Med rätt klädsel hade utgången blivit en annan.

Källa SvD:

"Dog på sjukhus efter kantring
Publicerad: 19 oktober 2008, 18.10. Senast ändrad: 19 oktober 2008, 18.23

Den 58-årige man som i lördags hittades blöt och starkt nedkyld på en strand utanför Jokkmokk avled senare på Gällivare sjukhus.

Mannens kanot hittades vattenfylld i närheten, och polisen utgår från att den kantrat när mannen var ute på fiske."



Hade han haft torrdräkt och ett fleeceunderställ hade han bara kunnat simmat i land med kanoten efter sig. Vatten ÄR kallt så här års.



Ni kära vänner som håller till på den här sidan, kan vi inte enas om att ALDRIG ge oss ut utan torris och underställ den här årstiden? Det där att "jag har varit med förr och klarat mig" är en dum och idiotisk ursäkt, lika idiotisk som "jag blir så svett så torrdräkt och underställ går inte att använda". Låt oss inte bidra till den negativa statistiken.
 
Rätt klädsel hjälper nog men man skall kanske inte paddla ensam så här års när det är kallt i vattnet.
 
Ni kära vänner som håller till på den här sidan, kan vi inte enas om att ALDRIG ge oss ut utan torris och underställ den här årstiden? Det där att "jag har varit med förr och klarat mig" är en dum och idiotisk ursäkt, lika idiotisk som "jag blir så svett så torrdräkt och underställ går inte att använda".

Tragiskt med händelsen ovan. Mina tankar går till hans familj o vänner.

Dock, jag enas inte med dig. Jag mår bra med mina "idiotiska" ursäkter och använder torrdräkt när jag vill, alltså blir det utan ibland.

(För övrigt gillar jag "gråskalor", rimlighet och omdöme. Och jag ogillar ofta förenklande fördömanden samt absolutism/rigiditet/dogmatism/fundamentalism i dess olika former... http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=460585&previousRenderType=2 )
 
Vi är nog ganska många misstänker jag efter att ha läst div. artiklar, som paddlar ensamma just för att vi inte har nån i närheten som är intresserade. Jag dyker ju lite ensam också, inte till några större djup men ändock, och jag har inte råd att tumma på säkerheten ens det minsta. Det gäller att tänka efter före och aldrig chansa bara.

Vad jag vill säga är att med rätt klädsel för vattenaktiviteter spelar det ingen roll om det är 25 grader varmt i vattnet, eller nollgradigt och 20 grader kallt i luften och snöstorm. Har man rätt utrustning och rätt "tänk" från början så träffar man aldrig herr Murphy för han vet att det är inte lönt att försöka jävlas.



Teknikern - med över 30 år i det våta året runt.
 
Jag är ingen dykare, men är inte att dyka ensam att tumma på säkerheten? Är det inte generalfel 1A till och med?
Det beror på hur det görs och framförallt VAR det görs. Vrakdyk är ju uteslutet om det inte gäller en gammal eka på 3 meters djup eller nåt sånt men jag sysslar mycket med sk. grönsaksdyk och även lite besiktningar och då kan man lika gärna singeldyka eftersom det varken är djupt eller sker från båt. Blir det luftstopp är det bara att promenera upp igen eller använda back-upflaskan.



Om vi återgår till vattenaktivitet med torris så var jag ute i skärgården under stormen i år och fotade vågor och sam lite bland dom också. En mäktig känsla när jag bara genom att ändra tyngdpunkt kunde styra och moderera både fart och riktning. Det är sånt man får vattenvana av men man ska nog inte leka vid en brant klippkust misstänker jag.
 
Det beror på hur det görs och framförallt VAR det görs. Vrakdyk är ju uteslutet om det inte gäller en gammal eka på 3 meters djup eller nåt sånt men jag sysslar mycket med sk. grönsaksdyk och även lite besiktningar och då kan man lika gärna singeldyka eftersom det varken är djupt eller sker från båt. Blir det luftstopp är det bara att promenera upp igen eller använda back-upflaskan.



Om vi återgår till vattenaktivitet med torris så var jag ute i skärgården under stormen i år och fotade vågor och sam lite bland dom också. En mäktig känsla när jag bara genom att ändra tyngdpunkt kunde styra och moderera både fart och riktning. Det är sånt man får vattenvana av men man ska nog inte leka vid en brant klippkust misstänker jag.

Utan att veta vad som hände den stackars mannen, så är det förmodligen så att det som hände var oväntat för honom. För att generalisera försöker vi väl allesammans anpassa säkerheten till vad vi anser är tillräcklig. Vad som anses tillräckligt beror både på kunskap, erfarenhet men också läggning (inkluderande både hur oroligt lagd man är, och hur långt man är villig att gå för att höja säkerheten).

Sanningen är den att i princip ingenting är säkert nog för att inte något olyckligt skall kunna hända. Det finns hur många olika skräckscenrier som helst som är ovanliga, men kan inträffa, och som kan medföra att det som nyss var säkert nog plötsligt inte längre är det. Att klä sig tillräckligt varmt höjer en massa chanser, men ger inga garantier. Läst lite grand om alla dessa okända reflexer som existerar i kroppen och som ytterst sällan gör sig påminda men som ändå kan plötsligt bli aktuella även bland erfarna personer, i situationer som de upplevt många gånger, men som plötsligt kroppen ändå reagerar oväntat på.

