Montera el-pump i en kajak?

Hej! finns det någon här som har med framgång installerat elektrisk länspump i sin kajak?
1.Hur gick ni tillväga?
2 Vilka komponenter använde ni?
3 Finns det något färdigt system att köpa?

Har själv funderat på att installera pump som antingen startar automatiskt via nivåvakt el. via manuell knapp. Vill dock helst ha knapp för start och stop på utsidan för att kunna hantera pump med kapellet på.
Tänker mig ett senario där man är ensam och det mesta skiter sig och man landar i drickat, och att man tar sig upp med re entery roll och flottör.
Problemet som jag är orolig för, och särskilt om vattnet är kallt och det råder hög sjö, är att när man sitter trilskas med manuell pump ska dyka i igen. Man har ju som bekant inte allt för många chanser på sig under sådana här förhållande.
Ska kanske tilläggas att jag inte hade tänkt att ge mig ut i en vinterstorm men vill ändå planera för en. Däremot tycker jag att det är kul med vågor och surf och har också blivit varse om att min roll inte alltid sitter som den ska, det roliga försvinner liksom efter tre dykninga med pumpen i hand.

Tar tacksamt emot tips och ideér
mvh. Peter.

ps. Någon form av installering kommer att ske i nya Wind 535.
 
Fotpump kanske kan vara nåt som alternativ. Har nog sett nånstans på nätet exempel på montage där man har en pedal alltid redo , som ändå inte är ivägen för paddlingen.

Det är helt sant att i de lägen där man troligast slår runt är det minst lämpligt att släppa paddeln för att pumpa.

Elpump kanske kan funka men kanske finns nån risk att bli elektrifierad om montaget fallerar och batteriet lär väga en del, plus att det alltid ska vara laddat å redo.
 
El-exempel finns

Prova sök å ordet "länspump" här på Utsiadan, så hittar du äldre tråd om ämnet.

Själv rekommenderar jag en s.k. Elvströmläns, alltså en jolle-självläns. Funkar jättebra efter re-entry att tömma kajaken genom att paddla raskt framåt, och man håller ju balansen under tiden.

Hälsningar
Jens
 
Det finns kapell med ett hål mellan knäna så att du kan sticka ner pumpen även med kapellet på. Då kan du hålla paddel och pump med ena handen och pumpa med andra beredd att stötta om du ser en större våg komma.

Fast allra bäst är nog att inta vara ute ensam med vågor och låg vattentemp...

När det gäller batterier så gå in till en mc-firma. De har rätt storlekar för dig och kan visa på ett gel-batteri som tål att hamna upp och ner. Fast vatten tål det inte för då blir det kortis mellan polerna så du måste ha batteriet i en tät stuv.
 
Har inte installerat själv, men här finns bilder från ett, som det ser ut, seriöst pumpmontage: http://www.ukriversguidebook.co.uk/forum/viewtopic.php?p=332180

och här finns ett youtubeklipp med samma pump: http://www.youtube.com/watch?v=Se3Rfo_REqI

Här är ett annat klipp med elpump: http://www.youtube.com/watch?v=YdU3gFbc6Uc&

Sen finns det säkert en del här på utsidan oxå.

Här finns att köpa: http://www.knoydart.co.uk/display_access.php?category=8&access=5&open=pumps&id=261

Jag kör själv med fotpump sen ett par år, det funkar bra tycker jag då man kan pumpa och paddla/stötta samtidigt, men slipper elen. I vår (min sambos) nästa kajak har vi beställt med monterad fotpump där med.
 
Tack för svaren som ni skickat.
Fotpump har jag hört och sett någon bild på i sommras. Det som jag ställer mig lite tveksam till är när kajaken är vattenfylld så blir den ju så j..vl rank och att i det läget i hög sjö sitta med tex. höger fot på en pedal mitt i kajaken och pumpa känns som om det skulle kunna resultera i ett nytt dopp.
Men som sagt jag har inte prövat och det kanske fungerar utmärkt.
Ang. elektrifiering, humm batteriet hade jag tänkt att montera i det bakre skottet som förhoppningsvis kommer att hålla tätt. Sen handlar det om sikaflex och vattentäta kopplingar, knapp och säkringsdosa.

Hej Jens! Du skrev om något om en Elvströms-läns, intressant tycker jag. Har du några bilder på montage el. intruktioner om hur och var man monterar en sådan?

Jag instämmer helt med Erik självklart ska man inte ge sig ut väder och vågor som man inte behärskar. Men vind och vågor kan det ju vara utan att det för den sakens skull behöver vara livsfarligt,det blåser ju på sommaren också och då handlar det mer om bekvämlighet,två minuter i drickat sen är man på gång igen istället för 20-25 min för att man vurpat ex. antal gånger. Men OM man skulle hamna i ett läge som man inte riktigt har koll på så känns det ju tryggt att ha ett system som kan hjälpa till att reda upp eländet så att man säkert kommer i land , och där kan man ju fundera på vad man gjorde för fel.

Nä jag ska gå till botten med det här:) Tack ska ni ha.
 
