Vilken vingpaddel?

Man skulle kunna vända på resonemanget...

Om jag har en 25 kg havskajak och själv väger 86 kg så har jag ganska mycket vikt att accelerera. Dessutom så sätter kanoten begränsningar i toppfart eftersom vågmoståndet stiger drastiskt efter ca 5 knop.

Paddeln sätter begränsningar i hur mycket kraft som kan förmedlas från mig till vattnet och bli fart för kanoten. En stor gammal plattpaddel t ex Powermaster tål ganska mycket innan den kaviterar och tappar greppet. Samma gäller en stor vingpaddel som hanteras rätt. En liten vingpaddel måste hanteras med försiktighet för att inte överskrida gränsen och tappa greppet helt. Om en paddel slirar i vattnet påverkar inte kraften som krävs av mig - däremot blir farten lägre för kanoten. Skillnaden mellan en slirande paddel och en med bra grepp blir att den slirande kräver fler paddeltag (högre frekvens) för att förmedla lika mycket kraft. Samma gäller en liten vinge som inte kan belastas lika mycket. Om man paddlar i vågor så kompliceras bilden ännu mer eftersom man inte alltid kan bestämma själv hur mycket blad som man doppar innan man sätter in kraften (gäller i alla fall för oss "amatörer"). Då kan en större paddel ge ökad trygghet eftersom den blir mindre kristisk och tål ett snedskär lite bättre. Därför beställde jag en IV min (735 cm2) istället för en FW.

Jag har gått på Friskis & Svettis i många år tidigare. En kul sak var de trender man kunde se genom hur strechtningen och rörelser skulle utföras. Det som gällde ett år var skadligt två år senare och var korrekt igen efter ytterligare fem år...
 
Man skulle kunna vända på resonemanget...

Om jag har en 25 kg havskajak och själv väger 86 kg så har jag ganska mycket vikt att accelerera. Dessutom så sätter kanoten begränsningar i toppfart eftersom vågmoståndet stiger drastiskt efter ca 5 knop.

Paddeln sätter begränsningar i hur mycket kraft som kan förmedlas från mig till vattnet och bli fart för kanoten. En stor gammal plattpaddel t ex Powermaster tål ganska mycket innan den kaviterar och tappar greppet. Samma gäller en stor vingpaddel som hanteras rätt. En liten vingpaddel måste hanteras med försiktighet för att inte överskrida gränsen och tappa greppet helt. Om en paddel slirar i vattnet påverkar inte kraften som krävs av mig - däremot blir farten lägre för kanoten. Skillnaden mellan en slirande paddel och en med bra grepp blir att den slirande kräver fler paddeltag (högre frekvens) för att förmedla lika mycket kraft. Samma gäller en liten vinge som inte kan belastas lika mycket. Om man paddlar i vågor så kompliceras bilden ännu mer eftersom man inte alltid kan bestämma själv hur mycket blad som man doppar innan man sätter in kraften (gäller i alla fall för oss "amatörer"). Då kan en större paddel ge ökad trygghet eftersom den blir mindre kristisk och tål ett snedskär lite bättre. Därför beställde jag en IV min (735 cm2) istället för en FW.

Som du säkert själv vet men kanske inte andra läsare är att Bracsa FW har mindre blad än de flesta tillverkares småbladiga paddlar (förutom barn-paddlar) så den är ganska unik. En Bracsa IV min som du beställt räknas även den till en småbladig paddel. 735 cm2 är lika mycket/litet som Epic Small Midwing (som jag gärna skulle vilja prova men inte haft möjlighet än). Jag valde en Bracsa FW otestat, och tog den för att få en som var påtagligt mindre. Att gå från 750 till 735 cm2 såg på papperet ut att vara lite väl lite, men jag har inte själv testat skillnaden.

Om mitt senaste resonemang stämmer så är det som följer: man ska inte slira mer med en liten paddel än med en stor, utan hålla sig inom dess gränser, slirar man slösar man energi. Därför ska inte en liten paddel kräva högre frekvens vid en viss fart än en stor paddel. Det är snarare så att man med en större paddel kan välja paddla med en lägre frekvens än man borde genom att sätta i mer kraft och förlänga mikropauserna mellan varje paddeltag, och på så viss få en ryckig och påfrestande paddling.
 
Jag har gått på Friskis & Svettis i många år tidigare. En kul sak var de trender man kunde se genom hur strechtningen och rörelser skulle utföras. Det som gällde ett år var skadligt två år senare och var korrekt igen efter ytterligare fem år...

Jajustja, glömde nämna;

jo detta med vilka paddlar som gäller är inget som legat fast hur länge som helst. Som jag sa är Bracsa FW tämligen unik, de flesta tillverkare döper sina småpaddlar till "children" eller "junior" mm, och inte "marathon" eller "distance" etc som de borde heta om småpaddlar hade varit "da shit" på marathon under längre tid.

Även reducerad vinkel mellan paddelbladen verkar vara en ganska färsk trend, nu verkar det vara inne med att ha nånstans 0 - 50 grader snarare än 60 - 85, men det kanske mest gäller marathon. Själv har jag kört med 30 grader en tid.