Så till slut blir det ett avvägande mellan säkerhet och nackdelar, avväganden där olika personer sätter olika gränser. Det finns de som aldrig skulle ge sig ut ensamma, men de tvingas ju tappa en del upplevelser. Det finns de som klär sig tillräckligt varmt för att vara i vattnet en halv timme, men de kan mycket väl tvingas genomlida svettiga pass när de inte är i vattnet vilka andra inte är villiga till.

Gissar att de flesta som klarar sig tycker de gjort ett bra avvägande, och de som drabbas i efterhand gärna skulle ha höjt ribban lite till. Men hur högt man än höjer den kan det inte bli helt tryggt, så avvägningen finns ändå kvar.

--- Mats ---
 
Utan att veta vad som hände den stackars mannen, så är det förmodligen så att det som hände var oväntat för honom.

--- Mats ---
Alldeles säkert, tragiskt är det iallafall.

Gissar att de flesta som klarar sig tycker de gjort ett bra avvägande, och de som drabbas i efterhand gärna skulle ha höjt ribban lite till. Men hur högt man än höjer den kan det inte bli helt tryggt, så avvägningen finns ändå kvar.

--- Mats ---
Det vill jag inte hålla med dig om då jag själv testat i rent studiesyfte (tillsammans med några andra "galningar") att simma 2 km i 10-gradigt vatten och 2-metersvågor bogserande en halvt vattenfylld kajak. Jag var inte ens i närheten av känslan "det här går åt helvete" utan känslan var istället "fan vilka benmuskler jag kommer att få, nu ska det bli gott med kaffe när vi kommer i land". Utan torrdräkt och underställ skulle jag aldrig ens kommit på tanken att utsätta mig för nåt dylikt, inte ens med våtdräkt.

Naturligtvis får ni ju klä er som ni vill för vi lever ju i ett fritt land, men jag tänker iallafall inte dränka mig eller frysa ihjäl i nån vik.


Okända reflexer är jag lyckligt förskonad från för jag fungerar fortfarande lika kallt och beräknande vad som än händer, det är välkänt inom vänkretsen.
 
Okända reflexer är jag lyckligt förskonad från för jag fungerar fortfarande lika kallt och beräknande vad som än händer, det är välkänt inom vänkretsen.

Så med ditt svar har du nu positionerat dig i standardkategorin du inte ville hålla med om, det vill säga "De flesta som klarar sig tycker de gjort ett bra avvägande, och de som drabbas i efterhand gärna skulle ha höjt ribban lite till".

Det enda som behövs är att något tillräckligt farligt händer som du inte klarar av att hantera. Det är precis som med att klä sig varmt, att vara kall och beräknande höjer chansen, men ger fortfarande ingen garanti, vare sig mot oväntade osannolika händelser, eller mot kroppens egna reflexer om de nu skulle välja att en dag agera.

--- Mats ---
 
Alldeles säkert, tragiskt är det iallafall.

Det vill jag inte hålla med dig om då jag själv testat i rent studiesyfte (tillsammans med några andra "galningar") att simma 2 km i 10-gradigt vatten och 2-metersvågor bogserande en halvt vattenfylld kajak. Jag var inte ens i närheten av känslan "det här går åt helvete" utan känslan var istället "fan vilka benmuskler jag kommer att få, nu ska det bli gott med kaffe när vi kommer i land". Utan torrdräkt och underställ skulle jag aldrig ens kommit på tanken att utsätta mig för nåt dylikt, inte ens med våtdräkt.

Naturligtvis får ni ju klä er som ni vill för vi lever ju i ett fritt land, men jag tänker iallafall inte dränka mig eller frysa ihjäl i nån vik.


Okända reflexer är jag lyckligt förskonad från för jag fungerar fortfarande lika kallt och beräknande vad som än händer, det är välkänt inom vänkretsen.

Din tankegång med att "ingenting farligt kan hända för jag har torrdräkt" är inte unik. PSS finns de som tänker:
-Ingenting farligt kan hända för jag paddlar bara nära land
-Ingenting farligt kan hända för jag paddlar bara i fint väder
-Ingenting farligt kan hända för jag har sällskap
-Ingenting farligt kan hända för jag har en VHS-radio
-Ingenting farligt kan hända för jag har pontoner
-Ingenting farligt kan hända för jag har en säker roll
-Ingenting farligt kan hända för jag använder hjälm
Faktum är att varje paddling är ett risktagande om än litet. Att argumentera att man är säker är att lura sig själv, vilket vi människor är experter på. Vi mår bäst av att tro att vi inte tar några risker.

Måste säga att jag älskar ditt uttalande om att du inte har några okända reflexer! Fan vad gött det måste vara att i förväg ha utsatt sig för alla oförutsägbara händelser och konstaterat att du är mentalt fulländad och i kontroll över alla fysiologiska reflexer som kan tänkas uppstå! Jag kan bara gratulera dig. Du är unik!
 
Torrdräkt

kan skydda mot kallt vatten men har en del nackdelar framför allt om det är varmt i luften kallt i vattnet och aktiviteten är så stor att del blir svårt med avkylningen av huden.

Man kan t ex tänka sig att mannen dog av en hjärtattack. En sådan kan framprovoceras lika gärna av överhettning / vätskebrist som av nedkylning.

Du lyckas få igång en diskussionstråd genom att provcera lite Teknikern men vänta dig inte alla alla skall ställa upp reservationslöst på ditt påstående.

Sällskap, vägval, kajakval, kondition, näringsbalans, trötthet, alkohol mm har väl så stor betydelse för riskstorlek som torrdräkt våtdräkt eller andra klädval. Valet av mössa har stor betydelse.

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...