Optimal maratonkanot för en motionär

Många klubbar har bara plats för 520 cm kanoter. Längre hamnar i det begränsade antalet K2 platser.
Standardgarage rymmer oftast bara 520 cm kajaker.

Ifall det går att bygga racers på 520 x 38 cm som bär +100 kg kanotister är det inget problem att bygga 54 cm breda kajaker som klarar 120 kg dpl. De finns redan idag.

Jag har några kajaker hemma i garaget och den lättaste används oftast och den tyngsta och längsta är så mycket bökigare att hantera på land att den oftast får ligga kvar.

Ifall jag bara hade den långa och tunga skulle jag komma ut betydligt mer sällan än nu.
 
Plastex Eagle II:an

ICF kajaken är såld (till en Tjeckisk k1 mästarinna på 1000m) den kommer troligen att passa henne bättre än mig, nu med facit ihand så kan man säga att steget va för stort från havskajak till ICF, har skaffat mig en Elio Cobra, vilket känns bra, den båten kan jag hantera så nu kan jag koncentrera mig på att träna teknik och paddla !! Men, jag känner att den korta tiden i ICF:en gjorde att Cobran kändes stabil och hanterbar från början, så det va värt att prova/försöka paddla ICF.
 
Tycker det behövs ett paddelinlägg så ......

Vet inte vad jag gör för fel men jag är absolut snabbare i en sk "snabb" havskajak längd 5.50-6.15 än jag är i en "motionslåda" på 5.20.
Uppskattar naturligtvis vikt å underbart paddelisätt på 5.20 kanoten men snabbare är jag inte!
Kan förstå att den lättare kortare är optimal på race(hänga på våg, acca vid ryck lyft osv) men när jag kör mina "teststräckor" så vinner den "långa" alltid :)

/Janne
 
Vet inte vad jag gör för fel men jag är absolut snabbare i en sk "snabb" havskajak längd 5.50-6.15 än jag är i en "motionslåda" på 5.20.
Uppskattar naturligtvis vikt å underbart paddelisätt på 5.20 kanoten men snabbare är jag inte!
Kan förstå att den lättare kortare är optimal på race(hänga på våg, acca vid ryck lyft osv) men när jag kör mina "teststräckor" så vinner den "långa" alltid :)

/Janne

Håller med Stuvarn. Tror att en viktig del i det är "slankhetstalet" som vi var inne på en gång tidigare. De som klarar en ICF-racer behöver inte en längre kanot eftersom längd/breddförhållandet blir så bra ändå. Förenklat kan man säga att en kort och bred kanot får en trubbig vinkel där man trycker undan vattnet, en kort och smal kanot blir spetsigare fram vilket även en bredare lång kanot blir. Det finns fler faktorer med i "kalkylen" men slankhetstalet fror jag, som gammal Tornadoseglare, är viktigt.

En ICF-racer är 38 cm bred på 520 cm längd vilket blir 38/520=0,073 dvs 7,3%,

En Icefloe är 60 cm bred och har en vattenlinje på ca 470 cm (när de engelska spetsarna är borträknade). Det blir 60/470=0,128 dvs 12,8%. Här är kanoten i verkligheten ännu trubbigare eftersom vattenlinjen vid stäven är konkavt utformad så bromsen sitter en bit framför fötterna...

En Turbåt har ett breddmått vid 10 cm djupgående enligt regeln men går grundare. Den hamnar förmodligen på 47/520=0,090 dvs 9,0%,

Tar man en havsracer t ex Extreme type-R så är den 45 cm bred i vattenlinjen och 610 cm lång (enligt broschyren). Det blir då 45/610=0,074 dvs 7,4% och vi är nere i nästan samma tal som ICF-racern. Den väger dubbelt mot ICF-racern och passar inte in i deras vågsystem för att hänga på våg (även om det finns bildbevis på tvärtom...).

Alla blir saliga på sin tror brukar det heta. Jag klarar inte en ICF-racer och förmodligen inte heller Extremen i sjögång så jag kanske får nöja mig med 8,5% som Stuvarns "vita långa" hamnar på. Från seglingen vet jag att det finns ingen längd som passar i alla vågtyper/storlekar men att en längre oftare fungerar än en kortare.

Så mitt sätt att bli salig i kanot hamnar på en tillräckligt stabil kanot så jag kan paddla framåt istället för att stötta eller simma ;-)
 
Många klubbar har bara plats för 520 cm kanoter. Längre hamnar i det begränsade antalet K2 platser.
Standardgarage rymmer oftast bara 520 cm kajaker.

Ifall det går att bygga racers på 520 x 38 cm som bär +100 kg kanotister är det inget problem att bygga 54 cm breda kajaker som klarar 120 kg dpl. De finns redan idag.

