VKV om Vänerolyckan

Det är väldigt rimligt att det finns flera olika koncept och ansatser. Rimligt o bra för vi har ju lite olika behov vi människor... :)

Ständigt rör sig "paddlarflocken" framåt, ständigt rör sig tillverkarna framåt - mot bättre lösningar för dessa ändamål. Likväl; det kommer att behövas olika koncept och ansatser. Det blir inte ett enda heligt eller fullkomligt med one-size-fits-all.

Hatten av för VKV för deras sätt att driva utvecklingen framåt!
Hatten av för andra individer och företag som driver utvecklingen framåt!
 
För att eka Patrik. Jag är inte emot VKVs lösning. Jag är emot tanken på att det finns _en_ lösning för allt. Det finns mängder med säkerhetslösningar därav jag tycker att jag har funnit en som passar mig.
 
... kom att tänka på Wildenstams bilder från i våras när han visade hur lång... förlåt kort tid det tog att ta sig upp i en surfski om man ramlat av. Om jag minns rätt var paddlaren igång igen efter 10 sekunder.

En kul hybrid är Think FIT som i skrov, däck och sittbrunnssarg "är" en 51 cm bred turracer. Sen har de klämt i en sittlåda från en surfski så den blir självlänsande. Tippar man så behövs ingen flottör eller annat. Bara att häva sig upp, dumpa ner baken och lyfta in fötterna. Kan det bli säkrare?

Ska bli kul att se om hybridtemat tillåts (av oss paddlare) att spridas åt båda håll till ICF och havskajaker. Vajda har ju en insats som option till sin ICF även om den inte är självlänsande så minimerar den vattenmängden.

Ett tilläg i debatten kan ju vara att man bör ha neoprenhandskar istället för de överdrag som sitter kvar på paddeln när man vurpar. Rörligheten i nakna fingrar försvinner efter bara någon minut i kallt vatten och sen spelar det inte någon roll om man har VKV-system, flottör eller annat.
 
Angkevik

Har aldrig träffat någon Angkevik utan bara läst artiklar och citat av dem. Det verkar inte direkt vara några vidsynta, ödmjuka gubbar. Their way or the highway....
 
båtolyckor

Jag har ju själv råkat ut får en båtolycka, kajak mot snabb motorbåt i 42 knop. De som tycker att jag tjatar om denna olycka bear with me. Jag var ensam vid tillfället. Det var tur och omständigheter som räddade mig, särskilt som det var mycket tidigt på morgonen, de som fanns i båten var alla fulla som löskokta ägg.
VKVs lösning hade inte funkat. Punkt slut. Jag har hoppat in i den här debatten nu och då och sagt att det finns mängder av säkerhetslösningar. VKVs funkar säkert utmärkt i vissa olyckssituationer. Jag vet inte själv, jag har inte provat den. Jag har däremot hittat en säkerhetslösning som jag trivs med och känner mig trygg med. Det är farligt, till och med livsfarligt att låsa sig vid att den HÄR lösningen hade räddat. Med facit i hand vet man mycket man inte visste då.
För egen del spelar det ingen roll att att vana (professionella?) paddlare har valt ssytemet under vissa givna omständigheter. Det tar ändå inte med mångfalden av saker som kan gå fel, att typ av säkerhetslösning måste eller ska snarare anpassas till den miljö du ämnar paddla i.
 
inte jag heller

Har aldrig träffat någon Angkevik utan bara läst artiklar och citat av dem. Det verkar inte direkt vara några vidsynta, ödmjuka gubbar. Their way or the highway....

Men Ankervik har jag träffat några gånger och vad jag har förstått så handlar den här tråden om säkerhet och inte om at kasta skit på måfå!

D.
 
Har aldrig träffat någon Angkevik utan bara läst artiklar och citat av dem. Det verkar inte direkt vara några vidsynta, ödmjuka gubbar. Their way or the highway....

Ankervik är väl andra och tredje generationens kayakbyggare, typ. Som kontinuerligt utvecklar sina kayaker och tillbehör. Och som vet mer om att konstruera och bygga kayaker än de flesta av oss någonsin kommer att göra.

Som jag läser det har de utvecklat ett system för självräddning/stabilisering som de tror på, och argumeterar för (och det vore ju konstigt annars). Det nya är att de nu erbjuder andra att använda det, vilket de skall ha all heder av.

(Jag har inte träffat dem, men väl hämtat upp en rodersprint som de lagt ut utanför verkstan i Västervik mitt i sommaren för några år sedan. Bra service m.a.o.)
 
Nullans inlägg

strider mot reglerna på forumet IMHO. Personangrepp.

Jag har flera gånger träffat Ankervikarna och även läst vad de skrivit i debatter här på Utsidan.

Har en positiv bild avseende deras ödmjukhet och sakkunskap. Vill inte uttala mig något mer än så avseende Nullans inlägg men fortsätter gärna debatten avseende säkerhetsstrategier vid kajakpaddling.

Thure
 
Nja, personangrepp kan väl diskuteras. Det hänvisas ju till vad som lästs om "gubbarna".

Mest av allt kan man ju tänka sig att det beror rätt mycket på vilken "ton" man lägger in i texten.

Det finns ju flera inlägg ovan som också menar att det kan vara onödigt enkelriktat att göra på föreslaget vis, men visst kan ju sånt skrivas på olika trevligt sätt.

