Hur lång är er säsong?

hittils har det blivit mest på vintern. Skaffade kajaken för ett år sedan och paddlade nästan regelbundet i vintras och tills sommaren började, sedan blev det tyvärr bara två gånger på hela sommaren. Jag fick agera isbrytare för att komma ut och tillbaka till bryggan några gånger, runt nyår tror jag det var.

/Rasmus
 
blir i princip bara helgpaddlingar på vintern pga mörkret mer än vattentemperatur och is i vattnet. Skönt med tystnaden och stillheten och att slippa all båttrafik. Sedan vill man ju inte hålla upp för länge eftersom det blir så plågsamt att sätta igång igen på våren om man slappat till sig.
 
Jag får lätt ont av kyla, eller väderomslag i stort, men på vintern kan det bli lite knepigt. Ändå har kajaken blivit där jag har minst ont men jag känner ju av det efteråt. Lite sådär, för fan Jessika, kan du inte veta att du inte ska paddla tre timmar i råfuktigt väder med din astaskiga rygg?!

Om man skulle ta sig från Mälaren till Västkusten för någon paddelhelg i öppet vatten, och sedan låta väderförhållandena avgöra om man verkligen paddlar eller inte, är det någon del som är särskilt "trevlig" så sent på året?
Hur klär ni er för paddling den tiden på året? Det har räckt att paddla med underställ och fleecetröja samt jacka och flytväst när det har varit kyligt. Brukar använda Houdini mfl, har ullkänslighet (också mot merino)
Jag får nog gå och kolla in utbudet på neopren men det låter definitivt intressant att paddla längre än till oktober om det går.
 
Mörkaste mörker

Apropå mörker och kvällsturer. Har någon prövat att paddla med pannlampa så man kan ta turer efter jobbet? Det borde ju gå...
Kanske inte så mycket att titta på, men man får ju veva lite iallafall.
 
Gillar inte att paddla med pannlampa,det stör mer än det hjälper :)
Bättre att få lite "stöd" ljus från land(som nästan alltid finns) Bra dock ha en ficklampa till hands ifall nån motorbåt dyker upp eller att du måste kolla kartan! Fördelen med ficklampan är att du kan skärma av den lite med handen å inte bli helt bländad å förlora det lilla mörker seende du trots allt har :)

/Janne
 
Har någon prövat att paddla med pannlampa så man kan ta turer efter jobbet?
Jag tycker som Stuvarn att den stör mest då den är påslagen. Det är dock så att jag har den gärna med, på huvudet och avstängd, för att jag skall kunne belysa annan trafik om nödvändigt.

Jag paddlar gärna nära land då det är mörkt, just av trafikskäl.

Vidare: det finns förträffliga små lanternor med rundomlysande vitt ljus att fästa med sugpropp på akterdäck. Då syns för de som kommer bakifrån, som du riskerar att missa med synen. Samtidigt bländas man inte då lanternan ju sitter bakom dig. Pannlampan åker alltså bara på i "nödfall".

Så ser min lösning ut. Andra kör annan set-up. Må var och en vara nöjd med sitt! :)
 
Trådstartaren undrade hur länge säsongen varade,
Min "säsong" verkar vara hela livet..............................................................................
 
Trådstartaren undrade hur länge säsongen varade,
Min "säsong" verkar vara hela livet..............................................................................

Jo, Peter, det är ju sant. Min också om vi ska räkna över livstid nu var ju frågan mest årstidsbunden ;). Upp med kajak, i med kajak. Eller paddla hela året. Nu när jag är igång igen lär jag inte kunna sluta men när jag sa att man kanske skulle paddla hela året om det går så såg en del på mig som om jag hade blivit helt och hållet från mina sinnens fulla bruk.
 
Jag kommer nog inte ut mer i år. Vill ha varmt vatten, kortbyxor och barfota, t-shirt och inga handskar. Paddla runt påpälsad i isvatten, nä så kul är det inte.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.