VKV om Vänerolyckan

Jag har uppriktigt sagt mycket svårt att se att ett rör genom kajakerna olyckskajakerna i Vänern hade räddat situationen.
Det fanns annat som kunde ha gjorts annorlunda, och vilken skillnad det gjort om röret varit på plats i kajakerna tycker jag framstår som mycket oklart.

Det finns ju på marknaden ett par andra lösningar för att underlätta flottörräddning resp fastsättning av pontoner.
Är det någon som minns från utredningen om flottör fanns med på turen?

Ett rör genom kanoten är säkert bra i vissa lägen, men det ställer ju krav på att man använder paddel som passar i hålet, inte sant?
 
Visst är det bra!

så förstår du varför de skriver som de gör.

Torrdräkt hindrar dig inte från att gå runt.

Kamraträddning hjälper inte om du åkt ut själv.

Omdöme hjälper dig inte om du fattat fel beslut.

VKV:s rör gör det möjligt att med hjälp av stabilasatorer undvika att gå runt. Röret ger också förutsättningar för ett mycket bättre självräddningssystem än vanlig flottörräddning. Röret, den enkla anordningen, skulle kunna vara en standardiserad fästanordning och därför ge förutsättningar för fortsatt utveckling av säkerheten. Jämför med att skruvar i dag är standardiserade fästanordningar - förr hade varje tillverkare sin egen skruvgänga.

Har aldrig sagt att det är dåligt (även om du brukar tro att jag är ett troll när när jag diskuterar VKV...)
Det jag vände mig mot var den grova förenklingen.
 
Sjönk kajaken?

Bland dom jag paddlar med ibland är det åtminstone 2 st som beställt/låtit montera ”VKV rör” i kajaker av annat fabrikat än VKV och Seabird. Den kan kajaken är en Trapper och den andra ”Origo”. Om Origo är ett fabrikat eller ett modellnamn av något fabrikat har jag inte fattat än.

Då jag sedan länge lärt mig att inte lita på det som står i tidningar så funderar jag fortfarande på om kajaken i det aktuella fallet sjönk när sittbrunnen fylldes med vatten, och i så fall varför sjönk kajaken?

Här har jag läst att kajken sjönk
http://www.nwt.se/ArticlePages/200703/18/20070318105227_NWT019/20070318105227_NWT019.dbp.asp

När jag för > 20 år sedan provade på forskajak och ”badade” rätt mycket, så flöt kajakerna oavsett hur mycket vatten det var i dom, och då fanns det ändå inga vattentäta skott.

Per
 
Trådens andra inlägg, av undertecknad:
* stänger ner webläsaren i förvissning om läsvärdhet i morgonbitti... ;) *

Ja, det tog ju sig efter ett tag. Men nu verkar alla lugna och fina igen... :)

Inget fel på vare sig det ena eller det andra i räddningsväg. Och frågan om vad som händer when-the-shit-hits-the-fan svaras alltid unikt. Säkert så att VKV's goa grejer kan redo upp ett annat. Men jag kan också triggas igång av förenklingar...

Summasumarum?
Paddlare i gemen har hyfsat gott omdöme. Paddling som företeelse är ingalunda en "risksport". Och: det kommer alltid att diskuteras hur just din favoritmedicin smakar. Tack och lov är de flesta diskutioner tämligen balanserade och sällan vridna. Bra det!
 
VKV-rör i andra kajaker

För att komplettera tidigare inlägg om VKV-rör så är det jag som låtit montera det i min Cobolt Origo. Jag har också en Castor, som ju är en lite smalare och rankare "havsracer" där jag också har satt in röret - allt för att bara behöva tänka på ett system oavsett vilken kajak jag använder.

I höstas satte jag på pontonerna tätt inpå Castorn och gav mig ut när det blåste riktigt rejält. I normala fall hade jag aldrig klarat Castorn i sånt väder men med pontoner gick det riktigt bra.

Jag rekommenderar inte pontoner för att medvetet klara svåra förhållanden - utom när man vill leka. Men det är bra att ta till om man är där ute och behöver ta sig in till säkrare vatten - eller om man gått runt.

I somras paddlade jag HBB med VKV Seagull och vid flera tillfällen längs Norrlandskusten satte jag på pontonerna vid större överfarter med besvärliga vågor - och det gav en stor trygghet.

Eftersom jag paddlar med vingpaddel så var inte heller pontonerna i vägen eftersom de sitter tätt inpå kajaken.

