Finns det nåt medel som bevisligen sänker friktionen?

Jag är övertygad om att du har rätt om att det är kroppen som skiljer mest mellan kanotisterna även om man inkluderar kanoterna i jämförelsen Siven.

Liksom att det för en motionär är viktigt att ha "rätt" kajak avseende stabilitet, ergonomi osv. (Valet är ju inte lika självklart för den som inte platsar i värstingkajakerna...)

Dock är det väl så att vissa behöver putsa på smådetaljerna hur futtiga de än är för att så småningom känna att det bara är upp till dem och deras kropp.

Det finns ju gott om exempel på idrottsmän som är minutiösa i sina förberedelser även när det gäller materialet. Ibland kanske det har betydelse, eftersom marginalerna i yppersta toppskiktet är små, men oftast är det säker i huvet det sitter även för dem.
Själv putsar jag mest på kajakerna för att slippa skämmas för att de ser alltför slarviga ut med pollen och alger... Brukar då ibland köra med Turtle Supertvätt som är en snabb latmansvariant både till bil och kanot.
 
jag har sagt det förut och jag säger det igen vill man att det skall gå fortare är det bara att öka träningen. Jag har paddlat mer än ett pass om dagen i snitt året runt i 15 år därför är jag snabb.
Det är i den egna kroppen man kan hitta genombrotten och den där extra farten. Har själv aldrig vaxat eller polishat min kajak annat än för att få mer betalt vid fösäljning :)

Misstänkte nästan att det var på här viset,inget får man gratis! En liten fråga bara kan man byta ut paddling varje dag i 15år till paddling var 3:e dag i 45 år :)

/Janne
 
Jag är övertygad om att du har rätt om att det är kroppen som skiljer mest mellan kanotisterna även om man inkluderar kanoterna i jämförelsen Siven.

Liksom att det för en motionär är viktigt att ha "rätt" kajak avseende stabilitet, ergonomi osv. (Valet är ju inte lika självklart för den som inte platsar i värstingkajakerna...)

Dock är det väl så att vissa behöver putsa på smådetaljerna hur futtiga de än är för att så småningom känna att det bara är upp till dem och deras kropp.

Det finns ju gott om exempel på idrottsmän som är minutiösa i sina förberedelser även när det gäller materialet. Ibland kanske det har betydelse, eftersom marginalerna i yppersta toppskiktet är små, men oftast är det säker i huvet det sitter även för dem.

varför börja i fel ände? Många är så fixerade vid material och hur den kajaken är snabbare än den och hur de skall få en billig fördel. Men missar den givna faktorn som är den egna kroppen. man Förfäras över att kajaker är 0.5 kg för tunga att den där paddeln väger 50g mer än den. Skulle jag bestiga mount everest med grejorna skulle jag brytt mig men inte nu snackar vi 1.5 kg så kanske men gram?

Det förekommer ofta rena spekulationer om skilnaden mellan olika material, man bara måste ha det "bästa" utan att ha den blekaste aning om vad det innebär i praktiken. Många vill ge sken av att det är mycket märkvärdigare än det är och det tar bara en himla massa energi i onödan.

Tränar du mer så kan uppgraderingar i materialet ge en ytterligare fördel. Men varför lägga en himla massa energi på något som ger mindre utslag än att träna ett extra pass i veckan? visst skall man byta grejor och uppgradera och prova massa grejor det ger erfarenhet och är utvecklande men man skall inte tro att materialet kommer göra någon jätteskilnad. Man köper inte en ny dyr lätt kajak för att det går så mycket fortare utan för att det är kul.
 
varför börja i fel ände? Många är så fixerade vid material och hur den kajaken är snabbare än den och hur de skall få en billig fördel. Men missar den givna faktorn som är den egna kroppen. man Förfäras över att kajaker är 0.5 kg för tunga att den där paddeln väger 50g mer än den. Skulle jag bestiga mount everest med grejorna skulle jag brytt mig men inte nu snackar vi 1.5 kg så kanske men gram?

Det förekommer ofta rena spekulationer om skilnaden mellan olika material, man bara måste ha det "bästa" utan att ha den blekaste aning om vad det innebär i praktiken. Många vill ge sken av att det är mycket märkvärdigare än det är och det tar bara en himla massa energi i onödan.

Tränar du mer så kan uppgraderingar i materialet ge en ytterligare fördel. Men varför lägga en himla massa energi på något som ger mindre utslag än att träna ett extra pass i veckan? visst skall man byta grejor och uppgradera och prova massa grejor det ger erfarenhet och är utvecklande men man skall inte tro att materialet kommer göra någon jätteskilnad. Man köper inte en ny dyr lätt kajak för att det går så mycket fortare utan för att det är kul.

Olika människor lägger väl sitt fokus på de ovan nämnda faktorerna i olika proportioner. Det ena behöver ju som sagt inte heller utesluta det andra. Att man byter kajak för att det är kul tror jag säkert också stämmer - men behöver ju inte direkt komma i konflikt med ens strävan att optimera materialet. Som skrivits i en annan lång tråd så är det nog så att för en motionär är det relativt viktigt att ha rätt kajak. Rätt kajak betyder dock inte en mer extrem kajak, utan en kajak som är så lagom som möjligt. Har man ett par byten bakom sig så är det också säkert så att nästa byte har väldigt liten betydelse - man har redan hamnat ganska rätt och inverkan och skillnader konvergerar när man har kommit en liten bit på väg mot den rätta kajaken.

