel som ligger över natt sover nästan uteslutande i sina båtar, ofta väldigt många i samma naturhamn och belastar på så sätt inte området lika mycket. Kajakpaddlare däremot har ofta en uppfattning om att ha någonslags "rätt" och "företräde" till alla kobbar och skär som finns, ofta med inställningen att de ska få vara ensamma.

Att det inte är kajakpaddlare som skräpar ned mest tror jag de flesta vet, och det är heller inte riktigt problemet.

Jag säger inte att alla kajakpaddlare är si eller så, människor är olika med för- och nackdelar.
Däremot som uppväxt i området, och med släkt kvar i trakterna kan jag säga att dessa fördomar faktiskt och tyvärr besannas flera gånger om under en sommar, tyvärr!
 
Ojoj, här får man visst inte många timmar på sig att svara...
Mitt tidigare inlägg blev ihopkrattat under en kort lunchrast, men jag ska försöka förklara mig lite bättre nu! Men kom ihåg att jag bara försöker beskriva den bild som lokalbefolkning har av kajakpaddlare i allmänhet, och inte säger att det de facto är så :)

Turismen har växt stadigt och naturligtvis ökat trycket på öarna. Det är både fler båtar, fler badturister och fler kajaker, och inget ont om det!

De senare väcker dock lite mer känslor bland koster-inuiterna, och inte alls på grund av att det "är nytt" som vissa här verkar tro. Kajakpaddlande må vara relativt nytt som semesterform men knappast någon nyhet för de som är uppvuxna på havet...
Nej, att kajakpaddlarna anses se sig själva som "elit-turister" beror nog mest på deras egna uppförande. Bara för att man kan (och har laglig rätt) paddla in i minsta vik och slå upp ett tält betyder det inte att man ska.
De flesta kajakpaddlare är "naturmänniskor" och tar sig lite större friheter än vad andra turister gör.
Man kommer dit en vecka om året och anser sig ha större rätt till naturen, enbart för att man paddlar kajak. Inte sällan får man höra både det ena och andra om alla båtmänniskor som är högljudda, miljövidriga och allmänt i vägen. Ännu vanligare är det med sneda och otrevliga blickar mot yrkesfiskare som inte har något bättre för sig om dagarna än att förpesta haven med diesel och ägna sig åt rovfiske/artutrotning. Sura gubbjävlar är de med som tror att de äger viken bara för att ön har tillhört familjen i 8 generationer...

Jag säger inte att alla kajakpaddlare är så, men det är den bild som en stor del av lokalbefolkningen har.
"Stadsfolk" som anser sig vara lite förmer eftersom de ägnar sig åt den senaste "äventyrstrenden" och är så himla miljömedvetna.
Att jämföra med båtturismen haltar ganska mycket i mina ögon, då den största delen gör dagsutflykter Den andel som ligger över natt sover nästan uteslutande i sina båtar, ofta väldigt många i samma naturhamn och belastar på så sätt inte området lika mycket. Kajakpaddlare däremot har ofta en uppfattning om att ha någonslags "rätt" och "företräde" till alla kobbar och skär som finns, ofta med inställningen att de ska få vara ensamma.

Att det inte är kajakpaddlare som skräpar ned mest tror jag de flesta vet, och det är heller inte riktigt problemet.

Jag säger inte att alla kajakpaddlare är si eller så, människor är olika med för- och nackdelar.
Däremot som uppväxt i området, och med släkt kvar i trakterna kan jag säga att dessa fördomar faktiskt och tyvärr besannas flera gånger om under en sommar, tyvärr!


Har jag förstått dig rätt om:

1. De du kallar lokalbefolkning i huvudsak utgörs av fritidshusägare?
2. Kajakpaddlarna är inte de som skräpar ned mest?
3. Båtturisterna belastar inte området lika mycket som paddlarna?
4. Kajakägare tillhör i större utsträckning än båtägare och sommarstugeägare "eliten"?
5. Kajakturisterna är generellt mindre hänsynsfulla än båtturisterna eller sommarstugeturisterna?

Tacksam om du tar dig tid att vara tydlig i dina svar för jag försöker verkligen förstå vad du skriver.
 
1. De du kallar lokalbefolkning i huvudsak utgörs av fritidshusägare?
Nja, när man talar om lokalbefolknig i det här området tycker jag man bör nämna två grupper, bofasta och de som har sommarboende. Det finns många som bor i sina gamla släkthus 3-4 månader om året och har gjort så i 40-50 år. De kan visserligen inte kallas åretruntboende men kan samtidigt inte likställas med turister. Jag tror att alla som läser här är tillräckligt smarta för att förstå problematiken.

2. Kajakpaddlarna är inte de som skräpar ned mest?
Nej det tror jag inte. Lika lite som jag tror att motorbåtsåkare skräpar ned mer än seglare eller tvärtom. Mycket av skräpet man ser i vikar och likande har inte lämnats där, utan drivit iland och därav kan det bli så stora samlingar på små platser. Sommarturister som går om kring i staden eller tar badbåten skräpar nog ned minst lika mycket, om inte mer. Vad vet jag? Men att utpeka en grupp som särskilt skräpig vågar jag mig inte på.
3. Båtturisterna belastar inte området lika mycket som paddlarna?
Båtturisterna belastar området på ett annat sätt. Sett hur de belastar småöarna nattetid vågar jag nog påstå att båtturisterna belastar mindre än de som tältar, därmed inte sagt att de inte utgör någon belastning alls, eller mindre belastning som helhet.