Jag har några kajaker hemma i garaget och den lättaste används oftast och den tyngsta och längsta är så mycket bökigare att hantera på land att den oftast får ligga kvar.

Ifall jag bara hade den långa och tunga skulle jag komma ut betydligt mer sällan än nu.

Aha, så trots att jag har ett garage som rymmer långa kajaker och det skälet för mig blir helt irrelevant så borde jag alltså enligt ovan skaffa en lätt kajak som är så kort som möjligt. Tänk om det fanns en som man kunde ha i skuffen; då slapp man krånglet med takräcket - det tycker jag är det främsta "bekvämlighetshindret"*.


*detta bekräftas ju av att jag nu har en halvlätt 5,20-kanot, och ändå är jag för slö för att paddla tillräckligt ofta
 
Ni som räknar på kajakers presanda

Nå: hur förklarar man att Janne är snabbare i sin "långa vita" än i sin turbåt?
Är det Barkefors slankhetstal som gäller?
Fler parametrar?

Jag som aldrig kommer kör racerkajak i havet är ju förstås nyfiken, kan jag som medelmåttig motionär hitta bättre "flow" i en längre kajak än min 520 turbåt. Men skit nu i mig som medelmåttig motionär ett tag, svara först på Janne elitmotionärs fråga. :)
 
Jag tycker det är en intressant iakttagelse, men samtidigt är det väl så att jämförelsen är orättvis så länge Janne inte helt vant sig vid den rankare 5,20-kanoten.

MEN, samtidigt kan det ju vara så att Janne trots idog paddling aldrig kommer att paddla så bra i en rankare kanot än i sin stabilare (och längre).

En rättvis jämförelse vore alltså en lite mer stabil 5,20-båt att jämföra med den "långa vita".

En sak är dock säker, Janne kommer dock aldrig paddla i andra kajaker med samma leende som i sin favoritkajak!
Det senare är en effekt som inte får underskattas!:)
 
Jo har inga problem med Vajdan behövde naturligtvis lite inkörning i början! Då den bara väger 12kg så upplever jag den lite "vickigare" snabbare i rörelserna än vad jag var van vid! Tror inte den annars är specielt mkt rankare än en Extreme tex
Men har kört den mkt med GPS å trodde jag skulle göra "rekord" tider i Kåsjön så fort jag var inkörd!
Når dock inte dom maxfarter jag gjort med mina längre båtar! Därimot rolig paddla fint tajt paddelisätt underbar styrning lättaccad! Men vill som sagt det skulle gå lite fortare!
Kan ju faktiskt vara så att Erik har rätt,att den är lite för kort å bred(ca 47cm) min vita "snabba" är ju inte bredare men betydligt längre! Tror att om man är hyfsat stark så håller man högre snittfart på lite lägre sräckor med den långa(det säger min GPS i alla fall)

/Janne
 
Men egen erfarenhet är att det inte är direkt binärt detta med om man "klarar" en viss kanot eller ej.

Hade tidigare en halvrank kanot som jag kunde paddla, till sist även i vågor. Dock kunde jag inte själv säja var gränsen gick för när rankheten gick ut över miltiden. Hade ju också nåt pass i den då jag paddlade långt och med mina mått snabbt - men då jag inte kunde dricka ur vattenflaskan utan att släpa paddeln i vattnet - eller rent av stanna till vid nån bryggände. I hyfsat blankt vatten kände jag väl att jag tog i fullt ut - men kan inte avgöra hur mycket kraft som gick åt till balansen...

En jämförelse av tiden på samma sträcka, mellan två olika testkajaker säger förstås vilken som är snabbast, men lämnar alltså en del till spekulation som vanligt... Om nu Stuvarn säger att balansen inte är ett problem så stämmer det säkert. Jag förstår att förhållandena på den aktuella sjön dessutom är lugna och pålitliga.
 
Jo min Kåsjö är lugn i motsats till den reflex sjö som Patric å jag oftast har vid Saltholmen vid pålverket :)
Har inga problem dricka eller ta kort i motionslådan men tar nog inte(aldrig) ut den på havet!
Brukar köra milen i Kåsjön går ej på helt max men har ett tryggt jämnt tempo(ett tempo jag är säker på) snittet på motionkanoten är då ca 10,0km/h på den längre havskajaken blir snittet ca 10,3km/h. Upplever alltså ett plus på ca 0,3km/h.
Dessutom har jag alltid en högre maxfarts notering på GPS´n i den längre båten! Tror dock att jag nog tappar lite mer vid vändningarna i den långa!

/Janne
 
Balansen har ju inte bara med skrovet att göra, utan även med säteshöjd.
Janne, skiljer det det mellan de två?

(Sen kan ju säteshöjd i allra högsta grad påverka kraft eller uthållighet.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stuvarn Optimal sittställning i en turbåt... Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.