Det är väl för övrigt en tidsenlig strömning i samhället att själva drömmandet om nästa pryl (t ex kajak) är det som driver många människor. I grunden tycker jag det är tråkigt, även om jag kan förstå att många är roade av att fundera över kajakmodeller - det stämmer ju på mig själv också.
 
(Helt oironiskt!)
Pluspoäng till en maratonhjälte och kajakförsäljare som Siven - som klokt och uthålligt pratar om paddlaren snarare än kajaken/prylarna.

Det glädjer mig!

(Sen snurrar jag förvisso glatt in på pryldetaljer/principer också - ingen motsättning heller tycker jag.)
 
Jag trivs å njuter när min kajak är fin å nyvaxad det samma gäller min racer(cykel) inbillar mig att det går lite fortare oxå :) Om inte så tycker jag man håller bra koll på kanoten/cykeln om man ger den lite extra puts då å då!
Sen har jag ju faktiskt en "kompis" som paddlar skitfort ja nästan snabbast å han vaxar :)

/Janne
 
Senast ändrad:
Gubbgruppens kalorifria siliconbaserade matfett

Jag kan rekommendera kalorifritt siliconbaserat matfett från USA.

Jag införskaffade själv en burk här om året och för att se om det fungerade så smög jag med burken in i sängkammaren en kväll. När vi släckt lampan sa jag: Gumman, miffimuffi?! Naturligtvis var hon med på noterna. Efter lite mys så var det dax att testa den inköpta substansen, jag sprejade på rikligt för att vara på säkra sidan. Efter 3 timmar när vi testat alla möjliga och omöjliga ställningar utbrister frugan: kliv av min kropp jag har tappat känseln.

Jag kunde bara instämma, om Uggla haft denna hade låten 4 sekunder aldrig blivit skriven.

Jag har ännu inte provat det på min kajak men jag känner att det är dax nu i helgen.

Stiffmeistern
 
Jag kan rekommendera kalorifritt siliconbaserat matfett från USA.

Jag införskaffade själv en burk här om året och för att se om det fungerade så smög jag med burken in i sängkammaren en kväll. När vi släckt lampan sa jag: Gumman, miffimuffi?! Naturligtvis var hon med på noterna. Efter lite mys så var det dax att testa den inköpta substansen, jag sprejade på rikligt för att vara på säkra sidan. Efter 3 timmar när vi testat alla möjliga och omöjliga ställningar utbrister frugan: kliv av min kropp jag har tappat känseln.

Jag kunde bara instämma, om Uggla haft denna hade låten 4 sekunder aldrig blivit skriven.

Jag har ännu inte provat det på min kajak men jag känner att det är dax nu i helgen.

Stiffmeistern

... skulle nog inte rekommendera att äta silikon - speciellt inte om det varit i stekpannan och riskerat att brännas! Tillhör nog bland det värsta (vid sidan av kaffe) som är tillåtet av EU idag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
HasseQ Finns det PackRafters & BikeRafters här ? Paddling allmänt 2
friluftaren Paddla runt mälaröarna, finns tältplatser? Paddling allmänt 13
popunonkok Certifierad kajakguide/instruktör, vad finns? Paddling allmänt 5
thejaccen Finns det någon liten kajak för under 4000kr? Paddling allmänt 4
76 Finns det kajaker för "stora" killar? Paddling allmänt 38
Erik Barkefors Vilka snabba K2:or finns? Paddling allmänt 7
avslutat_17_06_20 Var finns vattentemperaturer angivna för Norska paddelvatten? Paddling allmänt 3
Calle b Fortsättarkajak - Finns de? Paddling allmänt 10
OlleBlad Bra kajaksitsar - finns det? Paddling allmänt 9
torger Finns Nelo-kajaker i Stockholm? Paddling allmänt 1
surfban Finns det någon certifierning för färdledare? Paddling allmänt 8
Joakim Ambrosson Fotpump - finns inte Paddling allmänt 6
Ingrid Ö Sammanlänkbar kanot/Ally - finns de? Paddling allmänt 3
tomatchili Drömkajaken, finns den???? Paddling allmänt 16
Siven finns någon Havskommite i Kanotförbundet? Paddling allmänt 4
hg47 Var finns Epoxi till bra pris? Paddling allmänt 4
Fischer Kajakförvaring finns i Vaxholm Paddling allmänt 3
pery Finns det vatten i Nittälven? Paddling allmänt 2
janköhler Varför finns det inga kajaktester? Paddling allmänt 3
Det här med att välja tält. Vaude Space 1..finns det? Paddling allmänt 6
Drakryggen Finns det någon snabbare havskajak Paddling allmänt 19
wikman Finns intresse för kajaklås? Paddling allmänt 15
Nicke.P Abborrlim, finns det några erfarenheter av detta? Paddling allmänt 13
Daavid Finns det någon kajakförening i helsingborg? Paddling allmänt 2
Var finns kanotuthyrare? Paddling allmänt 0
Träpaddar, finns dom ... Paddling allmänt 1
Västkustsk paddlingkurs i juni, finns det?? Paddling allmänt 2
torger Nelos glasfiberlaminat, är det nåt att ha? Paddling allmänt 21
SkogsCalle Lettman Speedliner, nåt att ha? Paddling allmänt 5
Lotta Svantesson Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till Paddling allmänt 0
fernvik Nån som vet nåt om dessa ? Paddling allmänt 0
kajakmicke Är en knätub nåt att ha? Paddling allmänt 2
Casati medel att bevara färgen Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...