Finns det nåt medel som bevisligen sänker friktionen?

Tänkte förstås inte bottenmåla min kajak med nån giftig bottenfärg eller så,klart jag värnar om naturen Jens :)
Men vill ändå veta vad som är det optimala när det gäller minsta möjliga motstånd i vattnet?
Är det så slätt å blankt som möjligt(typ hårdvax) eller en mer mattare(kornigare) yta? Att man kanske vattenslipar botten med tex 360papper?
Paddlade idag ett långpass(30km) i Delsjön å under tiden jag paddlade började sjön bitvis på ytan att frysa till! Trots att det inte var synbar is så frös det till runt fören å farten sjönk då med nästan 2km/h! Kändes precis som att paddla i sirap så trögt gick det :)

/Janne
 
min tanke...

(med ledning av en del av resonemangen på "optimal motionskajakstråden"...)

Jag tror inte man vet tillräckligt mycket om det här heller... Då hade du och dina tävlanden vänner redan vetat om svaret på din fråga.
 
en annan tanke... nu gällande hajskinnsdräkter för simmare. både hajar och simmare har ju "dynamiska skrov"... :) det kan hända att dräkten hjälper att ta spjärn mot vattnet, bakåt, och därmed skulle det inte vara en "friktionsmiskningsfråga framåt" utan en "friktionsökningsfråga bakåt" (sportbilen kan ju leva med högre luftmotstånd om man får plats med bättre däck). kan man tänka sig alltså. golfbollar roterar och dessutom mot luften så det är inte heller en säkrad jämförelse.... nog flummat. gonatt!
 
Lefan go go fast

Reklam för LEFANT GO GO FAST hittat på nätet, någon som provat?

Produkt:
Go-Go Fast
Beskrivning:

mGGF.gif



Ett revolutionerande fartkoncept för segelbåtar, jollar, kanoter mfl.
Trettio års forskning/tillverkning inom området antifriktion utgör ett unikt kunnande bakom formuleringen av GO-GO FAST, en helt ny typ av marinkemisk produkt.
GO-GO FAST är inriktad på fribordens betydelse i den totala fartbilden. Uteslutande utvecklad med syfte att maximera segelbåtars hastighet. Det har tagit tre år från tanke till färdig produkt. Tre år i laboratorier och med ”testpiloter” på tävlingsbanorna. Tre år baserade på LOTRÉC's trettioåriga kunnande inom området antifriktion och släppytor. Med bibehållande av ursprungstanken - den att fribordens ytegenskaper starkt påverkar en segelbåts fartbild.
Teknisk fakta:
Vad händer?
Skrovsidor och akterns turbulensområde har tät vattenkontakt när båten gör fart. Spceciellt på kryss och sidovindar befinner sig betydande delar under vatten och bromsar upp farten. Vid behandling av skrovsidorna med GO-GO FAST reduceras uppbromsningen (friktionen) markant med överlägset släpp ur vågorna och förbluffande fartvinster som följd. Något som hundratalet topplaceringar på svenska tävlingsbanor bekräftar.
Garanterat icke silikonbaserat.
GO-GO FAST har dessutom smutsavvisande egenskaper och ger ett skinande högblankt utseende.

Rapporter:
Farten ökar påtagligt vid användande av GO-GO FAST på friborden. Båtar behandlade på detta vis som deltagit i olika svenska tävlingar har upprepade gånger placerat sig i toppskiktet mellan första- och fjärdeplaceringarna.
Samstämmiga uttalanden från tävlingsseglare är: ”Båten går fortare”.

GO-GO FAST tävlingsresultat redan 1996:
Utöver 50-talet totalsegrar och över 100 klassegrar för de tiotal båtar mellan 20 - 38 fot som deltagit i en stort upplagd utvärdering i tävlingssammanhang kan bl a följande totalsegrar noteras:

1:a + 2:a + 3:a + 7:a Gotland Runt DH, 1:a Öland Runt
1:a Alma Race, 1:a Lidingö Runt, 1:a 35 fots Cupen
1:a + 2:a Sandhamn open, 1:a Lysekil Race
1:a Hunnebo-regattan
1:a + 1:a + 4:a + 1:a + 2:a Flensburger-Woche

Framgångsrik rorsman...
En av de deltagande rorsmännen har med olika LEFANT- och GO-GO FAST behandlade båtar under säsongen deltagit i sammanlagt 18 regattor, med följande resultat:
11 spikar - 6 stycken 2:a placeringar - en 5:e plats.
 
Senast ändrad:
Undrar vilka båtar som vunnit Gotland Runt och Lidingö Runt som använt det där? Mig veterligen har de båtar jag seglat på aldrig använt det där, och vi har vunnit båda "det mesta".


Vi har använt "sigge slem" och mclube, båda fungerar verkligen, det märks både på tid och hur skrovet rör sig i vattnet.

