Optimal maratonkanot för en motionär

Kan bara hålla med :) Den ser lovande ut! Kan man få lite mått på "skönheten" oxå!
Hoppas även 46:eek:r får plats :) Men gärna lite mer info! När kommer den? Blir det en Trapper -09???

/Janne
 
Senast ändrad:
Den är 5,2m lång Det är ett svajigt projekt jag jobbar med just nu. Åt en utländsk kund vi får se om det blir något.

Lade mest ut den för att visa vad som går att göra

En VKV 101 med Musse Pigg öron är väl lika sexigt som en Austin Allegro med spoilers

Hans Friedel
 
Önskebarracuda

Om jag fritt får önska mig en idealkajak så skulle den vara så här:
längd 5,50
bredd 0,54
vikt 20 kg
linjer som på den vackra kajaken ovan -> raka stävar, lång vattenlinje, lågt akterdäck
köllinje som ger kursstabilitet
sittbrunnsstorlek som medger bra benarbete
urtag i skrovet för närmare paddelisättning
ställbar sits -> vinkel, höjd- och längsled
styrning med centralt pedalställ med stadig fotplatta plus roder som SmartTrack
Det kan väl inte vara så svårt att uppfylla?
 
520-båt

Letar man motionskajak och tycker 101an är för rank och för liten och Kåre för liten tycker jag man kan ta en närmare titt på Seabird Designs Touring. Inget för en tävlingskanotist med decennier av erfarenhet men för den vanlige motionären, som kanske vill ta en fika efter halva vägen...

"Planktons" önskelåda finns det väl flera av redan eller?
 
Kayakpro Nemo är väl den som kommer närmast dessa önskemål om en snabb havskajak för mellanviktare (har inte provat den utan väntar på Paddelkrafts test) men det känns onödigt att frakta kajaker över atlanten.
Det vore kul om t.ex. någon svensk tillverkare nappade - visst man kan hänvisa till det sortiment man har men produktutveckling bör ju vara en väldigt central fråga om man ska hänga med i konkurrensen. Eller så är man nöjd med läget som det är.

(Ursäkta om jag vinklade om tråden något från 5,20 maratonkajak till 5,50 havskajak fast några beröringspunkter finns säkert)
 
Senast ändrad:
Kan faktiskt hålla med plankton :) Söker detsamma! Tycker inte det finns mkt på marknaden som håller hans(mitt) önskemål! Kanske 1-2 sportiga havskajaker platsar! Tycker hassex senaste såg mkt lovande ut, men varför inte göra den lite lite längre :)

/Janne
 
Senast ändrad:
Ja det är mkt tjafs om längden :) men om jag som väger ca 85kg å vill ha med mig lite packning så känns 5.20 lite väl kort, kanske är 6.15 väl långt men nånstans därimellan skulle nog kännas mkt rätt :)

/Janne
 
Senast ändrad:
Ja det är mkt tjafs om längden :) men om jag som väger ca 85kg å vill ha med mig lite packning så känns 5.20 lite väl kort, kanske är 6.15 väl långt men nånstans därimellan skulle nog kännas mkt rätt :)

/Janne

Håller med föregående talare. Det viktiga borde väl vara att de går in i en 20-fots container med lite marginal och då hamnar man på 5,5 - 5,7 m.

Kikar man på vågbildning så styrs den inte bara av bredden utan också av längd/breddförhållandet så en längre kanot kan vara lite bredare och ha en bra marschfart.

Själv vill jaga bara ha deplacement på 110-120 kg = jag 86 kg, kanot 15-18 kg, och resten fika, ombyte och paddel.
 
Håller med föregående talare. Det viktiga borde väl vara att de går in i en 20-fots container med lite marginal och då hamnar man på 5,5 - 5,7 m.

Är det viktigt med containern?
Ingen av mina kajaker har vad jag vet varit i en container - någon av dem går inte in - men det har förstås aldrig haft nån betydelse i mitt fall.
 
Är det viktigt med containern?
Ingen av mina kajaker har vad jag vet varit i en container - någon av dem går inte in - men det har förstås aldrig haft nån betydelse i mitt fall.

För de flesta kanotister är det inte viktigt men för en producent är det betydligt dyrare att frakta något som inte går in i en container och risken för skador blir också större. Självklar går det att lägga längre kanoter omlott med stävarna i en 40-fots container men då har man dubbla volymen som måste fyllas av ekonomiska skäl.

En del klubbar har köpt containrar för att förvara kanoter i. Ett billigt sätt att lösa "byggandet" av ett kanotförråd. Här är inte 40-fotaren lämplig då det blir jobbigt att komma åt de inre kanoterna.
 
Det där visste jag ju redan...
Men det finns andra bra transportsätt också, och ingen av mina kajaker bor i en plåtlåda :).

Alltså saknar containerbarheten för mig all betydelse.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stuvarn Optimal sittställning i en turbåt... Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.