Den här pumpen är egentligen avsedd för Jet Ski men har fungerat fint i min kajak. Jag monterade den bakom sitsen vilket medfört att den länsar sittbrunnen nästan fullständigt.
En vattenfylld sittbrunn länsas på mindre än två minuter.
http://www.chandlery.net/products/012101.html
Hittade den på Sjösport i Gbg

En automatisk nivåvakt tror jag inte mycket på eftersom den kommer att aktivera pumpen i tid och otid. Jag valde att installera en vattentät vippströmbrytare i sittbrunnen.
Monterade den liggande nära sargkanten för att göra den åtkomlig genom kapellet

Som strömkälla har jag använt en 3-cells LiPoly ackumulator. Den väger knappt 200 gram och tömmer kajaken minst ett halvdussin gånger.
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=160

Nackdelen med LiPoly-celler är att de ej tål djupurladdning och kräver en speciell laddare
 
Senast ändrad:
Monterade in en elpump i en kajak, använde en standard länspump av mindre modell, länsade på 1-2 minuter vattnet som blev kvar efter en re -entry and roll. Använde ett helkapslad Blyakku som kan vändas upp och ner (claes ohlson) 2,2Ah. Monterade akku i "fickautrymmet". Brytare monterade jag bakom sittbrunnen, lätt att komma åt när man sitter i kajaken. Monterade även en backventil efter pumpen.
Installationen fungerade utan problem under den tiden jag använde kajaken, borde ha klarat ett 30 tal länsningar utan att strömmen har tagit slut (lyckades aldrig).
Rent tekniskt är det inga större problem att få ett säkert system men det kanske inte handlar om det....när man sitter i en kajak.
 
Tack Christer! Det där låter som något som ligger i linje med vad jag funderade på. Det verkar inte vara så avancerade grejer vare sig att köpa in eller att montera,märkligt att ingen säljer en färdig paketlösning som bara är att montera in eller varför inte som ex-utrustning vid tex. ny köp av kajak, eller är det bara jag som snöat in på detta med el-pump.

Förutsatt att det är ett säkert system som monteras så har jag svårt att se några nackdelar med att använda sig av ett sådant, skulle isåfall vara vikt, men det är väl bara till att lämna två pilsner i land el. gå på muggen innan man sätter sig i kajaken:)
Däremot skulle jag nog inte lita helt på el-pump utan skulle nog se till att jag tog med handjagare utifall att det skulle fallera eller åtminstone att en handjagare i gruppen.

Tack återigen för alla svar tips och idéer Det verkar som att det finns gott om folk i det här forumet som gärna vill hjälpa till om man har något man undrar över.

Mvh.Peter.
 
Installerade för tre år sen

Att med en handpump lyfta ut kanske 50 liter vatten med "backhandstrokes" i förhållanden som får anses som ytterst ogynnsamma, samtidigt som du måste hålla reda på balans, paddel och position, anser jag vara ett omöjligt och livsfarligt uppdrag. Ergonomiskt är det rena katastrofen!
Fotpump möjligen men svårigheterna med en sån har redan nämnts.
I den senaste kajaken jag byggde installerade jag en Whale Supersub tillsammans med en Ultima nivåvakt. För att få till ett behändigt batteri gick jag till Rusta och köpte en totalt värdelös 12V skruvdragare för en billig penning. Då fick jag även en snabbladdare till NiMH-batteriet. Skruvdragaren amputerade jag handtaget på och tätade där det behövdes. Bakom det bakre skottet gjorde jag en liten tät låda och med några genomföringar till pump och nivåvakten som sitter bakom sätet nere på botten.
Mellan pump och utlopp sitter en backventil. Utloppet strax under relingen.
Den här anordningen provades genom att en varm sommardag fullständigt fylla sittbrunnen med vatten.
Nivåvakten satte igång pumpen som skickade ut en nästan fyra meter lång stråle och tömde allt på ca en och en halv minut. Batteriet orkar driva pumpen ungefär en kvart med full sprut och laddas på en timme.
I den första Solbåten hade jag samma installation som även där fungerade perfekt.
Även i den andra Solenergibåten använder jag samma system.
http://www.kayaker.se/wbilgepump1.jpg fast där utan nivåvakten (hade inte fått den då)

Som väl är har jag inte behövt använda den här anordningen på riktigt.
 
Självläns och el

Peter, du kan läsa om självläns här på Utsidan: http://www.utsidan.se/cldoc/617.htm

Kul med alla kreativa lösningar runt elpumpar - men glöm inte KISS-regeln (Keep It Simple, Stupid!), som i synnerhet bör beaktas så fort det gäller elektriska saker i små båtar... En mig närstående Ordlista för kajakpaddlare definierar Ström som:
1. Elektriskt fenomen, som kan uppstå var som helst utom i en kajakpaddlares ficklampsbatterier.
2. Vattnets förflyttning mot dig. Teoretiskt skulle förflyttningen även kunna ske med dig, men det har aldrig observerats sedan vi klev ner ur träden.​

Väljer du elpump, ta alltså med dig en lös handpump som backup.

hälsningar
Jens
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erikssou Montera självräddningsklämmor Paddling allmänt 6
Erik Barkefors Montera paddelblad Paddling allmänt 0
Magnus_74 montera mittmonterade padaler i K2:a Paddling allmänt 3
ct Montera roder och ryggstöd Aquilo Explore Paddling allmänt 11
Ekke Montera egna dackslinor? Paddling allmänt 2
Fileip Montera skädda på plastkajak? Paddling allmänt 0
pad Montera vingar? Paddling allmänt 1
matspe Montera roder på "roderlös" kajak Paddling allmänt 1
mielo Montera skott i motionskajak? Paddling allmänt 3
avslutat_17_06_20 Paddelflottör grönlandspaddel och bra pump Paddling allmänt 11
manlan Öskar eller pump Paddling allmänt 17
Egel Pump Paddling allmänt 6
Bra pump för ensampaddlare? Paddling allmänt 2
Pump? Paddling allmänt 0
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.