Lyckades med min 1:a roll idag!

Jag kan rekomendera att prova rolla med grönlandspaddel dels är det enlig min erfarenhet lättare, standard grönlandsroll påminner en del om pawlatan.
/Mattias
Jodå, jag har testat att rolla med lånad grönlandspaddel och blev förvånad hur lätt det gick. Jag antar att det finns en hel del flytkraft i materialet som hjälper till. Samt en lång hävarm som med pawlatafattningen. Ska nog försöka göra en egen g-paddel så småningom enligt BT:s beskrivning.
 
Strunta i paddeln, rolla ändå!

När en roll fokuserar för mycket på val av paddel så är man nog i en återvändsgränd teknikmässigt...

Titta på en grupp av paddlare som rollar väldigt mycket: Kanotpolospelare.
Merparten av dom rollar med paddeln om den finns till hands och rollar ändå om dom har tappat paddeln.

Själv är jag inte ens nära att klara en handroll, men i går så fick jag rolla med en kratta :)
Satt i kajaken och rensade bort sjögräs i närheten av bryggan. För att få med mig ordentligt med sjögräs tog jag en kratta, och när jag gick runt så konstaterade jag att det faktiskt går att rolla med den också!
Långt skaft och massa sjögräs sittande i krattan gav tillräcklig kraft för att komma upp.

För att återgå till diskussionen om val av paddel för rollning så kan jag försäkra att krattan i alla fall är den sämsta paddeln jag provat, alla kategorier ;)

/Stefan
 
När en roll fokuserar för mycket på val av paddel så är man nog i en återvändsgränd teknikmässigt...

Titta på en grupp av paddlare som rollar väldigt mycket: Kanotpolospelare.
Merparten av dom rollar med paddeln om den finns till hands och rollar ändå om dom har tappat paddeln.

Själv är jag inte ens nära att klara en handroll, men i går så fick jag rolla med en kratta :)
Satt i kajaken och rensade bort sjögräs i närheten av bryggan. För att få med mig ordentligt med sjögräs tog jag en kratta, och när jag gick runt så konstaterade jag att det faktiskt går att rolla med den också!
Långt skaft och massa sjögräs sittande i krattan gav tillräcklig kraft för att komma upp.

För att återgå till diskussionen om val av paddel för rollning så kan jag försäkra att krattan i alla fall är den sämsta paddeln jag provat, alla kategorier ;)

/Stefan

Det tror jag också om krattan alltså ;) , men allt går om man måste.
 
När en roll fokuserar för mycket på val av paddel så är man nog i en återvändsgränd teknikmässigt...

Titta på en grupp av paddlare som rollar väldigt mycket: Kanotpolospelare.
Merparten av dom rollar med paddeln om den finns till hands och rollar ändå om dom har tappat paddeln.

Jag trodde att tråden gällde rollning med havskajak, inte rollning i allmänhet. Även om det finns de som klarar att handrolla havskajak vill jag nog ändå påstå att paddeln har betydelse. Samt kajakens skrovtyp. Annars är ju kanotpolo ett roligt sätt att träna rollning.

Seriöst så är ju rollningskunskap en säkerhetsfråga i öppen sjö och i kallt vatten och inte lek och spel i en tempererad bassäng.
 
Jag trodde att tråden gällde rollning med havskajak, inte rollning i allmänhet. Även om det finns de som klarar att handrolla havskajak vill jag nog ändå påstå att paddeln har betydelse. Samt kajakens skrovtyp. Annars är ju kanotpolo ett roligt sätt att träna rollning.

Seriöst så är ju rollningskunskap en säkerhetsfråga i öppen sjö och i kallt vatten och inte lek och spel i en tempererad bassäng.

För ett tag sedan skrev Arneri ett svar angående rollar. Han påpekade att lågt och högt stöd är en sak som det nästan inte alls talas om och som inte är lika flashigt att träna. Men behärskar man reflexmässigt stöd så kanske man aldrig behöver rolla...

Jag håller med honom och stöd var något som de var mycket noga med på intro till fors som jag var på förra sommaren.

Alltså - mer status till stöden ;-)
 
För ett tag sedan skrev Arneri ett svar angående rollar. Han påpekade att lågt och högt stöd är en sak som det nästan inte alls talas om och som inte är lika flashigt att träna. Men behärskar man reflexmässigt stöd så kanske man aldrig behöver rolla...

Jag håller med honom och stöd var något som de var mycket noga med på intro till fors som jag var på förra sommaren.

Alltså - mer status till stöden ;-)

Håller jag absolut med om!

Roll är jättebra att behärska och dessutom roligt att hålla på med. Dessutom är det något man kan flasha för polarna med.
Att frivilligt hålla på med rollar handlar om att leka och träna.

Att behärska stöden handlar ju om att se till att man inte behöver rolla.

Är det egentligen någon som har som självändamål att kapsejsa ofrivilligt?

//Peter
 
Håller jag absolut med om!

Roll är jättebra att behärska och dessutom roligt att hålla på med. Dessutom är det något man kan flasha för polarna med.
Att frivilligt hålla på med rollar handlar om att leka och träna.