Peter
 
VKVs självräddningssystem är riktigt bra enligt min erfarenhet. Testade i hyfsad sjögång och ca 8 m/s vind. Jag kommer tillbaka upp i kajaken snabbt och kan pumpa ur den och samtidigt har jag paddeln fri för att hålla kajaken rätt i vågorna. Så visst funkar det. Speciellt bra för mig som paddlar ensam rätt ofta och inte kan få hjälp av 1-2 andra kajaker. Ännu bättre vore det ju om man hade fotpump eller självläns i kajaken så man inte behöver släppa paddeln alls för det är knöligt att pumpa ur kajaken och hålla den rätt samtidigt.
 
Jag hoppas att jag inte kastar in en brandfackla igen för det är inte min avsikt.
Enligt min erfarenhet finns det situationer ingen säkerhetsutrustning kan rädda. Sitter man i en planerad situation i ett träsk där man inte kan gå i land och andra situationer så finns det all anledning att anta att säkerhetslösningar såsom denna fungerar. Det har ju uppenbarligen gjort det i att kanoter/kajaker inte har vält, det har hållit kajaker som kan upplevas som ranka i krabba eller andra svårpaddlade vatten stabila. Detta är ändock en planerad säkerhetslösning. Man sätter på pontoner från början och därmed anses problemet löst.

Nu agerar människor inte alltid rationellt, särskilt ite i krissituationer. Det är lätt att spekulera efteråt vad som hade räddat och vad som inte hade gjort det. VKV har en säkerhetslösning de anser skulle ha räddat situationen hade den varit standard i krabba vatten och instabila vädersituationer. Jag har inte provat det här systemet, däremot vet jag att oavsett väder tänker man för det mesta att olyckor händer inte mig, t o m när man tränar säkerhet i bassäng eller utomhus. Eller att jag är så pass kunnig att jag kan klara mig ur hastigt uppkomna krissituationer oavsett hur de uppkommer. Att en massa x-faktorer brukar tillkomma har en tendens att utgå i planering, eller man är oförmögen att tänka sig dem. Man skulle ha tänkt på, man skulle ha gjort, man skulle ha haft, och om om inte fanns hade olyckan inte inträffat till att börja med.

Vad jag försöker säga är att det är lätt efteråt att se vad som skulle ha gjorts och inte. Att lösningarna skulle vara enkla eller ligga i EN säkerhetslösning har jag svårt att se. Däremot måste man kunna föreställa sig att olyckor KAN inträffa även om andelen olyckor är få om man ser till det antal människor som paddlar kajak.

Och jag tänker inte beskylla någon för någonting. Saker händer. Det bästa man kan göra är att lära sig av det och bära det med sig.
 
VKV:s rör gör det möjligt att med hjälp av stabilasatorer undvika att gå runt. Röret ger också förutsättningar för ett mycket bättre självräddningssystem än vanlig flottörräddning. Röret, den enkla anordningen, skulle kunna vara en standardiserad fästanordning och därför ge förutsättningar för fortsatt utveckling av säkerheten. Jämför med att skruvar i dag är standardiserade fästanordningar - förr hade varje tillverkare sin egen skruvgänga.

Tänk dock på att bara röret i sig inte hjälper något när du gått runt - det krävs att du även tagit med dig en flottör som passar. Vilket är ytterligare en utrustningsdetalj som skall packas ner, kommas ihåg och inte prioriteras bort. Så att standardisera röret i sig skulle inte höja säkerheten nämvärt (om alls).

Bättre är att tidigt lära alla paddlare att regelbundet träna räddningsmetoder som passar dem, de sammanhang de paddlar i och de vatten de då brukar befinna sig i. Sedan kommer detta att innebära allt från "simma in till kanten" till re-entry roll i stor sjö. Och där VKVs system är en sådan metod, som passar vissa, men inte alla.
 
Verkar ganska bra, VKV-systemet. Särskilt om kan applicera flottörer i förväg innan man är i krissituation, men när man känner att vågor och väder är lite väl utmanande utan. Då vill man såklart inte offra sin paddel. (Men ni kanske har extrapaddlar allihopa?-Själv nöjer jag med en lina från flytväst till paddel så jag inte kan tappa paddeln). Kanske kan gå att göra ännu smidigare.. Tänk om man kunde dra i en spak så poppar utriggare ut direkt.. Man ska inte ens behöva blåsa upp flottörer, de ska finnas tillgängliga på enstaka sekunder. För preventivt bruk, eller omedelbar nytta om man slår runt och ligger utsatt i kallt vatten.
 
