Varför vägra roder???

Det gör inte så mkt att jag är novis i paddlingen, diskussionen är precis likadan i andra sysselsättningar:

-Vad är vitsen med telemark när man kan åka fortare och mindre tröttsamt med hälen fäst i skidan?

Telemarksjämförelsen tycker jag känns relevant. I de flesta fall finns det inga jättestora praktiska skäl, anledningen sitter i upplevelsen, rörelsen och känslan. Möjligen kan man hävda att skäddakajaken har vissa KISS-poäng jämfört med roderkajaken, möjligen. Tidigare hävdades detsamma med med telis framför alpint, men idag kan den saken definitivt diskuteras.

Själv har jag bara hyrt kajaker sporadiskt sedan några år, ibland roderkajaker ibland skäddakajaker. Första gångerna var jag skeptiskt till skäddakajaker, men jag fram till att om det bara var en välbalanserad skäddakajak så upplevde jag inga stora nackdelar, systemet kändes enkelt, och var dom bara lättmanövrerade kom jag på att det var jäkla skoj att hålla på o slingra utmed kustlinjen med kantning, sveptag-styrtag osv, på ett aktivare sätt än med roder. När jag hyrde spelade det mig inte så stor roll om det var en skäddakajak eller en roderkajak, bara de fungerade vettigt. En alltför trög, o allra värst; obalanserad skäddakajak var lika trist som en dito roderkajak, för att inte tala om rodersystem som inte tillät ordentligt stöd för fötterna.

När jag nu köpte min första egna nu i höst var jag på det klara med att det var en lekfull och välbalanserad skäddakajak jag ville ha. Kan tänkas att jag nån gång skaffar en lång, stor roderkajak, om plånbok o intresse ger utrymme för fler än en kajak, men tillsvidare passar skäddakajaken mitt psyke, på samma sätt som telisarna är mina "tools of choice" när vattnet faller kallt, mjukt och fluffigt. Det är väl en personlighetsfråga kanske?
/Jörgen
Vi ses på hav, berg och snö! :)
 
Alla sätt är bra

Området och sättet att paddla styr mina roderpreferenser. Vid skärgårdspaddling med mycket fotograferande och fågelspaning i handkikare från kajaken föredrar jag roderkajak. Vid Hallandskusten där jag är just nu är det skönt att slippa roder när man surfar på vågor in mot sandstränder. I forsen självklart forslåda utan roder.

Det skall kännas rätt helt enkelt. Man har hur som helst lika mycket hjälp av styrtag, lutningar och kontringar för stora kursändringar och sidoförflyttningar i en roderkajak. Rodret har man för finjusteringar och för de tillfällen man inte har paddeln i vattnet (fotografering kikartittande etc).

Jag föredrar också telemark framför fasthäl utför, ger mig mera åkglädje helt enkelt.

Thure
 
Under flera år hade jagf inga problem alls med min roderkajak... tills jag paddlade över till Åland och tillbaka under en helg. Jag hade lite vind på vägen över och det var ruggigt jobbigt att paddla ett 4 timmars pass med ena roderpedalen konstant nedtryckt. På vägen tillbaka var det helt vindstilla och spegelblank hav, då spelar det ingen som helst roll, men strax innan jag nådde den svenska kusten började det blåsa igen, och då jag paddlade längs kusten kom vinden rätt i sidan. Om jag tyckte att det var jobbigt med roder på vägen över så var det ingenting mot detta.
I år gjorde jag en tur med några sträckor hyffsat öppet vatten under blåsiga förhållanden med en kajak med skädda... Ahhhh... så skönt det var!
Innan Åland turen så hade jag ändå paddlat länge med roder och förespråkade denna. Nu kräks jag på roder... Jag är mycket medveten om att det beror nog till stor del av kajaken, men en välgjord kajak utformad för skädda är det enda jag vill paddla om det rör sig om längre sträckor på öppet vatten.
 
Hehe, det är ju svårt att tillföra nåt nytt i den här diskussionen, men själv har jag paddlat med en kajak med havererad skädda. Det var inget vidare.
Tror det har stått mer än en gång tidigare om hur vanligt det är med roder resp skäddahaveri så jag konstaterar bara att båda lösningarna naturligtvis kan haverera.
 
Jag hade lite vind på vägen över och det var ruggigt jobbigt att paddla ett 4 timmars pass med ena roderpedalen konstant nedtryckt.