4. Kajakägare tillhör i större utsträckning än båtägare och sommarstugeägare "eliten"?
Nej, inte talat om "elit" ur ett socioekonomiskt-perspektiv men sett hur "folk" rangordnar sig själva och andra turister brukar det gå ungefär badturister, motorbåtsfolk, seglare, kajakpaddlare. Det blir lite lätt "klubben för inbördes beundran" med aktiviteter som att fördöma alla andra som ännu inte "sett sanningen"

5. Kajakturisterna är generellt mindre hänsynsfulla än båtturisterna eller sommarstugeturisterna?
Ja, jag och många andra jag talat med upplever det så. På samma sätt som svenskar är mindre hänsynsfulla än utländska turister. Att en båtturist skulle börja "strula" och hävda allemansrätt när denne blivit tillvisad att inte ankra för natthamn i en viss vik är extremt ovanligt, medan det är betydligt vanligare bland kajakpaddlare.


Hoppas jag har gjort allt tydligt för dig nu, är det något du fortfarande inte förstår så är det bara att fråga igen!
 
Ett försök att vara konstruktiv

Ett sätt att tillmötesgå de Kosterbor som är misstänksamma mot tältare är att de klubbar som bedriver och utbildar i långfärdspaddling tar med allemansrätt och skyldigheter som en obligatorisk del i sina kurser i den mån det inte redan finns med. Med tanke på vilket miljöengagemang det finns bland långfärdspaddlare är det ingen uppoffring. Även uthyrarna längs kusten skulle nog vara med på det om de inte redan gör det.

/Klas
 
Har bara varit på Koster en gång. Det var 1975 och jag valsade på bryggan ;-)

En sak som jag tror det är lätt att glömma är att Allemansrätten gäller enskilda privatpersoner. Organiserade turer med X antal deltagare faller lite vid sidan av oavsett om det är ett upprop på klubbens hemsida eller ett kommersiellt företag som arrangerar.

Jag tar inte parti för någon eftersom jag vet för lite, det är ju mest 2:a-, 3:e-handsinfo osv som kommit upp här. Hoppas i alla fall att det löser sig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tomeu Kajak byttes mot kanadensare Paddling allmänt 0
saffran Zegul BARA jämfört mot Empower? Paddling allmänt 7
saffran Tahe wind, jämfört mot Trapper Aral/Royal Paddling allmänt 7
fuchs Bortskänkes mot avhämtning Paddling allmänt 4
Bootsy25 Fiskekajak el. liknande där man sitter mot varandra? Paddling allmänt 6
stefanhedlundse Sitasjaure mot Akkajaure Paddling allmänt 2
FredrikÖ Hur byta Lettmans pedalställ mot styrpinne? Paddling allmänt 4
sumpa Vill du ha en kanot? Trapper bytes mot kajak. Paddling allmänt 1
North shore K1 North Shore Mot en K2 Paddling allmänt 0
ala Bot mot flex i kajaksitsen Paddling allmänt 2
TomasCollin Hur vattentät är ett kapell mot sargkanten i en kajak? Paddling allmänt 15
Kjell Lundgren Skaver mot bakkanten av racingsits Paddling allmänt 19
larserikss byta underliggande- mot släproder Paddling allmänt 22
oberg_niklas Vad skiljer en 10 år gammal VKV Elite mot dagens Paddling allmänt 1
fuchs bytta mc mot kajak Paddling allmänt 0
kajkajak Limma bitar av liggunderlag mot insidan i kajaken Paddling allmänt 16
wilhelm-tell Ny kajak! jämförelse mot gamla. Paddling allmänt 0
mielo Tävla mot en världsmästare.. Paddling allmänt 0
MickeB Kanoten drar sig mot vinden? Paddling allmänt 2
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
Lasse Be Söker förslag på iläggningplats norr Loftahamman Paddling allmänt 3
gryningsljus Förslag på kajak?! Paddling allmänt 3
Adventureblaze 3 veckors paddling, förslag ? Paddling allmänt 8
Blade06 Att välja Surfski - Tips och Förslag... Paddling allmänt 6
anjoua Hjälp,tips och förslag önskas Paddling allmänt 3
Niftigolebb Förslag på lek/våg kajak Paddling allmänt 8
Anasi Förslag på kajak med bred sittbrunn Paddling allmänt 11
yogafreak 4 dagar i norrtälje skärgård.. förslag på tur? Paddling allmänt 5
Nitsrek Förslag till kanotleder i Jämtland/Härjedalen? Paddling allmänt 3
dansjenny Förslag på rutt vid St:Anna skärgård Paddling allmänt 15
Joakim Ambrosson Förslag på utrustning - länspump, flottör mm. Paddling allmänt 7
T-man förslag på paddel tur med vandrarhems övernattning Paddling allmänt 1
Stålsvin Veckotur i sthlms skärgård - förslag Paddling allmänt 0
cjonsson Något 3 dagars tur förslag i Örebro-Västertakten? Paddling allmänt 0
janne.w Förslag till kajaktur med jobbet. Paddling allmänt 2
roddarn Ge mig förslag på bra kartor !! Paddling allmänt 3
3328 Förslag på turer kring Lofoten? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.