Och vingpaddlar i havspaddling är ju också ganska nytt.

Så det kommer nog hända en del de närmsta åren på paddelmarknaden. Jag tror att det kommer bli fler av småbladiga paddlar (som inte heter "children"), och fler snälla vingpaddlar för havspaddling.
 
Visst är det så att du kan komma upp i högre fart med en större paddel men hur länge?.
Det jag säger är att du när vågmotståndet sticker inte orkar paddla så någon längre tid det är helt enkelt inte lönt för du får en löjligt liten fartökning för en stor kraftinsats det är just pga detta som man inte bör ha en för stor paddel och just därför du paddlar minst lika fort men med mindre kraftinsats efterssom den lilla paddeln slirar när du "tar i för mycket" och på detta sätt berättar att der inte är lönt eller att du inte gör rätt medan den stora paddeln glatt låter dig bränna ut dig eller paddla ineffektivt. och kom inte och säg att fw inte har grepp så det räcker jag vet tjejer som tagit vm medaljer i marathon med den storleken på paddel det extra grepp man får med en större paddel fuskar de flesta bort för att det inte orkar dra den riktigt ändå . Hade tävlingarna i marathon varit av typen timetrial där alla paddlade ensamma mot klockan hade det inte varit några som hellst problem att i en tävlingskajak paddla lika fort med en fw som med en stor paddel och ju långsammare båt ju mer skulle man behöva slita med den stora.

Om jag paddlar 20 km i en havskajak med min tävlingspaddel blir jag helt muskulärt slut
om jag däremot paddlar med en liten paddel paddlar jag lika fort men blir inte alls lika trött
muskulärt efterssom jag direkt får feedback när jag tar i för mycket eller gör fel och kan optimera så att så mycket energi går åt till att få båten att gå bra med minsta möjliga ansträngning. Och även när jag går på hårt sliter det mindre muskulärt än med den stora efterssom jag får jobba med något högre frekvens och mindre kraft. hjärtat orkar alltid längre än muskelstyrka.

att man har dålig teknik och därför behöver en större paddel låter väldigt kontraproduktivt efterssom det med största sannorlikhet kommer förvärra situationen.
 
Jajustja, glömde nämna;

jo detta med vilka paddlar som gäller är inget som legat fast hur länge som helst. Som jag sa är Bracsa FW tämligen unik, de flesta tillverkare döper sina småpaddlar till "children" eller "junior" mm, och inte "marathon" eller "distance" etc som de borde heta om småpaddlar hade varit "da shit" på marathon under längre tid.

fw hette children tills för typ 3 år sedan.
 
FW heter Children men då i annat material.

edit: fast diskussionen borde förstås mindre handla om fabrikat och mer om principer kanske...
 
givetvis men det går lätt bredvid mål för när jag säger liten paddel menar jag en sak när någon annan säger liten mena någon större paddel. att jag tar fw som exempel är för att den fanns med i diskussionen och för att jag inte får lov att nämna de andra alternativen

//Magnus
 
Jag inser problemet med att nämna varumärken och gärna bli, men säg nåt i kvadratcentimeter då? Resp kanske nåt kompletterande om vad du menar att form och profil har för betydelse ihop med storleken. (Trådstartaren kanske ville ha märke, men det går ju att leta efter ett märke med de egenskaper som tråden behandlar.)
 
Jag föredrar liten paddel helt klart....

Jag paddlar en paddel på 635 cm2 på distans och teknikträning för paddelmotorik och balans i vågor. När jag kör på lite hårdare använder jag en 735 cm2 paddel som ibland är lite för tung och när jag använder 765 cm2 paddeln drar jag bara på mig syra :D (skiljer alltså bara 30 cm2). Ju mer jag tränar desto mer uppskattar jag mindre paddelyta, förhoppningsvis beroende på att jag fått bättre teknik. En mindre paddel och dålig teknik är dock inte så roligt för då tappar man mycket mer i hastighet än när man paddlar stor paddel och tappar tekniken.
 
något man kan fråga sig är hur många paddlar man skall behöva innan man vet vad som passar. Det är ju en djungel med vingpaddlar när det gäller yta, form, vinkel mot skaftet och kurva på inner linjen på paddelbladet. På produktsidorna ser man lite data men ingenting som beskriver hur den egentligen uppför sig i draget när man paddlar med den. Själv tycker jag det tar ett antal pass innan man egentligen får känsla för den paddel man använder och det blir ganska omöjligt för en normal motionär att välja rätt med tanke på vad man kan och vad man vill utvecklas till som kanotist. Nästa problem uppstår när man skall ha vinkel på paddeln, vilken vinkel till vilken paddel och till vilken teknik då. Nu kör jag med två vinklar på samma paddel beroende på kajak jag sitter i för att det känns bäst (45° i havskajaken 75° i racer). Men jag vet inte varför egentligen och varför kör en del i racer med liten vinkel? Vore kul att få allt utrett av någon som kan och förstår skillnaderna och betydelsen av skillnaderna mellan olika format på paddel. Bara för att en viss vinge passar någon och att man rekommenderar denna innebär ju inte att den passar mig det minsta. I klubben har en del "gamla" kanotister som paddlade plattpaddel under sina racingkarriärer gått över till vinge och då rekommenderats Bracsa VII och då undrar jag varför? Är det att den paddeln drar man närmare kajaken och mer lik den rörelse de är vana vid eller finns det fler anledningar? Själv tycker jag att stor eller liten paddel känns relativt enkel att förstå men det är allt det där andra som gör nya val komplicerade.
 