Tror just att du ringade in problemet där. Pedaler som styrning är ju det sämsta påhitt som finns och jag fattar inte varför de flesta havskajaktillverkare envisas med att använda det!
Med styrpinne och ett fast fotstöd som standard även i havskajaker skulle denna diskussion i överhuvudtaget inte behöva uppkomma. Med styrpinne är det hur lätt som helst att hålla kursen och dessutom främjar det god teknik med benarbete i kajaken när du har ett fast fotstöd att ta stöd mot.
 
Tror just att du ringade in problemet där. Pedaler som styrning är ju det sämsta påhitt som finns och jag fattar inte varför de flesta havskajaktillverkare envisas med att använda det!
Med styrpinne och ett fast fotstöd som standard även i havskajaker skulle denna diskussion i överhuvudtaget inte behöva uppkomma. Med styrpinne är det hur lätt som helst att hålla kursen och dessutom främjar det god teknik med benarbete i kajaken när du har ett fast fotstöd att ta stöd mot.

Jag håller visserligen med dig om roder och roderkonstruktion, däremot är jag övertygad om att denhär diskussion (dvs en tråd som denna) skulle komma upp ändå, eftersom flera av oss ändå skulle föredra skädda och andra väljer roder.
Så länge det finns styvnackade uppfattningar om att det ena enbart är bättre än det andra kommer nog diskussionner fortgå i dylika frågor som handlar så mycket om olika kravspecifikationer, olika användning och subjektiva upplevelsevärden.

Det finns konstruktiva delar i dessa diskussioner, men när åsikterna om bra versus dåligt sammanblandas med kul versus inte lika kul, då blir diskussionen rätt meningslös.
/Jörgen
 
Tror just att du ringade in problemet där. Pedaler som styrning är ju det sämsta påhitt som finns och jag fattar inte varför de flesta havskajaktillverkare envisas med att använda det!
Med styrpinne och ett fast fotstöd som standard även i havskajaker skulle denna diskussion i överhuvudtaget inte behöva uppkomma. Med styrpinne är det hur lätt som helst att hålla kursen och dessutom främjar det god teknik med benarbete i kajaken när du har ett fast fotstöd att ta stöd mot.

Kan bara hålla med dig! Visserligen finns det hyfsade pedaler typ VKV, Lettmann å typ Surfski men inget går upp mot styrpinne å ett bra fotstöd! Då får en helt annan kraft i paddlingen + man kan verkligen sitta å finlira nästan styra med ryggmärgen ;)

/Janne
 
Finns det kajaker med roder och styrpinne? Jag har ej sett något exemplar. Hur funkar det och hur ser det ut? Jag har byggt en egen kajak och skippade att sätta dit roder, men det lät som en intressant lösning. Styr man med hand eller fot?
 
Finns det kajaker med roder och styrpinne? Jag har ej sett något exemplar. Hur funkar det och hur ser det ut? Jag har byggt en egen kajak och skippade att sätta dit roder, men det lät som en intressant lösning. Styr man med hand eller fot?

Istället för att styra med "sladdriga" pedaler som oftast helt saknar stöd! Så har du en styrpinne mellan fötterna! Helt överlägsen alla pedalsystem! Du får kraft i paddlingen + du rör bara "pinnen när du behöver svänga, alltså inga onödiga roderrörelser som bara bromsar ;)
Finns en del havskajaker med pinnstyrning! Ex: Nelo Inuk, Extreme type-R,Commander type-S, Energize, mfl.

/Janne
 
Kan bara hålla med dig! Visserligen finns det hyfsade pedaler typ VKV, Lettmann å typ Surfski men inget går upp mot styrpinne å ett bra fotstöd! Då får en helt annan kraft i paddlingen + man kan verkligen sitta å finlira nästan styra med ryggmärgen ;)

/Janne

Pedaler hör hemma på en cykel, möjligtvis också på en trampbåt, men absolut inte i en kajak ;)
 
Under flera år hade jagf inga problem alls med min roderkajak... tills jag paddlade över till Åland och tillbaka under en helg. Jag hade lite vind på vägen över och det var ruggigt jobbigt att paddla ett 4 timmars pass med ena roderpedalen konstant nedtryckt. På vägen tillbaka var det helt vindstilla och spegelblank hav, då spelar det ingen som helst roll, men strax innan jag nådde den svenska kusten började det blåsa igen, och då jag paddlade längs kusten kom vinden rätt i sidan. Om jag tyckte att det var jobbigt med roder på vägen över så var det ingenting mot detta.
I år gjorde jag en tur med några sträckor hyffsat öppet vatten under blåsiga förhållanden med en kajak med skädda... Ahhhh... så skönt det var!
Innan Åland turen så hade jag ändå paddlat länge med roder och förespråkade denna. Nu kräks jag på roder... Jag är mycket medveten om att det beror nog till stor del av kajaken, men en välgjord kajak utformad för skädda är det enda jag vill paddla om det rör sig om längre sträckor på öppet vatten.