Att behärska stöden handlar ju om att se till att man inte behöver rolla.

Är det egentligen någon som har som självändamål att kapsejsa ofrivilligt?

//Peter

Igår kväll pratade jag med en paddelkompis. För en vecka sedan var de ute med en grupp Frilufsare på en 4 dagars tur. På hemfärden blåste det upp på Nämdöfjärden till kulingstyrka. På en surfvåg skulle han ta ett stödtag och upptäckte för sent att det inte fanns vatten under paddeln. Då går man runt. Men eftersom han lärt sig att rolla och snabbt kunde komma på rätt köl igen så blev det ingen farlig räddningsoperation i hög sjö som kunde riskera andras liv och säkerhet. Tror du fortfarande på att vi som tränar rollning gör det enbart för att det är kul och att vi vill impa på polarna?
 
Jag håller med det mesta som sagts i de senare kommentarerna och ser inte några motsättningar.

Låga och höga stöd kommer före roll när det gäller att förhindra ofrivillig kapsejsning.

En säker roll åt båda hållen är världens bästa aktiva (förebyggande åtgärd som förhindrar olyckor) och passiva (åtgärd som begränsar skadan när den redan skett) säkerhetsmetod.

Det är roligt att lära sig rolla och ett rent nöje att rolla. Därför blir roll som säkerhetsmetod övad mera och i mer realistiska förhållanden än andra metoder. Nyttan av en säker roll påverkas inte av om man tränar för att impa på kompisarna eller för att bli en säker paddlare.

Roll fungerar lika bra med fullastad kajak eller i grov sjögång - med träning och bra kläder även på grunt vatten och i vinterkyla.

Paddeln har viss betydelse under inlärningen: det är lättare att lära sig rolla med en grönlandspaddel eftersom flytkraften finns i materialet och vinkeln och rörelsen är okritiska. Men när tekniken sitter fungerar det lika bra med plattpaddel eller vingpaddel.

Det är också enklare att rolla en låg grönlandskajak men när tekniken sitter går det att rolla de allra flesta kajaker.

Så en räknenissekommentar - varför prata bruttoarvode i samband med egenbyggda paddlar? Av 750:-/tim fakturerat arvode försvinner ofta ungefär två tredjedelar i skatt, egenavgifter, overheadkostnader etc innan återstoden är användbar på lönekontot.
Sedan kan man ju fundera över hur intressant det är att räkna timlön under icke-arbetstid. Vad kostar då en långfilm i TV. En veckotur i kajak? En semesterresa? En natts sömn?

Björn
 
Och vad kostar 6 timmar på gymmet?Jag tror snarare att jag tjänade på att handhyvla och handslipa .Rejält svettig blev jag i alla fall (Kan bero på att det var 29 grader i skuggan också !)
 
Håller jag absolut med om!

Roll är jättebra att behärska och dessutom roligt att hålla på med. Dessutom är det något man kan flasha för polarna med.
Att frivilligt hålla på med rollar handlar om att leka och träna.

Att behärska stöden handlar ju om att se till att man inte behöver rolla.

Är det egentligen någon som har som självändamål att kapsejsa ofrivilligt?

//Peter

Och hur lär man sig att behärska stöden om man inte kan rolla?

För att behärska stöden bra måste man träna. Och när man tränar stöd, speciellt i början går man runt. Och kan man inte rolla så innebär det att gå ur, simma in kajaken och tömma alternativt klättra i och pumpa.

Med andra ord, att träna stöd blir något man drar sig för. Tills den dagen man kan rolla och slipper hela proceduren ovan. För mig var det i alla fall så att rollen kom först. Då var det plötsligt så mycket enklare att öva in säkra stöd också och plötsligt satt också stöden.

Ytterligare en anledning att lära sig rolla alltså. Finns det överhuvud taget någon paddlare med säkra stöd som inte också har en säker roll? Hur tränar och nöter man annars in säkra stöd om man inte kan rolla upp igen varje gång man går runt?

Rickard
 
Jag har nu ökat lite på värdet på min grönlandspaddel. :) Jag har nu lagt några timmar på att slipa bort några gram trä här och där. Nu har jag fått till formen på den så att den ser ut som en helt ny paddel, med mycket bättre proportioner. Tänk vad 60 gram kan göra.
Sedan har jag våtslipat med fint sandpapper och linoljat den. Nu är den så slät att jag har svårt att låta bli att gå ut i garaget o känna på den. Hoppas bara att den fortfarande går att paddla med, annars får jag sätta upp den på väggen :)

/Mattias
 
Det verkar som om vissa har missuppfattat mig.
Jag höll bara med föregående talare om att stöden ofta glöms bort.

Om man börjar med att lära sig rollen som ett syfte i att fortsättningsvis skall lära sig stöden så tror jag att vissa (absolut inte alla) nöjer sig med det.
Tanken kan vara att: Slår jag ändå runt så kan jag ju ändå rolla upp igen.

Stöden glöms som sagt ofta bort och jag har inte, egentligen, sagt något annat.

Jag tror ju exempelvis inte att tråden hade besökts av så många om min överskrift hade varit:
"Jag lyckades med mitt 1:a höga stöd idag"

//Peter
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...