Sigge slem köper man via en kille i Norge, Mclube är svindyrt och är oerhört svårt att få tag på, det användes tidigare till några Americas Cup båtar men är ej tillåtet pga dess goda egenskaper (!). Som tur är har jag lite mclube hemma, kanske lägger på lite inför nån tävling... ;-)
 
Låter bra Martin!
Kan du testa på din kanot eller ännu hellre skicka lite mc lube till mig :)
Ps ska även leta upp nån som säljer LeFANT Go Go fast.

/Janne
 
Vid SKM årgång 2 var det en K2:a som hade målats med något friktionsminskande medel. Vet ej vad det var för produkt, men efter tävlingen fick kletet skulden för den dåliga placeringen.

Nog bättre att ägna tiden åt förbättrad teknik, styrka och kondition än att kleta suspekta produkter på skrov och paddel?
 
Klart du har rätt! Tycker visserligen jag tränar så mkt min gammla trötta kropp orkar! Men vet att tekniken skulle jag kunna förbättra mkt! Men ändå en liten undran ska jag sluta vaxa å polera min fina kajak, det kanske skulle vara bättre att vattenslipa hela botten med 240 papper!
Många antyder ju att vaxa är negativt för farten! Skulle vara roligt bara veta vad som är det optimala!

/Janne
 
Snömos?

Hmmm. reklambladet för den där seglbåtsmörjan är ju rena tramset!

Visst kan det vara så att båtarna går någon procent fortare, men att det skulle vara så mycket att besättningen utan mätningar "märker att båten går fortare", det faller ju på sin egen orimlighet.

Och kappseglingsresultat beror ju, som var och en vet, på en hel rad faktorer, kalkylerbara såväl som slumpmässiga, och fribordsbestrykningen kan i bästa fall bara bli en i raden av dessa faktorer, och knappast den största.

Släpmotståndsmätningar kanske kan visa att smörjan ger effekt. Men det återstår tydligen att göra, annars hade väl det skrävliga reklambladet tagit upp det.

Inte heller ett ord om miljöeffekterna av vad-det-nu-är? Nån som vet vad det är för smörja och vad det har för effekt på omgivningen? Personligen skulle jag aldrig smörja på något på kajaken utan att ha den saken utredd.

Jens
 
Det ända jag vet om Go Go fast å mc lube är att det är som vax lämnar en hård blank yta som inte ska lämna nåt efter sig i vattnet!
Men tror i alla fall jag fortsätter med mitt vanliga hårdbåtvax kajaken blir ju så blank å fin! Får försöka fila lite på tekniken istället :)

/Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
HasseQ Finns det PackRafters & BikeRafters här ? Paddling allmänt 2
friluftaren Paddla runt mälaröarna, finns tältplatser? Paddling allmänt 13
popunonkok Certifierad kajakguide/instruktör, vad finns? Paddling allmänt 5
thejaccen Finns det någon liten kajak för under 4000kr? Paddling allmänt 4
76 Finns det kajaker för "stora" killar? Paddling allmänt 38
Erik Barkefors Vilka snabba K2:or finns? Paddling allmänt 7
avslutat_17_06_20 Var finns vattentemperaturer angivna för Norska paddelvatten? Paddling allmänt 3
Calle b Fortsättarkajak - Finns de? Paddling allmänt 10
OlleBlad Bra kajaksitsar - finns det? Paddling allmänt 9
torger Finns Nelo-kajaker i Stockholm? Paddling allmänt 1
surfban Finns det någon certifierning för färdledare? Paddling allmänt 8
Joakim Ambrosson Fotpump - finns inte Paddling allmänt 6
Ingrid Ö Sammanlänkbar kanot/Ally - finns de? Paddling allmänt 3
tomatchili Drömkajaken, finns den???? Paddling allmänt 16
Siven finns någon Havskommite i Kanotförbundet? Paddling allmänt 4
hg47 Var finns Epoxi till bra pris? Paddling allmänt 4
Fischer Kajakförvaring finns i Vaxholm Paddling allmänt 3
pery Finns det vatten i Nittälven? Paddling allmänt 2
janköhler Varför finns det inga kajaktester? Paddling allmänt 3
Det här med att välja tält. Vaude Space 1..finns det? Paddling allmänt 6
Drakryggen Finns det någon snabbare havskajak Paddling allmänt 19
wikman Finns intresse för kajaklås? Paddling allmänt 15
Nicke.P Abborrlim, finns det några erfarenheter av detta? Paddling allmänt 13
Daavid Finns det någon kajakförening i helsingborg? Paddling allmänt 2
Var finns kanotuthyrare? Paddling allmänt 0
Träpaddar, finns dom ... Paddling allmänt 1
Västkustsk paddlingkurs i juni, finns det?? Paddling allmänt 2
torger Nelos glasfiberlaminat, är det nåt att ha? Paddling allmänt 21
SkogsCalle Lettman Speedliner, nåt att ha? Paddling allmänt 5
Lotta Svantesson Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till Paddling allmänt 0
fernvik Nån som vet nåt om dessa ? Paddling allmänt 0
kajakmicke Är en knätub nåt att ha? Paddling allmänt 2
Casati medel att bevara färgen Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.