Förutsatt att kanoten är rätt konstruerad så låter det som om kanoten var felpackad. Med för mycket vikt en en ända så blir kanoten lov- eller fallgirig och man måste ge roderuslag i sidvind. Det blir en mycket effektiv broms. Jag har provat ett antal kanoter och ofta räcker det med att flytta 2-3 kg från för- till akterstuv för att få balans i det igen.

Prova nästa gång ni är ute i lite blåst att bara lasta i nosen. Kanoten kommer att lova upp mot vinden. Sen stannar ni till och flyttar vikten till akterstuven och resultatet blir tvärtom att kanoten faller av med vinden.

Så just den egenheten har inget med pedaler eller styrpinne att göra. Inte heller en skädda kan rädda hela situationen även om man kan kompensera en del där liksom med roderutslag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Bergggren Trasigt roder Lettmann Streamliner Paddling allmänt 0
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Spitfire69 Roder till kort kajak? Paddling allmänt 6
amkarl Byta fjäder på Smarttrack roder Paddling allmänt 4
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
sia Lagning av VKV-roder? Paddling allmänt 7
ct Montera roder och ryggstöd Aquilo Explore Paddling allmänt 11
plankton Epic Track Master Plus Roder Paddling allmänt 12
hassex Filmtajm roder Paddling allmänt 3
mikstr Kari-Tek SRS Skädd-roder Paddling allmänt 1
eyck Nordkapp RM: Fotstöd, roder m.m. Paddling allmänt 2
tm10sec roder. Paddling allmänt 1
tjabo.andersson K2 utan roder? Paddling allmänt 7
torger Behov av reservdel - tips på stum lina för roder Paddling allmänt 19
cwmint Havererat Smart Track roder Paddling allmänt 36
markar Aquarius Seebullet - roder problem Paddling allmänt 2
avslut111101 Skädda eller roder? Paddling allmänt 15
knatte Smart track roder justeringar? Paddling allmänt 7
jaketoad Aktivt roder från kajaksport Paddling allmänt 25
cwmint Seal Line/smart track roder, vad gäller? Paddling allmänt 2
Biped Hjälp kajakSport navigator roder och pedaler Paddling allmänt 2
L-O Roder till kajak Paddling allmänt 1
Mezzner Roder till motionskajak sökes Paddling allmänt 3
matspe Montera roder på "roderlös" kajak Paddling allmänt 1
wilhelm-tell Byta Roder - Navigator till Seal Line Paddling allmänt 21
Mezzner Eftermontage av roder på kajak är enkelt! Paddling allmänt 25
Test005 "Fish tail" roder Paddling allmänt 10
oberg_niklas Standard roder eller isroder till VKV Lisa Paddling allmänt 3
r-u-x Point65 Navigator Roder Paddling allmänt 1
Sandie Rostfri wire till roder?? Paddling allmänt 8
Tipp Skädda, roder eller båda. Paddling allmänt 10
tornebjer Köpa roder(underliggande)?? Paddling allmänt 10
Lorre2 Kajaksports roder Navigator? Paddling allmänt 1
avslut1008 Roder till hemmabygge Paddling allmänt 4
Brune Låsning för uppfällbart roder Paddling allmänt 3
rogero Vad är detta för kajak? Var kan jag köpa nytt roder? Paddling allmänt 0
calypso Grundregler för roder ? Paddling allmänt 3
pelka skädda ock roder?? Paddling allmänt 0
pelka skädda eller roder? Paddling allmänt 9
avslut1008 Roder osv....... Paddling allmänt 12
bajdarka SKÄDDA ELLER RODER! Paddling allmänt 24
kallekanot Roder och skädda? Paddling allmänt 14
Staffan_TeamToyota Roder till Iceflow!? Paddling allmänt 3
surfban Roder diskussion! Paddling allmänt 20
Kalle E Förbättra din roder - så här gör du Paddling allmänt 4
Kalle E Roder/skädda, sittställning, rodersystem och kajaksort Paddling allmänt 5
Kalle E Roder på Point 65 Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...