Särskilt om kan applicera flottörer i förväg innan man är i krissituation, men när man känner att vågor och väder är lite väl utmanande utan.
"Vilken tur att bilen har airbag, då kan jag köra ännu lite fortare..." ;)
Faktiskt, en mental realitet. Inte bara dåligt eller orimlig. Inte bara bra.

Lina på paddeln har inte jag. Det kan man gärna ha. Men jag har aldrig släppt den, vare sig i dumsituationer till havs eller i fors. Själv är jag nog mest lite lat, och tänker lite på ett par risker med att ha lina (förvisso överskattade om man ens nämner dem?). Och tänker att paddling till syvende och sist inte är en risksport.

Klart att VKV-pontoner är bra - Alla skulle ha! ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Reparera skador VKV Offshore Paddling allmänt 1
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
SafeSurfer Transport stor kajak VKV Yoo-A-Kim Paddling allmänt 10
erikssou Däckslayout på VKV FE Paddling allmänt 5
m7c7e Vattenfyllt skrov - VKV 101? Paddling allmänt 3
P-E Vkv 102 Paddling allmänt 23
erikssou Hyra VKV Seagull Paddling allmänt 2
MarkusF VKV´s stabilisatorer Paddling allmänt 7
Ridderby Välja mellan VKV Guld och VKV Guld Vinge 1 Paddling allmänt 8
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
roder VKV Seagull offshore Paddling allmänt 2
sia Lagning av VKV-roder? Paddling allmänt 7
höjdrädd Bild/mått på VKV anita ryggstöd?!? Paddling allmänt 2
thureb Vikttrimning av VKV Måsen Elite Paddling allmänt 2
nikckesjo Hur tjock kan vara i en VKV Kåre? Paddling allmänt 2
eyck Form på sittbrunn VKV Lisa Paddling allmänt 0
epa22 Alternativ till VKV Elit? Paddling allmänt 4
Rauk VKV Ofshore. Hur är en gammal? Paddling allmänt 8
miljonmicke VKV i allmänhet, Elite i synnerhet. Paddling allmänt 14
"Kim" Vkv kapel Paddling allmänt 2
Dagmar i Lund VKV rush, kanske någon som kan hjälpa? Paddling allmänt 1
Spiken funderar på att köpa VKV Paddling allmänt 22
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
avslut111101 VKV-kajaker? Paddling allmänt 13
brigas Numera skäddlös VKV offshore Paddling allmänt 3
segerholm VKV Seagull-tips Paddling allmänt 1
K-Anka VKV Kåre i nytt utförande? Paddling allmänt 21
segerholm VKV Seagull offshore vs elite Paddling allmänt 3
ärrlann Vkv Anita? Paddling allmänt 3
oberg_niklas Flottörräddning,VKV-paddel Paddling allmänt 3
oberg_niklas Vad skiljer en 10 år gammal VKV Elite mot dagens Paddling allmänt 1
johan5588 Köp av Havskajak....VKV vs. Prijon, tips !? Paddling allmänt 28
urbanerven VKV-sittbrunn, modifiering? Paddling allmänt 20
Seagull offshore Köpa vkv offshore Paddling allmänt 5
wildenstam Hyra VKV Anita K2 Paddling allmänt 2
LP Tips på K1 (Kåre, Tracer eller VKV) Paddling allmänt 5
oberg_niklas Standard roder eller isroder till VKV Lisa Paddling allmänt 3
Jörgen T Begagnatpris VKV Lisa Paddling allmänt 3
tedman100 Var prova VKV Måsen Elite? Paddling allmänt 6
jjjjy66 VKV HT eller Aquabound Expedition? Paddling allmänt 6
urman Varför VKV kajak? Paddling allmänt 23
utomjording För långa ben för VKV Lisa Paddling allmänt 6
mbm Hur får man isär VKV paddel? Paddling allmänt 11
fjelsing VKV Seagull reparation Paddling allmänt 5
Lill-Klas Fartprov med VKV Seagull Ocean Paddling allmänt 1
Jonik vkv seagull? Paddling allmänt 2
click VKV Seagull Fästanordning till utriggare Paddling allmänt 2
kajakmicke VKV = Volvo? Paddling allmänt 19

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...