Erik, har du fått din Bracsa IV, och vad tycker du i så fall om den?

Var ute och paddlade idag med min Bracsa IV och Commandern, och kom av någon anledning att tänka på denna tråden - underliga äro hjärnans vindlingar...

Med hänvisning till maratonpaddling och andra mer ambitiösa paddelaktiviteter så har en liten vinge rekommenderats. Men kan man överföra detta till de som är lite mindre ambitiösa, och som liksom jag själv kanske nöjer sig med en marchfart på 6 km/h och en dagssträcka på 10-20 km? Jämför t.ex resonemang om kajaker - inte väljer jag väl en Nelo Vanquish om jag då och då tar en havshelgtur med familjen? Då kan en Seayak vara ett bättre val!

Men utan att ha provat en mindre vinge - t.ex. FW - så har jag ingen aning om detta vore ett bättre altermativ för just mig. Tycker min IV fungerar bra, blir i princip aldrig trött under de förutsättningar som jag själv har upplevt, se ovan. Gillar ochså att köra några minuter med hårdare tempo (ej alls jämförbart med många andra här på forumet dock!), och då ger IV bra grepp.

Kanske skulle FW trötta ut mig mer pga av den högre frekvens en mindre paddel kräver - trots lättare vattenmotstånd? Bara det faktum att man lyfter en litenblads-paddel oftare tar ju mer på krafterna. Kanske det inte spelar någon roll (energimässigt) vilken paddel man har under dessa "lättare" omständigheter - och då kanske andra parametrar skall avgöra, såsom känsla, pris mm.

Så vart leder detta ? Antagligen till de vanliga slutsatsen...LYSSNA på andras erfarenhet, men filtrera detta till vad som skulle kunna passa just dig!

Med det sagt - vissa kajaker kräva en vinge... ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mikarv Vilken kanot/packraft? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Ciaran69 Vilken Kanot? Paddling allmänt 7
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
mabrauns Vilken kajak Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Kal-P-Dal Vilken operatör i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 15
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
kitee Vilken båt? Paddling allmänt 1
Delerium Köpa Struer träkayak? Vilken? Paddling allmänt 11
Thrashback Vilken Ally? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
AndersJL Vilken kajak (ny eller beg) föreslår ni till en fd tävlingskanotist ? Paddling allmänt 9
Lackan Vilken K2:a för längre tur i Lofoten Paddling allmänt 16
andyhill Vilken kajaktyp för ruggigt väder på västkusten? Paddling allmänt 15
avslutat_17_06_20 behöver en ny kylväska, vilken? Paddling allmänt 0
Ace 374 Vilken är snabbast !! Paddling allmänt 9
Stuvarn Vilken är er favoritpaddel? Paddling allmänt 24
Ute är kul Vilken kajak? Paddling allmänt 5
grymt_elak Vilken typ av karta lämpar sig bäst för skärgårdspaddling? Paddling allmänt 29
Paddla.se Torrdräkt, vilken? Paddling allmänt 37
Stuvarn Vilken kajak är bäst på allt :-) Paddling allmänt 29
Tolla-bolla Vilken kajak? Paddling allmänt 18
Erik Barkefors Vilken paddel är bra till vad? Paddling allmänt 32
Erik Barkefors Vilken kanot i Ljungskile? Paddling allmänt 2
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Alexander85 Vilken paddel? Paddling allmänt 2
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Iguanodon Vilken storlek på flytvästen bör jag välja ? Paddling allmänt 8
Fresso Vilken betydelse har längden? Paddling allmänt 4
Petrur Vilken dubbelpaddel till Kanadensare Paddling allmänt 8
Legenden Klepper vs Pouch Vilken blir det? Paddling allmänt 4
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
kacka Vilken paddel? Paddling allmänt 5
lazze Vilken tur att man har statistik! Paddling allmänt 0
Macke27 Vilken paddel...Vitudden eller Htc? Paddling allmänt 8
henrikjohansson Vilken kajak för en nybörjare? Paddling allmänt 0
joso Vilken kajak, lång i strumplästen Paddling allmänt 23
Staffan_TeamToyota Vilken Flytväst?! Paddling allmänt 4
mellgren Vilken välja?! Paddling allmänt 1
ansjoblo Vilken karta ska jag ha i S:t Anna skärgård Paddling allmänt 10
fredrikalbihn Vilken kajak? Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.