Finns det nåt medel som bevisligen sänker friktionen?

Har kappseglat mkt i min ungdom, då vaxade vi båten innan kappsegling! Vet att jag även gick till järnhandeln å köpte grafitpulver som ströks på botten!
Är det nån som vet om detta gjorde nån verklig nytta(mer än i huvudet)
Finns det nåt medel som man tex kan stryka på kanoten som bevisligen har effekt?
Sysslar eliten med det här? Nån som vet???

/Janne
 
Luft är väl det som fungerar bäst....Knottrorna på gummiklädseln på ubåtarna sitter väl inte där som dekoration...Valarnas hud är liknande uppbyggd. Pälssälarna läcker/smörjer med luft hela dyket.
//J
 
Exakt, de däringa helkroppsbaddräkterna som gjorde renässans bland tävlingssimmare var ju knottriga på nåt finurligt sätt. Du får väl stryka epoxy på båten och blästra...

Vad synd, jag hade annars (onykter som jag är) tänkt besvara trådämnet med
"-Skämtar du? Vaselin, babyolja, lotion, försvarets hudsalva, klarinettfett, Lypsyl, Bregott..."
 
Det var poppis för ett gäng år sedan att använda en färg som släppte från sig en polymer vilket faktiskt ger ett bättre flöde runt själva skrovet (mindre turbulens)

Det blev sedan förbjudet av någon outgrundlig(?) anledning ;)

Så, jo, nog finns det vetenskapliga data kring detta.

/Peter
 
Vad jag förstått så är det där med lufthinna något som fungerar i låga hastigheter under kort tid. Annars slits luften bort.

Vitsen är istället att få en hinna av stillastående vatten runt båten. Friktionen ligger då inte mellan båtytan och vattnet utan mellan ett stillastående vatten och ett rörligt. Ja egentligen är det ju vattnet på båten som rör sig och resten som är still. Därav den sträva ytan.

AV
 
Teoretiskt

borde en nästan helt laminär strömning kunna åstadkommas på olika sätt. Men ytspänningen i vattnet är ett problem då den borde öka risken för turbulens.

Planande båtar minskar motståndet genom att minska den våta ytan. Det kanske är bäst metod för fartökning men kostar ju energi och är inte lämpligt vid stort deplachement.

T´hure
 
Vad är det som gör simmarnas tävlingsdräkt så överlägsen? Är det ytan(sänkt motstånd i vattnet) eller gör den att simmaren ligger högre i vattnet?
Vad är det bästa för tex kanot är det en jättefin blank yta eller mer grovkornig(typ hajskinn)
Jag vaxade min kappseglingsbåt å trodde det var bra tills nån sa att det inte var bra man skulle istället stryka på grafitpulver på botten då det skulle bryta ytspänningen bättre!
Är lite nyfiken på å hitta ett "undermedel" hoppas det finns :)

/Janne
 
borde en nästan helt laminär strömning kunna åstadkommas på olika sätt. Men ytspänningen i vattnet är ett problem då den borde öka risken för turbulens.

Planande båtar minskar motståndet genom att minska den våta ytan. Det kanske är bäst metod för fartökning men kostar ju energi och är inte lämpligt vid stort deplachement.

T´hure

Det är precis det som "släppolymererna" i de tidigare nämnda färgerna åstadkommer.
Ett laminärt flöde med hjälp av låg ytspänning.

/Peter
 
Vad är det som gör simmarnas tävlingsdräkt så överlägsen? Är det ytan(sänkt motstånd i vattnet) eller gör den att simmaren ligger högre i vattnet?
Vad är det bästa för tex kanot är det en jättefin blank yta eller mer grovkornig(typ hajskinn)
Jag vaxade min kappseglingsbåt å trodde det var bra tills nån sa att det inte var bra man skulle istället stryka på grafitpulver på botten då det skulle bryta ytspänningen bättre!
Är lite nyfiken på å hitta ett "undermedel" hoppas det finns :)

/Janne

Det är just minskad turbulens vid ytan som gör hajskinn så bra,

/Peter
 
Naturen gråter

Finns det nåt medel som man tex kan stryka på kanoten som bevisligen har effekt?
Sysslar eliten med det här? Nån som vet???

