Lyckades med min 1:a roll idag!

Ett tips, som funkade för bra mig, är att innan rollen sitter till 100% så öva på grunt vatten (djup <1m). Då kan man dels vid helt misslyckade rollförsök trycka upp sig med paddel. Och dessutom så känner man om rollen är bra eller dålig (om paddeln skrapar i botten så har den grävt ner sig för djupt i vattnet).

/Mattias
Ta bara inte den bästa paddeln. Fick själv ett dyrt paddelblad knäckt på bassängträning. Rekommenderar istället att börja med Pawlata.
 
Glömde nämna att jag använder grönladspaddel, så min paddel är väldigt billig (och tålig).

/Mattias

Okej, nu ska vi INTE diskutera fördelar och nackdelar med paddlar kors och tvärs ;) ;) ;).
Each to their own. Tycker jag för vi hamnar alltid, i ringkanten a har vi bredpaddlarna och vingpaddlarna, i ringkant b har vi grönlandspaddlar, icke-bredpaddlar, långfärdspaddlar.

OCH ALLIHOP JAG SKOJAR. Jag ska på semester och paddla, är på gott humör.
 
Intressant faktum är att paddelkompisen knäckte sin grönlandspaddel några veckor senare, i samma bassängbotten. Men han skyllde på en kvist:)
 
Intressant faktum är att paddelkompisen knäckte sin grönlandspaddel några veckor senare, i samma bassängbotten. Men han skyllde på en kvist:)

Jag har aldrig snickrat någon eskimåpaddel men om jag skulle göra det skulle jag limma ihop ett ämne av en tunn och två lite tjockare brädor. Tre stycken gör att eventuella svagheter i en bit kompenseras av de andra. Den mittre skulle jag välja ett mörkare träslag och bara ha 5-8 mm tjock och de yttre dubbla tjockleken i exvis furu. PU-lim tål lite fukt och duger om man är noga med att lacka paddlen och underhålla lacken efter slitage. Annars är det epoxy som gäller men det är betydligt jobbigare att hålla på med. Undvik ask och björk som lätt svartnar om man får in fukt under lacken.
 
Min grönlandspaddel är av gran i ett stycke med ett antal kvistar, det blev den varianten mest för att jag inte hade tålamod att laminera o ha mig när jag skulle göra den.
Än så länge håller den, ta i trä, trots ganska flitigt och omilt användande, men enligt Murphy så lär den väl gå av under DKM nästa vecka. Så plattpaddeln åker med som reserv.

/Mattias
 
Asså själv är det vingpaddeln dårå ;)

Hej J,

Om det är mig du syftar på så har jag bara provat sonens vinge ett par gånger och inte kommit underfund med den. Har en Lendal Archipelago med rakt skaft och en Lendal Seamaster med bent. Den senare syns på bilden av mig med provar Commander. Den är PLATT. Kommer nog att ge vinge en chans till men behöver skaffa en längre än sonens då. Den är nu för kort för oss bägge.
 
Min grönlandspaddel är av gran i ett stycke med ett antal kvistar, det blev den varianten mest för att jag inte hade tålamod att laminera o ha mig när jag skulle göra den.
Än så länge håller den, ta i trä, trots ganska flitigt och omilt användande, men enligt Murphy så lär den väl gå av under DKM nästa vecka. Så plattpaddeln åker med som reserv.

/Mattias

Var extra försiktig när du kliver ur kanoten så håller nog paddeln. Drick massor både vid lyften och mellan så fixar du det bra!

Lycka till
 
Var extra försiktig när du kliver ur kanoten så håller nog paddeln. Drick massor både vid lyften och mellan så fixar du det bra!

Lycka till

Tack,
jag gjorde ett försök förra året, efter lyftet i Skifors började jag få ont i huvudet och strax innan Gustavsfors kom allt jag ätit och druckit under dagen upp över kajaken. Jag försökte komma vidare men jag fick inte behålla något i magen. Några kilometer efter Gustavsfors tog krafterna slut och jag fick bryta.
Jag vet inte riktigt varför jag blev dålig, men jag misstänker att det berodde på sömn och vätskebrist. I år skall jag se till att dricka mycket under fredagen och komma i säng i tid på kvällen. I dag har jag köpt en vätskebehållare med slang så att jag lättare kan dricka under loppet.

/Mattias
 
Tack,
jag gjorde ett försök förra året, efter lyftet i Skifors började jag få ont i huvudet och strax innan Gustavsfors kom allt jag ätit och druckit under dagen upp över kajaken. Jag försökte komma vidare men jag fick inte behålla något i magen. Några kilometer efter Gustavsfors tog krafterna slut och jag fick bryta.
Jag vet inte riktigt varför jag blev dålig, men jag misstänker att det berodde på sömn och vätskebrist. I år skall jag se till att dricka mycket under fredagen och komma i säng i tid på kvällen. I dag har jag köpt en vätskebehållare med slang så att jag lättare kan dricka under loppet.

/Mattias

Fortsätt kämpa - de säger tredje gången gillt och efter din berättelse så låter det som om du mentalt klarade av två gånger redan förra året. Själv låter jag bli i år så slipper det bli tredje gången gillt så jag bryter. Har alltså paddlat två gånger 2005 och 2007. Förra året var bra paddelväder med lite duggregn före start och bara sol för mig sista timmen.

Hoppas ni får lika bra väder i år!

Om jag minns rätt så har Björn Thomasson paddlat in på 6:39 med eskimåpaddel (2004) så man måste inte ha vinge. Tror att det handlar mer om massor av pasta/ris/müsli före, mycket vätska och sen en blandning av tur och vilja!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.