Skriver man på forum får man ju vara medveten om att det man skriver alltid tolkas relativt extremt åt olika håll, samt troligen allt däremellan. Läsaren har ju för sin egen del alltid tolkningsföreträde.

En variant är ju att man är "smidig" både när man skriver, men även att man läser med lite försiktigare tolkningar.

Hm, kanske bäst jag redan nu ber om ursäkt för om jag nu skrivit nåt dumt, eller om nån tolkar det så!:)
 
Går det att vara ödmjuk och samtidigt tala för sina idéer eller produkter? Kanske, men de framgångsrikaste har ganska vassa armbågar.

Svenskarna var väldigt tidiga med brittiska havskajaker och hade på 80-talet fler aktiva utövare än vad britterna hade. Detta har vi att tacka personer med vassa armbågar som Erling B och Derek Hutchinson som varit övertygande i sin marknadsföring.

Blir det inte intressantare diskusioner ifall folk med olika erfarenheter/uppfattningar, delar med sig av dem på ett övertygande sätt?

VKV har sina idéer om säkerhet och de får väl också plats i säkerhetsdebatten? De har trots allt mer erfarenhet av den aktuella kajaktypen (klassiskt turkajak, pre Måsen) än vad säkerhetsexperterna i de "brittiska" havskajakerna har.

Svensken är ganska enkelriktad och vill helst inte ha alternativa vägar, men det finns olika säkerhetstänk beroende på kajaktyp. Det som fungerar bra i havskajak, behöver inte fungera i turkajak och omvänt. T.ex. är uppstigning från sidan utan flottör en vedertagen självräddningsmetod för turkajaker, men för havskajaker fungerar det inte. Även det faktum att man inte ger sig ut med turkajaker i lika tuff sjö som med havskajak gör metoden hyggligt säker.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Reparera skador VKV Offshore Paddling allmänt 1
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
SafeSurfer Transport stor kajak VKV Yoo-A-Kim Paddling allmänt 10
erikssou Däckslayout på VKV FE Paddling allmänt 5
m7c7e Vattenfyllt skrov - VKV 101? Paddling allmänt 3
P-E Vkv 102 Paddling allmänt 23
erikssou Hyra VKV Seagull Paddling allmänt 2
MarkusF VKV´s stabilisatorer Paddling allmänt 7
Ridderby Välja mellan VKV Guld och VKV Guld Vinge 1 Paddling allmänt 8
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
roder VKV Seagull offshore Paddling allmänt 2
sia Lagning av VKV-roder? Paddling allmänt 7
höjdrädd Bild/mått på VKV anita ryggstöd?!? Paddling allmänt 2
thureb Vikttrimning av VKV Måsen Elite Paddling allmänt 2
nikckesjo Hur tjock kan vara i en VKV Kåre? Paddling allmänt 2
eyck Form på sittbrunn VKV Lisa Paddling allmänt 0
epa22 Alternativ till VKV Elit? Paddling allmänt 4
Rauk VKV Ofshore. Hur är en gammal? Paddling allmänt 8
miljonmicke VKV i allmänhet, Elite i synnerhet. Paddling allmänt 14
"Kim" Vkv kapel Paddling allmänt 2
Dagmar i Lund VKV rush, kanske någon som kan hjälpa? Paddling allmänt 1
Spiken funderar på att köpa VKV Paddling allmänt 22
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
avslut111101 VKV-kajaker? Paddling allmänt 13
brigas Numera skäddlös VKV offshore Paddling allmänt 3
segerholm VKV Seagull-tips Paddling allmänt 1
K-Anka VKV Kåre i nytt utförande? Paddling allmänt 21
segerholm VKV Seagull offshore vs elite Paddling allmänt 3
ärrlann Vkv Anita? Paddling allmänt 3
oberg_niklas Flottörräddning,VKV-paddel Paddling allmänt 3
oberg_niklas Vad skiljer en 10 år gammal VKV Elite mot dagens Paddling allmänt 1
johan5588 Köp av Havskajak....VKV vs. Prijon, tips !? Paddling allmänt 28
urbanerven VKV-sittbrunn, modifiering? Paddling allmänt 20
Seagull offshore Köpa vkv offshore Paddling allmänt 5
wildenstam Hyra VKV Anita K2 Paddling allmänt 2
LP Tips på K1 (Kåre, Tracer eller VKV) Paddling allmänt 5
oberg_niklas Standard roder eller isroder till VKV Lisa Paddling allmänt 3
Jörgen T Begagnatpris VKV Lisa Paddling allmänt 3
tedman100 Var prova VKV Måsen Elite? Paddling allmänt 6
jjjjy66 VKV HT eller Aquabound Expedition? Paddling allmänt 6
urman Varför VKV kajak? Paddling allmänt 23
utomjording För långa ben för VKV Lisa Paddling allmänt 6
mbm Hur får man isär VKV paddel? Paddling allmänt 11
fjelsing VKV Seagull reparation Paddling allmänt 5
Lill-Klas Fartprov med VKV Seagull Ocean Paddling allmänt 1
Jonik vkv seagull? Paddling allmänt 2
click VKV Seagull Fästanordning till utriggare Paddling allmänt 2
kajakmicke VKV = Volvo? Paddling allmänt 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.