/Janne

Det var ett tag populärt bland 60-talets jolleseglare att bestryka vattenlinjen med tjockflytande diskmedel före start vid lättvindssegling... Teorin vart att det skulle sänka ytspänningen runt båten, och det gjorde det säkert också - samt lämnade massor av såpbubblor efter sig.. Det hela förbjöds i kappseglingssammanhang, och jag tror faktiskt det redan då var av miljöhänsyn. Någon/några kloka personer förstod att det inte var så lyckat att släppa ut mängder med diskmedel.

Troligtvis förhåller det likadant med diverse magiska bottenfärger osv - kan nog fungera, men innebär också utsläpp av ämnen som knappast är nyttiga för naturen. Sånt ska vi väl inte hålla på med, vi som är friluftsmänniskor?

Jens
 
Jo, visst är det så.
Även de "mjuka" bottenfärgerna som ska förhindra tillväxt av allehanda små djur/växter är "självslipande", dvs de släpper ut massor av elände i havet.

/Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
HasseQ Finns det PackRafters & BikeRafters här ? Paddling allmänt 2
friluftaren Paddla runt mälaröarna, finns tältplatser? Paddling allmänt 13
popunonkok Certifierad kajakguide/instruktör, vad finns? Paddling allmänt 5
thejaccen Finns det någon liten kajak för under 4000kr? Paddling allmänt 4
76 Finns det kajaker för "stora" killar? Paddling allmänt 38
Erik Barkefors Vilka snabba K2:or finns? Paddling allmänt 7
avslutat_17_06_20 Var finns vattentemperaturer angivna för Norska paddelvatten? Paddling allmänt 3
Calle b Fortsättarkajak - Finns de? Paddling allmänt 10
OlleBlad Bra kajaksitsar - finns det? Paddling allmänt 9
torger Finns Nelo-kajaker i Stockholm? Paddling allmänt 1
surfban Finns det någon certifierning för färdledare? Paddling allmänt 8
Joakim Ambrosson Fotpump - finns inte Paddling allmänt 6
Ingrid Ö Sammanlänkbar kanot/Ally - finns de? Paddling allmänt 3
tomatchili Drömkajaken, finns den???? Paddling allmänt 16
Siven finns någon Havskommite i Kanotförbundet? Paddling allmänt 4
hg47 Var finns Epoxi till bra pris? Paddling allmänt 4
Fischer Kajakförvaring finns i Vaxholm Paddling allmänt 3
pery Finns det vatten i Nittälven? Paddling allmänt 2
janköhler Varför finns det inga kajaktester? Paddling allmänt 3
Det här med att välja tält. Vaude Space 1..finns det? Paddling allmänt 6
Drakryggen Finns det någon snabbare havskajak Paddling allmänt 19
wikman Finns intresse för kajaklås? Paddling allmänt 15
Nicke.P Abborrlim, finns det några erfarenheter av detta? Paddling allmänt 13
Daavid Finns det någon kajakförening i helsingborg? Paddling allmänt 2
Var finns kanotuthyrare? Paddling allmänt 0
Träpaddar, finns dom ... Paddling allmänt 1
Västkustsk paddlingkurs i juni, finns det?? Paddling allmänt 2
torger Nelos glasfiberlaminat, är det nåt att ha? Paddling allmänt 21
SkogsCalle Lettman Speedliner, nåt att ha? Paddling allmänt 5
Lotta Svantesson Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till Paddling allmänt 0
fernvik Nån som vet nåt om dessa ? Paddling allmänt 0
kajakmicke Är en knätub nåt att ha? Paddling allmänt 2
Casati medel att bevara färgen Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.